Gå til innhold

Dere som spiser ren mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :) 

Jeg tenkte at jeg nå vil gjøre noen aktive tiltak for å få finere hud. Har lest mye her inne at folk fikk finere hud og mer glød etter å ha begynt å spise ren mat. 

Men hva spiser dere da? Vil fortsette å spise brød (hjemmelaget) hvert fall. Hva med havregryn? Og hva spiser dere til mellommåltider? Eller frokost, lunsj og middag?

Skjønner ikke helt hva man kutter ut og hva man spiser i stedet? Så hadde satt veldig stor pris på å få litt hjelp :) 

Anonymkode: d8de2...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kutter ut tilsetningsstoffer og raffinert sukker.

Anonymkode: bdbe7...fdf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste rent en periode, merket ingen forskjell og ga opp etter ett år. Nå spiser jeg helt normalt og har investert i noen gode hudpleieprodukter og har helt perfekt hud. Retinol gjør huden min perfekt, og har ikke, som mange andre, reagert på retinol selv om jeg bruker det ofte. Retinol er snill mot huden min. 

Anonymkode: e372a...174

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiste rent en periode, merket ingen forskjell og ga opp etter ett år. Nå spiser jeg helt normalt og har investert i noen gode hudpleieprodukter og har helt perfekt hud. Retinol gjør huden min perfekt, og har ikke, som mange andre, reagert på retinol selv om jeg bruker det ofte. Retinol er snill mot huden min. 

Anonymkode: e372a...174

Hvilken retinol bruker du, merke?

Anonymkode: b6d12...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2020 den 11.32, AnonymBruker skrev:

Man kutter ut tilsetningsstoffer og raffinert sukker.

Anonymkode: bdbe7...fdf

Litt lettvint å slenge ut.

De fleste av oss har tilsetningsstoffer i kjøkkenskapene, men det er kanskje ikke alle klar over. Eksempler er konditorfarger, bakepulver, sukkerkulør og syltepulver.

For at et stoff skal kunne godkjennes som tilsetningsstoff i Norge må det testes grundig for helseskadelige effekter. Bare tilsetningsstoffer som i bruk er vurdert å være trygge for forbruker, er tillatt. I Norge er det tillatt å bruke ca 340 tilsetningsstoffer.
De kan enten ha syntetisk eller naturlig opphav, noe mange glemmer. Mange av tilsetningsstoffene forekommer naturlig, også i mat, f. eks askorbinsyre (vitamin C), sitronsyre, bensosyre (finnes naturlig i tyttebær). Stevia, som mange anti-sukker-folk sverger til finner du også i tilsetningsstoffet steviolglykosid (E960), og er et planteekstrakt.

At et produkt er naturlig er ingen garanti for at det er ufarlig. Noen av de mest giftige stoffene du kan få i deg kommer fra sopp, bakterier og planter. Mange produkter er det helt nødvendig å tilsette E-stoffer for å forhindre uønsket bakterievekst.

Se DinSide for en artikkel om hvordan man leser en ingrediensliste. 

Fra Dagbladet:

"De fleste E-stoffer finnes allerede i naturen. De blir rendyret og fremstilt syntetisk i et laboratorium, men det betyr ikke at de er farlige. Bruken av E-stoffer kan være alt fra bærekraftig til helsefrembringende. Vi kan bevare maten lengre så vi ikke behøver å kaste så mye, og vi kan tilsette vitaminer vi mangler, for å nevne noe, sier Svihus. Frykten for E-stoffer er konservativt og gammeldags, folk har for lite kunnskap."

Dersom du ønsker å unngå store mengder tilsetningsstoffer, kan det oppnås ved å lage maten selv, med ferske råvarer som utgangspunkt. Da unngår du mange av tilsetningsstoffene som finnes i ferdigmat og halvfabrikata. Men et E-stoff i seg selv er ikke nødvendigvis noe å frykte:

 

Kjemikalier i mat: ;- E-stoffer har et ufortjent dårlig rykte

Til TS: Spis veldig gjerne sunnere, jeg har følt meg bedre generelt etter at jeg begynte å få i meg mer grønt og mindre søppelmat. Men huden har ikke blitt noe bedre. Det samme går igjen hos venninner. Det er ikke alltid slik at man får fin hud av å endre kosthold, dessverre. 
 
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Flamegirl skrev:

Litt lettvint å slenge ut.

De fleste av oss har tilsetningsstoffer i kjøkkenskapene, men det er kanskje ikke alle klar over. Eksempler er konditorfarger, bakepulver, sukkerkulør og syltepulver.

For at et stoff skal kunne godkjennes som tilsetningsstoff i Norge må det testes grundig for helseskadelige effekter. Bare tilsetningsstoffer som i bruk er vurdert å være trygge for forbruker, er tillatt. I Norge er det tillatt å bruke ca 340 tilsetningsstoffer.
De kan enten ha syntetisk eller naturlig opphav, noe mange glemmer. Mange av tilsetningsstoffene forekommer naturlig, også i mat, f. eks askorbinsyre (vitamin C), sitronsyre, bensosyre (finnes naturlig i tyttebær). Stevia, som mange anti-sukker-folk sverger til finner du også i tilsetningsstoffet steviolglykosid (E960), og er et planteekstrakt.

At et produkt er naturlig er ingen garanti for at det er ufarlig. Noen av de mest giftige stoffene du kan få i deg kommer fra sopp, bakterier og planter. Mange produkter er det helt nødvendig å tilsette E-stoffer for å forhindre uønsket bakterievekst.

Se DinSide for en artikkel om hvordan man leser en ingrediensliste. 

Fra Dagbladet:

"De fleste E-stoffer finnes allerede i naturen. De blir rendyret og fremstilt syntetisk i et laboratorium, men det betyr ikke at de er farlige. Bruken av E-stoffer kan være alt fra bærekraftig til helsefrembringende. Vi kan bevare maten lengre så vi ikke behøver å kaste så mye, og vi kan tilsette vitaminer vi mangler, for å nevne noe, sier Svihus. Frykten for E-stoffer er konservativt og gammeldags, folk har for lite kunnskap."

Dersom du ønsker å unngå store mengder tilsetningsstoffer, kan det oppnås ved å lage maten selv, med ferske råvarer som utgangspunkt. Da unngår du mange av tilsetningsstoffene som finnes i ferdigmat og halvfabrikata. Men et E-stoff i seg selv er ikke nødvendigvis noe å frykte:

 

Kjemikalier i mat: ;- E-stoffer har et ufortjent dårlig rykte

Til TS: Spis veldig gjerne sunnere, jeg har følt meg bedre generelt etter at jeg begynte å få i meg mer grønt og mindre søppelmat. Men huden har ikke blitt noe bedre. Det samme går igjen hos venninner. Det er ikke alltid slik at man får fin hud av å endre kosthold, dessverre.

Tilsetningsstoffer betyr tilsatte stoffer, altså er det i praksis ferdigmat jeg snakker om og de kjemisk fremstilte stoffene de putter i. Jeg snakker IKKE om stoffer som allerede finnes i maten. Og jeg fikk absolutt finere hud av å kutte ut tilsetningsstoffer.

Anonymkode: bdbe7...fdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser relativt ren mat, men har ikke merka bedring på huden min :( holder meg stort sett unna sukker, lager nesten all mat fra bunnen (ikke alt pålegg, og kjøper av og til kjøpebrød, samt litt snacks et par ganger i mnd). Har pcos så prøver å finne ut hva jeg kan gjøre. Syns jeg fikk litt bedring av den ene ansiktsvasken fra den hudpleieserien Ren, den som er gul/grønn farge. Har lyst å prøve retinol, som noen over her nevner. 

Men har merka andre helsefordeler med å spise lite prossesert mat. Lite trøbbel med magen, og holder vekta stabil på en god vekt. 

Anonymkode: f7d55...2a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser relativt ren mat, men har ikke merka bedring på huden min :( holder meg stort sett unna sukker, lager nesten all mat fra bunnen (ikke alt pålegg, og kjøper av og til kjøpebrød, samt litt snacks et par ganger i mnd). Har pcos så prøver å finne ut hva jeg kan gjøre. Syns jeg fikk litt bedring av den ene ansiktsvasken fra den hudpleieserien Ren, den som er gul/grønn farge. Har lyst å prøve retinol, som noen over her nevner. 

Men har merka andre helsefordeler med å spise lite prossesert mat. Lite trøbbel med magen, og holder vekta stabil på en god vekt. 

Anonymkode: f7d55...2a2

Jeg hadde veldig uren hud fra jeg var tenåring til jeg runda 30år. Det som hjalp meg var nattlysolje, samt inntak av sunt fett som tran hver dag året rundt, avokado og nøtter. Foundation, concealer og slikt er det bare å kutte ut. Jeg syns også huden blir Bir stresset av for mye produkter. Det serumet fra The Ordinary med sink i er vidunderlig. 

Anonymkode: c3cfe...113

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag mat fra bunnen, men ikke krise for huden om du skeier ut med noen raske løsninger. Det viktigste er at du får i deg nok vitaminer, mineraler, enzym og vann ❤️  
 

Rens huden og bruk en krem som ikke tetter porer (trenger ikke være en dyr en). Kan også anbefale retinol 😊

Anonymkode: b220f...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kutta ut brød og spiste mer ren mat, masse frukt, bær og grønnsaker. Merket bedring på huden, mer glød. Men ikke alltid så lett å opprettholde et slikt kosthold i en ellers travel hverdag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis ren mat, særlig mye ren animalsk mat. Dette er det sunneste vi kan spise. Kutt ut planteoljer som margarin, soyaolje, rapsolje, og bruk heller smør, ghee, talg, smult, andefett osv. Kutt ut sukker. Kutt ut korn. Få i deg nok salter, drikk vann som tørstedrikk, og ikke drikk for mye og ikke drikk for lite. 

Og selvfølgelig ting som å ikke røyke, ikke snuse, ikke drikke masse alkohol, trene jevnlig, passe på å få nok søvn, ikke stresse hjelper også masse på huden.

Anonymkode: 66cae...adb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar <3 

Akkurat det med korn er det jeg ikke skjønner helt, jeg trodde det var sunt? Om man baker brød selv? Og hva med havregryn? Har alltid tenkt at det er sunt og bra for kroppen. 

Anonymkode: d8de2...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar ❤️

Akkurat det med korn er det jeg ikke skjønner helt, jeg trodde det var sunt? Om man baker brød selv? Og hva med havregryn? Har alltid tenkt at det er sunt og bra for kroppen. 

Anonymkode: d8de2...775

Ikke hør på dem, TS, dette er ekstremister. Både havregryn og hjemmebakt brød er sunt. 

Anonymkode: 597fa...d8a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lag mat fra bunnen, men ikke krise for huden om du skeier ut med noen raske løsninger. Det viktigste er at du får i deg nok vitaminer, mineraler, enzym og vann ❤️  
 

Rens huden og bruk en krem som ikke tetter porer (trenger ikke være en dyr en). Kan også anbefale retinol 😊

Anonymkode: b220f...985

Hva skal man spise for å få i seg enzymer og hva er enzymer bra for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar ❤️

Akkurat det med korn er det jeg ikke skjønner helt, jeg trodde det var sunt? Om man baker brød selv? Og hva med havregryn? Har alltid tenkt at det er sunt og bra for kroppen. 

Anonymkode: d8de2...775

Det er sunt. Ikke noe galt i grovt brød og havregryn :)

Anonymkode: a1e58...930

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spis mat som ikke er prosessert til det ikke lenger ligner mat. 

Skal du spise karbohydrater, så spiser du komplekse karbohydrater som havregryn, ris, poteter, bønner og linser osv. Grønnsaker er alltid bra. Salater.

Hold deg unna fast food og mat med mye fett. Planteoljer er bedre enn animalsk fett fordi animalsk fett legger seg som et lag i blodet og senker blodsirkulasjonen. Planteoljer har ikke samme effekt. Å kutte ut melk kan også være supert for huden, da melk inneholder både mye hormoner og også puss.

Ikke vær redd for å spise grovbrød

Anonymkode: cefc5...97c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar ❤️

Akkurat det med korn er det jeg ikke skjønner helt, jeg trodde det var sunt? Om man baker brød selv? Og hva med havregryn? Har alltid tenkt at det er sunt og bra for kroppen. 

Anonymkode: d8de2...775

I utgangspunktet er det ok, problemet er glutenet. Ikke alle reagerer på det men noen gjør det, og da er det lurt å ta ut. Havre er glutenfritt så vidt jeg vet, men kan være prosessert på steder med gluten, så da kan man velge glutenfritt havregryn.
Hvete er det mest problematiske kornet, så det kan være lurt å unngå.

Anonymkode: bdbe7...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2020 den 16.54, Flamegirl skrev:

Litt lettvint å slenge ut.

De fleste av oss har tilsetningsstoffer i kjøkkenskapene, men det er kanskje ikke alle klar over. Eksempler er konditorfarger, bakepulver, sukkerkulør og syltepulver.

For at et stoff skal kunne godkjennes som tilsetningsstoff i Norge må det testes grundig for helseskadelige effekter. Bare tilsetningsstoffer som i bruk er vurdert å være trygge for forbruker, er tillatt. I Norge er det tillatt å bruke ca 340 tilsetningsstoffer.
De kan enten ha syntetisk eller naturlig opphav, noe mange glemmer. Mange av tilsetningsstoffene forekommer naturlig, også i mat, f. eks askorbinsyre (vitamin C), sitronsyre, bensosyre (finnes naturlig i tyttebær). Stevia, som mange anti-sukker-folk sverger til finner du også i tilsetningsstoffet steviolglykosid (E960), og er et planteekstrakt.

At et produkt er naturlig er ingen garanti for at det er ufarlig. Noen av de mest giftige stoffene du kan få i deg kommer fra sopp, bakterier og planter. Mange produkter er det helt nødvendig å tilsette E-stoffer for å forhindre uønsket bakterievekst.

Se DinSide for en artikkel om hvordan man leser en ingrediensliste. 

Fra Dagbladet:

"De fleste E-stoffer finnes allerede i naturen. De blir rendyret og fremstilt syntetisk i et laboratorium, men det betyr ikke at de er farlige. Bruken av E-stoffer kan være alt fra bærekraftig til helsefrembringende. Vi kan bevare maten lengre så vi ikke behøver å kaste så mye, og vi kan tilsette vitaminer vi mangler, for å nevne noe, sier Svihus. Frykten for E-stoffer er konservativt og gammeldags, folk har for lite kunnskap."

Dersom du ønsker å unngå store mengder tilsetningsstoffer, kan det oppnås ved å lage maten selv, med ferske råvarer som utgangspunkt. Da unngår du mange av tilsetningsstoffene som finnes i ferdigmat og halvfabrikata. Men et E-stoff i seg selv er ikke nødvendigvis noe å frykte:

 

Kjemikalier i mat: ;- E-stoffer har et ufortjent dårlig rykte

Til TS: Spis veldig gjerne sunnere, jeg har følt meg bedre generelt etter at jeg begynte å få i meg mer grønt og mindre søppelmat. Men huden har ikke blitt noe bedre. Det samme går igjen hos venninner. Det er ikke alltid slik at man får fin hud av å endre kosthold, dessverre. 
 

Jeg tror ikke du aner en dritt om hvordan tilsetningsstoffer lages, hva de består av og hvilke stoffer som er involvert i prosessen. Ta E330. Det har absolutt ingenting med appelsiner å gjøre. Men det visste du kanskje ikke? 

Anonymkode: ec82c...03e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...