_h_e Skrevet 9. november 2020 #1 Skrevet 9. november 2020 Skal sette inn om ikke så altfor lenge, og er utrolig spent. Har dere opplevd at deres partner(e) kjenner trådene på spiralen? Er dette vondt/ubehagelig for han? Var innsettingen veldig smertefull? (Gjerne legg til om du har født før eller ikke). Andre erfaringer? Er dere fornøyd?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #2 Skrevet 9. november 2020 Partner kjenner tråden iblant, men han tenker lite over det. Det var en kortvarig smerte, ca. 10 sek med stikking. Tok paracet noen timer før innsetting. Har ingen barn. Ubehaget var etterpå. Det var veldig ømt i vagina, men det gikk fort over, ca. en uke..? Det tok litt tid før kroppen ble vant til spiralen. Jeg blødde i et halvt år, veldig ofte. Ingen smerter. Etter et halvt år fikk jeg ikke mensen mer. Nå får jeg bare litt blødning i en uke, med ingen smerter. I tillegg mindre hormonell. Jeg er kjempefornøyd! Verdt alt smerten og tiden. Anonymkode: 4b538...794 1
_h_e Skrevet 9. november 2020 Forfatter #3 Skrevet 9. november 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Partner kjenner tråden iblant, men han tenker lite over det. Det var en kortvarig smerte, ca. 10 sek med stikking. Tok paracet noen timer før innsetting. Har ingen barn. Ubehaget var etterpå. Det var veldig ømt i vagina, men det gikk fort over, ca. en uke..? Det tok litt tid før kroppen ble vant til spiralen. Jeg blødde i et halvt år, veldig ofte. Ingen smerter. Etter et halvt år fikk jeg ikke mensen mer. Nå får jeg bare litt blødning i en uke, med ingen smerter. I tillegg mindre hormonell. Jeg er kjempefornøyd! Verdt alt smerten og tiden. Anonymkode: 4b538...794 Uff, håper virkelig jeg slipper å blø i et halvt år etter innsetting! Gikk du på noe prevensjon før du satte inn hormonspiralen?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #4 Skrevet 9. november 2020 Jeg har ikke hormonspiral lenger, men jeg hadde det i rundt 3 måneder. Jeg var 21 år gammel når jeg satte den inn. Det er det mest smertefulle jeg har opplevd. Jeg er barnløs. Mannen jeg var sammen med da kuttet penishodet på trådene. Det høres mer brutalt ut enn det var, han fikk bare noen små rifter, men nok til at det blødde som faen og det svei litt de neste dagene. Han kjente trådene flere ganger under sex. Jeg tok den ut på grunn av smerter, livmoren min aksepterte ikke at den var der rett og slett. Jeg har derimot to tanter som har hormonspiral (ja, vi snakker om sånne ting) og de er fornøyde, begge i 40-årene og hun ene har ikke barn. Anonymkode: a503d...616 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #5 Skrevet 9. november 2020 Litt ubehag å sette inn, litt murring i etterkant. Gynekologen sa at hun ikke klippet trådene så korte, for når de var litt lengre så var det vanskeligere å stikke seg på de. Har ikke hatt blødninger siden den ble satt inn, spotter bitte litt en gang i blant. Snart hatt den i tre år. Har født barn. Anonymkode: 4275f...8d5 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #6 Skrevet 9. november 2020 Mannen kjenner ikke trådene, så vidt jeg vet. Nå har vi bare hatt sex én gang etter innsett for en måned siden fordi jeg har blødd hele tiden siden den dagen. Håper det gir seg snart! Jeg synes ikke det gjorde vondt, det var ubehag i to sekunder, så var det over. Var litt ømt resten av dagen, men det var ikke noe problem. Jeg har født barn. Anonymkode: 7b7a3...2fe 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #7 Skrevet 9. november 2020 Jeg har hatt fire spiraler. Vanlig kobberspiral: Blødde av og på hver 3 uke mer eller mindre et helt år, før jeg tok den ut. Mirena hormonspiral: Småblødde i 3-4 uker etterpå, men hadde ekstreme bivirkninger som kvalme de første ukene, deretter mye humørsvingninger. Tok den ut etter fire år. Gynefix 200 kobberspiral: Blødde litt 3-4 uker etter innsetting, deretter hadde jeg punktlige menstruasjoner hver måned som varte 3 til 6 dager. Beste prevensjonsmiddelet jeg har hatt. 👏 Kyleena hormonspiral (som jeg har nå) På grunn av hormonforstyrrelser måtte jeg sette opp hormonspiral igjen, men denne har under halvparten så mye progesteron som Mirena hormonspiral. Hadde ikke blødninger de første ukene etter innsetting, etter det har jeg hatt faste menstruasjoner hver måned som har vært mer som spotting. Var kvalm 4 dager og uggen i kroppen, men ellers ingen bivirkninger. Anonymkode: 26d30...c76 1
_h_e Skrevet 9. november 2020 Forfatter #8 Skrevet 9. november 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Litt ubehag å sette inn, litt murring i etterkant. Gynekologen sa at hun ikke klippet trådene så korte, for når de var litt lengre så var det vanskeligere å stikke seg på de. Har ikke hatt blødninger siden den ble satt inn, spotter bitte litt en gang i blant. Snart hatt den i tre år. Har født barn. Anonymkode: 4275f...8d5 Hvordan er det med sex da?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #9 Skrevet 9. november 2020 jeg har Mirena hormonspiral nå. Hadde flrst Kyleena, den med minst hormoner, siden jeg er veldig skeptisk til hormonprevensjon generelt og sverget etter p-pillebruk at jeg aldri skal ta hormoner igjen. Men nå måtte jeg gjøre noe pga muskelknuter i livmora og gigablødninger. hormonspiralene skal jo heller ikke virke systemisk og har minimal homondose i seg. Vel Kyleena mistet jeg (delvis utstøting) derfor fikk jeg Mirena med litt mer hormoner for å ha større sjanse for å miste blødningene helt. Innsettingen var litt vondt begge ganger, men det var jo gjort på noen sekunder. lurt å ta paracet og ibux en times tid før innsetting. Første gangen hadde jeg murring/vondt hele kvelden, så var det over. Andre gangen kun vondt der og da og ikke etterpå. Jeg fikk også litt bedøvende spray på livmormunnen. Jeg har født barn. Mistet ikke mensen på de få mnd jeg hadde kyleena. Nå har jeg hatt Mirena i 4 mnd og blør fortsatt månedlig. Første mens varte en måned (!) men svak etter en uke.. Blødningene har imidlertid blitt littegrann mindre. Jeg ba gynekologen klippe trådene ganske kort siden mannen min er velutrustet og kjenner alt der nede (p-ring, pessar osv), han merker alt. Trådene er nå så korte at jeg ikke kan kjenne dem selv og vi fant ut på UL at de ligger rett innenfor åpningen. Han har dermed ikke merka noe til dem. Det er deilig å slippe tenke på prevensjon, men jeg er ikke fornøyd for de jævla blødningene forsvinner helt.. får holde ut noen mnd til iaf og håpe at de minker mer og mer. Anonymkode: d93cc...7aa 3
_h_e Skrevet 10. november 2020 Forfatter #10 Skrevet 10. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg har Mirena hormonspiral nå. Hadde flrst Kyleena, den med minst hormoner, siden jeg er veldig skeptisk til hormonprevensjon generelt og sverget etter p-pillebruk at jeg aldri skal ta hormoner igjen. Men nå måtte jeg gjøre noe pga muskelknuter i livmora og gigablødninger. hormonspiralene skal jo heller ikke virke systemisk og har minimal homondose i seg. Vel Kyleena mistet jeg (delvis utstøting) derfor fikk jeg Mirena med litt mer hormoner for å ha større sjanse for å miste blødningene helt. Innsettingen var litt vondt begge ganger, men det var jo gjort på noen sekunder. lurt å ta paracet og ibux en times tid før innsetting. Første gangen hadde jeg murring/vondt hele kvelden, så var det over. Andre gangen kun vondt der og da og ikke etterpå. Jeg fikk også litt bedøvende spray på livmormunnen. Jeg har født barn. Mistet ikke mensen på de få mnd jeg hadde kyleena. Nå har jeg hatt Mirena i 4 mnd og blør fortsatt månedlig. Første mens varte en måned (!) men svak etter en uke.. Blødningene har imidlertid blitt littegrann mindre. Jeg ba gynekologen klippe trådene ganske kort siden mannen min er velutrustet og kjenner alt der nede (p-ring, pessar osv), han merker alt. Trådene er nå så korte at jeg ikke kan kjenne dem selv og vi fant ut på UL at de ligger rett innenfor åpningen. Han har dermed ikke merka noe til dem. Det er deilig å slippe tenke på prevensjon, men jeg er ikke fornøyd for de jævla blødningene forsvinner helt.. får holde ut noen mnd til iaf og håpe at de minker mer og mer. Anonymkode: d93cc...7aa Tusen takk for svar. Krysser fingrene for at det ordner seg! Vet selv hvordan det med blødninger er, plagsomt. Er selv veldig skeptisk til hormoner etter at jeg sluttet på p-piller tidligere i år etter mange års bruk, men innser jo at jeg må ha noe prevensjon da jeg ikke vil bli gravid. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #11 Skrevet 10. november 2020 Jeg fikk satt inn Mirena under en operasjon, så jeg var i narkose. Hadde uansett sterke smerter etter lapraskopi, så jeg kan ikke si noe om smerter i starten. Jeg satte den inn for å stoppe menstruasjonen, men jeg har blødd mer eller mindre i 7 måneder nå. Jeg har noen dager opphold her og der, men ellers blør jeg hele tiden. Det kan være fordi jeg tar hormonprepararer for stoffskiftet. Jeg har også intense smerter, ofte, og jeg tror mye av det kommer av at livmoren min "avviser" spiralen. Så jeg skal ta den ut, orker ikke mer. Mitt råd er å spørre hvordan preparatet kan påvirkes av andre medisiner du evt. går på, eller sykdommer du evt. har. Anonymkode: 7afe5...ccd
_h_e Skrevet 10. november 2020 Forfatter #12 Skrevet 10. november 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk satt inn Mirena under en operasjon, så jeg var i narkose. Hadde uansett sterke smerter etter lapraskopi, så jeg kan ikke si noe om smerter i starten. Jeg satte den inn for å stoppe menstruasjonen, men jeg har blødd mer eller mindre i 7 måneder nå. Jeg har noen dager opphold her og der, men ellers blør jeg hele tiden. Det kan være fordi jeg tar hormonprepararer for stoffskiftet. Jeg har også intense smerter, ofte, og jeg tror mye av det kommer av at livmoren min "avviser" spiralen. Så jeg skal ta den ut, orker ikke mer. Mitt råd er å spørre hvordan preparatet kan påvirkes av andre medisiner du evt. går på, eller sykdommer du evt. har. Anonymkode: 7afe5...ccd Oi. Jeg går på Levaxin mot lavt stoffskifte, så håper ikke dette skjer med meg også.
Sokkar Skrevet 10. november 2020 #13 Skrevet 10. november 2020 Ene sexpartneren min spurte om jeg gikk på pillen. Har spiral, svarte jeg. Ja, jec visste egentlig det. Jeg har kjent det. Hvordan, spurte jeg. Litt stikking. Det han ikke visste, men som jeg visste, var at spiralen min trakk seg opp i livmoren og altså ikke stakk ut livmorhalsen. En annen kunne av og til kjenne trådene når han fingret meg, men aldri elles. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #14 Skrevet 10. november 2020 Det var vanvittig vondt å sette inn, besvimte da jeg reiste meg, og da jeg kom til meg selv igjen spydde jeg utover meg selv og gulvet. Måtte ligge på en benk på legekontoret i en halvtime. Så blødde jeg og hadde vondt konstant I to måneder. Da gadd jeg ikke mere og tok den ut. Anonymkode: 04cb6...796 2
Lilletulipan Skrevet 10. november 2020 #15 Skrevet 10. november 2020 Jeg har født to barn, satte inn Mirena hormonspiral for snart to mnd siden. Jeg opplevde ikke det som spesielt vondt, jeg sammenligner det litt med celleprøve, men med litt mer "romstering" fra gynekologens side. Det skal nevnes at jeg i slike situasjoner skravler, og gyn lot meg bare skravle på, og han gjorde det han skulle uten å ha spesielt fokus. Kanskje det hjelper deg også 😊 Mannen har ikke kommentert noe tråder, jeg bør litt av og på. 1
Kala Skrevet 10. november 2020 #16 Skrevet 10. november 2020 Jeg satt inn Ballerine kobberspiral i går faktisk. En ny type som former seg som en liten ball i livmora. Det verste ved innsettet var å vippe frem livmortappen, merket ingenting av selve innsettet. Pust godt, og slapp av i bekkenet. Det er også mulig å få bedøvelse. Har tidligere hatt hormonspiral med tradisjonell form. Tok ut pga plutselige blødningsforstyrrelser og smerter som ikke gav seg. 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #17 Skrevet 10. november 2020 Jeg er en av de få som ikke kunne få satt inn spiral. Mener det var pga bakovervendt livmor.. Kjipt. Anonymkode: b5f24...218 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #18 Skrevet 10. november 2020 På 9.11.2020 den 2.08, _h_e skrev: Uff, håper virkelig jeg slipper å blø i et halvt år etter innsetting! Gikk du på noe prevensjon før du satte inn hormonspiralen? Ja, jeg gikk på p-piller. Glad jeg sluttet med det! Ble bare hormonell og kvisete🙄 Anonymkode: 4b538...794 1
Gjest Syngemann Skrevet 10. november 2020 #19 Skrevet 10. november 2020 Hadde et intenst forhold med ei med spiral(kobber tror jeg) Har ingen minner fra å kjenne noe til den de 1001 gangene vi hadde sex. Hverken med pikk eller tunge. (Har heller aldri prøvd å kjenne etter den, om det har betydning.)
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #20 Skrevet 10. november 2020 Hadde Mirena hormonspiral. Har ikke født barn. Å sette den inn er det vondeste jeg har opplevd. Hadde enorme smerter i en uke etter. Så ga det seg heldigvis. Merket ikke noe mer til den men måtte ta den ut fordi trådene stakk og kuttet opp penishodet til 2 sexpartnere. Så ut som de hadde stukket penisen inni et vepsebol. Veldig synd, siden den fungerte utmerket etter den første helvetesuka. Ingen mens eller menssmerter. Måtte ta den ut etter 5 mnd. Anonymkode: dbc26...476 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå