Håkkimom Skrevet 5. september 2021 #1501 Del Skrevet 5. september 2021 Noldi skrev (2 timer siden): Jeg er heldig nok til å ha fått en veldig rolig og fornøyd baby. Hun gråter som regel kun når hun er sulten eller må skifte bleie, ellers sover hun eller er våken og kikker rundt seg. Hjemme føler jeg at jeg mestrer livet som førstegangsmamma veldig greit, men med en gang jeg setter foten utenfor huset og er på helsestasjonen eller snakker med helsepersonell føler jeg meg så mislykket at det ender i hylgråt fra min side et par gode timer etterpå. Jeg er helt sjokkert over hvor lite man får lov til å følge «egne instinkter», og føler alt jeg gjør blir kritisert. Vi har valgt å bruke smokk ved innsovning om natten fordi baby har en enorm suttetrang om natten. Vi gir også smokk hvis hun mistrives under kjøretur/bleieskift eller lignende. Når jeg sa dette på helsestasjonen fikk jeg beskjed om å slutte med smokken og vente et par uker, men da ligger hun bare og har det ukomfortabelt og jobber febrilsk med å få alle fingrene sine inn i munn for å roe seg selv ned. Er det virkelig så ille å få smokk et par halvtimer om dagen? Jeg bruker også skjold ved amming, fordi det er da lille får best grep og jeg unngår sår og vondt. Dette er også blitt kritisert og helsesykepleier mener jeg bør slutte med det fordi det ikke stimulerer på samme måte som uten skjold. Puppene mine lekker melk hvis det går lenger tid enn vanlig før hun spiser, og jeg samler gjennomsnittlig 180 ml ekstra melk i naturebond hver dag, så det er ikke sånn at jeg ikke har nok melk… Jeg har også valgt å nyte at lille sover godt om natten, og vekker henne ikke for at hun skal spise, med mindre jeg får melkespreng og lekker. Hun sover mellom 2-4 timer sammenhengende av seg selv før hun våkner, og jeg tror det beste for både baby men ikke minst for min psyke er at hun får sove når hun sover. Disse tre punktene sammen med at lille manglet 20(!) gram fra å ha tatt igjen fødselsvekten sin etter 7 dager gjorde at helsesykepleieren sendte oss rett på sykehuset for alle mulige sjekker, og jeg følte meg selvfølgelig som verdens dårligste mamma… følte alle instinktene mine var feil og at jeg ikke klarte å ta vare på min lille klump😢❤️ Gråt hele veien til sykehuset… så kommer vi dit og det viser seg at helsesykepleier har lagt det frem som om lille har gått NED i vekt siden hjemkomst? Hun har lagt på seg 120g på 4 dager, og hun har fortsatt 7 dager igjen på å ta igjen vekten sin, så hun ligger godt innenfor «kravene». Av helsesykepleiere har vi hittil fått beskjed om å; bruke skjold hvis det er best for oss, ikke bruke skjold fordi det ikke er naturlig, ikke bruke Multimam-kompresser ved såre brystknopper, ikke bruke smokk, ikke bruke pumpe MEN gi mme hvis barnet ikke får nok fra puppen, vekke barnet hver 2. time, ikke vekke barnet når det sover med mindre det er sykt, ikke amme lenger enn 15 min hva hver pupp, amme så lenge hun vil fra hver pupp, ikke bruke olje for å vaske ved bleieskift, bruke olje ved bleieskift.. Jeg blir rett og slett gal over alle meningene og sprø over at ikke helsepersonell kan gi samme informasjon. Dette er jo en jungel som er umulig å føle seg frem i når de du lener deg på for korrekt informasjon alle er uenige med hverandre.. Dette ble tidenes klageinnlegg fra meg, men jeg har vært så frustrert de siste dagene og har hatt et ekstremt behov for å lette litt på følelsene mine rundt dette😅 håper jeg ikke høres koko ut!😅 Det viktigste jeg tar med meg er at lille følger vekstkurven fint, er fornøyd og kontaktsøkende, sover godt, spiser godt og har det trygt og godt hjemme❤️ Oiii!!!! Har du samme helsesøster som meg? For det hørtes jammen sånn ut! Det er hvert fall ei helsesøster som burde bytte jobb! Du høres ut som meg når jeg hadde født første, jeg sender deg en lang god klem og STOLT på instinktet ditt og magefølelsen ❤️ Tro meg, det vil du takke deg selv for senere!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkkimom Skrevet 5. september 2021 #1502 Del Skrevet 5. september 2021 Etter nattens aktiviteter, har jeg googla, alt som kan Googles og i alle mulige formater for å finne løsninger, og jeg tror ikke vi lider av kolikk…. Halleluja…. Men av stille refluks, jubelen gikk fort over!! Er det noen som har erfaring eller tips å komme med i den forbindelsen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noldi Skrevet 5. september 2021 #1503 Del Skrevet 5. september 2021 @Håkkimom @Ludo1 @Elhaym Tusen, tusen takk for støttende ord! Det hjelper såååå mye!❤️ Føler absolutt at jeg og lille har best av at vi følger instinktene og magefølelsen, og det er det jeg ønsker å fortsette med. Er bare så veldig fort gjort å bli forvirret når man får kastet etter seg så veldig mange forskjellige meninger, er jo til å bli helt koko av🙄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 5. september 2021 #1504 Del Skrevet 5. september 2021 Noldi skrev (13 minutter siden): @Håkkimom @Ludo1 @Elhaym Tusen, tusen takk for støttende ord! Det hjelper såååå mye!❤️ Føler absolutt at jeg og lille har best av at vi følger instinktene og magefølelsen, og det er det jeg ønsker å fortsette med. Er bare så veldig fort gjort å bli forvirret når man får kastet etter seg så veldig mange forskjellige meninger, er jo til å bli helt koko av🙄 Husker da vi hadde hun i 2018, da bytta jeg hs. Hun sa at om vi ikke fikk babyen opp i vekt så "kunne det ødelegge utviklingen i hjernen". Som at vi satt og sultet henne? Hun gikk ned 10.5% og brukte 7 dager på å gå opp til fødselsvekt. Da hun gikk opp til det var ingenting stress mer visst. Vi hadde sittet med matskjema og tvunget i ungen mat og jeg var helt fra meg etter lignende prosedyre i 2009 med tvillingjenta.. da spurte de meg om hun hadde bæsja og jeg sa ja, men det er grønt. "da har hun fått for lite mat, herregud" sa en sur barnepleier. Det viste seg jo at hun hadde comeback av gulsott og infeksjon.. når jenta født i 2018 fikk autismediagnosen i år så... Da tenkte jeg på kommentaren om "ødelegge utviklingen i hjernen" selv om det er teit.. men så mye kan sånne kommentarer sette seg gitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkkimom Skrevet 5. september 2021 #1505 Del Skrevet 5. september 2021 Noldi skrev (16 minutter siden): @Håkkimom @Ludo1 @Elhaym Tusen, tusen takk for støttende ord! Det hjelper såååå mye!❤️ Føler absolutt at jeg og lille har best av at vi følger instinktene og magefølelsen, og det er det jeg ønsker å fortsette med. Er bare så veldig fort gjort å bli forvirret når man får kastet etter seg så veldig mange forskjellige meninger, er jo til å bli helt koko av🙄 Absolutt, det er helt håpløst med forskjellige meninger og fagspråk, så absolutt følg magefølelsen! Du kjenner barnet ditt best! Jeg angrer på at jeg ikke stolte på meg selv med eldstemann, jeg stressa for å innfri alle andres meninger…. Med mellomste ga jeg blanke og det gikk mye bedre! ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 5. september 2021 #1506 Del Skrevet 5. september 2021 Håkkimom skrev (7 timer siden): Etter nattens aktiviteter, har jeg googla, alt som kan Googles og i alle mulige formater for å finne løsninger, og jeg tror ikke vi lider av kolikk…. Halleluja…. Men av stille refluks, jubelen gikk fort over!! Er det noen som har erfaring eller tips å komme med i den forbindelsen? Jeg har!!! M i 2009 hadde jo det. Enfamil mme og vippestol og mam-flaskesmokk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkkimom Skrevet 5. september 2021 #1507 Del Skrevet 5. september 2021 Elhaym skrev (Akkurat nå): Husker da vi hadde hun i 2018, da bytta jeg hs. Hun sa at om vi ikke fikk babyen opp i vekt så "kunne det ødelegge utviklingen i hjernen". Som at vi satt og sultet henne? Hun gikk ned 10.5% og brukte 7 dager på å gå opp til fødselsvekt. Da hun gikk opp til det var ingenting stress mer visst. Vi hadde sittet med matskjema og tvunget i ungen mat og jeg var helt fra meg etter lignende prosedyre i 2009 med tvillingjenta.. da spurte de meg om hun hadde bæsja og jeg sa ja, men det er grønt. "da har hun fått for lite mat, herregud" sa en sur barnepleier. Det viste seg jo at hun hadde comeback av gulsott og infeksjon.. når jenta født i 2018 fikk autismediagnosen i år så... Da tenkte jeg på kommentaren om "ødelegge utviklingen i hjernen" selv om det er teit.. men så mye kan sånne kommentarer sette seg gitt. Jeg blir helt matt av sånne kommentarer! Nå jobber jeg selv i helsevesenet, dog ikke med barn, men med sårbare mennesker, og sånne kommentarer kunne aldri falt meg inn å komme med! Forstår godt at du hang deg opp i dette når diagnosen kom! Jeg hadde gjort akkurat det samme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkkimom Skrevet 5. september 2021 #1508 Del Skrevet 5. september 2021 Elhaym skrev (Akkurat nå): Jeg har!!! M i 2009 hadde jo det. Enfamil mme og vippestol og mam-flaskesmokk Er det sant?!?! Jeg synes han har masse like symptomer her nå! Og blir mer og mer sikker på at det er stille refluks, de to andre har hatt høylytt refluks (😂😂) så alt er jo «motsatt» her, han sliter med raping, men mye vondt i magen, gulper ikke men kan komme spytt med melkerester i! Jeg bruker dr.brown og mam flasker nå, men må altså få tak i medisiner til han…. Merket du bedring fort? Når gikk det over? Ble mye spørsmål her nå 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 5. september 2021 #1509 Del Skrevet 5. september 2021 Håkkimom skrev (1 minutt siden): Jeg blir helt matt av sånne kommentarer! Nå jobber jeg selv i helsevesenet, dog ikke med barn, men med sårbare mennesker, og sånne kommentarer kunne aldri falt meg inn å komme med! Forstår godt at du hang deg opp i dette når diagnosen kom! Jeg hadde gjort akkurat det samme Rare er jo at det ofte er barnepleiere og helsesykepleiere og jordmødre som sier sånt. Folk du møter i veldig spesielle situasjoner i livet ditt hvor du er ekstra sårbar. Jeg har faktisk lyst til å fortelle henne at den kommentaren sendte meg i kjelleren i 2018 og at jeg aldri har glemt den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 5. september 2021 #1510 Del Skrevet 5. september 2021 (endret) Håkkimom skrev (3 minutter siden): Er det sant?!?! Jeg synes han har masse like symptomer her nå! Og blir mer og mer sikker på at det er stille refluks, de to andre har hatt høylytt refluks (😂😂) så alt er jo «motsatt» her, han sliter med raping, men mye vondt i magen, gulper ikke men kan komme spytt med melkerester i! Jeg bruker dr.brown og mam flasker nå, men må altså få tak i medisiner til han…. Merket du bedring fort? Når gikk det over? Ble mye spørsmål her nå 🙈 Jeg merka bedring direkte vi byttet til enfamil og mam-smokk strl2. Den brukte hun hele perioden. Men hun sov ikke og sånn da. Vi måtte ha senga litt opp, pute og hun måtte ligge på siden. Vi vet nå at søvnen skyldtes noe annet, men refluksplagene ga seg med en gang. Vi brukte ingen medisiner annet enn enfamil mme på resept faktisk. Livet var sånn sett enkelt i 2009. Husker vi var på noe sånne målinger og spiseteam og sånn. Men når ungen fikk enfamil så ble måltidene bedre, fordi hun ikke ble kronisk sjauig i magen:) Edit: min gulpa en del, men ikke "nok" til at de mente det var refluks. Var ikke før de tok phmåling de fant ut det Endret 5. september 2021 av Elhaym Edit 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkkimom Skrevet 5. september 2021 #1511 Del Skrevet 5. september 2021 Elhaym skrev (12 minutter siden): Jeg merka bedring direkte vi byttet til enfamil og mam-smokk strl2. Den brukte hun hele perioden. Men hun sov ikke og sånn da. Vi måtte ha senga litt opp, pute og hun måtte ligge på siden. Vi vet nå at søvnen skyldtes noe annet, men refluksplagene ga seg med en gang. Vi brukte ingen medisiner annet enn enfamil mme på resept faktisk. Livet var sånn sett enkelt i 2009. Husker vi var på noe sånne målinger og spiseteam og sånn. Men når ungen fikk enfamil så ble måltidene bedre, fordi hun ikke ble kronisk sjauig i magen:) Edit: min gulpa en del, men ikke "nok" til at de mente det var refluks. Var ikke før de tok phmåling de fant ut det Elhaym skrev (14 minutter siden): Rare er jo at det ofte er barnepleiere og helsesykepleiere og jordmødre som sier sånt. Folk du møter i veldig spesielle situasjoner i livet ditt hvor du er ekstra sårbar. Jeg har faktisk lyst til å fortelle henne at den kommentaren sendte meg i kjelleren i 2018 og at jeg aldri har glemt den. Ja, vettu hva! Det synes jeg absolutt du skal gjøre, for det der er på ingen måte greit! Jeg har sagt i fra til min helsesøster at sånn hun «tok tak» i situasjonen med mellomste her, er IKKE greit og at det gjorde meg vanvittig usikker på min egen dømmekraft og at jeg den dag i dag har vanvittig dårlig samvittighet fordi han ble så syk før noe skjedde og ting ble bedre! Det gjør også at jeg nå er livredd for at minste bror skal bli syk eller få samme symptomer uten at jeg kan kontrollere det eller oppdager det tidlig nok! Elhaym skrev (12 minutter siden): Jeg merka bedring direkte vi byttet til enfamil og mam-smokk strl2. Den brukte hun hele perioden. Men hun sov ikke og sånn da. Vi måtte ha senga litt opp, pute og hun måtte ligge på siden. Vi vet nå at søvnen skyldtes noe annet, men refluksplagene ga seg med en gang. Vi brukte ingen medisiner annet enn enfamil mme på resept faktisk. Livet var sånn sett enkelt i 2009. Husker vi var på noe sånne målinger og spiseteam og sånn. Men når ungen fikk enfamil så ble måltidene bedre, fordi hun ikke ble kronisk sjauig i magen:) Edit: min gulpa en del, men ikke "nok" til at de mente det var refluks. Var ikke før de tok phmåling de fant ut det Ååååhhh!!!! Så fantastisk å høre! Altså, han her sover godt når han faktisk sovner, men fordi han ikke raper om natta spesielt, begynner vi morra’n med vanvittige skriketokter, som minner om kolikk, men jeg vet at det ikke er kolikk 😂 ikke like intenst og ikke like lenge som kolikk…. Vi har bedside, så får ikke heva ene enden, men har putta under storebrors pute, så hode er allikevel hevet. Virker som han har bedre tak på mam flaskene, når du sier det.. problemet her er at han sliter så med avføring, skriker når han fiser men går langt i mellom hver avføringsbleie, han får malt, men jeg prøver å finne balansen, for gir vi i hver flaske, kommer det en bleie med rennende tynt avføring, OVER ALT 😅 også ere stopp igjen 😵 var dere hos barnelege for å få resept mme, eller skrev fastlegen det ut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 5. september 2021 #1512 Del Skrevet 5. september 2021 (endret) Håkkimom skrev (7 minutter siden): Ja, vettu hva! Det synes jeg absolutt du skal gjøre, for det der er på ingen måte greit! Jeg har sagt i fra til min helsesøster at sånn hun «tok tak» i situasjonen med mellomste her, er IKKE greit og at det gjorde meg vanvittig usikker på min egen dømmekraft og at jeg den dag i dag har vanvittig dårlig samvittighet fordi han ble så syk før noe skjedde og ting ble bedre! Det gjør også at jeg nå er livredd for at minste bror skal bli syk eller få samme symptomer uten at jeg kan kontrollere det eller oppdager det tidlig nok! Ååååhhh!!!! Så fantastisk å høre! Altså, han her sover godt når han faktisk sovner, men fordi han ikke raper om natta spesielt, begynner vi morra’n med vanvittige skriketokter, som minner om kolikk, men jeg vet at det ikke er kolikk 😂 ikke like intenst og ikke like lenge som kolikk…. Vi har bedside, så får ikke heva ene enden, men har putta under storebrors pute, så hode er allikevel hevet. Virker som han har bedre tak på mam flaskene, når du sier det.. problemet her er at han sliter så med avføring, skriker når han fiser men går langt i mellom hver avføringsbleie, han får malt, men jeg prøver å finne balansen, for gir vi i hver flaske, kommer det en bleie med rennende tynt avføring, OVER ALT 😅 også ere stopp igjen 😵 var dere hos barnelege for å få resept mme, eller skrev fastlegen det ut? Vettu jeg skal faktisk sende henne mail NÅ. Skulle gjort det for lenge siden føler jeg. Men det gjorde noe med meg og da vi fikk diagnosen... De ordene ringte i øret mitt ass. Var det at jeg ikke fikk i henne nok den gangen liksom.. Vi fikk resept på enfamil fra barnelege, blå resept. Har du sjekka tungebåndet? Føler tungebåndet er litt hypa, men hun i 2018 hadde veldig stramt tungebånd og tok bare mam. Mam har veldig gode smokker for tungebånd, sugesvake barn etc. Vi bruker strl2 på disse, på strl1 så sluker i alle fall gutten mye luft og da får vi raper som høres ut som haan skal spy..føler meg som gulp/rap-ekspert her nå, hahha. For et liv. Med jenta nå så hjelper det av og til å legge henne litt ned etter måltidet om hun ikke vil rape, så ser jeg når hun begynner vri seg litt og puste fort at nå er det rapetid. Da tar jeg henne inntil meg og reiser meg opp og da raper hun stort sett. Hvor mye drikker din per måltid og hvor lang tid tar det? Kjenner til problemet med malt. Vi må ha det i hver flaske ellers blir det bråstopp,men blir jo drittfest av det 😕 mye som må gå seg til for disse barna! Endret 5. september 2021 av Elhaym Postet for tidlig 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkkimom Skrevet 5. september 2021 #1513 Del Skrevet 5. september 2021 Elhaym skrev (25 minutter siden): Vettu jeg skal faktisk sende henne mail NÅ. Skulle gjort det for lenge siden føler jeg. Men det gjorde noe med meg og da vi fikk diagnosen... De ordene ringte i øret mitt ass. Var det at jeg ikke fikk i henne nok den gangen liksom.. Vi fikk resept på enfamil fra barnelege, blå resept. Har du sjekka tungebåndet? Føler tungebåndet er litt hypa, men hun i 2018 hadde veldig stramt tungebånd og tok bare mam. Mam har veldig gode smokker for tungebånd, sugesvake barn etc. Vi bruker strl2 på disse, på strl1 så sluker i alle fall gutten mye luft og da får vi raper som høres ut som haan skal spy..føler meg som gulp/rap-ekspert her nå, hahha. For et liv. Med jenta nå så hjelper det av og til å legge henne litt ned etter måltidet om hun ikke vil rape, så ser jeg når hun begynner vri seg litt og puste fort at nå er det rapetid. Da tar jeg henne inntil meg og reiser meg opp og da raper hun stort sett. Hvor mye drikker din per måltid og hvor lang tid tar det? Kjenner til problemet med malt. Vi må ha det i hver flaske ellers blir det bråstopp,men blir jo drittfest av det 😕 mye som må gå seg til for disse barna! Ja, det synes jeg faktisk du skal gjøre!! For dette er traume (ja; jeg jobber mye med traume pasienter 😂) men seriøst, du er påført traume som sitter i deg og det vil ikke bli borte, så synes du definitivt skal si din mening og hvordan du føler det i etterkant! åh, da vil prosessen her bli lang hvis det først er gjennom fastlege så henvisning til barnelege også vente på time der 🤦🏼♀️ jeg spurte ang tungebånd før vi reiste hjem fra sykehuset, legen stappa finger’n inni og sa «ingen problem med det» og lot oss dra hjem…. Men har hørt rykter om at det godt kan være feil 😵 så hvis jeg skal til barnelege skal jeg absolutt få de til å sjekke det en gang til… jeg aner ikke hvordan det skal se ut eller hvordan det ser ut nå… i mam flaskene vi bruker har vi strl 0, den synes jeg fungerer bedre…. Dr.brown flaskene har jo rund form, kanskje derfor han blir sugeforvirra? Jeg måtte jo kutte amming tvert, da han ble totalt forvirra… tid vi bruker kan variere, men synes ikke det går fryktelig seint egentlig… hvis han trekker mye luft pleier jeg å avbryte måltidet frem til han «puster» roligere…. ja, du har masse god erfaring og topp informasjon! Setter virkelig pris på det! Vanvittig glad jeg postet det her jeg 😍 ja, den malten gjør meg sprø, vanskelig balanse gang, ble jenta di bedre i magen med bytte av mme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 5. september 2021 #1514 Del Skrevet 5. september 2021 Her er det også tendenser til kveldsuro og henging i pupp. Men til gjengjeld får jeg igjen med en rundt 4 timer sammenhengende søvn før neste mating første søvnfase i løpet av natten. Så at jeg ammer i ett sett på kveldstid får bare være. Så får jeg håpe at det holder produksjonen oppe. På tross av skjold 🤪 Hjelpes, skulle tro disse hs-ene hadde fått utdannelsen gjennom en måneds brevkurs eller noe sånt 😆 Må si jeg er relativt heldig med min hs. Hun klappet meg til og med på skuldra nå sist og sa "godt jobba" etter han hadde gått opp alle de grammene og litt til som ønsket. Er jo sånn det skal være! De skal booste selvtilliten til mor, ikke gjøre henne mer usikker enn før hun kom dit. Jeg sier bare at her er det bedre med skjold og flaskemating med morsmelk, enn å ikke gi morsmelk i det hele tatt. Så da sier hun ikke annet enn at jeg kan jo prøve å ta av skjoldet underveis og teste om taket blir bedre da. Men når det gjelder det medisinske derimot kan jeg forstå hva dere mener. Der var det litt ymse med førstemann alt etter hvilken hs jeg fikk på dropin🙄 Da sa jo alle vidt forskjellige ting! Heldigvis tok en meg på alvor og til og med ringte og spurte om husmor på helsestasjon skulle komme hjem å trille han så jeg fikk sovet! Ikke det at jeg klarte å si ja til tilbudet da... typisk meg 😅 Men kolikken ble aldri hundre prosent konstantert av noen egentlig. Så her diagnostiserte min mann og jeg dette selv ut fra kriteriene (konstant gråt/smertehyl🤪). Samtidig hadde ikke ungen noe særlig tålmodighet og klikka om jeg ikke utfylte behovene hans ti sekunder etter han ga beskjed. Så leste jeg om high need baby og da falt også brikkene på plass den gang. Man skal virkelig ikke kimse av dr google så lenge man kan lese med et noe kritisk blikk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 5. september 2021 #1515 Del Skrevet 5. september 2021 Du kan se indikasjon på stramt tungebånd ved at de ikke klarer ta tungen utenfor munn, samt når de gråter og tungen går bakover så strammes det til et søkk i midten (hjerteform) på grunn av tungebåndet som holder det igjen @Håkkimom😊Det kan i alle fall gi en viss indikasjon For øvrig har jeg lest at forskning antyder økt forekomst av stramme tungebånd i takt med anbefalingene om folat for prøvere og gravide. Så det er kanskje ikke så rart at forekomsten ikke var like høy før i tiden... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 5. september 2021 #1516 Del Skrevet 5. september 2021 Håkkimom skrev (17 minutter siden): Ja, det synes jeg faktisk du skal gjøre!! For dette er traume (ja; jeg jobber mye med traume pasienter 😂) men seriøst, du er påført traume som sitter i deg og det vil ikke bli borte, så synes du definitivt skal si din mening og hvordan du føler det i etterkant! åh, da vil prosessen her bli lang hvis det først er gjennom fastlege så henvisning til barnelege også vente på time der 🤦🏼♀️ jeg spurte ang tungebånd før vi reiste hjem fra sykehuset, legen stappa finger’n inni og sa «ingen problem med det» og lot oss dra hjem…. Men har hørt rykter om at det godt kan være feil 😵 så hvis jeg skal til barnelege skal jeg absolutt få de til å sjekke det en gang til… jeg aner ikke hvordan det skal se ut eller hvordan det ser ut nå… i mam flaskene vi bruker har vi strl 0, den synes jeg fungerer bedre…. Dr.brown flaskene har jo rund form, kanskje derfor han blir sugeforvirra? Jeg måtte jo kutte amming tvert, da han ble totalt forvirra… tid vi bruker kan variere, men synes ikke det går fryktelig seint egentlig… hvis han trekker mye luft pleier jeg å avbryte måltidet frem til han «puster» roligere…. ja, du har masse god erfaring og topp informasjon! Setter virkelig pris på det! Vanvittig glad jeg postet det her jeg 😍 ja, den malten gjør meg sprø, vanskelig balanse gang, ble jenta di bedre i magen med bytte av mme? Ja men det sa de på Ahus og. Du kan melde deg inn i norsk støttegruppe for stramt tungebånd på Facebook og se der. Min hadde det strammeste du kan få og ahus bare neh. Så vi klippa privat på Romerike spesialistsenter. Lite obs for gruppa, de er litt"religiøse" ang tungebånd. Hun ble bedre i magen av bytte til enfamil, vi kunne tilogmed kutte malt! Strl 0 er vel til morsmelk?? Ville kanskje forsøkt 1? Dr browns liker jeg ikke. Men tror mam sine smokker passer til broens wide neck:) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkkimom Skrevet 5. september 2021 #1517 Del Skrevet 5. september 2021 Sjela skrev (21 minutter siden): Du kan se indikasjon på stramt tungebånd ved at de ikke klarer ta tungen utenfor munn, samt når de gråter og tungen går bakover så strammes det til et søkk i midten (hjerteform) på grunn av tungebåndet som holder det igjen @Håkkimom😊Det kan i alle fall gi en viss indikasjon For øvrig har jeg lest at forskning antyder økt forekomst av stramme tungebånd i takt med anbefalingene om folat for prøvere og gravide. Så det er kanskje ikke så rart at forekomsten ikke var like høy før i tiden... Han stikker tunga ut de få gangene han er fornøyd, hmmm, åssen skal jeg beskrive det, som å rekke tunge liksom, men mer som å slikke seg på leppa…? Haha! Ga dette mening? 🙈 inni munn ser jeg sjeldent noen ting da det er hender og kloring som står på 🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkkimom Skrevet 5. september 2021 #1518 Del Skrevet 5. september 2021 (endret) Elhaym skrev (19 minutter siden): Ja men det sa de på Ahus og. Du kan melde deg inn i norsk støttegruppe for stramt tungebånd på Facebook og se der. Min hadde det strammeste du kan få og ahus bare neh. Så vi klippa privat på Romerike spesialistsenter. Lite obs for gruppa, de er litt"religiøse" ang tungebånd. Hun ble bedre i magen av bytte til enfamil, vi kunne tilogmed kutte malt! Strl 0 er vel til morsmelk?? Ville kanskje forsøkt 1? Dr browns liker jeg ikke. Men tror mam sine smokker passer til broens wide neck:) Åh herregud! Noen ass!! Jeg har sett at ene barnelegen på sykehuset her er oppført over «de beste» på tungebånd! Han hadde også oppfølgingen på storebror og mpa, og er spesialist i småbarn og mageproblemer… så får jammen håpe jeg kommer til han nå også! allerede meldt inn i gruppen, men ikke fryktelig trygg! Har prøvd å ta bilder av mini, men som skrevet over, grunnet mye hender og kloring og fingre, veldig vanskelig 😂 høres ut som en drøm å kutte malt 😍 tok hun smokk? Hadde dere utfordringer med det? ingen anelse hva strl 0 på smokken betyr, men både den og 1 synes jeg er fine altså… jeg elsker dr brown da eldste ble født, hu spiste fort og tok inn mye luft, ble bedre med dr brown 😅 nå er alt kaos og vanskelig synes jeg 😂 Endret 5. september 2021 av Håkkimom Postet for fort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 5. september 2021 #1519 Del Skrevet 5. september 2021 Håkkimom skrev (9 minutter siden): Åh herregud! Noen ass!! Jeg har sett at ene barnelegen på sykehuset her er oppført over «de beste» på tungebånd! Han hadde også oppfølgingen på storebror og mpa, og er spesialist i småbarn og mageproblemer… så får jammen håpe jeg kommer til han nå også! allerede meldt inn i gruppen, men ikke fryktelig trygg! Har prøvd å ta bilder av mini, men som skrevet over, grunnet mye hender og kloring og fingre, veldig vanskelig 😂 høres ut som en drøm å kutte malt 😍 tok hun smokk? Hadde dere utfordringer med det? ingen anelse hva strl 0 på smokken betyr, men både den og 1 synes jeg er fine altså… jeg elsker dr brown da eldste ble født, hu spiste fort og tok inn mye luft, ble bedre med dr brown 😅 nå er alt kaos og vanskelig synes jeg 😂 Jeg syns også det er vanskelig å ta bilde, så bare søk på bildene lagt ut av admin (ikke Vera, men hun med "rart" navn, ikke drea heller) Hun i 09 tok smokk, Helvete å slutte:p men tror vi streva med å tilvenne den Jeg er kjempelei malt selv. Bleiene lukter jo sur bakst. Nå sitter jeg her og får ingen rap, og ungen har sovna 😓 Sjela skrev (42 minutter siden): Her er det også tendenser til kveldsuro og henging i pupp. Men til gjengjeld får jeg igjen med en rundt 4 timer sammenhengende søvn før neste mating første søvnfase i løpet av natten. Så at jeg ammer i ett sett på kveldstid får bare være. Så får jeg håpe at det holder produksjonen oppe. På tross av skjold 🤪 Hjelpes, skulle tro disse hs-ene hadde fått utdannelsen gjennom en måneds brevkurs eller noe sånt 😆 Må si jeg er relativt heldig med min hs. Hun klappet meg til og med på skuldra nå sist og sa "godt jobba" etter han hadde gått opp alle de grammene og litt til som ønsket. Er jo sånn det skal være! De skal booste selvtilliten til mor, ikke gjøre henne mer usikker enn før hun kom dit. Jeg sier bare at her er det bedre med skjold og flaskemating med morsmelk, enn å ikke gi morsmelk i det hele tatt. Så da sier hun ikke annet enn at jeg kan jo prøve å ta av skjoldet underveis og teste om taket blir bedre da. Men når det gjelder det medisinske derimot kan jeg forstå hva dere mener. Der var det litt ymse med førstemann alt etter hvilken hs jeg fikk på dropin🙄 Da sa jo alle vidt forskjellige ting! Heldigvis tok en meg på alvor og til og med ringte og spurte om husmor på helsestasjon skulle komme hjem å trille han så jeg fikk sovet! Ikke det at jeg klarte å si ja til tilbudet da... typisk meg 😅 Men kolikken ble aldri hundre prosent konstantert av noen egentlig. Så her diagnostiserte min mann og jeg dette selv ut fra kriteriene (konstant gråt/smertehyl🤪). Samtidig hadde ikke ungen noe særlig tålmodighet og klikka om jeg ikke utfylte behovene hans ti sekunder etter han ga beskjed. Så leste jeg om high need baby og da falt også brikkene på plass den gang. Man skal virkelig ikke kimse av dr google så lenge man kan lese med et noe kritisk blikk Beklager flåsete svar på langt og godt innlegg av deg, men denne setningen leste jeg som "hun klappa tilogmed til meg". Jeg kunne ikke fatte at du var fornøyd... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 5. september 2021 #1520 Del Skrevet 5. september 2021 Jeg holder en knapp på den gruppen @Håkkimom! Ofte er de med erfaring de beste å bruke til det. Selv en venninne som er lege måtte ta kampen med diverse helsepersonell da ingen mente ungen hadde stramt tungebånd. Hun fikk endelig komme til en som klippet det og sa det var som natt og dag. Ammingen gikk lettere, han svelgte mindre luft og han hadde mindre vondt i magen etterpå. Når det gjelder babyer og kvinnehelse har jeg inntrykk av at man bare skal lide seg gjennom det fordi "det er jo normalt" 🙄 Nei, stå på krava du. Og så kan jeg anbefale en white noise app som heter Baby sleep sounds. Den var uunnværlig sist og benyttes for å roe ned lillebror innimellom også. Bare å trykke seg gjennom lydene til du finner en som funker 😅 Jeg sitter faktisk med viftelyd på tlf nå, og gikk fra skrik og uro til søvn i fanget på 5 min. Angående størrelse på smokkene er det vel mest hvor mange hull/hvor lett det er å få ut melka som er forskjell på de 🤔 og så er det en med flat tupp når de går over til vann eller noe. Hadde et lite utvalg sist 😅 Update: nevermind, er noe magevondt her så den søvnen var kortvarig 😬 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå