Gå til innhold

Barn i bryllup - Er dette dårlig gjort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi planlegger bryllup og har snakket litt om vi skal invitere folk med eller uten barn. Vi har kommet frem til at vi inviterer de nærmeste gjestene med barn og de mer perifere uten.

Mannen har et nært vennepar (heretter kalt vennepar A) med to barn på hhv 8 og 11 år. Disse tenker vi å invitere med barn. Han har også et litt mer perifert vennepar (Heretter kalt vennepar B) med to barn på omtrent samme alder, men der tenker vi å kun invitere uten barn.

Hovedgrunnen til dette er at disse to barna til vennepar B ikke eier folkeskikk. Det er selvsagt ikke ungenes feil at foreldrene ikke har oppdratt dem, men følgen er jo at vi ikke ønsker å ha dette uromomentet i bryllupet vårt. Vi fikk tydelig se hvordan de oppfører seg da vi holdt barnedåp for datteren vår. Det ene av barnet på 8 år prompet høylytt ved ved bordet og viftet med armene for å spre prompelukten, og satt og plukket istykkelse bordpynten. Det andre barnet , som på det tidspunktet var 10 år gammel, stod og slikket på kakene på kakebordet (plukket av pynt, slikket på pynten og la den tilbake på kakestykkene). Foreldrene så dette men bare lo. De er av typen som forguder sine barn og lar dem herje mer eller mindre fritt. Har aldri sett at de noen gang irettesetter barna sine. 

«Problemet» er at selv om vi har mer kontakt med vennepar A enn B, så har disse to venneparene en god del kontakt seg imellom. Det er derfor forventet at det vil bli dårlig stemning mot oss når disse to parene snakker sammen, og det kommer frem at de ene er invitert med barn og de andre uten. Vi er forberedt på at dette kan ødelegge hele vennskapet med par B, men den sjansen er vi villige til å ta. 

Hva synes dere? Er det dårlig gjort av oss å forskjellsbehandle på denne måten med en slik begrunnelse? Ønsker ærlige innspill.
 

 

 

Anonymkode: fe0fa...79a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om dere syns det er verdt at vennskapet ryker så hadde jeg ikke tenkt mer på det.

men vær forberedt på at vennepar a også syns det er ubehagelig, og kanskje ser dere på en litt annen måte, kanskje litt selvgode, selvforherligende og uten bena på jorden, etter dette. Er dere villige til det?

Jeg hadde som vennepar a vært redd for at det var oss dere kuttet ut neste gang, at vi ikke levde opp til deres standard.
For ja, det er irriterende når folk uten barn dømmer andre med barn.. og selv om vi har perfekte barn, er det jo alltids noe å peke på for barnløse ikke minst, hos alle...

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ber om innspill, går jeg ut fra at du vet dette vil føre til reaksjoner. Og siden du sier det er greit å miste vennskapet med foreldrene til de "uoppdragne" barna, har du vel allerede bestemt deg.

Men uansett. Det vanligste er å invitere med eller uten barn. Det er sannsynligvis flere som er invitert som er barn, hva tenker du å gjøre med disse? Hadde jeg vært deg, og dette faktisk hadde vært en reell problemstilling, hadde jeg invitert uten barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi inviterte kun nevøer og nieser i bryllupet vårt, venner var invitert uten barn. Alle vi har vært invitert til har gjort det på samme måte.

Anonymkode: ba042...e43

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Misanthropis skrev:

Om dere syns det er verdt at vennskapet ryker så hadde jeg ikke tenkt mer på det.

men vær forberedt på at vennepar a også syns det er ubehagelig, og kanskje ser dere på en litt annen måte, kanskje litt selvgode, selvforherligende og uten bena på jorden, etter dette. Er dere villige til det?

Jeg hadde som vennepar a vært redd for at det var oss dere kuttet ut neste gang, at vi ikke levde opp til deres standard.
For ja, det er irriterende når folk uten barn dømmer andre med barn.. og selv om vi har perfekte barn, er det jo alltids noe å peke på for barnløse ikke minst, hos alle...

 

Mulig det ikke kom godt nok frem men vi har som nevnt barn vi også.

ts

Anonymkode: fe0fa...79a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 minutt siden, Misanthropis skrev:

Om dere syns det er verdt at vennskapet ryker så hadde jeg ikke tenkt mer på det.

men vær forberedt på at vennepar a også syns det er ubehagelig, og kanskje ser dere på en litt annen måte, kanskje litt selvgode, selvforherligende og uten bena på jorden, etter dette. Er dere villige til det?

Jeg hadde som vennepar a vært redd for at det var oss dere kuttet ut neste gang, at vi ikke levde opp til deres standard.
For ja, det er irriterende når folk uten barn dømmer andre med barn.. og selv om vi har perfekte barn, er det jo alltids noe å peke på for barnløse ikke minst, hos alle...

 

Hvis mine barn hadde prompet ved bordet og slikket på kakepynten hadde det ikke vært mye å le av - jeg hadde selvsagt tatt for meg barna og sagt tydelig fra om at dette var uakseptabelt og de måtte ha bedt om unnskyldning. Jeg hadde med andre ord aldri vært redd for at mine barn ble kuttet ut fordi jeg ikke greide å oppdra dem.

TS: hvorfor må du invitere barn til bryllupet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ti10 skrev:

Siden du ber om innspill, går jeg ut fra at du vet dette vil føre til reaksjoner. Og siden du sier det er greit å miste vennskapet med foreldrene til de "uoppdragne" barna, har du vel allerede bestemt deg.

Men uansett. Det vanligste er å invitere med eller uten barn. Det er sannsynligvis flere som er invitert som er barn, hva tenker du å gjøre med disse? Hadde jeg vært deg, og dette faktisk hadde vært en reell problemstilling, hadde jeg invitert uten barn. 

De øvrige som er invitert med barn er nær familie, og der er det litt større barn på 12+ det e snakk om. 

ts

Anonymkode: fe0fa...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi inviterte kun nevøer og nieser i bryllupet vårt, venner var invitert uten barn. Alle vi har vært invitert til har gjort det på samme måte.

Anonymkode: ba042...e43

Akkurat slik har det vært i alle bryllup jeg har verdt i.

Inkludert at det har vært betalt barnevakt eller klare avtaler om hvem som tar ansvar fra middagen og ut. 

Anonymkode: efea5...a05

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Hvis mine barn hadde prompet ved bordet og slikket på kakepynten hadde det ikke vært mye å le av - jeg hadde selvsagt tatt for meg barna og sagt tydelig fra om at dette var uakseptabelt og de måtte ha bedt om unnskyldning. Jeg hadde med andre ord aldri vært redd for at mine barn ble kuttet ut fordi jeg ikke greide å oppdra dem.

TS: hvorfor må du invitere barn til bryllupet ditt?

Vi synes det er koselig å invitere barn med. Husker selv som barn, at det var kjempestas å få være gjest i bryllup. Barna har også spurt masse om bryllupet.

ts

Anonymkode: fe0fa...79a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De øvrige som er invitert med barn er nær familie, og der er det litt større barn på 12+ det e snakk om. 

ts

Anonymkode: fe0fa...79a

Hva med å sette en grense på ingen barn under 13? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes egt at det er litt forskjellsbehandling. Det blir jo utestenging på en «snill» måte. Jeg syns dere må bestemme enten eller. Enten for alle ta med barn eller helt uten. Dette er jo å be om dårlig stemning og krangler. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, ti10 skrev:

Hva med å sette en grense på ingen barn under 13? 

Jeg er tante til to, og det blir veldig rart hvis kun den ene får komme. 
 

ts

Anonymkode: fe0fa...79a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får dere heller være ærlige med venneparet om hvorfor deres barn ikke er invitert. Da kan de jo begynne å gjøre noe med det før neste selskap de blir invitert i.

Er de gode venner tåler de at dere er ærlige med dem.

Anonymkode: 86452...26f

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ville utelatt alle barn, om det er et tradisjonelt «suppe, stek og is» bryllup med taler. Barn er fest drepere og vil ha det gøyere med barnevakt. 

Anonymkode: 37e57...ccf

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, 24/7SylviaPlath skrev:

Kjør på. Tenker nok at vennepar A i sitt stille sinn skjønner godt hvorfor.

Ja de vet det, de har også reagert på det selv.

ts

Anonymkode: fe0fa...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville utelatt alle barn, om det er et tradisjonelt «suppe, stek og is» bryllup med taler. Barn er fest drepere og vil ha det gøyere med barnevakt. 

Anonymkode: 37e57...ccf

Det er ikke et tradisjonelt bryllup med timelang middag og taler.

ts

Anonymkode: fe0fa...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får dere heller være ærlige med venneparet om hvorfor deres barn ikke er invitert. Da kan de jo begynne å gjøre noe med det før neste selskap de blir invitert i.

Er de gode venner tåler de at dere er ærlige med dem.

Anonymkode: 86452...26f

Tror nok aldri de vil ta til seg kritikken desverre. De har fått kommentarer fra andre tidligere uten å ta tak i problemet.

ts

Anonymkode: fe0fa...79a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...