Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Trulta
Skrevet

Jeg griner mye uten grunn, men ellers er de helt fine, men jeg vurderer å bytte til noe helt annet en piller, er et stort problem for meg å min partner pga gråt. Gått på disse pillene i 4 år..

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Ellen-K
Skrevet

jeg begynte med cerazette da jeg var 15 år, er nå 22, og hadde bare mens 1 eller 2 ganger før jeg begynte. etter at jeg begynte med C har jeg ikke hatt det igjen... kanskje litt rart, men de sier det er vanlig med C... :) Jeg har aldri gått på noe annet og merker ingen ubehag.

Gjest Bytte fra Ceraze
Skrevet

Jeg har brukt denne i ett par år nå. Første tiden fungerte den bra. Jeg har mensen av og til, men ikke ofte. Kanskje en gang pr andre mnd? Men har i det siste året begynt å slite veldig med magesmerter, menssmerter (uten å ha mensen), veldig hoven i bryst og mage, gått opp 3 -4 kg uten å ha endret trenings eller matvaner, veldig ofte vondt i bryst... Sukk... Regner med dette er pga Cerazette?

Temmelig frustrert, og andrer ikke hva jeg skal prøve. Har prøvd Microgynon(?), Yasmin, NuvaRing. Kanskje Babycomp kan være noe, men tror jeg hadde veldig uregelmessing mens før jeg startet med P-piller, så det er kanskje ikke så lurt det heller.

Noen råd? Hva med Loette??

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt cerazette i ett halvt år, men ska bytte tilbake til yasmin nå.

Anledningen er nettopp den at man ikke får mensen...

Helt håplöst, vet jo aldrig om jeg blett gravid... :roll:

Hade dessuten blödninger hver dag i ett par måneder etter start,

men de er borte nå.

Jeg kjøpte en pakke med 10 tester på billige-tester.no. Skal jeg på en fest eller noe, tar jeg en test for å vere sikker. Ellers har jeg det HELT supert med å ikke få mensen :jepp:

Hei!

Bare lurte på om noen hadde opplevd vektøkning med cerazette?

Har noen som allerede har litt kviser opplevd å få mer/mindre?

Jeg går selv ikke på p-piller (ennå..?).. Hører så mye om bivirkninger og blir litt "redd", men jeg har en kjæreste som jeg tror hadde satt VELDIG STOR pris på at jeg hadde begynt på p-piller. Er litt lei kondom også, kan du si.

Takker! :-D

har lagt på meg litt med alle de tre pilletypene jeg har gått på, 3-4 kg eller noe.

Skrevet

Fordel:

- ingen vektøkning

- ingen depresjon

- ingen uren hud

- Ingen nedsatt sexlyst

Ulempe:

- mensen.

- mensen.

- mensen.

Jeg har nå hatt mensen i 3 mnd. i strekk, men de siste par dagene har jeg vært mensenfri, og håper inderlig at det fortsetter sånn.

Men det har også skjedd at jeg var mensenfri i en hel uke, men så får jeg det igjen plutselig.

Skrevet

Ingen bivirkninger å melde.

Gjest Blubberella
Skrevet (endret)

Jeg har snart gått på Cerazette i et år nå og er stort sett fornøyd. Har mistet mensen helt og det liker jeg veldig godt. Tar graviditetstest innimellom for å sjekke, men tror pillene er rimelig sikre.

Bivirkninger som jeg har lagt merke til etterhvert og som irriterer meg litt er:

- til tider ømme pupper

- vektøkning til tross for ingen endring i kosthold eller aktivitetsnivå

- mindre matlyst (interessant i kombinasjon med punkt to, vektøkning da...)

- mindre sexlyst enn på Yasmin

Jeg er litt frem og tilbake på om jeg skal fortsette eller slutte. Jeg har medisinske grunner for å gå på Cerazette istedet for p-piller, så det veier også tungt. Kondom i fast forhold frister lite for oss begge. Det skal ikke være lett å velge i prevensjonsjungelen nei.

Endret av Ylvina
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Cerazette er ikke minipiller - men ppiller uten østrogen, og er like sikre som kombinasjonspiller.

Se f.eks. her

http://www.organon.n...urcePageID=8237

Har brukt pillene i over et halvår nå, da jeg ikke skal ha østrogentilskudd. Syns de fungerer bra, men blir veldig ustabil på blødninger. Ingen blødning i 2 måneder, så 10 dagers blødninger, to dagers opphold, nye 6 dagers mv. Min gynekolog sa jeg måtte gi dem ca 1/2 år før de stabiliserer seg og at det da er normalt med mens sjeldnere enn en måned. Man tar piller hver dag.

Jeg tar til samme tid hver dag. Glemmer jeg det en kveld og tar de dagen etterpå blir jeg belønnet med et par dagers menssmerter og blødninger. Man lærer å ikke glemme.

De skal tas hver dag, men er ikke fasepiller med ulikt innhold som mange andre ppiller man tar hele tiden. Syns det er en fordel å ta de hver dag, ellers ville jeg glemt å starte igjen. Men alt er vel vane.

Er ikke sikker på om jeg er fornøyd... Må vente og se om småblødningene gir seg. Siden de er like sikre som vanlige ppiller og jeg tar dem når jeg skal, er jeg ikke redd for å være gravid selv om jeg ikke får mens, det trenger man da ikke?

Må si jeg er ganske sikker på at Cerazette er minipiller og ikke p-piller. Har snakket med både lege, helsesøster og en farmasøyt der alle tre har sagt det samme, at det er minipiller.

Jeg går på Cerazette fordi mamma har hatt brystkreft og den pillen skal være den som er best for meg da.

Jeg er veldig fornøyd med pillen, merker ingen bivirkninger, og det å ikke ha mensen ser jeg bare på som positivt, for må si meg enig i det du sier om at hvis man tar pillen hver dag er den jo faktisk 99% sikker.

  • 1 måned senere...
Skrevet

Har akkurat begynte med Cerazette selv (i underkant av 2 mndr nå) Jeg har unngått p-piller fra jeg var 18 år (er 25 nå) Har aldri hatt regelmessig (kan ha mens 3 dager hver 4 måned og 10 dager annenhver måned f.eks) og jeg har store smerter i tillegg. Så store at jeg dro til en klinikk for å sjekke endometriose, PCO osv. Endometriose ligger i familien og symptomene var jo der. Men det var ikke å "finne på prøvene". fikk dog beskjed om at jeg ikke hadde eggløsning???? og at jeg mest sannsynlig ikke kunne bli gravid???!! Da så jeg i allefall ikke noen grunn til å begynne med noen pille tross store smerter og uregelmessighet.

Det viste seg jo at jeg kunne bli gravid allikevel. Begynte med Cerazette like etter. Og nå er jeg humørsyk og super emosjonell, legger på meg (jeg trener 6 dager i uken og er NØYE med kosthold) og har fått kviser. Jeg skal gi det litt tid for å se om det stabiliserer seg, men det kan se ut til at jeg er en av disse som tåler null av p-piller.

  • 10 måneder senere...
Skrevet

Hei!

Jeg har brukt cerazette i 4 måneder nå, og opplever bivirkninger som ømme bryster, meget uregelmessig mens, nedsatt sexlyst og HÅRTAP(!!!) Har lite lyst til å miste håret mitt, så jeg slutter å ta pillen!

Er det noen andre som har opplevd flekkvis hårtap etter å ha brukt cerazette? Håper på svar, er rimelig stresset ang dette...

Gjest Fuldkornshvede
Skrevet

Mine bivirkninger på Cerazette:

*Mensen (kraftig spotting) konstant, hver eneste dag. (Holdt ut i 6 mnd)

*Null sexslyst, var tørr nedentil.

*Eksplosjon av kviser

*Ustabilt humør. Veldig irritabel og kort lunte. Fort lei meg,

Bivirkningene kom ganske med en gang jeg begynte, og gav seg med en gang jeg sluttet.

Sluttet du helt med p-piller, eller gikk du over til en annen type?

Skrevet (endret)

Sluttet du helt med p-piller, eller gikk du over til en annen type?

Jeg slutter helt med p-piller ja, tar ikke sjansen på flere slike bivirkninger.. byttet fra hormonspiral til cerazette i april, pga mye kviser i ansiktet. Dette har ikke bedret seg noe særlig, og når jeg nå i tillegg mister håret mitt, setter jeg en strek. Istedet skal jeg få satt inn kobberspiral, som det ikke finnes hormoner i.

Håper virkelig at håret mitt slutter å falle av nå som jeg slutter å ta cerazette..! Som tidligere sagt, håper jeg at dersom det er flere her som opplever denne bivirkningen, deler sin opplevelse og erfaring med meg. Hadde satt stor pris på det!

Endret av FrkNordlending
  • 3 uker senere...
Skrevet

Hei!

Bare lurte på om noen hadde opplevd vektøkning med cerazette?

Har noen som allerede har litt kviser opplevd å få mer/mindre?

Jeg går selv ikke på p-piller (ennå..?).. Hører så mye om bivirkninger og blir litt "redd", men jeg har en kjæreste som jeg tror hadde satt VELDIG STOR pris på at jeg hadde begynt på p-piller. Er litt lei kondom også, kan du si.

Takker! :-D

Hei!

Bare lurte på om noen hadde opplevd vektøkning med cerazette?

Har noen som allerede har litt kviser opplevd å få mer/mindre?

Jeg går selv ikke på p-piller (ennå..?).. Hører så mye om bivirkninger og blir litt "redd", men jeg har en kjæreste som jeg tror hadde satt VELDIG STOR pris på at jeg hadde begynt på p-piller. Er litt lei kondom også, kan du si.

Takker! :-D

Jeg gikk opp 11kg med cerazette.

Før jeg begynte på cerazette, hadde jeg så og si ingen kviser. Da jeg begynte på pillen fikk jeg kviser hver dag. Var en over, dukket det opp en ny. Veldig veldig veldig irriterende.

Har levd med dette i 5 år nå men merker at jeg plukker for mye på urenhetene og arr oppstår, så nå må jeg slutte å ødelegge huden og bytte merke. GLEDER MEG selvom det er super digg å slippe mensen.

Vil si at jeg har hatt litt mindre sexlyst også!

Anonymous poster hash: b17e4...397

Skrevet

Hei!

Jeg har brukt cerazette i 4 måneder nå, og opplever bivirkninger som ømme bryster, meget uregelmessig mens, nedsatt sexlyst og HÅRTAP(!!!) Har lite lyst til å miste håret mitt, så jeg slutter å ta pillen!

Er det noen andre som har opplevd flekkvis hårtap etter å ha brukt cerazette? Håper på svar, er rimelig stresset ang dette...

Jeg har brukt pillen i 5 år og jeg merket også at håret ble tynnere. Jeg har ikke mistet flekkvis men jeg har mye tynnere hår nå enn det jeg hadde før jeg startet på cerazette. Begynn å ta B-vitaminer, det har hjulpet på meg :)

Anonymous poster hash: b17e4...397

Skrevet

Jeg har gått på dem i ca 2 år, har aldri mensen, men tar noen ganger en eller to uker uten pilla bare for å sjekke at alt står til :P

Ingen spesielle bivirkninger, men kanskje litt på sexlysten? Går veldig i perioder, men opplever ofte å være ganske kåt men tørr :/ Pleide aldri det før..

Blir også kvalm og jævlig om jeg går en uke uten pilla. :P

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med Cerazett, bortsett fra 1 ting: vektØKNING, rundt 5-7kg, men forhåpentligvis er dette et hav vann. Da jeg har kontroll på hva jeg spiser + trening.

Gjest boblebrus
Skrevet

Jeg går på cerazette, og har vært kjempefornøyd. Gått på dem i 3 1/2 år. Mistet mens fort og alt var bare fryd og velstand, ingen bivirkninger. Hadde litt spotting i ca. 3 mnd før alt forsvant og ble borte. Men nå har jeg begynt et prøveprosjekt med lavkarbo, og joda - kiloene forsvinner, men nå har jeg fått mensen igjen. Sånn skikkelig :sjokkert: Har lest at dette er relativt vanlig, men håper det ikke blir langvarig. Men joda, cerazette har funket veldig bra frem til i alle fall. Så får vi se hva som skjer videre, om jeg slutter med pilla for å se om det hjelper på kaoset, eller begynner å spise brød igjen. :ler:

Skrevet

Jeg har brukt pillen i 5 år og jeg merket også at håret ble tynnere. Jeg har ikke mistet flekkvis men jeg har mye tynnere hår nå enn det jeg hadde før jeg startet på cerazette. Begynn å ta B-vitaminer, det har hjulpet på meg :)

Anonymous poster hash: b17e4...397

Hei og takk for svar :) Har ikke mistet mer hår etter jeg sluttet å ta pillen, men har et par flekker som vises veldig godt..har også begynt å ta B-vitaminer, så håper det gir gode resultater :) En ting er iallfall sikkert, jeg skal aldri mer bruke prevensjon med hormoner! Samboeren min og jeg er kommet til det stadiet hvor en eventuell graviditet ville vært til stor glede for oss, så vi bruker ingen prevensjon for tiden :)

  • 2 uker senere...
Skrevet

Er det noen på Cerazette som opplever at brystene endrer størrelse over natten?

Jeg har gått på Cerazette i 3 år (hadde et års pause men gikk på de i 3 år før det og). De to siste årene har brystene endret størrelse over natten fire ganger. En gang krympet begge, men de tre andre gangene bare det ene brystet. Endringer er stor, det er legene enige i. Det ene brystet er en D-kopp mens det andre er en liten B. Som regel varer det en til tre uker før de plutselig går tilbake til normal størrelse. Legene mener det ikke er noe å bekymre seg over, og det gjør jeg ikke heller. Jeg synes det er irriterende fordi jeg ikke får brukt BH og at det er ubehagelig. Legene tror kanskje det er pga Cerazette så jeg vurderer å kutte ut, men jeg vil gjerne høre om andre har det samme. Det er så dumt å slutte hvis det ikke er der problemet ligger.

Anonymous poster hash: 69185...10c

Skrevet

Cerazette er minipille, har gått på den i to år, og kunne ikke hatt det bedre!

Har heller ikke hatt mens på to år, dette blir en vanesak, ta pilla hver dag så er sjangsen minimal for å bli gravid uansett.

Jeg anbefaler den på det sterkeste, ingen bivirkninger heller, sexlyst og humør er på plass som alltid, kun uteblitt mens. Herlig spørr du meg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...