Gå til innhold

Cerazette


datajente

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går på Trionetta nå og hadde tenkt til å bytte til Yasmin, men etter å ha lest om Cerazette her lurer jeg på om jeg skal begynne på det istedet (siden jeg er redd for depresjon og nedsatt sexlyst). I forbindelse med dette lurer jeg på hvordan Cerazette her med tanke på bivirkninger som

- depresjon/nedstemthet?

- sexlyst?

- hud?

Jeg er også litt kritisk til at man ikke får mensen. Vanskelig å vite om man brått er gravid da???

Takk, takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har brukt cerazette i ett halvt år, men ska bytte tilbake til yasmin nå.

Anledningen er nettopp den at man ikke får mensen...

Helt håplöst, vet jo aldrig om jeg blett gravid... :roll:

Hade dessuten blödninger hver dag i ett par måneder etter start,

men de er borte nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt cerazette noen mnd.. Ingen bivirkninger.. Humøret og sexlyst er ikke nedsatt.. Var faktisk litt deprimert og hadde veldige humørsvingninger før cerazette.. Huden min har ikke blitt verre.. Har derimot vurdert å bytte pga manglende mens.. Hehe.. Blir litt nervepirrende i lengden.. Men på en annen side har jeg ikke hatt menssmerter på evigheter.. ;)

Merk deg at cerazette er mini-piller, ikke p-piller.. De inneholder ikke østerogen. De har bare lengre slingringsmon enn vanlige mini-piller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet fra Trinordiol til Cerazette i fjor. Merket ingen bivirkninger med tanke på hud, sexlyst eller depresjon. Den eneste forskjellen var at jeg blødde litt hver dag hele tiden jeg brukte dem. Jeg hadde ingen vanlig mens utenom, kun kontinuerlige småblødninger. Etter å ha brukt dem i 4 mnd følte jeg at jeg hadde gitt dem en god nok sjanse, så jeg sluttet. Etter å ha fortalt det til legen fikk jeg vite at han hadde hørt veldig mange oppleve akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt cerazette i tre måneder. Ingen bivirkninger og ingen menstruasjon. (Noe jeg synes er veldig greit!) Jeg kan likevek kjenne når jeg skulle hatt mensen, er da litt uvel i magen en dag. Anbefaler Cerazette på det varmeste!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøvde det noen måneder men pga manglende mens slutta jeg. Dessuten synes jeg det er et styr å huske på å ta pilla hver dag. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... jeg bør antagelig bytte til denne uansett, pga østrogenet i vanlige og en genfeil som ligger i familien...

men tar man pillene uten opphold? og får da altså ikke mensen?

noen snakker om at de har hatt mensen kun to ganger på ganske lang tid.. men da aner man jo ikke når den kommer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Et brett inneholder 28 piller, og når det er tomt, begynner du på neste. Ang. mensen (som hos meg uansett blir borte på p-piller) så er den vel uforutsigbar, men usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-pilleblødningen er kunstig, så den er da heller ikke noen indikasjon på om man er gravid.

??

Går meg vill i p-pille helvete jeg..

Totalt forvirra.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cerazette er ikke minipiller - men ppiller uten østrogen, og er like sikre som kombinasjonspiller.

Se f.eks. her

http://www.organon.no/products/contracepti...urcePageID=8237

Har brukt pillene i over et halvår nå, da jeg ikke skal ha østrogentilskudd. Syns de fungerer bra, men blir veldig ustabil på blødninger. Ingen blødning i 2 måneder, så 10 dagers blødninger, to dagers opphold, nye 6 dagers mv. Min gynekolog sa jeg måtte gi dem ca 1/2 år før de stabiliserer seg og at det da er normalt med mens sjeldnere enn en måned. Man tar piller hver dag.

Jeg tar til samme tid hver dag. Glemmer jeg det en kveld og tar de dagen etterpå blir jeg belønnet med et par dagers menssmerter og blødninger. Man lærer å ikke glemme.

De skal tas hver dag, men er ikke fasepiller med ulikt innhold som mange andre ppiller man tar hele tiden. Syns det er en fordel å ta de hver dag, ellers ville jeg glemt å starte igjen. Men alt er vel vane.

Er ikke sikker på om jeg er fornøyd... Må vente og se om småblødningene gir seg. Siden de er like sikre som vanlige ppiller og jeg tar dem når jeg skal, er jeg ikke redd for å være gravid selv om jeg ikke får mens, det trenger man da ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd og ang redd for å bli gravid osv..

Så lenge man tar pilla hver dag så ser jeg ikke noen grunn til å bekymre seg for det.

Ingen bivirkninger i det hele tatt. Mindre trøtt, men det kan ha med generell vektnedgang å gjøre også så det kan jeg ikke si sikkert.

Blødningene hos meg er så minimale at det er ikke noe pes. Det ligger alltid en tampong i veska om det skulle komme. Verre er det ikke. Heller ikke redd for å gå i hvitt for det kommer ikke så plutselig (hos meg). De to gangene jeg har hatt det har jeg kjent det rett før ved svake menssmerter også.

Har prøvd Yasmin også, men det var ikke noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk over til Cerazette fra et annet p-pillemerke pga problemer med sexlysta. Jeg kan ikke si at dette bedret seg med Cerazette... Har også en mistanke om at disse pillene var årsaken til økt antall kviser i ansiktet mitt på den tiden. Depresjon har jeg aldri merket noe til, verken av Cerazette eller det merket jeg går på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KATTAstrofe

Jeg hadde en del uren hud de første tre månedene, og masse småblødninger, men dette forsvant da jeg begynte på tredje brettet, heldigvis!

Ellers er det jo litt ekkelt å overhodet ikke ha menstruasjon, og i tillegg har jeg fått litt nedsatt sexlyst, men det er ikke noe stort problem her i huset.

Jeg tåler ikke p-piller med østrogen særlig godt, så Cerazette kom som en velsignelse for meg siden vi ikke er helt klare for barn enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytter denne opp litt jeg..

Begynte til Cerazette for fem dager siden.. Har hatt spottblødninger i to dager - dvs hva er egentlig spottblødninger - små blødninger? For dette er skikkelig mensen-blødninger nå... OG det har dukket opp en kvise - og jeg har ALDRI kviser! + at jeg har vært skikkelig sur/sint/lei meg/ irritabel i noen dager nå.. Det kan være fordi jeg er litt PMS - skulle jo egentlig hatt mensen nå hvis jeg ikke hadde begynt på Cerazette, men hvis dette ikke slutter er det uaktuelt å fotsette med Cerazette! Hvor lenge har dere andre hatt disse bi-virkningene? Gir det seg etter en stund? Orker ikke å ha mensen sammenhengende i mange måneder - hadde det bare vært små blødniger så greit men det er jo skikkelig mensen jo!

Sint nå :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv Cerazette, på 7. brettet nå. Mellomblødningene ga seg ganske fort, ca etter 2-3 brett. Kviser har jeg ikke fått.... Jeg er fornøyd, selv om jeg tror jeg har litt humørsvingninger innomellom. Det synes jeg alikevel var mye verre med andre merker, så nå går det helt fint....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Flytter denne opp litt jeg..

Begynte til Cerazette for fem dager siden.. Har hatt spottblødninger i to dager - dvs hva er egentlig spottblødninger - små blødninger? For dette er skikkelig mensen-blødninger nå... OG det har dukket opp en kvise - og jeg har ALDRI kviser! + at jeg har vært skikkelig sur/sint/lei meg/ irritabel i noen dager nå.. Det kan være fordi jeg er litt PMS - skulle jo egentlig hatt mensen nå hvis jeg ikke hadde begynt på Cerazette, men hvis dette ikke slutter er det uaktuelt å fotsette med Cerazette! Hvor lenge har dere andre hatt disse bi-virkningene? Gir det seg etter en stund? Orker ikke å ha mensen sammenhengende i mange måneder - hadde det bare vært små blødniger så greit men det er jo skikkelig mensen jo!

Sint nå :sur:

Som på andre piller så bør du gi det iallefall 3-4 mnd for å se om ting går seg til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Flere av mine venninner fikk litt problemer med kviser da de først begynte med Cerazette. Men etter å ha vært hos legen og fått en mild antibiotikakur har de ikke hatt noen flere problemer/bivirkninger i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei!

Bare lurte på om noen hadde opplevd vektøkning med cerazette?

Har noen som allerede har litt kviser opplevd å få mer/mindre?

Jeg går selv ikke på p-piller (ennå..?).. Hører så mye om bivirkninger og blir litt "redd", men jeg har en kjæreste som jeg tror hadde satt VELDIG STOR pris på at jeg hadde begynt på p-piller. Er litt lei kondom også, kan du si.

Takker! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Bare lurte på om noen hadde opplevd vektøkning med cerazette?

Har noen som allerede har litt kviser opplevd å få mer/mindre?

Jeg går selv ikke på p-piller (ennå..?).. Hører så mye om bivirkninger og blir litt "redd", men jeg har en kjæreste som jeg tror hadde satt VELDIG STOR pris på at jeg hadde begynt på p-piller. Er litt lei kondom også, kan du si.

Takker!  :-D

Du vet hva du har, men ikke hva du får. Mange tåler p-piller og lignende helt greit, mens andre får bivirkninger i ulik grad. I hvilken kategori du er, og hvilket merke du tåler er omtrent umulig å vite før du har forsøkt deg fram litt.

Siden du allerede er fri for hormontilskudd, og har fått inn vanen med å bruke kondom, hvorfor ikke prøve charting først og se om det virker for deg? Det tar normalt 3 sykluser for å få taket på det, og det er ikke lengre enn de 3 månedene det blir anbefalt å forsøke hvert enkelt merke du vurderer. (Og verstfallstenkning: gang så de 3 månedene med hvor mange merker du må forsøke før du finner et som passer deg) Det er iverfall lettere å prøve charting før p-piller, enn omvendt pga at det kan ofte ta litt tid før kroppen er tilbake i gjenge igjen.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...4270&hl=temping

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=167623&hl=

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=158218&hl=

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=156659&hl=

Du kan nå se på det om du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...