Gå til innhold

Til dere som har spiral!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er på min 3. spiral nå. Har født to barn. Denne siste ble satt inn når jeg var i narkose, men de to andre ble satt inn som vanlig. Syntes ikke det var vondt, men litt ubehagelig var det jo. Jeg opplevde en del smerter etterpå, omtrent som de vanlige menssmertene mine, men tok 1 gram paracet rett etterpå som hjalp godt på smertene. 
Mannen kjente trådene veldig godt når jeg hadde den første, så fikk legen min til å klippe dem litt. Han har ikke kjent noe med de to siste. Han sier han kjente det stakk og gjorde vondt i enkelte stillinger. 

første spiralen jeg hadde var Mirena, den fjerna jeg etter 1,5 år. Blødde konstant i over 4 mnd etter jeg satte den i. Fikk en kur med Provera av gynekologen som satte den i, og etter det var jeg blødningsfri. Men den ødela meg totalt psykisk. Hadde 0 sexlyst, og syntes egentlig mannen min var turnoff. Ble veldig deprimert og til slutt fikk jeg suicidale tanker. Tok det opp med legen min, og sa jeg var vettskremt av mine egne tanker. Ble mye bedre når spiralen forsvant! 

andre spiralen jeg fikk inn var Jaydess. Den har minst hormoner, og var noe jeg ble enig med legen min om å prøve siden jeg reagerer så negativt på hormonell prevensjon. Jeg har endometriose og adenomyose i tillegg, og skal helst være blødningsfri, så gyn på sykehuset anbefalte at jeg satte i en annen spiral siden Jaydess har så lite hormoner at jeg aldri ville bli blødningsfri. 

Under sterk tvil ble jeg enig med gyn på sykehuset om å sette i Kyleena. Har hatt den i snart 8 mnd og den fungerer ikke en dritt og kødder bare med psyken min.. 

Anonymkode: 52925...454

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er på min 3. spiral nå. Har født to barn. Denne siste ble satt inn når jeg var i narkose, men de to andre ble satt inn som vanlig. Syntes ikke det var vondt, men litt ubehagelig var det jo. Jeg opplevde en del smerter etterpå, omtrent som de vanlige menssmertene mine, men tok 1 gram paracet rett etterpå som hjalp godt på smertene. 
Mannen kjente trådene veldig godt når jeg hadde den første, så fikk legen min til å klippe dem litt. Han har ikke kjent noe med de to siste. Han sier han kjente det stakk og gjorde vondt i enkelte stillinger. 

første spiralen jeg hadde var Mirena, den fjerna jeg etter 1,5 år. Blødde konstant i over 4 mnd etter jeg satte den i. Fikk en kur med Provera av gynekologen som satte den i, og etter det var jeg blødningsfri. Men den ødela meg totalt psykisk. Hadde 0 sexlyst, og syntes egentlig mannen min var turnoff. Ble veldig deprimert og til slutt fikk jeg suicidale tanker. Tok det opp med legen min, og sa jeg var vettskremt av mine egne tanker. Ble mye bedre når spiralen forsvant! 

andre spiralen jeg fikk inn var Jaydess. Den har minst hormoner, og var noe jeg ble enig med legen min om å prøve siden jeg reagerer så negativt på hormonell prevensjon. Jeg har endometriose og adenomyose i tillegg, og skal helst være blødningsfri, så gyn på sykehuset anbefalte at jeg satte i en annen spiral siden Jaydess har så lite hormoner at jeg aldri ville bli blødningsfri. 

Under sterk tvil ble jeg enig med gyn på sykehuset om å sette i Kyleena. Har hatt den i snart 8 mnd og den fungerer ikke en dritt og kødder bare med psyken min.. 

Anonymkode: 52925...454

Uff... Plagsomt.

Skrevet

Dag fem etter innsett og blødningen og smertene etter innsett har forsvunnet. Kan firtsatt ikke "prøvekjøre" den før mandag, så vet ikke hvordan det er med trådene. Jordmor sa at hun ville ikke klippe de for korte, for da ville de stikke mer. Hun mener de vil krølle seg oppi topoen, og bli umerkelig etter ei stund. Vi har ikke hatt det problemet med hormonspiralen, selv om de var veldig korte. Mannen sa i hvert fall ingenting om det. 

• Liker 1
Skrevet
På 11.11.2020 den 16.49, Kala skrev:

Dag to etter innsett, og jeg har menssmerter og blør litt. Jordmora som satte den inn forberedte meg på at det ville ta litt tid før livmora aksepterer det nye fremmedlegemet. Og inntil da burde jeg være forberedt på kramper og blødninger. Varmeflaske på magen redder unna de verste krampene. 

Gjerne oppdater meg om hvordan det går videre😊

Skrevet

Mannen merket ikke noe til trådene, så da var det vel en fordel med litt lengde på trådene som jordmor sa 😊 smertene er for det meste hekt borte, samme som blødningene, men får bittelitt kramper om kvelden. De går fort over. En uke siden innsett. 

Jeg er spent på de første rundene med uka. Av de erfaringene jeg har lest, så er de første rundene litt heftig. I hvert fall mer enn hva man er vant til fra før. Dette forberedte jordmora meg også på, men at det hele er en del av tilvenningsprosessen. 

Så langt veldig fornøyd. Veldig godt å slippe kondom, og vite at vi er beskyttet mot "bivirkninger". 

• Liker 1
Skrevet
På 10.11.2020 den 22.56, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av de få som ikke kunne få satt inn spiral. Mener det var pga bakovervendt livmor.. Kjipt. 

Anonymkode: b5f24...218

jeg har bakovervendt livmor, har fremdeles hatt 3 spiraler. Er det noen grunn til å ikke skulle kunne ha det?

Anonymkode: 3d341...45a

Gjest Syngemann
Skrevet
På 12.11.2020 den 19.24, _h_e skrev:

Skal godt gjøres å kjenne spiralen med tunga da😂 Men det kommer vel kanskje litt an på hvor stor han er der nede?

Haha, det har du sikkert rett i. Mente tunge og fingre etc. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...