Sjela Skrevet 21. april 2021 #961 Del Skrevet 21. april 2021 (endret) Det med tøy er veldig vanskelig @SUPERMIRI🤷♂️selv hadde jeg en smal og liten gutt som brukte 56 i 3 mnd og 50 var mer enn stort nok etter fødsel selv om han målte 49 cm da han kom. Så disse var ikke noe min vokste fort ut av selv om alle sa det på forhånd. Min anbefaling er egentlig å handle litt av flere størrelser om du kommer over ting på tilbud og deretter supplere ved behov Det er dog vanskelig å begrense seg da det er altfor mye nydelig babytøy der ute🥰😬 Jeg klør jeg også @Noldi, men det er nok ikke svangerskapskløe. Jeg har alltid hatt sensitiv hud og denne vinteren har vært ekstra ille. Det må nok være det tørre klimaet inne og mangel på klimaendring som følge av hjemmekontor og restriksjoner. Fått eksem flere steder og det klør så jeg tidvis blir sprø! Smører og smører og føler det aldri gir seg 😩 men håper det blir bedre med tanke på våren som har meldt sin ankomst nå. Det hjelper seg gjerne når varmen kommer. Kan anbefale en kroppsbørste. For min del har jeg følt det har hjulpet for å få vekk dø hud før jeg smører godt og da ikke kapsler inn tørr hud som klør. Og det er litt for godtvondt å børste seg med en grov børste når du klør overalt 🙈 Endret 21. april 2021 av Sjela 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ludo1 Skrevet 21. april 2021 #962 Del Skrevet 21. april 2021 Det med klesstørrelse er veldig vanskelig, synes jeg. Forrige gang hadde jeg bare kjøpt i 56, for alle sa at 50 så fort ble for lite. Endte opp med å måtte kjøpe en del 44 og 50 da hen ble født, for hen veide bare 2800, på maks overtid. 😅 Så tror ikle helt man vet hvilken størrelse man begynner med før de er ute! Omslagsbodyer er i alle fall veldig greit å ha, selv om man da må kneppe ganske mange flere knapper. Slipper alt styret med å passe på nakken. Her var det både gulp og bæsj i alle retninger, så vi brukte nok noen bodyer hver dag. Men så innså jeg etter hvert at det jo finnes både vaskemaskin og klesbutikker også etter fødsel. Vil si at 10 bodyer i 56 er mer enn nok, og kanskje noen i 50. En del butikker (for eksempel Lindex) selger bodyer hvor det er to rader med knapper mellom beina, og ermene kan brettes opp eller ned, da kan man bruke bodyen leeeenge. 😊 Tips: prøv å unngå å kjøpe klær som kun kan håndvaskes/på 30 grader for da er det vanskelig å bli kvitt flekker. Gensere med hetter er også sannsynligvis noe man ikke får brukt noe særlig, da babyen blir liggende oppå hetta. 🤷♀️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Body Lotion Skrevet 21. april 2021 #963 Del Skrevet 21. april 2021 Sjela skrev (23 timer siden): Bruk jordmor til å snakke masse om tankene dine @Body Lotion! Her hjalp det på et vis å dele tanker og bekymringer sist selv om man aldri vet hvordan situasjonen ender opp på forhånd. En venninne slet veldig med det samme nylig, og hun hadde flere fødselsforbedrene samtaler hvor de fant det som passet best for at hun skulle føle seg trygg, og hun fikk også godkjent å ha mannen der hele tiden. Ååh! Det gir meg håp ❤️ Har allerede hatt litt mer timer enn hva man skal, men har liksom ikke fått snakket ordentlig om frykten for fødsel (men begynte å gråte allerede første time da vi såvidt toucher innom temaet 😶). Men må få tatt det opp neste gang 💪🏻 Hadde venninnen din fødselsforberedende samtaler på sykehuset eller helsestasjonen? Eventuelt vet du hva som skal til for å få det på sykehuset? 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 21. april 2021 #964 Del Skrevet 21. april 2021 Jeg syns også størrelser er sinnssykt vanskelig. Alle sier at man ikke trenger "noe" i 50, men min erfaring er at jeg har trengt masse i det, med barn på 310,2400 og 3600. De har brukt det myyye Vi har brukt mest pysj i starten vi da. Uavhengig av årstid 😅 @vret for en trivelig sjef du har a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 21. april 2021 #965 Del Skrevet 21. april 2021 Body Lotion skrev (1 time siden): Ååh! Det gir meg håp ❤️ Har allerede hatt litt mer timer enn hva man skal, men har liksom ikke fått snakket ordentlig om frykten for fødsel (men begynte å gråte allerede første time da vi såvidt toucher innom temaet 😶). Men må få tatt det opp neste gang 💪🏻 Hadde venninnen din fødselsforberedende samtaler på sykehuset eller helsestasjonen? Eventuelt vet du hva som skal til for å få det på sykehuset? 😅 Jeg er ganske så sikker på at hun ble henvist til videre samtaler på sykehuset ja. Det ble jo snakket om å sette epidural tidlig, mulighet for KS (lav terskel), at mannen skulle få godkjent å være der hele tiden osv. Dette var i fjor så husker ikke alt nå, men jeg vil absolutt anbefale deg å ta det opp med jordmor/lege slik at hun kan henvise videre til samtaler på sykehuset ved behov. Ikke godt å tenke og føle på disse tingene alene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 21. april 2021 #966 Del Skrevet 21. april 2021 Gode poenger @Ludo1👌🏻 jeg vasket utelukkende all bomull på 60 grader og tørket det i tørketrommel om jeg hadde full maskin med håndklær og diverse sist. Jeg er nok litt preget av å ha sett noen klesindustridokumentarer 🙈😬 Sitter å venter på å kunne bikke 30 uker så jeg kan begynne nestingen for fullt😅 alt fra henting av babybokser til å finne frem tøyet fra storebror osv. I dag kjøpte jeg også en Medela manuell pumpe på vitusapotek på 30%. Lånte en agent sist og den var grei, men sparsom på melka. Var nok også fordi jeg ikke hadde stort med melk🙈 Lest mye positivt om Medela så håper den funker til sitt bruk 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Body Lotion Skrevet 22. april 2021 #967 Del Skrevet 22. april 2021 @Sjela Åhh! Tusen takk ❤️ Skal absolutt få snakket mer med jordmor om dette. Her har vi kjøpt inn bilstol, speil til å ha balk i bilen, stellepute, madrass til sengen og begynt å gjøre klart klesskapet hennes. Har arvet en del fra min storesøster, så er så heldig og arver vogn, x antall bæresjal, klær, vognpose og en sånn "Indianerkrybbe" til å henge i taket. Men kjenner meg igjen i usikkerheten rundt hvor mye klær man egentlig trenger Har kjøpt noe i størrelse 50 og noe i 56. Også endte jeg opp med å kjøpe en ulldress i størrelse 4 - 9 måneder, fordi det var tilbud 😂 Angående pumpe, er dette noe alle bør ha i hus før fødsel? Jeg har liksom tenkt at jeg skal få til å amme, men vet jo at det ikke er sikkert at man får til så lett (samtidig så kan det vel være lurt med pumpe uansett om man fullammer eller ei?) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkkimom Skrevet 22. april 2021 #968 Del Skrevet 22. april 2021 Noldi skrev (16 timer siden): Der er vi to! Jeg klør til jeg får sår😖 Blir snart gal av det! Har du noen tips eller triks som fungerer mot kløen? Nå har jeg i tillegg utviklet utslett flere steder på kroppen, så jeg er litt desperat nå...😅 Nei, jeg skal til legen i dag, tenkte å ta det opp der 😂😂😂 jeg også klør til blodet renner!!! På beina, legger, lår, armer 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 22. april 2021 #969 Del Skrevet 22. april 2021 @Body LotionJeg opplevde å få brystbetennelse kort tid etter hjemkomst sist. Var ordentlig dårlig med feber, måtte varme brystet og forsøke å håbdmelke osv. Da hadde det vært kjekt å kunne ha en pumpe for hånden. Fikk etterhvert låne en avent skulle det stå (ser det ble agent i forrige innlegg😂) av en venninne sist. Det var også godt å få pumpe litt så mannen kunne gi flaske om jeg skulle en liten tur ut osv. Jeg opplevde det nok veldig klaustrofobisk at baby skulle være så avhengig av meg. Og veldig greit å ha pumpa en flaske på lur i bagen om det ikke var så lett/komfortabelt å amme i ulike settinger. Men det er ikke noe fasitsvar der og mange klarer seg fint uten. Nå føles det bare godt å ha en klar om jeg trenger det kan jo være ammingen går helt fint runde 2🤷♂️ Jeg var helt fin på hendene før jeg dro på kontroll og leverte i barnehagen i dag. Ble ca 4 runder med antibac og nå svir og klør utslettet på hånda igjen. Så antibac er ikke det beste for eksem 🤪 jordmor sa også at jeg kunne forsøke kortisonkrem som er reseptfri så da håper jeg kløen stilner. Føler med dere alle som opplever det samme. Det går rett og slett på psyken løs. Våkner om natten av at jeg klør og klør. Veldig slitsomt Ellers gikk alt helt fint på kontroll i dag. Jordmor begynte å snakke om fødebrev da jeg nevnte forrige fødsel. Jeg synes dog det er lite vits da det er mye som er umulig å planlegge og forutse. Det viktigste er egentlig å holde mannen oppdatert på hva jeg vil så han kan snakke min sak. Går det at han får baby så jeg får summet meg litt med en gang denne gangen så sier vi bare det på forhånd. Er jo begrenset hva de tar hensyn til også. Primært begges helse og da må enkelte ønsker vike.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ludo1 Skrevet 22. april 2021 #970 Del Skrevet 22. april 2021 Håkkimom skrev (1 time siden): Nei, jeg skal til legen i dag, tenkte å ta det opp der 😂😂😂 jeg også klør til blodet renner!!! På beina, legger, lår, armer 😂 Tror det er ganske vanlig med svangerskapskløe, men jeg har en venninne som fikk en litt mer alvorlig variant, hvor det potensielt kunne få konsekvenser for mors lever. Tror dog ikke det er særlig vanlig, og skjer som oftest i tredje trimester. Kan enkelt avdekkes ved å ta en blodprøve. 😊 Ellers kan det funke med allergipiller eller å sove med tynne vanter. Pillene vil dempe kløen, og vantene gjør at du ikke får klødd så mye. 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkkimom Skrevet 22. april 2021 #971 Del Skrevet 22. april 2021 Ludo1 skrev (27 minutter siden): Tror det er ganske vanlig med svangerskapskløe, men jeg har en venninne som fikk en litt mer alvorlig variant, hvor det potensielt kunne få konsekvenser for mors lever. Tror dog ikke det er særlig vanlig, og skjer som oftest i tredje trimester. Kan enkelt avdekkes ved å ta en blodprøve. 😊 Ellers kan det funke med allergipiller eller å sove med tynne vanter. Pillene vil dempe kløen, og vantene gjør at du ikke får klødd så mye. 😊 Åååhhh, takk for tips! Det skal absolutt prøves altså 😍 uff, får ikke håpe det blir så ille nei 😅 jeg blir helt desperat, smører beina mine hele tiden og så fort det har tørka inn, så klør jeg no så J... igjen 😂😂😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vret Skrevet 22. april 2021 #972 Del Skrevet 22. april 2021 Så koselig med så mye aktivitet her ❤️ Veldig koselig å følge dere alle!! Jeg gleder meg også til å bikke 30 uker, og forhåpentligvis at butikkene åpner, så vi kan kjøpe inn litt. Eneste jeg har kjøpt til lillesøster til nå er et par smokker og en sparkebukse 🥰 Vi har Mye etter storebror, så hun arver mye, men trenger et speil til til bilen, har lyst til å kjøpe en Nature bond. Også trenger vi nytt bilsete til storebror så lillesøster kan få basen, nytt klesskap til storebror så lillesøster kan få kommoden mannen min har snekret stellebord på, og søskenbrett til vognen 😅 og klær. Har som sagt Mye! Men det er jo litt «guttete» om det er lov å si. Mye kan absolutt brukes, men vil veldig gjerne supplere med litt kjoler, bluser osv ❤️❤️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 22. april 2021 #973 Del Skrevet 22. april 2021 Forstår godt du vil supplere @vretog hadde gjort det samme selv om jeg ventet jente denne gangen Det må uansett suppleres da ikke alt er like pent eller kan brukes etter førstemann. Men får vente noen uker til og få rydder litt plass inne her først før jeg finner frem alt 😅 Hva er nature bond? Jeg har fått tak i flaskesterilisator på finn til en god pris nå også. Nesten ikke brukt 😁denne var uvurderlig forrige gang, og da var jeg så heldig å få låne. Det kan være jeg skrev det tidligere her. Går litt i surr. Preggobrain🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noldi Skrevet 22. april 2021 #974 Del Skrevet 22. april 2021 Håkkimom skrev (3 timer siden): Nei, jeg skal til legen i dag, tenkte å ta det opp der 😂😂😂 jeg også klør til blodet renner!!! På beina, legger, lår, armer 😂 Da må du oppdatere meg med hva legen sier! Jeg er så desperat at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg😅😳 @Sjela Takk for tips! Har prøvd det allerede i dag og tok meg en lett skrubb over hele kroppen før jeg smurte meg inn igjen😁 håper det hjelper litt🤞🏼 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vret Skrevet 22. april 2021 #975 Del Skrevet 22. april 2021 (endret) 1 hour ago, Sjela said: Forstår godt du vil supplere @vretog hadde gjort det samme selv om jeg ventet jente denne gangen Det må uansett suppleres da ikke alt er like pent eller kan brukes etter førstemann. Men får vente noen uker til og få rydder litt plass inne her først før jeg finner frem alt 😅 Hva er nature bond? Jeg har fått tak i flaskesterilisator på finn til en god pris nå også. Nesten ikke brukt 😁denne var uvurderlig forrige gang, og da var jeg så heldig å få låne. Det kan være jeg skrev det tidligere her. Går litt i surr. Preggobrain🙈 Haha, jeg husker heller aldri helt hva jeg har sagt, eller hva jeg har sagt til hvem 😂 nature bond er en slags brystpumpe uten pumpen. Slik jeg har forstått det festes den med vakuum på brystet, og kan feks festes på det brystet du ikke ammer. Den vil da fange opp det som ellers hadde «gått til spille» 😅 Jeg har en vanlig brystpumpe og en håndpumpe fra før, men har hørt mye positivt om Nature bond 👍 https://www.farmasiet.no/catalog/mor-og-barn/amming-og-pumping/naturebond-silikonpumpe,5010076/?gclid=EAIaIQobChMItOqTheyR8AIV3AWiAx2_mA_jEAQYASABEgLHHfD_BwE Endret 22. april 2021 av vret Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 22. april 2021 #976 Del Skrevet 22. april 2021 Flere enn meg som sliter med at plutselig all teksten en har skrevet forsvinner mens man skriver via mobil? Veldig frustrerende etter å ha skrevet en laaaang tekst og før man er ferdig og skal trykke på publiser bare forsvinner alt😩 @vretden var smart! Ble en del søl på andre siden her sist. Var forsåvidt greit å pumpe manuelt på siden han ikke drakk av innimellom, men så veldig kjekt ut med en vakuumbeholder i stedet Jeg husker også godt den overraskende følelsen når melken flommet over! Det var kort tid etter fødsel, jeg dusjet på sykehuset og hadde tørket meg tørr. Og så kjenner jeg bare at jeg blir klissvåt på overkroppen og det bare renner! Lener meg fremover og ser desperat rundt meg etter noe å bruke🤣 Hvorfor i all verden har de ikke ammeinnlegg på sykehuset?? Det brant seg inn, så har anbefalt alle som skal føde om å ta det med. Ellers har man både bleier og bind, mykt toalettpapir osv tilgjengelig overalt🤷♂️ Nå har jeg fått handlet meg kortisonkrem og skal teste den før leggetid i kveld. Krysser for at det blir en "hvorfor prøvde jeg ikke dette før "-opplevelse😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vret Skrevet 22. april 2021 #977 Del Skrevet 22. april 2021 @Sjela Ikke hatt problemer med at teksten forsvinner. Men at den fortsatt ligger der selvom jeg har postet 🤷♀️ Syntes den virket veldig smart så er spent! Haha, jaaa. Husker så godt at vi hadde vært nese i resepsjonen ned vår lille nyfødte for å vise til besteforeldre, og når vi kom opp igjen på rommet snudde jeg meg mot mannen min og bare «oookej, noe har skjedd» 😂 det er nok det nærmeste jeg kommer Pamela 😆 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IKC Skrevet 22. april 2021 #978 Del Skrevet 22. april 2021 (endret) Body Lotion skrev (På 20.4.2021 den 11.38): @Maya89 Hurra for ditt lengste svangerskap! Det høres veldig fornuftig ut å ta det med ro ❤️ Jeg gruer meg helt sinnsykt til fødsel. Har lenge før jeg ble gravid tenkt at jeg klarer ikke vaginal fødsel og jeg må ha keisersnitt. Sliter i utgangspunktet en del med angst. Men har bestemt meg for å prøve vaginal fødsel. Er veldig veldig redd for at jeg skal få heftig angstanfall når det nærmer seg, så har planer om å diskutere dette med jordmor på helsestasjonen. Har også en irrasjonell frykt for å gå på over termindato (selv om jeg vet at over termindato ikke nødvendigvis regnes som overtid).. Så tenker at psykisk sett blir det veldig veldig heftig å stå i det dersom ingenting skjer før termindato.. Er egentlig bare redd for alt som kan gå galt og miste kontrollen.. Har lurt på om man kan settes igang før termindato pga angst, men etter hva jeg har lest rundt omkring skjer det veldig sjeldent. For min del hadde det gitt meg en grad av kontroll som jeg så sårt behøver i en ukontrollerbar situasjon. Har også meldt meg på fødselsforberedende kurs, men får se om det vil hjelpe i det hele tatt.. Blir også gal når folk sier at "kroppen er skapt for dette.." og "Det er null stress. Gikk supert med meg" når jeg nevner at jeg er redd. Hei! Jeg har fulgt med denne tråden i flere uker, men ikke vært aktiv selv! Er 27 uker på vei og er mitt første barn og føler jeg bare må kommentere denne! Jeg tenkte før at jeg aldri kunne bli gravid fordi jeg aldri ville tørre å føde, og det er en grusom følelse! Men så oppdaget jeg et konsept som heter hypnobirthing, hvor jeg har lært utrolig mye mental trening og positive tanker rundt fødsel og har på ekte begynt å GLEDE meg til fødsel!! Jeg følger @positivfodsel på Instagram og hun er så utrolig flink til å formidle kunnskap! Jeg har til og med kjøpt kurset hennes og har fått et helt annet syn på fødsel, og har fått utrolig stor tro på meg selv og min egen kropp! Fødselsforbredende kurs og kunnskap kan være avgjørende for en positiv opplevelse av fødsel, og jeg unner ingen å være redd for å føde ❤️ Edit: Hun har nå et gratis minikurs på IG story som ligger der i 24 timer som er veldig nyttig 😊 Endret 22. april 2021 av IKC Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noldi Skrevet 22. april 2021 #979 Del Skrevet 22. april 2021 @Sjela Jeg trenger oppdatering på kortisonkremen om et par dager!😅😇 Si ifra hvis det fungerer, da skal jeg rett til apoteket for å kjøpe det samme🙋♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkkimom Skrevet 22. april 2021 #980 Del Skrevet 22. april 2021 Noldi skrev (9 timer siden): Da må du oppdatere meg med hva legen sier! Jeg er så desperat at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg😅😳 @Sjela Takk for tips! Har prøvd det allerede i dag og tok meg en lett skrubb over hele kroppen før jeg smurte meg inn igjen😁 håper det hjelper litt🤞🏼 Ops, dette glemte jeg å følge opp! Legen sa ikke så mye annet enn at det er vanlig, så lenge jeg ikke klør under føttene eller inni henda er det bra.... han tipsa meg om allergitabletter og eurax i første omgang 😂 ble det ikke bedre skulle vi dykke dypere i det! Jeg viste frem leggene mine og han skjønte problemet fort..... er jo sår over alt og skorper! Ukjente og «normale» folk ville vel trodd jeg var suicidal om de så leggene mine 🙊 ser groteskt ut 😳 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå