Gå til innhold

Plante tornebusker for å få slutt på at folk bruker min eiendom som snarvei?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 3.11.2020 den 2.38, AnonymBruker skrev:

Kan spe på med Berberis, nyper og bringebær da og hønsegjødsel da selvsagt. 

 

Anonymkode: 1637b...365

problemet med bringebær og barn er at de bryr seg ikke om torner da, fordi de må ha bærne

Anonymkode: a40cd...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dette er i et område det ville vært naturlig med brede gg høye stengjerder er det noe jeg ville ha valgt. Tornebusker og annet øvrig buskas tar for lang tid å gro. Evt ville jeg satt opp en betonforskaling og kledd med stener for å gjøre det penere. Krever litt tiltak, men da får du både sperret av stien og muligheter for å parkere. 

Det er ingen menneskerett å måtte kjøre bil til turområder og parkere der. Folk kan bruke turmulighetene i andre områder i nærområdet sitt. Feks er det ingen som kjører til parkene og parkerer biler der, alle vet at de må ta seg dit til fots. Turfolket må ta seg en bolle.

Anonymkode: 36ebf...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Smart. Problemet er at omtrent alle unga går fra veien igjennom hagen til området bak huset. Det er på en måte bare et smalt parti fra eiendommen min de kan komme seg opp dit fra min eiendom siden resten sv partiet er ulent. Trenger da bare et par busker hehe

Anonymkode: b4c07...10d

Men et par busker med stikkelsbær er jo flott å ha 😊 Tornene er lange, så tror nok det vil være veldig effektivt. Sett også opp et plastgjerde eller noe i begynnelsen så de ikke tråkker ned de små plantene. Slå ned to staur og heng opp noe mellom

Anonymkode: c1d39...ed1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spe på med en vegg av brennesler, for litt ekstra motivasjon til å holde seg unna 😛 

Kjør på, sier nå jeg, hadde ikke stusset engang om folk tok seg til rette i min hage. Jeg har betalt i dyre dommer for enebolig nettopp fordi jeg ikke vil ha folk innpå meg. 

Anonymkode: a3bce...92f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Slowpoke skrev:

Hei Karen!

Hei Tembo.

Anonymkode: 530d5...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2020 den 18.00, Leo skrev:

Roser blir kanskje ikke høye og omfangsrike nok, men hagtorn kunne kanskje være noe? 4 cm. lange, krumme torner burde avskrekke de fleste! :ler: 

Den er 2 meter høy og 1.5 meter bred her i hagen, og da har jeg tuktet den litt 😄

Anonymkode: f4b7e...54f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.11.2020 den 17.40, AnonymBruker skrev:

Det du gjør er ulovlig. Du hindrer allemannsretten. Hvis hagen din er en etablert sti, kan du ikke plutselig legge hindringer i veien. Folk har RETT til å gå gjennom din hage.

Ifølge loven kan allmennhetens ferdsel bare nektes hvis den er til «utilbørlig fortrengsel» for grunneier.

Anonymkode: 85f03...eb5

Tosk, det er da ikke lov å gå gjennom andres private hager uten tillatelse.

Det du tenker på er skog, strandsoner og denslags... vi eier masse skog, der kan folk gå tur, skoleklasser kan grille, osv men dersom noen helt ut av det blå vandrer rundt i hagene våre så får dem fort spørsmål om hva i all verden dem holder på med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2020 den 8.58, AnonymBruker skrev:

Folk er desverre frekke. Her har vi hatt problemer med parkering. Jeg har satt opp skilt med parkering privat, men skilter blir bare revet ned. Stått opp i mot en time etter jobb, og ikke fått parkert hjemme. 

Men folk driter i det, parkerer på kryss og tvers på tross av gjentatte beskjeder. 

Anonymkode: 6fe17...b64

Hm. Er dette offentlig parkering, dvs. at alle kan parere der? Isåfall så har ikke du rett til å sette opp et skilt der..Det var mange naboer der jeg bodde før som reagerte på en raring som hadde satt opp et slik skilt uten at det er lov. 

Jeg fant personen på fb, kontaktet dem og dagen etter så hadde hun fjernet skiltet selv, fordi at det rett og slett ikke var lovlig. Har man ikke parkering på tomt så er det snakk om offentlig parkering, så du har ingen rett til å sette opp et slik skilt. 

Anonymkode: 18e2d...9a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er så inni svarte satans dumme 🙄

[...] folk kan likevel ferdes i andres hager og områder som anses som innmark når ferdsel ikke «vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.»

Hva som er utilbørlig fortrengsel er forskjellig fra hver enkelt eiendom. Det må defineres av retten!

Anonymkode: 85f03...eb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere er så inni svarte satans dumme 🙄

[...] folk kan likevel ferdes i andres hager og områder som anses som innmark når ferdsel ikke «vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.»

Hva som er utilbørlig fortrengsel er forskjellig fra hver enkelt eiendom. Det må defineres av retten!

Anonymkode: 85f03...eb5

Uansett er det ikke greit å ferdes gjennom denne hagen når eier har gitt beskjed om at det ikke er lov. Når det i tillegg stjeles leker fra eiendommen så er det iallfall ikke greit. Alle som har lært vanlig folkeskikk skjønner at man ikke går gjennom andres hager. 

Anonymkode: d3eb5...4e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere er så inni svarte satans dumme 🙄

[...] folk kan likevel ferdes i andres hager og områder som anses som innmark når ferdsel ikke «vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.»

Hva som er utilbørlig fortrengsel er forskjellig fra hver enkelt eiendom. Det må defineres av retten!

Anonymkode: 85f03...eb5

Link? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En solid bunt med piggtråd burde gjøre susen. Ellers kan du alltids spre fullt av møkk i hagen. Det er ikke populært å tråkke i. 

Anonymkode: 2b6a6...e6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2020 den 17.40, AnonymBruker skrev:

Det du gjør er ulovlig. Du hindrer allemannsretten. Hvis hagen din er en etablert sti, kan du ikke plutselig legge hindringer i veien. Folk har RETT til å gå gjennom din hage.

Ifølge loven kan allmennhetens ferdsel bare nektes hvis den er til «utilbørlig fortrengsel» for grunneier.

Anonymkode: 85f03...eb5

Du har misforstått noe.

 

TS, plant det du vil, sett opp gjerde, skilt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/3/2020 at 9:05 AM, AnonymBruker said:

Problemet er at jeg ikke vet hvem som driver å river ned skiltet, og det står forskjellige biler parkert der. Hver gang jeg snakker med vedkomne som har parkert der, får jeg bare samme beskjeden "oi, det visste jeg ikke". Og noen av de er nok genuine, de er nok ikke klar over det, når skiltet er vekk..  men jeg har begynt å notere meg ned om det er samme personene, slik at jeg kan si direkte at "dette har du fått beskjed om før". Og derfra kan jeg eventuelt bestille borttauing. 

 

Anonymkode: 6fe17...b64

Da hadde jeg bruk hvitmaling på bakken og skrevet privat parkering. Eller bruk noe tungt og skrevet på( betongblokk o.l. ) om bare er grus der. 

Anonymkode: a1bef...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Dere er så inni svarte satans dumme 🙄

[...] folk kan likevel ferdes i andres hager og områder som anses som innmark når ferdsel ikke «vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.»

Hva som er utilbørlig fortrengsel er forskjellig fra hver enkelt eiendom. Det må defineres av retten!

Anonymkode: 85f03...eb5

Huff. Nå måtte jeg le litt. Tror du må adressere den første setninger tilbake til deg selv også 🙈🤣🤣 

Også kan du lese deg opp litt mere før du velger å drite deg ut på et forum. 

Anonymkode: a1bef...18e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 2 uker senere...

Du kan også kontakte den lokale skolen, SFO og barnehage om dette og be dem gi beskjed til barna. Har fungert for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/2/2020 at 5:40 PM, AnonymBruker said:

Det du gjør er ulovlig. Du hindrer allemannsretten. Hvis hagen din er en etablert sti, kan du ikke plutselig legge hindringer i veien. Folk har RETT til å gå gjennom din hage.

Ifølge loven kan allmennhetens ferdsel bare nektes hvis den er til «utilbørlig fortrengsel» for grunneier.

Anonymkode: 85f03...eb5

Feil, sedvane tar lang tid å bygge opp og man må handle i god tro. Her er det privat hage og melding er gitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...