Gå til innhold

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok?

Chantielle
Melding lagt til av Chantielle,

Minner om retningslinjene.

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor utdanner du deg ikke til pedagog eller barnehagelærer? Eller bytter jobb?

Anonymkode: ba3bb...b32

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da mye bedre å gidde å ta høyere utdannelse for å få høyere lønn, eller? Eller er problemet at man rett og slett ikke er i stand til å fullføre høyere utdannelse og dermed blir til en bitter person som lever av å sparke nedover?

Jeg blir faktisk provosert på vedkommendes vegne her... 

H*n jobber 100% og for alt vi vet kan h*n ha problemer med lesevansker eller whatnot. Det er ikke slik at alle kan eller vil ta høyere utdannelse.

Det er haugevis av folk som er "unge uføre" som ikke har mer enn psykiske plager. Jeg vet om én person som fikk det etter å ha slitt med spiseforstyrrelser og droppet ut av all utdanning, ikke engang fullført VGS. Drøyt å rakke ned på folk som jobber og sliter i lavtlønnsyrker. Jeg føler med dem, og det er jammen ikke rart om sympatien deres med uføre forsvinner...

Anonymkode: 4434d...477

• Liker 22
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fy faen får dere SÅ mye?! Ikke rart det er kunstig mange unge uføre her til lands 🤮🤮

Anonymkode: c5eb6...524

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fy faen får dere SÅ mye?! Ikke rart det er kunstig mange unge uføre her til lands 🤮🤮

Anonymkode: c5eb6...524

Synes det er feil at unge uføre som fortsatt bor hjemme skal få 18700 i måneden å bruke på seg selv!

Anonymkode: be8d0...82a

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man er utrolig heldig som bor i Norge og har gode ordninger, som i ditt tilfelle ung ufør. 
Den kan ikke ligge høyere enn den gjør, det må lønne seg å jobbe. Arbeid skal være grunnlaget for inntekt. Men uføretrygd er en sikkerhet. Og den kan selvsagt ikke ligge over en minstelønn.

Man bør ha forsikring som dekker gapet mellom en trygd og muligheten til større økonomisk romslighet enn det trygden gir.

Anonymkode: 9583d...2e3

Det er hauger av de som jukser der også i tillegg til på nav. https://www.finansnorge.no/aktuelt/nyheter/2019/10/avslort-for-storsvindel-med-uforeforsikring/

Anonymkode: e363a...91c

• Liker 6
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fantasi eller en påstand du kan dokumentere?.

Anonymkode: 81864...fac

Logikk.

Det blir flere og flere på trygd samt andre offentlige stønader. Samtidig er det færre og færre som bidrar med skatt.

Man har to muligheter. Øke inntektene eller redusere utgiftene. Det å straffe folk i jobb med enda høyere skattetrykk er uaktuelt, så da må man redusere velferden. 

Trygden er noe av det første de reduserer 😊

• Liker 8
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor utdanner du deg ikke til pedagog eller barnehagelærer? Eller bytter jobb?

Jeg er på vei til å bytte jobb, og gleder meg enormt. All ære til de som klarer å jobbe i barnehage år etter år. 

Tror nok jeg har kommet hjem fra jobb og vært i mye dårligere stand enn mange av dem som mottar uføreteygd.

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er feil at unge uføre som fortsatt bor hjemme skal få 18700 i måneden å bruke på seg selv!

Det er helt hårreisende! Det blir en sovepute og de kommer seg aldri i arbeid. Det er noen foreldre som er dypt fortvilte over alt barna får og så er det andre foreldre som er rollemodell for barna sine og synes trygden skulle vært høyere både for de og barna ....

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir faktisk provosert på vedkommendes vegne her... 

H*n jobber 100% og for alt vi vet kan h*n ha problemer med lesevansker eller whatnot. Det er ikke slik at alle kan eller vil ta høyere utdannelse.

Det er haugevis av folk som er "unge uføre" som ikke har mer enn psykiske plager. Jeg vet om én person som fikk det etter å ha slitt med spiseforstyrrelser og droppet ut av all utdanning, ikke engang fullført VGS. Drøyt å rakke ned på folk som jobber og sliter i lavtlønnsyrker. Jeg føler med dem, og det er jammen ikke rart om sympatien deres med uføre forsvinner...

All ære til de som jobber i slike jobber. Vi trenger dem og de er viktige. All æren forsvinner det sekundet de sparker nedover. Gjør de det er det klart man lurer på hvorfor de sparker nedover og ikke gjør noe med situasjonen. Hva er forresten forskjell på det jeg sier, og det folk sier her om uføre? Uføre er bare late, dumme, gjør ingen nytte og har ingen verdi. De fleste snylter også og burde såvidt ha tak over hodet. Når jeg generaliserer på en mildere måte at de kun er late og dumme blir det store reaksjoner :) Du er selv ufør og rakker ned på andre uføre. Man kan jo lure på om du er en smule bitter over å ikke få ung ufør selv som du jo egentlig har sagt at du er. Bitterhet forsurer samfunnet vårt.

Akkurat nå, F0RUM skrev:

Jeg er på vei til å bytte jobb, og gleder meg enormt. All ære til de som klarer å jobbe i barnehage år etter år. 

Tror nok jeg har kommet hjem fra jobb og vært i mye dårligere stand enn mange av dem som mottar uføreteygd.

Skal du fortsette å sparke nedover når du har byttet jobb også da?

Skrevet

Det er et helt OK lønnsnivå, og tilsvarer en fulltidsstilling uten relevant utdanning. Det er ikke mye å leve av om man er alene, har barn osv. men samfunnet har ikke mer penger å betale ut. For hvor skulle vi tatt de fra? Helse- og oppvekst? Vi har ingenting til overs. Jeg tenker man skal være glad det finnes et sikkerhetsnett. Med fremtidige (trolige) innsparinger er det ikke sikkert det eksisterer så lenge. 

Anonymkode: 566af...76b

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal du fortsette å sparke nedover når du har byttet jobb også da?

Dette handler ikke om å sparke ned på noen. For all del finnes det flere som virkelig har behov for uføretrygd, og som ikke bruker systemet. Jeg er glad for at vi har slike ordninger i Norge, men til dem som virkelig trenger det. 

Men når noen begynner å klage på at de får for lite lønn, som ung uføreteygd - da begynner noe å skurre. Mye vil ha mer, er ikke det et ordtak? Er selv ung, uten opparbeidet ansiennitet og får lønn deretter. Kan ikke forstå hvorfor uføreteygde i samme aldersgruppe skal ha mer enn dem som bidrar i samfunnet. Burde etter min mening vært lavere.  

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et helt OK lønnsnivå, og tilsvarer en fulltidsstilling uten relevant utdanning. Det er ikke mye å leve av om man er alene, har barn osv. men samfunnet har ikke mer penger å betale ut. For hvor skulle vi tatt de fra? Helse- og oppvekst? Vi har ingenting til overs. Jeg tenker man skal være glad det finnes et sikkerhetsnett. Med fremtidige (trolige) innsparinger er det ikke sikkert det eksisterer så lenge. 

Anonymkode: 566af...76b

Det er kun et tidsspørsmål før pengebingen er tom og velferden blir skrapet og skattene blir øket. Vi får nok alle noen tusenlapper mindre i måneden.

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kun et tidsspørsmål før pengebingen er tom og velferden blir skrapet og skattene blir øket. Vi får nok alle noen tusenlapper mindre i måneden.

Men er egentlig pengebingen tom da? Mye luksus i det norske samfunnet.. hoteller, kjøpesentre, offentlige bygg  osv.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Studenter må klare seg på lite i en tidsbegrenset fase av livet. De er i tillegg friske, og kan ha en liten jobb ved siden av. Noe svært mange har. Ikke sammenlignbart. 

Anonymkode: 0b67d...185

Ikke alle studenter er friske, og ikke alle studenter klarer deltidsjobb pga helseproblemer.

• Liker 5
Skrevet

Haha, for en virkelighetsfjern tråd. Uføresatsene kommer aldri til å øke, snarere tvert imot, og det er ikke fordi politikere eller hvermannsen ønsker de syke noe vondt, men fordi pengebingen er på tur å tømmes i rekordfart. Våkn opp, folkens. 

Anonymkode: d90f6...649

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er haugevis av folk som er "unge uføre" som ikke har mer enn psykiske plager. Jeg vet om én person som fikk det etter å ha slitt med spiseforstyrrelser og droppet ut av all utdanning, ikke engang fullført VGS.

Som ikke har mer enn psykiske plager?

Vet du hvor invalidiserende en spiseforstyrrelse kan være? Og vet du at mange med spiseforstyrrelser har opplevd alvorlige traumer som f.eks., seksuelle overgrep i barndommen?

Ikke døm. Det er nok mye du ikke vet om hennes situasjon. 

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner ei ung jente som ikke ville gå på skole eller jobbe. Syntes det var så deilig å sove lenge, sitte på nettet og kose seg. Sminke seg og prøve forskjellige antrekk å vise på sosiale medier. Se en film og dra på shopping. Foreldrene sa at det kom ikke på tale, for noe måtte hun gjøre. For å få slutt på maset  gikk hun til legen og klagde på vondt et eller annet sted. Foreldrene visste hun ikke feilte noe og regnet med legen ville si det samme. Men neida, hun ble rullet inn i systemet. Ingen ting ble påviselig på MR bilder eller i blodprøver, hun er frisk som en fisk. Men hun sto på sitt for å slippe maset hjemme. Hun ble kjempeoverrasket at hun fikk utbetalt utrolig mye penger for hun hadde bare lyst til å få slutt på maset til foreldrene.. Foreldrene ble også sjokkert for de ville bare få henne i aktivitet. Da datteren fikk så mye penger i måneden var det i hvert fall uaktuelt å gjøre noe med liver sitt. Prøvde pliktskyldig et par behandlinger som hun sa ikke virket og styrer nå rett mot uføretrygd. Hun synes det er helt topp å få penger uten grunn mens foreldrene synes systemet er for jævlig. De vet at løpet er kjørt og at datteren nå kan forvitre med en fast trygd.

Obligatorisk å dikte opp et par "egenopplevde" historier i tråder som dette. Anekdoter er verdiløse, du må forstå det. 

Anonymkode: 47a36...a75

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

10% av mine medisiner blir dekket av frikort. Jeg bruker 2000 i måneden på medisin og bruker begge frikort. 24 000 kr på 1 år. 

Hva med å heller ta deg utdannelse som gir deg bedre lønn?

Igjen hvorfor omskolerer du deg ikke? Hvorfor er DU så sur og utakknemlig?

Medisiner, transport, husleie, strøm, mat, lån?

Altså, om en lavtlønt person tar mer utdanning, og får en ny jobb med bedre lønn, så blir det jo sannsynligvis ansatt en ny person i den lavtlønnede stillingen. Det er mulig du er totalt uvitende om at mange viktige oppgaver utføres av lavtlønnede. Som f.eks renhold, barnehageassistenter, stuepiker, bussjåfører, osv. Det er hundretusenvis av lavtlønnede og hardtarbeidende arbeidstakere i Norge. Det er aldeles urimelig at "unge uføre" skulle ha samme inntekt som disse.

• Liker 12
Skrevet

kutt ut "jeg vet om", "en jeg kjenner", "en jeg hørte om", osv. Det er svak validitet.

Anonymkode: 47a36...a75

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Resignert skrev:

Altså, om en lavtlønt person tar mer utdanning, og får en ny jobb med bedre lønn, så blir det jo sannsynligvis ansatt en ny person i den lavtlønnede stillingen. Det er mulig du er totalt uvitende om at mange viktige oppgaver utføres av lavtlønnede. Som f.eks renhold, barnehageassistenter, stuepiker, bussjåfører, osv. Det er hundretusenvis av lavtlønnede og hardtarbeidende arbeidstakere i Norge. Det er aldeles urimelig at "unge uføre" skulle ha samme inntekt som disse.

Som jeg har sagt har jeg stor respekt for lavtlønnede og jobben de gjør. De jeg ikke har respekt for og de jeg ser ned på er de som sparker nedover. Klager, sutrer og hetser uføre, mens de selv ikke gjør noe for å endre situasjonen deres. De kan ikke være annet enn dumme og late. Jeg ser også ned på og har fordommer mot alle folk som hetser og trykker uføre ned i møkka. Personlig synes jeg at minste uføretrygd burde heves til ung ufør, ung ufør til minst 22 000 og de lavtlønnedes lønn burde også økes. Det er naturlig at det er litt forskjell i lønninger, men alle nordmenn bør kunne leve trygt og ikke i fattigdom. Altså relativ fattigdom. Vi ønsker ikke tilstander der velferdsordningene ikke fungerer. Dette fører med seg mye elendighet og kriminalitet. Samfunnet blir et utrygt sted å leve i. Jeg synes også at flere utgifter knyttet til helse burde gå inn under frikort.

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, Uatskillelig skrev:

Som ikke har mer enn psykiske plager?

Vet du hvor invalidiserende en spiseforstyrrelse kan være? Og vet du at mange med spiseforstyrrelser har opplevd alvorlige traumer som f.eks., seksuelle overgrep i barndommen?

Ikke døm. Det er nok mye du ikke vet om hennes situasjon. 

Du kan godt sitere hele for kontekst...

Sitat

Hvor sier jeg at psykiske plager ikke kan være invalidiserende? Hvor sier jeg at hun ikke har opplevd vonde ting? Jeg sier bare at hun ikke har noe somatisk, og det var et svar til noen som snakket nedlatende til noen i et lavtlønnsyrke fordi de "ikke gidder" å ta høyere utdannelse.

Det finnes folk som har invalidiserende psykiske plager som jobber og sliter også, og som hele tiden prøver litt ekstra. Det finnes folk som jobber som også har opplevd vonde ting.

"bare" skulle i hermetegn, poenget var at det ikke er slik at alle som er uføre hadde sittet med mastergrad og tjent en million i året nå dersom de bare ikke hadde blitt uføre, og det er en glidende overgang.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...