AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #401 Skrevet 15. november 2020 2 minutter siden, Apis skrev: Og dette ansvaret skal legges på de svakeste gruppene vi har? Skjønner argumentasjonen din, men ikke hvor du adresserer ansvaret for kostnadsnivået, største delen av ansvaret bør jo legges på de med sterkest rygg, altså de med høy inntekt. Det ansvaret er felles. Leser du hva jeg skriver. Økes lønner, så økes priser FOR ALLE, og dermed flere fattige. Nei, man skal ikke betale enda mer fordi man har tatt seg høybutdanning. Det at noen tjener godt, starter arbeidsplasser pluss, pluss er ryggraden til vårt system. Og er faktisk viktigere ting her til lands enn øke uføre. Skulle de rike betale mer skatt, burde vel det gå til å ivareta helsevesen og skoler, ikke øke lønn eller ufør. Virker veldig egoistisk og lite gjennomtenkt å mene det er rett, synes jeg. Leser faktisk "skal ha, skal ha, skal ha, samme faen hvem som skal lide". Mye viktigere for samfunnet at skoler får ett oppløft og flere lærere ansettes enn øke uføre. Mye viktigere å øke minstebemanning på sykehus og sykehjem en økt ufør. Vi alle betaler for at uføre skal få ufør, så sa er man takknemlig og tenker på hva alle andre ofrer. Dårlige helsetjenester og skoler er litt av det. Anonymkode: 3882b...7a6 8
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #402 Skrevet 15. november 2020 Men kan ikke middelklassen betale litt mer skatt da ? Anonymkode: be8d0...82a 2
Gjest theTitanic Skrevet 15. november 2020 #403 Skrevet 15. november 2020 For å se det hele fra en annen vinkel: med det utgiftsnivået på det å bo og det å leve er i dag så er det fryktelig trist at et menneske i full jobb får så lite som 19 eller 23000 i mnd utbetalt. Det er det som er trist. Trygdenivået må være sånn det er eller bedre for at alle skal ha råd til å leve, og lønnsnivået for arbeidstakere burde være høyere. For en forskjell burde det være, men synderen er ikke trygdenivået, det er minstelønna.
Gjest Lille Potet Skrevet 15. november 2020 #404 Skrevet 15. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men kan ikke middelklassen betale litt mer skatt da ? Anonymkode: be8d0...82a Sant! Jeg lurer på om disse uførehaterne noen gang leser skrytetrådene? "Jeg har 70 000 utbetalt, og det har min mann også". "Man må da kunne unne seg noen dyre viner. 4000,- på vin i månden er ikke mye". "Jeg og min mann har 1.2 millioner i lønn til sammen, vi aaaaaner ikke hvor pengene går". "Min buffer er på 300 000. Ja, og så har jeg full BSU og full BSU 2.0 og 500 000 i indeksfond". Åååh giiid! Og her sitter manipulerte lavtlønte og misunner unge uføre noen skarve tusenlapper. Jeg lurer på om folk anstrenger seg for å bli så korka?
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #405 Skrevet 15. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mange som er i lavtlønte arbeid har heller ikke den muligheten. Her ser folk ikke lengre enn egen nese. Eller skal også mennesker som sliter på skolen ikke jobbe? Må jo være grunn nok til ufør det da, siden de da må få mindre å leve for enn en som ikke jobber. Uføre kan ikke få mer enn lavtlønnende i 100% stilling for at det skal være rettferdig at det MÅ være folk som tjener mindre enn andre for å få verden til å gå rundt. Kan ikke uføre se hele bilde, nei vel, da får de synes synd på seg selv. Går tross alt kun ut over de selv. Anonymkode: 3882b...7a6 Dette er så sant. Hadde det ikke vært for at min mann tjener tredobbelt av meg, hadde jeg aldri hatt mulighet til å studere i voksen alder, med to barn. Hadde rett og slett ikke hatt råd. Anonymkode: dc351...1d2 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #406 Skrevet 15. november 2020 29 minutter siden, theTitanic skrev: For å se det hele fra en annen vinkel: med det utgiftsnivået på det å bo og det å leve er i dag så er det fryktelig trist at et menneske i full jobb får så lite som 19 eller 23000 i mnd utbetalt. Det er det som er trist. Trygdenivået må være sånn det er eller bedre for at alle skal ha råd til å leve, og lønnsnivået for arbeidstakere burde være høyere. For en forskjell burde det være, men synderen er ikke trygdenivået, det er minstelønna. Slett ikke. Man lever svært godt på dette, om en legger til rette for det. Anonymkode: e76f6...4f8
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #407 Skrevet 15. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slett ikke. Man lever svært godt på dette, om en legger til rette for det. Anonymkode: e76f6...4f8 Men for å kunne kjøpe en toroms til 1,5 - 2 mill. Må mange spare i flere år for å få nok egenkapital på så lav inntekt! Anonymkode: be8d0...82a 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #408 Skrevet 15. november 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men kan ikke middelklassen betale litt mer skatt da ? Anonymkode: be8d0...82a Vi har allerede et høyt skattetrykk i Norge. Du vet det, eller? Vi har også gjennomført en pensjonsreform, som medfører at de arbeidende må stå i jobb til de er 70+. Løsningen er IKKE å belaste arbeidsstokken enda mer. Anonymkode: d90f6...649 7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #409 Skrevet 15. november 2020 39 minutter siden, Lille Potet skrev: Sant! Jeg lurer på om disse uførehaterne noen gang leser skrytetrådene? "Jeg har 70 000 utbetalt, og det har min mann også". "Man må da kunne unne seg noen dyre viner. 4000,- på vin i månden er ikke mye". "Jeg og min mann har 1.2 millioner i lønn til sammen, vi aaaaaner ikke hvor pengene går". "Min buffer er på 300 000. Ja, og så har jeg full BSU og full BSU 2.0 og 500 000 i indeksfond". Åååh giiid! Og her sitter manipulerte lavtlønte og misunner unge uføre noen skarve tusenlapper. Jeg lurer på om folk anstrenger seg for å bli så korka? Vel, det er ikke den gjengse middelklassen du snakker om her i hvert fall. Medianlønnen i Norge i 2019 var knapt 43000 i mnd. Anonymkode: d90f6...649 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #410 Skrevet 15. november 2020 2 timer siden, ukjentjente skrev: Tro det eller ei men det finnes dem som faktisk er tilfreds i den jobben de har. Når man skal begynne å hakke på folk som faktisk har en ærlig jobb,og argumentere med at de ikke sikter enda høyere, ja da blir det så idiotisk at jeg ikke har ord. 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Som jeg har sagt har jeg stor respekt for lavtlønnede og jobben de gjør. De jeg ikke har respekt for og de jeg ser ned på er de som sparker nedover. Klager, sutrer og hetser uføre, mens de selv ikke gjør noe for å endre situasjonen deres. De kan ikke være annet enn dumme og late. Jeg ser også ned på og har fordommer mot alle folk som hetser og trykker uføre ned i møkka. Personlig synes jeg at minste uføretrygd burde heves til ung ufør, ung ufør til minst 22 000 og de lavtlønnedes lønn burde også økes. Det er naturlig at det er litt forskjell i lønninger, men alle nordmenn bør kunne leve trygt og ikke i fattigdom. Altså relativ fattigdom. Vi ønsker ikke tilstander der velferdsordningene ikke fungerer. Dette fører med seg mye elendighet og kriminalitet. Samfunnet blir et utrygt sted å leve i. Jeg synes også at flere utgifter knyttet til helse burde gå inn under frikort. Anonymkode: ba3bb...b32 Det er dette jeg mener. Jeg burde kanskje sagt dette litt klarere før men jeg blir bare så forbanna over visse mennesker i disse trådene. Når Norge er et av verdens rikeste land burde faktisk ingen leve i relativ fattigdom. Anonymkode: ba3bb...b32 2
PetterKanin Skrevet 15. november 2020 #411 Skrevet 15. november 2020 46 minutter siden, Lille Potet skrev: Sant! Jeg lurer på om disse uførehaterne noen gang leser skrytetrådene? "Jeg har 70 000 utbetalt, og det har min mann også". "Man må da kunne unne seg noen dyre viner. 4000,- på vin i månden er ikke mye". "Jeg og min mann har 1.2 millioner i lønn til sammen, vi aaaaaner ikke hvor pengene går". "Min buffer er på 300 000. Ja, og så har jeg full BSU og full BSU 2.0 og 500 000 i indeksfond". Åååh giiid! Og her sitter manipulerte lavtlønte og misunner unge uføre noen skarve tusenlapper. Jeg lurer på om folk anstrenger seg for å bli så korka? Du må lære deg å forstå hvem som svarer i den type tråder. 1
PetterKanin Skrevet 15. november 2020 #412 Skrevet 15. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er dette jeg mener. Jeg burde kanskje sagt dette litt klarere før men jeg blir bare så forbanna over visse mennesker i disse trådene. Når Norge er et av verdens rikeste land burde faktisk ingen leve i relativ fattigdom. Anonymkode: ba3bb...b32 For at det skal finnes rikdom må det finnes relativ fattigdom. 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #413 Skrevet 15. november 2020 14 minutter siden, PetterKanin skrev: For at det skal finnes rikdom må det finnes relativ fattigdom. Må vel ikke finnes fattigdom selv om det finnes rikdom ? Anonymkode: be8d0...82a 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #414 Skrevet 15. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Må vel ikke finnes fattigdom selv om det finnes rikdom ? Anonymkode: be8d0...82a Du hadde aldri fått kjøpt en tv til 5000kr hvis ikke noen jobbet for ingenting i Kina. Økonomien er verdensomspennende. Og vi må se hele for å forstå hvorfor ting må være slik de er. Jo, skal du leve ditt gode liv, må folk sulte i Kina og sette barna ut i skogen. Anonymkode: 3882b...7a6 5
PetterKanin Skrevet 15. november 2020 #415 Skrevet 15. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Må vel ikke finnes fattigdom selv om det finnes rikdom ? Anonymkode: be8d0...82a Reletiv fattigdom må finnes for at det skal finnes rikdom. 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #416 Skrevet 15. november 2020 Nå tjener jeg mer enn 18 000 i dag, og jeg jeg bruker ca 20 000 i måneden. Men trekker jeg fra utgiftene jeg har til bil så blir det 18 000(og det inkluderer å betale frem til frikort). Det er ikke mye, helt klart, og jeg synes man kunne fått litt mer, men samtidig skjønner jeg de som føler seg snytt av å jobbe og få mindre. Jeg pleide å jobbe på en matbutikk, da jobbet jeg 6 dager, og så fem dager, annen hver uke. Jeg tjente 16 000. Vasset til og fra jobb i joggesko i snøfokket i Tromsø for jeg hadde ikke råd til å kjøpe vintersko. Det er utrolig mange yrker som skulle hatt høyere lønn, istedet har man lønnsfest for toppledere som allerede tjener en million, pensjon på 1 mill i året lenge etter man har sluttet i jobben osv., mens jeg som helsepersonell ble avspist med 1400kr ekstra i året. Skjønner ikke at dette ikke engasjerer mer. Anonymkode: 7937c...299 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #417 Skrevet 15. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du hadde aldri fått kjøpt en tv til 5000kr hvis ikke noen jobbet for ingenting i Kina. Økonomien er verdensomspennende. Og vi må se hele for å forstå hvorfor ting må være slik de er. Jo, skal du leve ditt gode liv, må folk sulte i Kina og sette barna ut i skogen. Anonymkode: 3882b...7a6 Fattigdom for meg er å fryse og sulte og ikke ha et oppvarmet sted å bo. Ikke flatskjermer og ny mobil hvert år! Anonymkode: be8d0...82a
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #418 Skrevet 15. november 2020 Akkurat nå, PetterKanin skrev: Reletiv fattigdom må finnes for at det skal finnes rikdom. Vi har tre valg. Vi kan kutte/redusere velferdsordningene eller ikke øke dem når andre varer øker og se til USA og Sør Amerika og hvordan det står til med dem der borte. Vi kan kutte velferdsstaten helt og være redd for å bli drept hver gang vi går ut av døra. Eller vi kan sørge for at i Norge skal alle kunne leve trygt og ikke i relativ fattigdom. Relativ fattigdom kan fort bli til reell fattigdom. Det er nok flere i Norge som faktisk lever i reell fattigdom også. Dette kan gjøres ved å øke trygda og lønninger, eller kutte matpriser, helseutgifter, boutgifter mm. Anonymkode: ba3bb...b32
PetterKanin Skrevet 15. november 2020 #419 Skrevet 15. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi har tre valg. Vi kan kutte/redusere velferdsordningene eller ikke øke dem når andre varer øker og se til USA og Sør Amerika og hvordan det står til med dem der borte. Vi kan kutte velferdsstaten helt og være redd for å bli drept hver gang vi går ut av døra. Eller vi kan sørge for at i Norge skal alle kunne leve trygt og ikke i relativ fattigdom. Relativ fattigdom kan fort bli til reell fattigdom. Det er nok flere i Norge som faktisk lever i reell fattigdom også. Dette kan gjøres ved å øke trygda og lønninger, eller kutte matpriser, helseutgifter, boutgifter mm. Anonymkode: ba3bb...b32 Å kutte relativ fattigdom er ikke et reelt alternativ. 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #420 Skrevet 15. november 2020 Akkurat nå, PetterKanin skrev: Å kutte relativ fattigdom er ikke et reelt alternativ. Jesus Fucking Christ. Anonymkode: ba3bb...b32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå