Gå til innhold

Villapaprika og moderering


Lyckeliten

Anbefalte innlegg

Nå har det blitt moderert igjen med forklaring:
 

Sitat

" videreformidling av injurierende påstander fremvist på Snapchat."


Altså, det ble lagt ut screenshots fra Insta hvor Kim rantet i vei om ditten og datten, men disse screenshots'ene var redigert og identifiserte person(er) var sladdet, så hvorfor moderere bort noe som diskuteres og som dokumenteres med disse screenshot'ene?

Endret av Skrottefar
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrottefar skrev (40 minutter siden):

Nå har det blitt moderert igjen med forklaring:
 


Altså, det ble lagt ut screenshots fra Insta hvor Kim rantet i vei om ditten og datten, men disse screenshots'ene var redigert og identifiserte person(er) var sladdet, så hvorfor moderere bort noe som diskuteres og som dokumenteres med disse screenshot'ene?

Selv om personens navn er skjult, henvises det likevel til daglig leder/eier av bedriften o.l. som er identifiserbart. I tillegg til dette fremsettes det trusler mot denne personen det ikke er tillatt å gjengi.

Det er tillatt å diskutere det som ellers har kommet fram på Kim og Camillas kontoer så lenge det ikke henvises til beskyldinger mot en ikke offentlig person.

Måne, admin. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Kan dere forklare hvorfor det tok fire dager å moderere tråden, og hvorfor det da er fjernet innlegg som åpenbart ikke bryter med forumreglene? (Bl.a et innlegg der en bruker sier h*n ikke vil handle mer hos navngitt sponsor)

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det tok tid da vi måtte avklare enkelte problemstillinger oss i mellom og med Egmont. 

Jeg har ryddet etter denne regelen:

Sitat

* Krenkende, hetsende og injurierende utsagn

Nedsettende omtale av kropp ryddes under denne regelen.

Selv om du kan dokumentere dine ytringer som sannhet, kan innlegg slettes for krenkelser og injurier om ytringene anses å være til skade for omtalte part, deres omdømme og privatliv. Påstander om svindel eller oppfordring til boikott ryddes under denne regelen.

Sol, admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol Rampelyset skrev (3 timer siden):

* Krenkende, hetsende og injurierende utsagn

Nedsettende omtale av kropp ryddes under denne regelen.

Selv om du kan dokumentere dine ytringer som sannhet, kan innlegg slettes for krenkelser og injurier om ytringene anses å være til skade for omtalte part, deres omdømme og privatliv. Påstander om svindel eller oppfordring til boikott ryddes under denne regelen.

Så dersom man syns det er ugreit at VP visstnok sponses av lampehuset og uttrykker dette så er det slettegrunn?
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrottefar skrev (På 25.3.2022 den 21.59):

Så dersom man syns det er ugreit at VP visstnok sponses av lampehuset og uttrykker dette så er det slettegrunn?
 

Nei, men hvis man oppfordrer andre til å boikotte eller sende mailer til samarbeidspartnere er det selttegrunn.

Sol, admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Sol Rampelyset skrev (På 27.3.2022 den 20.42):

Nei, men hvis man oppfordrer andre til å boikotte eller sende mailer til samarbeidspartnere er det selttegrunn.

Sol, admin.

Hvor i regelverket står dette?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revenge o'Cavatina skrev (7 timer siden):

Hvor i regelverket står dette?

Står her:

Dette er en presisering av de reglene vi oftest håndhever på Rampelyset. Dette er ikke sær-regler for dette underforumet, men en presisering av hva reglene betyr.

 

* Persondebatt

Persondebatt er å diskutere en identifiserbar person som ikke har valgt å eksponere seg selv i f. eks. sosiale medier. Dette kan f. eks. gjelde en kjent persons barn, øvrige familiemedlemmer, tidligere kjærester eller venner.

På Kvinneguidens forum vil omtale av barn bli moderert strengt. Vi tillater ikke bruk av navn eller kallenavn på barn, omtale av barns utseende, helse eller livsførsel; følelsesliv, personlighet, meninger, fritid, samværsordninger mm. Det er tillatt å diskutere foreldres valg om eksponering av barn og hvordan dette utføres, men ikke hvordan barna opplever denne eksponeringen.

Mindreårige har et særskilt vern i norsk lov og i Vær varsom-plakaten. Uavhengig av hvordan andre velger å omtale sine egne eller andres barn, har vi i Kvinneguiden / Egmont Publishing et selvstendig ansvar for hva som publiseres på våre plattformer.

 

* Brukerdebatt

Brukerdebatt er å diskutere enkeltbrukere, altså personen bak brukernavnet, som å diskutere enkeltbrukerens psyke og privatliv, eller bruk av nedsettende karakteristikker. Det er derimot tillatt å diskutere ytringer fremmet av en spesifikk bruker i en debatt.

Vi anser det ikke som brukerdebatt å diskutere en større gruppe brukere og deres hensikter med å delta i en debatt, eller å kalle en diskusjonstråd for mobbing. Unntak: Innlegg som inneholder nedsettende ytringer mot en større gruppe brukeres psyke og privatliv kan bli ryddet som personangrep eller krenkende. Innlegg som sporer av debatten kan bli ryddet som avsporing.

 

* Spekulasjoner eller ryktespredning

Det er ikke tillatt å spre rykter eller spekulere rundt årsakssammenhenger man ikke kjenner, når dette vurderes å være til skade for den eller de omtalte partene, eller deres nærstående. Du har selv ansvar for å dokumentere dine påstander i tilfeller hvor årsakssammenhenger ikke vurderes å være allmenn kjent. Når det gjelder opplysninger om økonomi og potensielt straffbare forhold vil det være strengere krav for dokumentasjon. Spekulasjoner om kosmetiske operasjoner hos kjente personer som fronter kroppen sin i sosiale medier, vurderes ikke å være til skade dersom personen velger å selv legge opp til slike spekulasjoner.

 

* Krenkende, hetsende og injurierende utsagn

Nedsettende omtale av kropp ryddes under denne regelen.

Selv om du kan dokumentere dine ytringer som sannhet, kan innlegg slettes for krenkelser og injurier om ytringene anses å være til skade for omtalte part, deres omdømme og privatliv. Påstander om svindel eller oppfordring til boikott ryddes under denne regelen.

 

* Opphavsrett

Tekst (blogginnlegg, nyhetsartikler, kommentarfelt)

Du kan sitere to-tre setninger av tekst med opphavsrett, men det må legges ved lenke til kilde i innlegget. Dette gjelder også i tilfeller hvor kilden ikke lenger eksisterer. Regelen kan ikke omgås via bruk av Imgur.

Offentlige Facebook-innlegg med kommentarfelt eller kommentarfelt på blogger er unntatt to-tre-setninger-regelen, men vi tillater likevel ikke store mengder skjermdumper. Husk alltid lenke til blogginnlegget. Skjermdump av tekst/kommentarfelt fra Instagram eller andre sosiale medier må vise navn på kontoen det henvises til.

Norges Lover har ikke opphavsrett.

 

Bilder (blogg, Instagram, Snapchat)

Du kan dele maks ett bilde eller skjermdump av bilde fra Instagram og Snapchat direkte på forumet eller via Imgur så lenge kontonavn er synlig på bildet.

Du kan dele bloggbilder på forumet om de lastes opp med kildehenvisning, dvs. at bildeadressen som vises når du holder musepekeren over bildet, er bildets originale kilde. Bilder som lastes opp som vedlegg og dermed får Kvinneguiden som adresse, er brudd på opphavsrett.

Ønsker du å dele bloggbilder via Imgur, kan du dele maks ett bilde, men det må vedlegges lenke til blogginnlegget det er hentet fra i innlegget ditt.

Direktelinker til Facebook, Instagram og Twitter som legger seg som bilder i innlegget er ok.

Memes og reklamebilder uten kilde er ok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (7 timer siden):

Hva menes med at reklamebilder uten kilde er ok? 

Dette er en gammel formulering som kanskje ikke er beskrivende nok i dag, mtp. de sosiale mediene som finnes og reklamering der.

Det som menes er annonser for klær eller lignende fra H&M, for eksempel. Bilder av produkter som virksomheten bak ønsker at skal deles. En definisjon som gjør at bilder i tråder hvor det oppfordres til å dele bilder av stygge plagg man har sett for salg i det siste, ikke tas for opphavsrett.

Hvis du har noen tanker rundt dette, så tar vi gjerne i mot innspill på endring av ordlyd eller forklaring.

Måne, admin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måne Rampelyset skrev (15 minutter siden):

Dette er en gammel formulering som kanskje ikke er beskrivende nok i dag, mtp. de sosiale mediene som finnes og reklamering der.

Det som menes er annonser for klær eller lignende fra H&M, for eksempel. Bilder av produkter som virksomheten bak ønsker at skal deles. En definisjon som gjør at bilder i tråder hvor det oppfordres til å dele bilder av stygge plagg man har sett for salg i det siste, ikke tas for opphavsrett.

Hvis du har noen tanker rundt dette, så tar vi gjerne i mot innspill på endring av ordlyd eller forklaring.

Måne, admin. 

Nei, vet bare at jeg hadde flere regelbrudd i mappa mi på reklamebilder fra et såpemerke (fra nettsiden) som jeg hadde glemt å skrive link til. Da er det vel endret på, da, selv om reglene synes å være fra 2019. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (1 time siden):

Nei, vet bare at jeg hadde flere regelbrudd i mappa mi på reklamebilder fra et såpemerke (fra nettsiden) som jeg hadde glemt å skrive link til. Da er det vel endret på, da, selv om reglene synes å være fra 2019. 

Jeg kan sjekke opp i dette.

Måne, admin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og igjen så stenges/skjules Paprika-tråden for moderering og igjen så tar det tid før den åpnes igjen.
Er Paprika et særtilfelle når det gjelder tidsbruk for moderering? 
Der andre tråder modereres i sanntid, evt. lukkes/skjules og åpnes igjen innen kort tid så blir det alltid brukt lenger tid på Paprika, selv om det burde være easy-peasy moderering også der i forhold til andre tråder.


 

Endret av Skrottefar
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrottefar skrev (2 timer siden):

Og igjen så stenges/skjules Paprika-tråden for moderering og igjen så tar det tid før den åpnes igjen.
Er Paprika et særtilfelle når det gjelder tidsbruk for moderering? 
Der andre tråder modereres i sanntid, evt. lukkes/skjules og åpnes igjen innen kort tid så blir det alltid brukt lenger tid på Paprika, selv om det burde være easy-peasy moderering også der i forhold til andre tråder.


 

Som du selv sier, burde det være easy-peasy å moderere denne like raskt som andre tråder. I realiteten er det sånn at når denne tråden vokser fort, så er det gjerne med mange ulike typer regelbrudd av flere forskjellige brukere enn i andre tråder, og med innlegg som må vurderes av både meg og Sol for å forsøke å sikre en så lik moderering som mulig med andre tråder. Derfor kan det ta litt tid, og det beklager vi. Tråden er tilbake når den er ferdig moderert.

Måne, admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ganske forskrudd å få slettet de få innleggene jeg skriver i VP-tråden under denne ryddemeldingen: "Tråden er ryddet for krenkelser, persondebatt, spekulasjoner, latterliggjøring og svar til dette" når det ikke er sant. Jeg, og flere med meg, skriver ikke stort annerledes i denne tråden enn i de andre vi deltar i.

Tilføyelse: Hvis det er slik at det "å forsøke å sikre en så lik moderering som mulig med andre tråder" medfører at måten en bruker skriver på i andre tråder ikke er tillatt i VP-tråden, med mål om å beskytte foretakseierne mot seg selv  er det kanskje greiest å stenge tråden med tittel "Villa paprikas forretningsdrift - saklig kritikk" når personene bak forretningsdriften for tiden er travelt opptatt med å dele av sin livssituasjon på sine businesskanaler i SoMe, istedet for å la tråden bestå i den hensikt å sørge for omsetning for Egmont. Det er ingen andre steder brukerne i tråden henter informasjonen sin fra (bortsett fra én) enn disse kanalene som aktivt brukes av eierne av virksomheten(e). Vil KG ikke assosieres med spesielt spekulasjoner og persondebatt i trådene, bør man rette fokuset mot kildene der dette har sitt opphav. Spekulasjonene oppstår ikke av seg selv i et vakuum.

Endret av Revenge o'Cavatina
tilføyelse
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi snakker om VP-tråden, så har det forvillet seg inn noen som sliter litt med forståelsen for.. forumreglene.

Tar mitt ansvar selvsagt at jeg har vært på å svare denne brukeren, men hvis noen kunne ta en litt omgang og rydde opp i det hadde det blitt satt pris på. Jeg har allerede rapportert inn, jeg bare sier ifra litt ved siden av også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg spør fordi jeg ikke vet.

En influenser har et registrert foretak. Foretaket er i ferd med å bli slått konkurs.

Ville den emminente konkursen vært tillatt å diskutere om foretaket var et AS istedetfor et ENK?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emmelise skrev (På 18.4.2022 den 22.10):

Jeg spør fordi jeg ikke vet.

En influenser har et registrert foretak. Foretaket er i ferd med å bli slått konkurs.

Ville den emminente konkursen vært tillatt å diskutere om foretaket var et AS istedetfor et ENK?

Vi har gått gjennom tilbakemeldingene og tatt en vurdering. Vi har konkludert med at det tillates diskusjon om konkursen i selskapet til Camilla Øvestad. Det tillates derimot ikke diskusjon rundt hvordan denne påvirker hennes privatliv utover opplysninger om hva konkurs innebærer og at hun via enkeltmannsforetak dermed hefter for gjelden personlig.

Måne, admin.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måne Rampelyset skrev (1 minutt siden):

Vi har gått gjennom tilbakemeldingene og tatt en vurdering. Vi har konkludert med at det tillates diskusjon om konkursen i selskapet til Camilla Øvestad. Det tillates derimot ikke diskusjon rundt hvordan denne påvirker hennes privatliv utover opplysninger om hva konkurs innebærer og at hun via enkeltmannsforetak dermed hefter for gjelden personlig.

Måne, admin.

Den er god, jeg takker for svar :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

@Måne Rampelyset

@Sol Rampelyset

Jeg ser at i feks VP tråden nå så er det i de siste dagene noen brukere som kommer inn for å diskutere andre brukere/barn. Følger dere med på om dette er de samme brukerne, men som evt skifter brukernavn? Og hvordan kan man unngå å få en lang brukerdiskusjon/stengt tråd uten å bryte reglene selv? Det tar jo ofte tid før dere kommer innom og da har det ofte fått utviklet seg. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...