Gå til innhold

Dere som spiser ren mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Det har eg også trodd fram til no. Sitronsyre er sitronsyre uansett kvar det kjem fra liksom...

Vart mildt sagt overraska da eg skumma gjennom artikkelen linka til her i tråden. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6097542/

Ser ut til at denne har blitt publisert i eit seriøst tidsskrift? Her påstås det at det at sitronsyra er blitt framstilt fra muggsopp kan ha uheldige helseeffekter. (Går sikkert heilt fint for dei fleste å innta sitronsye, men så er det vel nokon som er ømfintligefor restar av mugg )

Anonymkode: 67a2e...d71

Ja, og det med negative helseeffekter gjelder mange andre tilsetningsstoffer også. 

Og f.ex. raffinert fruktsukker har også negative helseeffekter som hel frukt ikke har. Det er heller ikke utvunnet av frukt, men av for det meste av mais, og gjerne GMO-mais.

Hele matvarer har en helt annen effekt på kroppen enn det separate, bearbeidede fragmenter har. Og legger man til at de lages av helt andre ting, som f.ex. svartmugg, så blir det selvsagt enda mer problemer.

Anonymkode: bdbe7...fdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Det har eg også trodd fram til no. Sitronsyre er sitronsyre uansett kvar det kjem fra liksom...

Vart mildt sagt overraska da eg skumma gjennom artikkelen linka til her i tråden. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6097542/

Ser ut til at denne har blitt publisert i eit seriøst tidsskrift? Her påstås det at det at sitronsyra er blitt framstilt fra muggsopp kan ha uheldige helseeffekter. (Går sikkert heilt fint for dei fleste å innta sitronsye, men så er det vel nokon som er ømfintligefor restar av mugg )

Anonymkode: 67a2e...d71

Sitronsyre er C₆H₈O₇ Hvor den kommer fra spiller ingen rolle, det er det samme molekylet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og f.ex. raffinert fruktsukker har også negative helseeffekter som hel frukt ikke har. Det er heller ikke utvunnet av frukt, men av for det meste av mais, og gjerne GMO-mais.

Anonymkode: bdbe7...fdf

Venter spent på fortsettelsen om hvor farlig det er å spise genmodifisert mais 😄

Anonymkode: d70ce...f9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2020 den 11.27, AnonymBruker skrev:

Hei :) 

Jeg tenkte at jeg nå vil gjøre noen aktive tiltak for å få finere hud. Har lest mye her inne at folk fikk finere hud og mer glød etter å ha begynt å spise ren mat. 

Men hva spiser dere da? Vil fortsette å spise brød (hjemmelaget) hvert fall. Hva med havregryn? Og hva spiser dere til mellommåltider? Eller frokost, lunsj og middag?

Skjønner ikke helt hva man kutter ut og hva man spiser i stedet? Så hadde satt veldig stor pris på å få litt hjelp :) 

Anonymkode: d8de2...775

Du spiser ikke korn om du spiser ren mat. Så nei, hverken hjemmelaget brød eller havregryn. 

Du kan spise egg i alle slags former, salat, rå grønnsaker med avokado-dipp, smoothie på avokado-base, kjøtt og fisk, nøtter og frø. 
 

Jeg spiser ikke mellommåltider. 

På 7.11.2020 den 16.54, Flamegirl skrev:

Litt lettvint å slenge ut.

De fleste av oss har tilsetningsstoffer i kjøkkenskapene, men det er kanskje ikke alle klar over. Eksempler er konditorfarger, bakepulver, sukkerkulør og syltepulver.

 

Ingenting av dette er noe man spiser om man spiser ren mat da... Maten bør ikke ha ingrediensliste. 

Anonymkode: 4ed2f...791

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du spiser ikke korn om du spiser ren mat. Så nei, hverken hjemmelaget brød eller havregryn. 

 

Anonymkode: 4ed2f...791

Kva er galt med korn? 🙂

Anonymkode: 67a2e...d71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, prt90 skrev:

Sitronsyre er C₆H₈O₇ Hvor den kommer fra spiller ingen rolle, det er det samme molekylet. 

Samme molekyl, men kontaminert av mugg. 🤔

Men artikkelen virker noe usikker. Hypoteser, og nokre få personar som meiner dei er blitt sjuke av mugg. Satser på at det er noenlunde trygt å hold fram med kunstig framstilt sitronsyre. 🙂

Anonymkode: 67a2e...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Venter spent på fortsettelsen om hvor farlig det er å spise genmodifisert mais 😄

Anonymkode: d70ce...f9f

Det er noen som ikke tror GMO er farlig, men de får jo bare spise det.

Jeg vet hvordan min kropp reagerer på GMO og tilsetningsstoffer, så det blir vanskelig å overbevise den om at det er ufarlig.

Anonymkode: bdbe7...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du spiser ikke korn om du spiser ren mat. Så nei, hverken hjemmelaget brød eller havregryn. 

Du kan spise egg i alle slags former, salat, rå grønnsaker med avokado-dipp, smoothie på avokado-base, kjøtt og fisk, nøtter og frø. 
 

Jeg spiser ikke mellommåltider. 

Ingenting av dette er noe man spiser om man spiser ren mat da... Maten bør ikke ha ingrediensliste. 

Anonymkode: 4ed2f...791

Hvordan er egg og kjøtt renere enn korn?

Anonymkode: bdbe7...fdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er noen som ikke tror GMO er farlig, men de får jo bare spise det.

Jeg vet hvordan min kropp reagerer på GMO og tilsetningsstoffer, så det blir vanskelig å overbevise den om at det er ufarlig.

Anonymkode: bdbe7...fdf

Reagerer du på 5G også? Spør av nysgjerrighet.

__________

TS, beklager at tråden din ble kuppet. Du var jo egentlig på jakt etter hudtips! Men du fikk noen svar som flere reagerer på, og som i hvert fall jeg synes det er viktig å ikke la bli stående så flere leser det og tror at alt med tilsetningsstoffer er farlig. Jeg har selv hatt en periode for flere år siden hvor jeg var veldig lite kildekritisk, og trodde på alt jeg hørte, noe som resulterte i at jeg ble veldig stressa. Holdt på sånn lenge. Husker jeg sto på butikken en dag, skrubbsulten etter en forelesning, nesten svimmel av sult, og jeg kikket på all mat jeg kunne finne, men det var jo noe galt og skummelt med alt sammen. Enten var det E-stoffer, eller så var det gluten, eller så var det ikke økologisk og så videre, og så videre. Husker jeg gikk tomhendt og desperat ut igjen, for det føltes nesten ikke som at jeg kunne spise noe "vanlig" lenger, og at det eneste jeg burde spise var fra helsekosten/spesialbutikker. Og ikke bare var det dyrt, men det hemmet meg enormt i dagliglivet, også sosialt.

Det tok litt tid før jeg ble mer kildekritisk, men gud for en lettelse å ikke være så redd lenger. Det er fordi jeg har hatt denne erfaringen, og flere som denne, at jeg ikke klarer å la være å svare når folk skriver at for eksempel vaksiner er farlige eller at alle tilsetningsstoffer er drepen, at aspartam er djevelen og at alle egentlig er intolerante mot havregryn. Jeg unner ikke folk å bli fanatiske, noe det er utrolig lett å bli i jakten på bedre helse/hud/psyke. Vi har nok stress som det er i livene våre!

Og det er virkelig verdt å nevne at produkter fra ulike spesialbutikker blir laget av mennesker som ønsker å tjene penger. Av en eller annen grunn ser folk ut til å glemme det, og ser på dem som godhjertede helseguruer i steder for selgere. Ha litt tillit. Hvis det virkelig var usunt å spise havregryn eller bake et brød innimellom, ville du visst om det. Vi bor ikke i et land hvor myndighetene er ute etter å gjøre oss syke. 

Angående hud er jeg ingen ekspert, men jeg er kjent med en hudlege som arbeider mye med akne. Han sier at akne er genetisk, og at det fortsatt er omdiskutert om kostholdet påvirker huden, men at noe tyder på at stort inntak av melk kan bidra til uren hud, og at de som spiser mer grønnsaker og mindre raske karbohydrater (tenk alt av desserter og søt bakst) får mer kviser enn de som spiser mye grønnsaker og lite snop. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Flamegirl skrev:

Reagerer du på 5G også? Spør av nysgjerrighet.

__________

TS, beklager at tråden din ble kuppet. Du var jo egentlig på jakt etter hudtips! Men du fikk noen svar som flere reagerer på, og som i hvert fall jeg synes det er viktig å ikke la bli stående så flere leser det og tror at alt med tilsetningsstoffer er farlig. Jeg har selv hatt en periode for flere år siden hvor jeg var veldig lite kildekritisk, og trodde på alt jeg hørte, noe som resulterte i at jeg ble veldig stressa. Holdt på sånn lenge. Husker jeg sto på butikken en dag, skrubbsulten etter en forelesning, nesten svimmel av sult, og jeg kikket på all mat jeg kunne finne, men det var jo noe galt og skummelt med alt sammen. Enten var det E-stoffer, eller så var det gluten, eller så var det ikke økologisk og så videre, og så videre. Husker jeg gikk tomhendt og desperat ut igjen, for det føltes nesten ikke som at jeg kunne spise noe "vanlig" lenger, og at det eneste jeg burde spise var fra helsekosten/spesialbutikker. Og ikke bare var det dyrt, men det hemmet meg enormt i dagliglivet, også sosialt.

Det tok litt tid før jeg ble mer kildekritisk, men gud for en lettelse å ikke være så redd lenger. Det er fordi jeg har hatt denne erfaringen, og flere som denne, at jeg ikke klarer å la være å svare når folk skriver at for eksempel vaksiner er farlige eller at alle tilsetningsstoffer er drepen, at aspartam er djevelen og at alle egentlig er intolerante mot havregryn. Jeg unner ikke folk å bli fanatiske, noe det er utrolig lett å bli i jakten på bedre helse/hud/psyke. Vi har nok stress som det er i livene våre!

Og det er virkelig verdt å nevne at produkter fra ulike spesialbutikker blir laget av mennesker som ønsker å tjene penger. Av en eller annen grunn ser folk ut til å glemme det, og ser på dem som godhjertede helseguruer i steder for selgere. Ha litt tillit. Hvis det virkelig var usunt å spise havregryn eller bake et brød innimellom, ville du visst om det. Vi bor ikke i et land hvor myndighetene er ute etter å gjøre oss syke. 

Angående hud er jeg ingen ekspert, men jeg er kjent med en hudlege som arbeider mye med akne. Han sier at akne er genetisk, og at det fortsatt er omdiskutert om kostholdet påvirker huden, men at noe tyder på at stort inntak av melk kan bidra til uren hud, og at de som spiser mer grønnsaker og mindre raske karbohydrater (tenk alt av desserter og søt bakst) får mer kviser enn de som spiser mye grønnsaker og lite snop. 

Nei du spør ikke av nysgjerrighet. Du spør av ren faenskap, og for å forhåpentligvis kunne kategorisere meg som "konspirasjonstoretiker" og "hysterisk", og samtidig henge meg ut som det for hele tråden. Så slipper du å forholde deg til det jeg sier og du kan få bekreftet at du har rett, og alt dette tullet jeg driver med er bare innbilning.

Men du er ikke meg. Det finnes ingen likheter mellom deg og meg, eller dine erfaringer og mine erfaringer. Du kan ikke automatisk si at fordi du hadde denne opplevelsen,så har jeg det også, og at det ikke finnes noen i hele verden som opplever reelle negative helseeffekter med aspartam eller MSG, eller genmanipulert mais.

Anonymkode: bdbe7...fdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er noen som ikke tror GMO er farlig, men de får jo bare spise det.

Jeg vet hvordan min kropp reagerer på GMO og tilsetningsstoffer, så det blir vanskelig å overbevise den om at det er ufarlig.

Anonymkode: bdbe7...fdf

Men korleis veit du at det er GMO og tilsetningsstoff du reagerer på? (Kva slags tilsetningsstoff?) Dersom det er eit eller anna "skummelt" i genmodifisert mat (eg kan jo ikkje vere heilt sikker på at det ikkje er det), så er det vel ikkje slik at folk blir akutt dårlege av det.  🙂

Anonymkode: 67a2e...d71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er noen som ikke tror GMO er farlig, men de får jo bare spise det.

Jeg vet hvordan min kropp reagerer på GMO og tilsetningsstoffer, så det blir vanskelig å overbevise den om at det er ufarlig.

Anonymkode: bdbe7...fdf

Så kroppen din kjenner forskjell på genmodifisert mais og ikke genmodifisert mais? Det er en temmelig oppsiktsvekkende påstand, og høres ut som et veldig godt utgangspunkt for et vitenskapelig studie med en dobbel blindtest. Hvis det viser seg at dine påstander stemmer så har du gode muligheter for en nobelpris i medisin!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei du spør ikke av nysgjerrighet. Du spør av ren faenskap, og for å forhåpentligvis kunne kategorisere meg som "konspirasjonstoretiker" og "hysterisk", og samtidig henge meg ut som det for hele tråden. Så slipper du å forholde deg til det jeg sier og du kan få bekreftet at du har rett, og alt dette tullet jeg driver med er bare innbilning.

Men du er ikke meg. Det finnes ingen likheter mellom deg og meg, eller dine erfaringer og mine erfaringer. Du kan ikke automatisk si at fordi du hadde denne opplevelsen,så har jeg det også, og at det ikke finnes noen i hele verden som opplever reelle negative helseeffekter med aspartam eller MSG, eller genmanipulert mais.

Anonymkode: bdbe7...fdf

Det gjør meg faktisk litt trist at du antar dette. Jeg får ingen glede av å skulle "henge deg ut", og har ingen ønsker om dette. Du har selvfølgelig rett i at jeg ikke er deg, og at våre erfaringer er ulike. 

Jo, jeg spurte av nysgjerrighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får bedre hud av å drikke mye vann og ikke spise så mye sukker og fett. Trening hjelper - tror det er noe med svetten. Men det er meg da.

Men også det å finne riktig produkter å ha på huden i ansiktet gjør mye for min del. Jeg tåler så lite før jeg får uren hud, det er bare noen få produkter som fungerer. Og at de fungerer til å begynne med, er ingen garanti for de plutselig gir uren hud etter et års tid. Sminke, hudkrem, osv. kan være et helvete for min hud i alle fall.

Anonymkode: 34f07...3b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe ekspert, men kan snakke fra min personlig erfaring. Har slitt i mange år med trøblete hud, inkl akne. 

Fikk tips av hudlege: 

- Ta ekstra tran ( betennelsesdempende i forhold til akne)

- Kutte ut mest mulig sukker og raske karbohydrater

- Kutte ned på melkeprodukter ( spesielt lettproduktene) 

- Spise mer "mørkegrønne" salater ( bytte ut f.eks isbergsalat og liknende)

Huden min har hvertfall aldri vært bedre enn nå 😊 Men ser for min egen del at jeg må være mest obs i forhold til meieriprodukter og mat som inneholder mye sukker, da slår huden seg helt vrang igjen. Håper du finner ut hva som funker for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grunnen til at det å ta bort melkeprodukter ved akne hjelper, er at akne forårsakes av streptokokker, og disse spiser både melkeprodukter og egg. De fleste vet ikke det med eggene, men det vil faktisk hjelpe enda mer om man tar bort de også. Egg blir i systemet i mange dager etter de er spist, så man må holde seg unna det mer enn f.ex. en uke om man skal merke forskjell.
Dette i følge Medical Medium.

Anonymkode: bdbe7...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2020 den 22.30, prt90 skrev:

Sitronsyre er C₆H₈O₇ Hvor den kommer fra spiller ingen rolle, det er det samme molekylet. 

Og vann er H2O. Likevel spiller det veldig stor rolle hvor det kommer fra. 

Anonymkode: ec82c...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Flamegirl skrev:

Reagerer du på 5G også? Spør av nysgjerrighet.

__________

TS, beklager at tråden din ble kuppet. Du var jo egentlig på jakt etter hudtips! Men du fikk noen svar som flere reagerer på, og som i hvert fall jeg synes det er viktig å ikke la bli stående så flere leser det og tror at alt med tilsetningsstoffer er farlig. Jeg har selv hatt en periode for flere år siden hvor jeg var veldig lite kildekritisk, og trodde på alt jeg hørte, noe som resulterte i at jeg ble veldig stressa. Holdt på sånn lenge. Husker jeg sto på butikken en dag, skrubbsulten etter en forelesning, nesten svimmel av sult, og jeg kikket på all mat jeg kunne finne, men det var jo noe galt og skummelt med alt sammen. Enten var det E-stoffer, eller så var det gluten, eller så var det ikke økologisk og så videre, og så videre. Husker jeg gikk tomhendt og desperat ut igjen, for det føltes nesten ikke som at jeg kunne spise noe "vanlig" lenger, og at det eneste jeg burde spise var fra helsekosten/spesialbutikker. Og ikke bare var det dyrt, men det hemmet meg enormt i dagliglivet, også sosialt.

Det tok litt tid før jeg ble mer kildekritisk, men gud for en lettelse å ikke være så redd lenger. Det er fordi jeg har hatt denne erfaringen, og flere som denne, at jeg ikke klarer å la være å svare når folk skriver at for eksempel vaksiner er farlige eller at alle tilsetningsstoffer er drepen, at aspartam er djevelen og at alle egentlig er intolerante mot havregryn. Jeg unner ikke folk å bli fanatiske, noe det er utrolig lett å bli i jakten på bedre helse/hud/psyke. Vi har nok stress som det er i livene våre!

Og det er virkelig verdt å nevne at produkter fra ulike spesialbutikker blir laget av mennesker som ønsker å tjene penger. Av en eller annen grunn ser folk ut til å glemme det, og ser på dem som godhjertede helseguruer i steder for selgere. Ha litt tillit. Hvis det virkelig var usunt å spise havregryn eller bake et brød innimellom, ville du visst om det. Vi bor ikke i et land hvor myndighetene er ute etter å gjøre oss syke. 

Angående hud er jeg ingen ekspert, men jeg er kjent med en hudlege som arbeider mye med akne. Han sier at akne er genetisk, og at det fortsatt er omdiskutert om kostholdet påvirker huden, men at noe tyder på at stort inntak av melk kan bidra til uren hud, og at de som spiser mer grønnsaker og mindre raske karbohydrater (tenk alt av desserter og søt bakst) får mer kviser enn de som spiser mye grønnsaker og lite snop. 

Du har veldig mye å lære om kildekritikk enda. Kildene du har oppgitt i denne tråden er en vits. En random journalist som ikke engang vil oppgi hvor de har hentet informasjonen sin fra, eller som har hentet den fra kommersielle aktører, er ikke en god kilde. Jeg tror det er på tide å komme seg ned av sin høye hest. 

Anonymkode: ec82c...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har veldig mye å lære om kildekritikk enda. Kildene du har oppgitt i denne tråden er en vits. En random journalist som ikke engang vil oppgi hvor de har hentet informasjonen sin fra, eller som har hentet den fra kommersielle aktører, er ikke en god kilde. Jeg tror det er på tide å komme seg ned av sin høye hest. 

Anonymkode: ec82c...03e

Jeg opplever ikke å være på noen høy hest. Jeg har ingen problemer med å innrømme en feil, og blir gjerne motbevist. 

Jeg er klar over at Dinside, Dagbladet og Wikipedia ikke er de beste kildene.

Grunnen til at jeg oppga Dagbladet var at det var landbruk- og ernæringsforsker Birger Svihus (Norges miljø- og biovitenskapelige universitet) som svarte på spørsmål om E-stoffer. Ikke en tilfeldig synser, med andre ord.

Grunnen til at jeg oppga Dinside var at de ganske enkelt laget en liten guide over hvordan man kan tyde en ingrediensliste, og de forklarer hva ord som "pasteurisert" og "homogenisert" betyr. De kom ikke med påstander utover dette, og henviser til Mattilsynets side Matportalen.no. 

Wikipedia brukte jeg bare for å understreke hva E330 er, men jeg kan godt henvise til WHO i stedet: https://apps.who.int/food-additives-contaminants-jecfa-database/chemical.aspx?chemID=3594

Hvilke kilder bruker du til å underbygge dine påstander, da? Hittil har du påstått at det er farlig med genmodifisert mais, MSG og aspartam, og at du merker forskjell på kroppen din hvis du har spist mat med eller uten tilsetningsstoffer. Oppgi gjerne dine kilder. Og hvis det er den andre AB som har skrevet om dette, så går oppfordringen til ham/henne.

 

Endret av Flamegirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...