Gå til innhold

Barn i bryllup - Er dette dårlig gjort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det enkleste er å invitere nieser og nevøer som er i familie. Når det kommer til venner hadde jeg invitert kun venner uten barn. 
så slipper dere masse greier etterpå. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, Sunnys skrev:

Det enkleste er å invitere nieser og nevøer som er i familie. Når det kommer til venner hadde jeg invitert kun venner uten barn. 
så slipper dere masse greier etterpå. 

Det som er med vennepar A er at de står både meg og min samboer veldig nær. Vi er faddere på hverandres barn og sees ofte.

Vennepar B er først og fremst et vennepar av min mann. Vennskapet med dem betyr mindre for meg, men jeg lot det være opp til ham å avgjøre dette med invitasjonen. 
 

ts

Anonymkode: fe0fa...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare si at dere har invitert tante-/onkelunger og fadderbarn? De som føles som familie. 

Anonymkode: 898e4...6e5

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er med vennepar A er at de står både meg og min samboer veldig nær. Vi er faddere på hverandres barn og sees ofte.

Vennepar B er først og fremst et vennepar av min mann. Vennskapet med dem betyr mindre for meg, men jeg lot det være opp til ham å avgjøre dette med invitasjonen. 
 

ts

Anonymkode: fe0fa...79a

Dette må dere føle på selv. Men jeg hadde ikke invitert andres barn i et bryllup. 
Skjønner godt at du ikke orker barn som skrike og springer rundt. Husk at dette er din dag, og ikke inviter bråkete barn fordi du føler du må.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Humle Brumle skrev:

Ja, jeg synes egt at det er litt forskjellsbehandling. Det blir jo utestenging på en «snill» måte. Jeg syns dere må bestemme enten eller. Enten for alle ta med barn eller helt uten. Dette er jo å be om dårlig stemning og krangler. 

Samboer synes det blir feil å utelate gjester vi virkelig vil ha der, bare for å unngå å fornærme vennepar B. Det er forskjellsbehandling ja, men han mener dette er en av konsekvensene de bør forvente når barna ikke oppdras eller irettesettes på noe. Hvilket jeg forsåvidt er enig i. Han sier også at betyr dette slutten på vennskapet får det så være. For min del har ikke dette vennskapet så mye å si, da jeg som nevnt ikke står dem så nært. 
 

ts

Anonymkode: fe0fa...79a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enklere løsning at det kun er familie som inviteres med barn.

Anonymkode: 1be8e...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi planlegger bryllup og har snakket litt om vi skal invitere folk med eller uten barn. Vi har kommet frem til at vi inviterer de nærmeste gjestene med barn og de mer perifere uten.

Mannen har et nært vennepar (heretter kalt vennepar A) med to barn på hhv 8 og 11 år. Disse tenker vi å invitere med barn. Han har også et litt mer perifert vennepar (Heretter kalt vennepar B) med to barn på omtrent samme alder, men der tenker vi å kun invitere uten barn.

Hovedgrunnen til dette er at disse to barna til vennepar B ikke eier folkeskikk. Det er selvsagt ikke ungenes feil at foreldrene ikke har oppdratt dem, men følgen er jo at vi ikke ønsker å ha dette uromomentet i bryllupet vårt. Vi fikk tydelig se hvordan de oppfører seg da vi holdt barnedåp for datteren vår. Det ene av barnet på 8 år prompet høylytt ved ved bordet og viftet med armene for å spre prompelukten, og satt og plukket istykkelse bordpynten. Det andre barnet , som på det tidspunktet var 10 år gammel, stod og slikket på kakene på kakebordet (plukket av pynt, slikket på pynten og la den tilbake på kakestykkene). Foreldrene så dette men bare lo. De er av typen som forguder sine barn og lar dem herje mer eller mindre fritt. Har aldri sett at de noen gang irettesetter barna sine. 

«Problemet» er at selv om vi har mer kontakt med vennepar A enn B, så har disse to venneparene en god del kontakt seg imellom. Det er derfor forventet at det vil bli dårlig stemning mot oss når disse to parene snakker sammen, og det kommer frem at de ene er invitert med barn og de andre uten. Vi er forberedt på at dette kan ødelegge hele vennskapet med par B, men den sjansen er vi villige til å ta. 

Hva synes dere? Er det dårlig gjort av oss å forskjellsbehandle på denne måten med en slik begrunnelse? Ønsker ærlige innspill.
 

 

 

Anonymkode: fe0fa...79a

Kanskje lurt å droppe bryllup med barn da. Det er forøvrig en setting som både blir lang og kjedelig for dem om det skal holdes taler og oppmerksomhet blir viet brudeparet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville unnlate å invitere par B.  

Etter min mening er det feil å forskjelsbehandle gjester på den måte (og det skaper som regel dårlig stemning). Man kan sette en strek og si ingen barn under 10, eller kun barn av familie, men dette blir en veldig vinglete strek som man skjønner er satt med formålet å utelukke akkurat de to barn. 

Alternativt kan man kanskje finne en løsning med plassering av barna ved et barnebord med en streng barnevakt.

Anonymkode: f5887...4fb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, theTitanic skrev:

Kanskje lurt å droppe bryllup med barn da. Det er forøvrig en setting som både blir lang og kjedelig for dem om det skal holdes taler og oppmerksomhet blir viet brudeparet. 

Som nevnt skal vi ikke ha et formelt bryllup med lang middag og taler.

ts

Anonymkode: fe0fa...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er så nøye for dere å opprettholde et vennskap med vennepar B, så kan dere gjøre som planlagt. Vær forberedt på at dere får spørsmål om hvorfor vennepar A er invitert med barn og ikke dem. 
Syns ikke det er så rart at dere inviterer barna til vennepar A bår dere er faddere for dem. 

Anonymkode: 116dc...2a3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Vel når dere vet stemningen blir dårlig så burde dere be alle barn eller ingen. Det er helt tåpelig å gjøre par A ukomfortabel og par B sure fordi dere velger noen barn men ikke alle, og fordi dere ikke tør å ta opp oppdragelsesproblemet med par B. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe problem hvis dere er faddere til disse barna A. Blir jo veldig rart å invitere barn som ikke er i familie eller står familien veldig nært. Og høres jo ikke som de vil ta til seg kritikk, så bare kjør på inviter barna til Familien A. Og begrunn det med at de er fadderbarn med en gang. Så kommer du de iforkjøpe og kanskje ikke noen sure miner 🤞🏼 

Anonymkode: 54511...ecc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er med vennepar A er at de står både meg og min samboer veldig nær. Vi er faddere på hverandres barn og sees ofte.

Vennepar B er først og fremst et vennepar av min mann. Vennskapet med dem betyr mindre for meg, men jeg lot det være opp til ham å avgjøre dette med invitasjonen. 
 

ts

Anonymkode: fe0fa...79a

Så når du sier at vennepar B er mer perifere, så betyr det at de er mer perifere for deg? 

Jeg tenker at dersom du er villig til å risikere et vennskap pga bryllupet så forstår jeg ikke hvorfor de skal være med i det heletatt 🤷🏻‍♀️ Hva med å tenke litt igjennom hva dere ønsker med bryllupsgjestene deres. Skal de være fine statister som skal få dere til å skinne, eller er dere heldige som har folk som ønsker å feire dere og kjærligheten deres? 

Anonymkode: 42457...2c2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg blitt invitert i bryllup med barn, hadde de uansett ikke blitt med. I bryllup skal jeg på fest, ikke være sammen med barna mine.

Til spørsmålet: Jeg er ikke veldig for å behandle venner ulikt såfremt det ikke finnes rasjonelle grunner for det. Er det slik at man pleier å være sammen med noen venner som familier og andre som par er det greit å skille. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så når du sier at vennepar B er mer perifere, så betyr det at de er mer perifere for deg? 

Jeg tenker at dersom du er villig til å risikere et vennskap pga bryllupet så forstår jeg ikke hvorfor de skal være med i det heletatt 🤷🏻‍♀️ Hva med å tenke litt igjennom hva dere ønsker med bryllupsgjestene deres. Skal de være fine statister som skal få dere til å skinne, eller er dere heldige som har folk som ønsker å feire dere og kjærligheten deres? 

Anonymkode: 42457...2c2

De er perifere for min samboer. 
 

ts

Anonymkode: fe0fa...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville invitert par A med barn, og par B uten barn, og vært ærlig hvis de spør om hvorfor.

Men det er meg, som ikke akkurat holder igjen. Ville ikke sagt det på en stygg måte, eller gjort en stor greie ut av det, men jeg ville rolig og tydelig forklart at jeg ikke ønsker å ha kakepynktslikkende prompeunger tilstede under bryllupet mitt.

Ingen andre enn slike ungers foreldre klarer å se noe sjarmerende ved det. Det er motbydelig og forstyrrende, og jeg velger å ikke ta med slikt på min store dag.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i det hele tatt invitere barn?  Barn har ikke noe i bryllupsfest å gjøre, det blir som en ny dåp dvs. samme stemninga og ikke en voksenfest. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert par B blir fornærmet, kan jo hende de synes det er deilig å kunne være i bryllupsfest uten å måtte passe på barna.

Anonymkode: 72526...a53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de har fått beskjed om å oppdra barna sine bedre vil jo ikke dette komme som et sjokk iallefall. Det har blitt sagt ifra, de har ikke gjort noe med problemet, og dette er konsekvensen. Ville ikke prøvd å unnskylde meg for dette, de har bare med å respektere deres avgjørelse. 

Anonymkode: 15832...c91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...