Gå til innhold

Hva koster en ny dieselbil i året?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva koster det i året med en ny dieselbil (inkludert alt)? Nyprisen er 400.000 og tenkte å ha den i 3 år.

Anonymkode: 46ac4...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva koster det i året med en ny dieselbil (inkludert alt)? Nyprisen er 400.000 og tenkte å ha den i 3 år.

Anonymkode: 46ac4...49e

Jeg ville nok leaset om jeg var deg og tenkte å ha den i 3 år. Bruktprisen på dieselbiler er nok ganske usikker fremover, jeg ville foretrukket å legge den risikoen over på noen andre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror verditapet blir det største kostnaden i dette regnestykket. Service og driftskostnader er ganske lave på en kliss ny og moderne dieselbil

Anonymkode: 77d25...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig råd, tror du ikke at profesjonelle aktører er bedre til å kalkulere risiko enn tilfeldige bilkjøpere? Selvfølgelig betaler man for det, og leasing er den dyreste måten å eie bil på til å begynne med.

Det er mange tråder her inne som dokumenterer kostnadene med å eie bil. Les de. Men du taper nok 50000 kr i året, muligens mer kun på verditap.

Anonymkode: 4a256...0e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et veldig åpent spørsmål med mange variabler som du ikke gir informasjon om. Her er noen pointers til hva du må regne på

-verditap

-kapitalkostnad

-forsikring/veiavgift

-drivstoff

-service/vedlikehold

-bom, parkering, øvrige avgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig råd, tror du ikke at profesjonelle aktører er bedre til å kalkulere risiko enn tilfeldige bilkjøpere? Selvfølgelig betaler man for det, og leasing er den dyreste måten å eie bil på til å begynne med.

Det er mange tråder her inne som dokumenterer kostnadene med å eie bil. Les de. Men du taper nok 50000 kr i året, muligens mer kun på verditap.

Anonymkode: 4a256...0e4

Det er mange profesjonelle aktører som har gått på en smell (og også gått konkurs) på leasing opp gjennom årene. Slik bilmarkedet utvikler seg nå er det ikke sikkert pent brukte dieselbiler er veldig populære om 3 år. Klart, bor man i Nord-Norge er nok avsetningen grei, men på det sentrale østlandet kan det fort bli vanskelig. 

Jeg hadde i hvert fall ikke tatt sjansen på å kjøpe ny dieselbil nå. Enten hadde jeg leaset en, eller så hadde jeg kjøpt en 3-5 år gammel en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, -jk- skrev:

Jeg ville nok leaset om jeg var deg og tenkte å ha den i 3 år. Bruktprisen på dieselbiler er nok ganske usikker fremover, jeg ville foretrukket å legge den risikoen over på noen andre. 

Tror du skal sette deg litt inn i hva som omsettes mest, for det har du ikke peiling på!

Anonymkode: 02c69...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror du skal sette deg litt inn i hva som omsettes mest, for det har du ikke peiling på!

Anonymkode: 02c69...d8b

På nybilmarkedet er det ca. 80% ladbare biler nå, diesel står vel for under 10% og er sterkt overrepresentert nordover. Så på det sentrale østlandet selges det knapt nye dieselbiler i det hele tatt. Hvis de er så lite interessante for nybilkjøpere nå så spørs det hvor interessante de er for kjøpere av nyere bruktbiler om 3 år. De er ingen tegn på at trenden over til elbil og hybrid er i ferd med å endre seg, tvert imot forsterkes den hele tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, -jk- skrev:

På nybilmarkedet er det ca. 80% ladbare biler nå, diesel står vel for under 10% og er sterkt overrepresentert nordover. Så på det sentrale østlandet selges det knapt nye dieselbiler i det hele tatt. Hvis de er så lite interessante for nybilkjøpere nå så spørs det hvor interessante de er for kjøpere av nyere bruktbiler om 3 år. De er ingen tegn på at trenden over til elbil og hybrid er i ferd med å endre seg, tvert imot forsterkes den hele tiden.

Les om igjen, hva jeg sa! Hvor nevnte nybilsalg?

Anonymkode: 02c69...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les om igjen, hva jeg sa! Hvor nevnte nybilsalg?

Anonymkode: 02c69...d8b

Men selvsagt omsettes det mest dieselbiler av bruktbilene. Det er jo styrt av hva som finnes på markedet. Skal man se hva folk har lyst på så må ma se på nybilmarkedet. Vil man bruke 250k på bil og trenger lang rekkevidde samt hengerfeste kan man ikke kjøpe elbil i dag, hverken brukt eller ny. Mulig man finner en ladbar hybrid innenfor budsjett. Men om 3 år så kan man det (ihvertfall brukt). Da vil dieselbilene begynne å slite i det segmentet også, siden utbudet av brukte elbiler og hybrider vil være enormt mye større enn i dag. Dermed må de lavere ned i pris for å konkurrere, noe som gir høyere verditap.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, -jk- skrev:

Men selvsagt omsettes det mest dieselbiler av bruktbilene. Det er jo styrt av hva som finnes på markedet. Skal man se hva folk har lyst på så må ma se på nybilmarkedet. Vil man bruke 250k på bil og trenger lang rekkevidde samt hengerfeste kan man ikke kjøpe elbil i dag, hverken brukt eller ny. Mulig man finner en ladbar hybrid innenfor budsjett. Men om 3 år så kan man det (ihvertfall brukt). Da vil dieselbilene begynne å slite i det segmentet også, siden utbudet av brukte elbiler og hybrider vil være enormt mye større enn i dag. Dermed må de lavere ned i pris for å konkurrere, noe som gir høyere verditap.

 

 

Nettopp. Man kjøper bil etter eget behov, og ikke lar seg styre av noen. Husk at det er et mål, og IKKE et forbud, som gjelder fra 2025! Det er stor forskjell!

Anonymkode: 02c69...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...d8b er nok litt tett i knollen, men fint at du tar det tid til gode svar, @-jk-.

Ingenting av det du nevner med usikkerhetsmoment er ukjent for selgere. Hvorfor det ikke skal være priset inn i et leasingtilbud da er helt uforståelig for meg. Og jeg kan ikke se for meg en livssituasjon der jeg ville ha leaset en bil. Det er økonomisk galskap. Da kjøper jeg heller en billigere bil brukt. Det eneste som kan være lurt å kjøpe flunkende nytt nå er vel elbil.

Anonymkode: 4a256...0e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

...d8b er nok litt tett i knollen, men fint at du tar det tid til gode svar, @-jk-.

Ingenting av det du nevner med usikkerhetsmoment er ukjent for selgere. Hvorfor det ikke skal være priset inn i et leasingtilbud da er helt uforståelig for meg. Og jeg kan ikke se for meg en livssituasjon der jeg ville ha leaset en bil. Det er økonomisk galskap. Da kjøper jeg heller en billigere bil brukt. Det eneste som kan være lurt å kjøpe flunkende nytt nå er vel elbil.

Anonymkode: 4a256...0e4

Jeg er helt enig, det beste er å kjøpe en pent brukt dieselbil om diesel er det man vil ha. Men vil man på død og liv ha en NY dieselbil hadde i hvert fall jeg leaset den for å unngå ekstra risiko. Da vet man på forhånd hva det koster, og får ikke en slem overraskelse etter 3 år som kanskje ender i negativ egenkapital (lavere restverdi på bilen enn restsummen på lånet). 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Man kjøper bil etter eget behov, og ikke lar seg styre av noen. Husk at det er et mål, og IKKE et forbud, som gjelder fra 2025! Det er stor forskjell!

Anonymkode: 02c69...d8b

Man lar seg jo "styre" ved kjøp av bruktbil, nettopp etter hva som er tilgjengelig i markedet. Vil man ikke det må man kjøpe nybil. Det selges nesten 500.000 brukte biler i Norge årlig, og med et tilbud på kun ca. 5000 elbiler på finn.no sier det seg selv at de aller, aller fleste må kjøpe noe annet. Elbilene er også underrepresentert på finn.no i forhold til hvor mange som ruller på veien. De selges altså enten raskere enn de andre bilene, eller eierne beholder bilene sine lengre. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men er det ikke fryktelig dyrt å lease?🤭jeg har firma og trenger ny varebil til neste år. elbil utgår fordi jeg har ansatte som ikke kan bli stående der tom for strøm, eller sitte i ladekø. i dag får jeg igjen mva på en dieselbil, det ville jeg ikke fått på elbil. så i mitt tilfelle føles en ny dieselbil ut som det mest naturlige valget. har hverken hjemmelader og mulughet til lading over natten på kontorlageret vårt🤷‍♀️blir helt sinnsforvirret av alt, og redd for å ta feil valg. som privatperson kan jeg dra på verksted titt og ofte, men det går ikke med ansatte. så her blir det nok ny diesel🤔

Anonymkode: b6ca0...6a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

men er det ikke fryktelig dyrt å lease?🤭jeg har firma og trenger ny varebil til neste år. elbil utgår fordi jeg har ansatte som ikke kan bli stående der tom for strøm, eller sitte i ladekø. i dag får jeg igjen mva på en dieselbil, det ville jeg ikke fått på elbil. så i mitt tilfelle føles en ny dieselbil ut som det mest naturlige valget. har hverken hjemmelader og mulughet til lading over natten på kontorlageret vårt🤷‍♀️blir helt sinnsforvirret av alt, og redd for å ta feil valg. som privatperson kan jeg dra på verksted titt og ofte, men det går ikke med ansatte. så her blir det nok ny diesel🤔

Anonymkode: b6ca0...6a4

På varebilmarkedet vil det nok være diesel som dominerer i mange flere år enn på personbilmarkedet. Så risikoen er nok langt mindre der. Når det er sagt vil jeg tro en el-varebil må sjeldnere på verksted og å montere en ladestasjon ved et lager er sjelden et større problem. Men om rekkevidden ikke er god nok til den daglige bruken blir det selvsagt upraktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, -jk- skrev:

På varebilmarkedet vil det nok være diesel som dominerer i mange flere år enn på personbilmarkedet. Så risikoen er nok langt mindre der. Når det er sagt vil jeg tro en el-varebil må sjeldnere på verksted og å montere en ladestasjon ved et lager er sjelden et større problem. Men om rekkevidden ikke er god nok til den daglige bruken blir det selvsagt upraktisk. 

hva tenker du om mva refusjon? den varebilen jeg har sett meg ut holder seg svært godt i verdi, og varer lenge. de billige jeg har må byttes ut, mens denne hører jeg har lang levetid. innbiller meg at en el varebil vil synke mer i verdi.

pga en usikker fremtid(corana mm) må jeg ha mulighet til å kunne selge bilen og ikke tape mye penger. vet lite om fremtidsutsiktene nå, og vil ikke bli sittende med halv verdi på bilen etter kort tid. kom gjerne med for og imot☺️men holder knappen på diesel så langt🤔

Anonymkode: b6ca0...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva tenker du om mva refusjon? den varebilen jeg har sett meg ut holder seg svært godt i verdi, og varer lenge. de billige jeg har må byttes ut, mens denne hører jeg har lang levetid. innbiller meg at en el varebil vil synke mer i verdi.

pga en usikker fremtid(corana mm) må jeg ha mulighet til å kunne selge bilen og ikke tape mye penger. vet lite om fremtidsutsiktene nå, og vil ikke bli sittende med halv verdi på bilen etter kort tid. kom gjerne med for og imot☺️men holder knappen på diesel så langt🤔

Anonymkode: b6ca0...6a4

Det er jo en del andre ting å ta hensyn til. Kjører du gjennom bomringer? Har du kunder som legger vekt på miljø og ønsker leverandører som fokuserer på nullutslipp? Årlig kjørelengde? Er den f.eks. 30.000km og en diesevarelbil bruker 0,6l/mil så er det vel nærmere 20.000,- å spare i året kun på drivstoff.

Det spørs også på størrelse på varebilen. Små varebiler som Kangoo osv. taper seg vel en del raskere i verdi enn større varebiler som f.eks e-NV200 (https://elbil.no/test-av-nissan-e-nv200-evalia-gar-lett-200-kilometer/)

Du får også 15-50.000,- i Enova-støtte ved kjøp av el-varebil, avhengig av størrelse. For e-NV200 er støtten 25.000,-. Dette motvirker vel en del av momsfradaget på dieselutgavene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, -jk- skrev:

Det er jo en del andre ting å ta hensyn til. Kjører du gjennom bomringer? Har du kunder som legger vekt på miljø og ønsker leverandører som fokuserer på nullutslipp? Årlig kjørelengde? Er den f.eks. 30.000km og en diesevarelbil bruker 0,6l/mil så er det vel nærmere 20.000,- å spare i året kun på drivstoff.

Det spørs også på størrelse på varebilen. Små varebiler som Kangoo osv. taper seg vel en del raskere i verdi enn større varebiler som f.eks e-NV200 (https://elbil.no/test-av-nissan-e-nv200-evalia-gar-lett-200-kilometer/)

Du får også 15-50.000,- i Enova-støtte ved kjøp av el-varebil, avhengig av størrelse. For e-NV200 er støtten 25.000,-. Dette motvirker vel en del av momsfradaget på dieselutgavene.

oi, takk for svar! visste ikke om den støtten fra enova.

har ca 12 000 km i året, og bompenger ja. men er makspris på 6-700 per mnd. kundene kjøre diesel og gir blanke i hva vi kjører☺️hm nå må jeg visst tenke litt🧐

kan lite om firmabilbeskatning så må nok høre med regnskapsfører hva han mener. koster det mye med ladestasjon? må jo evt trekke fra det.

Anonymkode: b6ca0...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

oi, takk for svar! visste ikke om den støtten fra enova.

har ca 12 000 km i året, og bompenger ja. men er makspris på 6-700 per mnd. kundene kjøre diesel og gir blanke i hva vi kjører☺️hm nå må jeg visst tenke litt🧐

kan lite om firmabilbeskatning så må nok høre med regnskapsfører hva han mener. koster det mye med ladestasjon? må jo evt trekke fra det.

Anonymkode: b6ca0...6a4

En ladestasjon i seg selv koster fra 5-7000,- og så tilkommer montering. Hvor mye det koster er helt avhengig av hvor enkelt det er å føre frem strøm fra sikringsskapet. Alt fra 2-3000,- og oppover. Men har du en industrikontakt på veggen allerede kan det hende den kursen kan benyttes slik at det blir rimeligere. Det er uansett en investering i fremtiden, om du ikke ser for deg å flytte.

Det ser ut som dine besparelser på bom og drivstoff i året vil utgjøre omtrent 15.000,- (dog inkl. mva.).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, -jk- skrev:

En ladestasjon i seg selv koster fra 5-7000,- og så tilkommer montering. Hvor mye det koster er helt avhengig av hvor enkelt det er å føre frem strøm fra sikringsskapet. Alt fra 2-3000,- og oppover. Men har du en industrikontakt på veggen allerede kan det hende den kursen kan benyttes slik at det blir rimeligere. Det er uansett en investering i fremtiden, om du ikke ser for deg å flytte.

Det ser ut som dine besparelser på bom og drivstoff i året vil utgjøre omtrent 15.000,- (dog inkl. mva.).

må innrømme at jeg er svært usikker. kan ikke etablere ladestasjon ved kontoret pga ustabil leiekontrakt(ett år om gangen; hovedleietaker har vært

konkurs tidligere; jeg stod 3 mnd uten lokale). har ingen garasjeplass i sameiet privat, og har nok ikke lov å «flytte» firmabil dit. 15000 er ikke nok besparelse for å kjøpe elbil. jeg får fradrag for utgifter i dag.

ser veldig mye på levetid og restverdi også. selv om diesel varebilen jeg har sett meg ut er ganske dyr, kan det lønne seg likevel med tanke på levetid og restverdi.

og stressmoment ved lading kimser jeg ikke av🙈😬🤭

Anonymkode: b6ca0...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...