Gå til innhold

Mobber som ung, sykepleier som voksen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

At noen mobber noen gjør ikke at de ikke kan være helt fantastiske i et yrke som voksen. 

Anonymkode: b88ee...ce6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig mange sykepleiere, og dermed vil det også være en viss prosentandel av dem som har diverse personlighetsforstyrrelser. Det er umulig å luke ut alle som ikke burde havnet i yrket, selv om de prøver å gjøre det i løpet av utdanningen.

Nå må jeg si at jeg i grunnen bare har støtt på én sykepleierpsykopat, og min barndomsvenninne som ble sykepleier, er absolutt ingen mobber.

Anonymkode: ba624...48e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2020 den 23.39, AnonymBruker skrev:

Jeg ble mobbet gjennom barne- og ungdomsskolen, typisk jentemobbing med utfrysing, stygge kommentarer, ryktespredning og den slags snacks. Jeg har slitt mye, men har det greit i dag. Via Facebook og lignende har jeg sett at påfallende mange av de som mobbet meg, har endt opp som sykepleiere. Det sies jo at arbeidsmiljøet på sykehjem og sykehus ofte er elendig, kan det være sånn at sykepleieryrket tiltrekker seg en del kvinner med mobbetendenser? Jeg skjønner at rent vitenskapelig finner du neppe en sammenheng her, men siden vi er på skråblikk tenkte jeg det kunne være gøy å høre om andre har observert noe lignende? 

Anonymkode: 7df32...93b

Ja tror nok at en del liker sånne yrker.Der de har makt. Men kanskje en del har blitt voksen og angrer hva de har gjort? Har vært på sykehuset mange ganger.Og det er stor forskjell. Noen er frekke og slemme og vil ha deg ut fortest mulig og andre tar godt vare på deg. 

Anonymkode: b9293...4c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere er som folk flest. Stor feiloppfatning at de har flere engletendenser enn andre. Gjennom utdanningen lærer en selvfølgelig å behandle mennesker med respekt og empati, og det er essensielt i dette yrket. 

Anonymkode: 6862f...ffb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et "trygt" yrke man får jobb i overalt, og det finnes dessuten 30 steder i Norge der man får tatt sykepleierutdanning, så det er vel en del av grunnen. Samt at en del lite skoleflinke damer (som mobberne er, etter min erfaring) gjerne går Helse- og Sosial (eller hva det nå heter i dag på vgs) - på samme måte som de mindre skoleflinke/skoleleie av gutta velger Maskin- og mek.

Anonymkode: 43d52...a11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giftmann30
På 17.11.2020 den 23.39, AnonymBruker skrev:

Jeg ble mobbet gjennom barne- og ungdomsskolen, typisk jentemobbing med utfrysing, stygge kommentarer, ryktespredning og den slags snacks. Jeg har slitt mye, men har det greit i dag. Via Facebook og lignende har jeg sett at påfallende mange av de som mobbet meg, har endt opp som sykepleiere. Det sies jo at arbeidsmiljøet på sykehjem og sykehus ofte er elendig, kan det være sånn at sykepleieryrket tiltrekker seg en del kvinner med mobbetendenser? Jeg skjønner at rent vitenskapelig finner du neppe en sammenheng her, men siden vi er på skråblikk tenkte jeg det kunne være gøy å høre om andre har observert noe lignende? 

Anonymkode: 7df32...93b

Ja de har gått i seg selv, man er jo ikke sammen person så mange år etterpå, alle endre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk en trend på TikTok tidligere i år. 
«dear popular mean girls in high school. How is nursing going”.

Så det ligger nok noe i det 😂

Anonymkode: afdd8...45b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gikk en trend på TikTok tidligere i år. 
«dear popular mean girls in high school. How is nursing going”.

Så det ligger nok noe i det 😂

Anonymkode: afdd8...45b

Ja, for alt som vises på TikTok er jo sant😂

Anonymkode: 6862f...ffb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så det er ikke bare jeg som har bitt meg merke i dette.

Spurte en av de kjøligste jeg visste av på vgs hva hun ville bli, og hun svarte sykepleier fordi da kunne hun bare peke på kartet med tanke på hvor hun kunne få jobb.

Så tror det er en feiltakelse å tro at mange av disse velger dette yrket fordi de tror de er spesielt omsorgsfulle. Ikke sikkert de skjønner hva "omsorgsfull" er engang.

Når det er sagt, så er mange av disse ufyselige damene både handlekraftige, effektive og ikke redde for å si fra. Og det kan være vel så viktige egenskaper å ha i et yrke som sykepleier. Så får man håpe at det er mange nok omsorgsfulle blant dem til at balansen ivaretas.

Anonymkode: 932c7...687

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning er det stikk motsatte, sykepleie samt helse og omsorg er avhengig av noen som.. vel.. har interesse for omsorg. Fellestrekket er dermed at de vil jobbe med mennesker. 

De som var veldig populære og kanskje hadde behov for å hevde seg via å trykke andre ned da jeg var barn/ungdom, har gått inn i yrker hvor de «synes» mer enn sykepleiere. 

Men, med det sagt så er sykepleie samt helse og omsorg en sektor med behov for mye folk. Det er langt flere som jobber som sykepleie enn for eksempel arkeologer. Sånn sett vil man få en salig blanding av alle slags mennesker. 

Min mobber ble forøvrig barne og ungdomsarbeider i voksen alder. Han forklarte at han mobbet pga store problemer i hjemmet (vold, som han overførte til meg, i min barneskolehverdag) og som barne og ungdomsarbeider kunne han kanskje «nå ut» til en god del av «problembarna» som han en gang var lik selv. 
Med andre ord så hadde det vært umulig å få folk til å jobbe innenfor omsorgsyrker om kriteriet var at de hadde en feilfri sosial historikk. Og kanskje kan mange bidra via å la andre lære av deres egne feil. 

Anonymkode: 1e276...d57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mobber egentlig barn? Jeg tror de mobber fordi de føler seg usikre og er redde for å stå utenfor og bli mobbet selv. Kanskje har de foreldre som er ufine i sin omtale av andre mennesker, slik at de lærer å mobbe fra de er små. Kanskje har de foreldre som kritiserer, mishandler eller gjør skade på barna på annen måte og de reagerer med å mobbe jevnaldrende.

Jeg tror ikke barn mobber fordi de er onde av natur og at de dermed vil forbli mobbere resten av livet. Jeg vil tro det er svært naturlig at mobbere etterhvert som de vokser til får en større forståelse av at deres ord og handlinger påvirker andre, at de utvikler sine empatiske evner og at de ser at slik oppførsel er galt og skadelig. Også vil jeg tro at de finner seg alle slags yrker, også sykepleier.

Anonymkode: 7c5f7...1c1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er et "trygt" yrke man får jobb i overalt, og det finnes dessuten 30 steder i Norge der man får tatt sykepleierutdanning, så det er vel en del av grunnen. Samt at en del lite skoleflinke damer (som mobberne er, etter min erfaring) gjerne går Helse- og Sosial (eller hva det nå heter i dag på vgs) - på samme måte som de mindre skoleflinke/skoleleie av gutta velger Maskin- og mek.

Anonymkode: 43d52...a11

Der jeg vokste opp var helse og sosialfag den vanskeligste linja å komme inn på.  Alle kom inn på allmenn, som det het den gang.

Anonymkode: 3ce69...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk endrer seg veldig fra de er barn/ungdom og frem til de er voksne. At de var mobbere som unge, kan faktisk få dem til å åpne øynene som voksne og få dem til å forstå hva de utsatte andre for. Derfor kan de bruke dette til å hjelpe andre.

Anonymkode: 6d7a8...ca4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, sjekket nå når jeg las tråden, hadde 6 stykk som mobbet meg, 4 av de er sykepleiere! 🤯

Anonymkode: ae7b8...eaf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2020 den 22.47):

Der jeg vokste opp var helse og sosialfag den vanskeligste linja å komme inn på.  Alle kom inn på allmenn, som det het den gang.

Her var det motsatt. Helse og sosial for taperne, allmenn for «eliten». 

Anonymkode: 1549d...d00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mobbet som bare det gjennom vgs og ble selv sykepleier, flere av mine kollegaer passer inn i det dere beskriver, men vi er cirka 50/50 mobbere og mobberofre. Og vi tidligere mobbeofre er de desidert mest menneskelige og flinkeste sykepleierene, det er tydlig!

Anonymkode: bf3b1...6c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her var det motsatt. Helse og sosial for taperne, allmenn for «eliten». 

Anonymkode: 1549d...d00

Man må gå allmennfag for å kunne bli sykepleier. 

Anonymkode: bf3b1...6c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Her var det motsatt. Helse og sosial for taperne, allmenn for «eliten». 

Anonymkode: 1549d...d00

Samme her. Helse og sosial, frisør og elektro/maskinfag = skolesvake. 

Anonymkode: 70e34...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (På 18.11.2020 den 7.16):

Siden de som uttaler seg virker å primært snakke om kvinnelige mobbere kan kanskje det hele forklares med at sykepleier er et yrke veldig mange kvinner velger og at det dermed er naturlig at en finner mange av disse igjen der? 

 

Selvfølgelig! Både lærer og sykepleier er kvinneyrker der de fleste er gode folk. Men selvfølgelig finnes det unntak der også, som i alle andre yrker. 

Anonymkode: 33b89...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Er ikke Ingeborg Senneset sykepleier? Vi vet jo hva hun er aktuell med. 

Anonymkode: 90bb3...65a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...