Sjela Skrevet 14. september 2021 #1541 Del Skrevet 14. september 2021 Jeg vil forresten tipse om denne siden som beskriver de ulike utviklingstrinnene til baby. Dette hjalp meg mye første gang jeg fikk barn, og jeg bruker den igjen nå. Både til å minne meg om at det går over, og ikke minst glede meg over alt det nye og fine babyen gjør og lærer etter en slik periode. Kan definitivt anbefales og det stemte veldig godt med nummer en her. Han var helt ekstrem i reaksjonene der hvor andre foreldre sa at ungene kanskje var litt mer urolige enn normalt 🙈 Hadde igrunn glemt det litt før det slo meg at dette må være årsaken til at mini de siste dagene har vært ekstra grinete, urolig og sover dårligere enn normalt. Han er 5 uker så det stemmer ganske så bra med det første trinnet. Så er det bare å håpe på at det varer kortest mulig når de først har en slik periode🤞🏻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 14. september 2021 #1542 Del Skrevet 14. september 2021 Her er nettene ok, men har en jente som er VÅKEN med sykt stor V, ca hele dagen. Helt gal 😅 gutten sover fortsatt ca hele døgnet, litt kjedelig fyr:p 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Body Lotion Skrevet 15. september 2021 #1543 Del Skrevet 15. september 2021 @Sjela Jeg bruker appen Wonder Weeks! Merket også en endring på henne ved utviklingstrinn 1. Plutselig ville hun ikke legges ned alene, men det varte heldigvis bare en dag 😂 Ble generelt sett mye mer grinete 🥺 Nå er hun tilbake til sitt tilfredse vesen, ser noen smil her og der og det har kommet masse mye lyder 😍 @Elhaym Så bra nettene er gode!! ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ludo1 Skrevet 15. september 2021 #1544 Del Skrevet 15. september 2021 Var på helsestasjonen i dag, og fikk beskjed om å gi mme uten melk i noen dager, for å utelukke melkeallergi helt. Men det viser seg at mini ikke klarer å drikke fra flaske (prøvd fire forskjellige typer), og heller ikke å drikke fra kopp. 🙈 Huff, nå gir jeg snart opp. 🤪 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 15. september 2021 #1545 Del Skrevet 15. september 2021 Ludo1 skrev (3 timer siden): Var på helsestasjonen i dag, og fikk beskjed om å gi mme uten melk i noen dager, for å utelukke melkeallergi helt. Men det viser seg at mini ikke klarer å drikke fra flaske (prøvd fire forskjellige typer), og heller ikke å drikke fra kopp. 🙈 Huff, nå gir jeg snart opp. 🤪 Hvilke har du prøvd? Mine tar bare mam og til nød medela vanlig, ikke calma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 15. september 2021 #1546 Del Skrevet 15. september 2021 Ludo1 skrev (3 timer siden): Var på helsestasjonen i dag, og fikk beskjed om å gi mme uten melk i noen dager, for å utelukke melkeallergi helt. Men det viser seg at mini ikke klarer å drikke fra flaske (prøvd fire forskjellige typer), og heller ikke å drikke fra kopp. 🙈 Huff, nå gir jeg snart opp. 🤪 Har du prøvd denne ? Jeg har ikke prøvd den, men en venninne anbefalte den og sa babyen hennes bare tok den. Høres veldig frustrerende ut når baby ikke vil ha flaske. Håper det kommer seg og dere finner noe som fungerer! Men har du snakket med lege vedrørende mpa? Dersom babyen din er allergisk får du vel mme på resept? Body Lotion skrev (15 timer siden): @Sjela Jeg bruker appen Wonder Weeks! Merket også en endring på henne ved utviklingstrinn 1. Plutselig ville hun ikke legges ned alene, men det varte heldigvis bare en dag 😂 Ble generelt sett mye mer grinete 🥺 Nå er hun tilbake til sitt tilfredse vesen, ser noen smil her og der og det har kommet masse mye lyder 😍 @Elhaym Så bra nettene er gode!! ❤️ Takk for tips! Skal laste ned den appen😀 min også smiler en del og holder øyekontakt og har så smått begynt å pludre nå🥰 Er så koselig å få kontakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ludo1 Skrevet 16. september 2021 #1547 Del Skrevet 16. september 2021 Sjela skrev (4 timer siden): Har du prøvd denne ? Jeg har ikke prøvd den, men en venninne anbefalte den og sa babyen hennes bare tok den. Høres veldig frustrerende ut når baby ikke vil ha flaske. Håper det kommer seg og dere finner noe som fungerer! Men har du snakket med lege vedrørende mpa? Dersom babyen din er allergisk får du vel mme på resept? Takk for tips! Skal laste ned den appen😀 min også smiler en del og holder øyekontakt og har så smått begynt å pludre nå🥰 Er så koselig å få kontakt. Var lege som ville jeg skulle prøve det. Har jo kuttet ut melk fra dietten min i to uker allerede, uten at det hjalp noe, så tror egentlig ikke det er allergi. Ikke prøvd akkurat den flaska, nei! @Elhaym Har prøvd begge de, men funka ikke. Mini prøver ikke å suge i det hele tatt, bare blir helt fra seg. 🤷♀️ Nå gir det i alle fall mening at hen ikke tar smokk. 😬 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 16. september 2021 #1548 Del Skrevet 16. september 2021 Ludo1 skrev (2 timer siden): Var lege som ville jeg skulle prøve det. Har jo kuttet ut melk fra dietten min i to uker allerede, uten at det hjalp noe, så tror egentlig ikke det er allergi. Ikke prøvd akkurat den flaska, nei! @Elhaym Har prøvd begge de, men funka ikke. Mini prøver ikke å suge i det hele tatt, bare blir helt fra seg. 🤷♀️ Nå gir det i alle fall mening at hen ikke tar smokk. 😬 Vi bruker str2 på mam. Det har vi gjort siden dag2 etter vi kom hjem. Var bare å gi opp 1er, da lå de bare og tøva. Dytta den ut. Er det neocate du bruker? Den smaker dritt😅 mange barn som vegrer seg for den. Uansett høres det jo fryktelig styrete ut for deg at du må kjøpe tusen typer flasker for å gi mme i et par dager. Har du fått i minien noe som helst og merker bedring da? For om ungen var litt misfornøyd fra før kan jeg se for meg at det ikke blir noe bedre av å ikke få i seg mat. Forstår heller ikke hvorfor du skal bruke mme om du allerede spiser melkefritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ludo1 Skrevet 16. september 2021 #1549 Del Skrevet 16. september 2021 Elhaym skrev (3 timer siden): Vi bruker str2 på mam. Det har vi gjort siden dag2 etter vi kom hjem. Var bare å gi opp 1er, da lå de bare og tøva. Dytta den ut. Er det neocate du bruker? Den smaker dritt😅 mange barn som vegrer seg for den. Uansett høres det jo fryktelig styrete ut for deg at du må kjøpe tusen typer flasker for å gi mme i et par dager. Har du fått i minien noe som helst og merker bedring da? For om ungen var litt misfornøyd fra før kan jeg se for meg at det ikke blir noe bedre av å ikke få i seg mat. Forstår heller ikke hvorfor du skal bruke mme om du allerede spiser melkefritt. Pepticate (som også smaker helt høgg!) Fått i henne 20 ml, så må innrømme at jeg har ammet. Prøver å gi flaske i noen dager til. Kan jo prøve å pumpe melk og gi på flaske, så får jeg utelukket at det er smaken det går på. 😊 Jæ, jæ, nok klaging fra meg. Er sykt koselig når mini er blid, i alle fall! 😍 Ser så lykkelig ut at jeg nesten blir rørt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 16. september 2021 #1550 Del Skrevet 16. september 2021 Ludo1 skrev (1 time siden): Pepticate (som også smaker helt høgg!) Fått i henne 20 ml, så må innrømme at jeg har ammet. Prøver å gi flaske i noen dager til. Kan jo prøve å pumpe melk og gi på flaske, så får jeg utelukket at det er smaken det går på. 😊 Jæ, jæ, nok klaging fra meg. Er sykt koselig når mini er blid, i alle fall! 😍 Ser så lykkelig ut at jeg nesten blir rørt. Det hadde nok jeg og gjort om jeg ammet. Jeg kan ikke forstå rådet, sa hun noe om hvorfor? Om du spiser melkefritt så er det jo ikke noe poeng å supplere med pepticate som er like illesmakende ja. Ville forhørt meg med lege heller enn spl. Er lov å klage vettu😅 er jo en veldig rar tid. Mye lykke og mye slit 🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkkimom Skrevet 16. september 2021 #1551 Del Skrevet 16. september 2021 Ludo1 skrev (8 timer siden): Pepticate (som også smaker helt høgg!) Fått i henne 20 ml, så må innrømme at jeg har ammet. Prøver å gi flaske i noen dager til. Kan jo prøve å pumpe melk og gi på flaske, så får jeg utelukket at det er smaken det går på. 😊 Jæ, jæ, nok klaging fra meg. Er sykt koselig når mini er blid, i alle fall! 😍 Ser så lykkelig ut at jeg nesten blir rørt. Pepticate fikk storebror her også, men hvis det er mpa, sitter det i kroppen i 8 uker 😞 har nettopp begynt med pepticate på minstemann her også, for å se om det blir noe forskjell på sikt… håper du sparer på alle kvitteringer og får de riktig stempla så du kan få igjen pengene for utlegg hvis det viser seg at hen har mpa 🙈 vi bruker drBrown flasker og mam 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noldi Skrevet 22. september 2021 #1552 Del Skrevet 22. september 2021 Nå trenger jeg alle råd jeg kan få av dere her inne🙈 Jeg ser jo at det er flere av dere som har mye mer erfaring og kunnskap enn det jeg har, og nå er jeg jaggu ikke sikker på hva jeg skal tenke eller gjøre. Det ser ut som at det går mot flaskemating og mme på lillemor. Hun har flatet helt ut på vekstkurven sin og kaver ved brystet. Hun har ikke vært kavete tidligere, men jeg antar det er fordi jeg er stresset over manglende vektoppgang. Jeg har jo vurdert dette med mme tidligere, men nå som det går mot det kjenner jeg at jeg gruer meg litt. Jeg har prøvd å pumpe de siste dagene, for å gi på flaske, og ser at jeg har litt lite melk. Etter 15 min pumping får jeg ut ca 70ml tilsammen. Er redd det vil bli en veldig stor endring for magen og tarmene til lille med mme, og også redd jeg må begynne helt på nytt med rutiner og vaner. Det er først de siste 2-3 dagene jeg føler jeg har blitt ordentlig kjent med lille’s tegn, og vi har fått en liten rutine, og nå er jeg redd alt blir annerledes og at jeg ikke vil forstå hva som er galt hvis hun gråter. Hun sover så godt om natten, og det er noe jeg har vært veldig glad for, men nå er jeg også redd hun ikke vil sove like godt og at det vil tappe meg for energi. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, annet enn å lufte bekymringene mine til dere🙈 Hvordan gjør dere det som bruker mme? Har dere noen tips jeg kan ha i bakhodet for å gjøre det enklest mulig? F.eks. om det er verdt å gå til innkjøp av sterilisator, babybreeza/annen maskin som lager klart flasker, tips til hvordan dere gjør det når dere er ute osv? Jeg vil gjerne gi morsmelk, men jeg merker jo at det lener mer og mer mot mme. Det som tipper lasset er selvfølgelig den nye infoen om at lille ikke går opp i vekt, men dette sammen med lite melk, vonde brystknopper og stress gjør at jeg tipper vi må begynne med mme før helgen. Skulle gjerne pumpet og gitt det hele tiden, men da tror jeg ikke dagene mine går til noe annet enn pumping, mating, vasking og koking. Er det noen av dere som fullpumper? Isåfall tar jeg gjerne i mot tips ang det også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Body Lotion Skrevet 22. september 2021 #1553 Del Skrevet 22. september 2021 @Noldi Har ingen gode råd å komme med, men sender varme tanker din vei! Skjønner godt du blir stressa ❤️ Håper noen andre kan komme med erfaringer eller råd, hvis ikke kan du kanskje høre med Ammehjelpen? De har både en Facebook-side og ammehjelpere du kan ta kontakt med på hjemmesiden deres! 🤞🏻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne35+ Skrevet 22. september 2021 #1554 Del Skrevet 22. september 2021 Noldi skrev (1 time siden): Nå trenger jeg alle råd jeg kan få av dere her inne🙈 Jeg ser jo at det er flere av dere som har mye mer erfaring og kunnskap enn det jeg har, og nå er jeg jaggu ikke sikker på hva jeg skal tenke eller gjøre. Det ser ut som at det går mot flaskemating og mme på lillemor. Hun har flatet helt ut på vekstkurven sin og kaver ved brystet. Hun har ikke vært kavete tidligere, men jeg antar det er fordi jeg er stresset over manglende vektoppgang. Jeg har jo vurdert dette med mme tidligere, men nå som det går mot det kjenner jeg at jeg gruer meg litt. Jeg har prøvd å pumpe de siste dagene, for å gi på flaske, og ser at jeg har litt lite melk. Etter 15 min pumping får jeg ut ca 70ml tilsammen. Er redd det vil bli en veldig stor endring for magen og tarmene til lille med mme, og også redd jeg må begynne helt på nytt med rutiner og vaner. Det er først de siste 2-3 dagene jeg føler jeg har blitt ordentlig kjent med lille’s tegn, og vi har fått en liten rutine, og nå er jeg redd alt blir annerledes og at jeg ikke vil forstå hva som er galt hvis hun gråter. Hun sover så godt om natten, og det er noe jeg har vært veldig glad for, men nå er jeg også redd hun ikke vil sove like godt og at det vil tappe meg for energi. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, annet enn å lufte bekymringene mine til dere🙈 Hvordan gjør dere det som bruker mme? Har dere noen tips jeg kan ha i bakhodet for å gjøre det enklest mulig? F.eks. om det er verdt å gå til innkjøp av sterilisator, babybreeza/annen maskin som lager klart flasker, tips til hvordan dere gjør det når dere er ute osv? Jeg vil gjerne gi morsmelk, men jeg merker jo at det lener mer og mer mot mme. Det som tipper lasset er selvfølgelig den nye infoen om at lille ikke går opp i vekt, men dette sammen med lite melk, vonde brystknopper og stress gjør at jeg tipper vi må begynne med mme før helgen. Skulle gjerne pumpet og gitt det hele tiden, men da tror jeg ikke dagene mine går til noe annet enn pumping, mating, vasking og koking. Er det noen av dere som fullpumper? Isåfall tar jeg gjerne i mot tips ang det også. Hei vil tipse om ei god gruppe på FB om dette som heter Pumpemammaer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne35+ Skrevet 22. september 2021 #1555 Del Skrevet 22. september 2021 Ludo1 skrev (På 15.9.2021 den 19.48): Var på helsestasjonen i dag, og fikk beskjed om å gi mme uten melk i noen dager, for å utelukke melkeallergi helt. Men det viser seg at mini ikke klarer å drikke fra flaske (prøvd fire forskjellige typer), og heller ikke å drikke fra kopp. 🙈 Huff, nå gir jeg snart opp. 🤪 Prøvd sprøyte eller skje? Her er også en matekopp fra medela. Medela Drikkebeger Baby 30ml 10stk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne35+ Skrevet 22. september 2021 #1556 Del Skrevet 22. september 2021 (endret) Håkkimom skrev (På 14.9.2021 den 12.39): Heeeelt enig med deg!! Det er rimelig digg med flaske også, da kan flere være behjelpelige med mating! her sover vi godt om natta, dagen er et mareritt 🤯🤯 Reminds me of my own experience.. Kolikkgrått pga melkeallergi, plager med oppstøt, slim og etter oppstart av fast føde også oppkast pga refluks. Kunne ikke ta flaske da pga munnmotoriske vansker heller ikke pupp. Måtte over på Neocate for god nok effekt og oppkastet og det roa seg ikke før vi fikk losec mups ved 18mnd. Masse lykke til vet hvor sykt tøft det er når det står på med de dagene. Vår sov også godt på natta utenom oppkast plager etter oppstart av fast føde. Dagene derimot.. Husker de dømmende blikkene på bussen fra andre når ungen gråt som om det stod om livet (slik ungen gjorde 24/7) i liggende tilstand. Kunne jo ikke like godt bære babyen i bussen på vei til fysio. Ikkje det at det var så mye mindre hyling da heller. Måtta bare kommentere siden jeg kjenner meg så sykt igjen. Endret 22. september 2021 av kvinne35+ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lindiis Skrevet 23. september 2021 #1557 Del Skrevet 23. september 2021 (endret) @NoldiAmmer selv nå uten problemer heldigvis, men med min første i 2014 så var det problemer med amming fra dag 1. satt å pumpa dag inn og dag ut i 2 uker før jeg rett og slett «ga opp» og ga mme. Noe av det smarteste jeg har gjort iallefall, babyen var mye mer fornøyd, og sov bedre om natta. Ble litt magevondt i starten, men da ble jeg tipsa om maltekstrakt, litt i flaska ved mating gjorde susen der. Sterilisator gjør rengjøring enklere, vil ikke anbefale babybreeza greierne, da mme må blandes i en temperatur på 70 grader minst pga bakterier - og tror ikke den blander i så høy temp. Finnes måter blande på for å få temperert melk kjappere på nett, altså du mixer litt først med varmt vann pga bakteriene, så blander ferdigkokt men avkjølt vann oppi der igjen for å nå rett temp. Var selv forberedt på litt pumping men også mme denne gangen, og var godt igang, men plutselig klarte vi amming likevel, men er fortsatt klar for den dagen det kanskje ikke er nok og må gå over til mme igjen. Det er viktig å huske «mamming før amming» og ingenting er egentlig «feil». Endret 23. september 2021 av Lindiis 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lindiis Skrevet 23. september 2021 #1558 Del Skrevet 23. september 2021 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noldi Skrevet 26. september 2021 #1559 Del Skrevet 26. september 2021 @kvinne35+ @Lindiis Takk for tips! Vi begynte med erstatning i tillegg til pumpet mm på fredag. Lille fikk med en gang tegn på hard mage, så vi begynte like greit med maltekstrakt samme dagen. Hun spiser godt at flaske og rutinene våre har holdt seg ganske like😄 Jeg var jo så redd for at det ville snu opp ned på alt, men det har det heldigvis ikke gjort. Så er det jo litt deilig å kunne få hjelp til mating nå som det ikke bare er meg som er matfatet😄 Føler meg som den uerfarne mammaen her, men det får bare gå!😅 Hvordan er det med stingene deres? Det er litt over 4 uker siden fødsel for meg, og stingene har ikke løsnet enda.. I tillegg begynner de å plage meg. Hvis jeg googler virker det jo som at de burde ha løsnet allerede? Vurderer å ringe fastlegen i morgen for å høre om hun kan ta en titt før seksukerskontrollen. Noen erfaringer med sting som bruker lang tid på å løsne her? Også denne renselsen da.. Jeg har sluttet å blø for lenge siden, men føler jeg begynner å lukte vondt nedentil allerede 6 timer etter siste dusj. Dette har aldri vært et problem før, og jeg håper det bare er renselsen som fortsatt herjer? At det ikke er min nye «duft» for jeg føler meg ikke særlig delikat når jeg setter meg på do og føler det stinker😳 dusjer hele tiden for å holde det i sjakk, og har vært flink til å følge alle tips om kun vann ved vask, holde alt tørt og bommullstruser, men føler ikke det hjelper… Noen som har vært borti noe lignende?? Lurer jo litt på om det kan ha sammenheng med at stingene begynner å gjøre vondt🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lindiis Skrevet 26. september 2021 #1560 Del Skrevet 26. september 2021 @Noldi ingen sting her denne gangen heldigvis. Men husker jeg var veldig øm fortsatt på 6 ukers kontroll etter første, følte for å grine når legen absolutt skulle ta celleprøve etter alt den hadde vært gjennom 😂 lukt er vel så om så både med sting og uten. Merker selv nå at jeg må dusje oftere, hormonene som forlater kroppen min gjør meg helt svett, spesielt om natten. Vil anbefale deg å ta opp med lege angående stingene dine og få de sjekket, burde jo gjøre mindre vondt og ikke mer vondt tenker jeg. Har selv 6 ukers kontroll i morgen og håper det finnes noe for den forferdelige nattesvetten jeg sliter med. I tillegg må jeg sjekke om jeg får dekket fjerning av livmor i en alder av 28, har visst placenta accreta og fått streng beskjed om å ikke bli gravid igjen, ikke engang «litt gravid» som ene legen sa. Bare flaks at jeg har født 2 døtre på normal måte, selv om jeg holdt på å stryke med begge ganger etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå