AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #101 Skrevet 3. november 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei TS. Jeg har lest igjennom svarene dine, og er din situasjon slik jeg tror så vil du ikke få kredittkort. Du kan oppsøke Frelsesarmeen og lignende steder for å få hjelp til mat, og du bør gå igjennom hva du bruker penger på av mat til deg selv. Ofte er det noen utgifter man kan droppe i noen måneder til bedre tider. Dersom du er under gjeldsorning eller på Nav, kan du høre om du kan få hjelp til å dekke denne ene fakturaen. Det er en nødløsning via Nav Sosial. Jeg vet ikke hvordan de stiller seg til slike typer regninger, men det kan ikke skade å søke. Heretter må du legge tilside hvertfall 100 kr pr mnd i sparing på uforutsette utgifter og øke beløpet etterhvert. Uavhengig av om du eier et dyr eller ikke. Jeg skjønner at du helst ikke vil gi bort katten, men noen ganger kommer dyrets helse og liv foran ditt ønske om å beholde dyret. Du risikerer å bli anmeldt for dyreplageri om slike ting skulle skje flere ganger, at du ikke har penger til veterinær når dyret trenger det. Trist, men slik er det bare. Pengene du sparer på å ikke ha katt, mat, kattesand, leker, snack, veterinærutgifter er penger du kan bruke på å betale evt annen gjeld du måtte ha. Og du kan nyte katter på youtyube gratis. Anonymkode: 50f6f...828 Det kan jo være TS allerede har et kredittkort, som hun ikke har tatt i bruk enda, eller som hun sjelden bruker. Nyte katter på youtube gratis? Er du seriøs, det den dummeste uttalelsen jeg har hørt på lenge. TS, jeg skjønner du er i en vanskelig situasjon nå. Og du vil selvfølgelig ikke bare gi bort "barnet" ditt. Det er nok lett for mange her å skrive "gi han bort". Og ja, jeg forstår hvorfor de skriver det, fordi katten trenger en veterinærsjekk, noe du ikke har mulighet til å bidra med nå. Men jeg forstår også deg. At dette er ekstremt vanskelig. Anbefaler rådet om å selge klær eller div. annet. Spør familie om de kan låne deg litt (mtp. at det økonomiske løser seg etter hvert, så burde ikke det være vanskelig for en god sak). Søk opp diverse veterinærer, noen er rimeligere enn andre. Kanskje du kan nedbetalte regningen om du får den på faktura etter du har vært hos veterinæren? En venninne av meg fikk det. Katten hennes ble påkjørt, den ble operert og ble frisk og rask, men hun hadde ikke råd til å betale alt med engang. Dette løser seg. Men se til at pus har det bra. ❤️ Anonymkode: 6812d...6df 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #102 Skrevet 3. november 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: For en byll . Avlive en katt pga en byll som har sprukket. En katt som har vært og nok er høyt elsket. . Og noen ganger så går livet på ræva og penger blir borte. Og da må miste en elsket venn også. Dette var bare kald hjerta fra deg. Anonymkode: 92fc5...6e7 Hvis alternativet er at katten skal gå og lide i dager og uker før den dør av sykdom er der faktisk bedre at den får slippe nå. Det er ikke vondt for katten å være død. Det er nok vondt for eieren å innse at man har tatt på seg en forpliktelse man ikke har evne til å børe. Anonymkode: 85630...0bd 2
Kenelz Skrevet 3. november 2020 #103 Skrevet 3. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis alternativet er at katten skal gå og lide i dager og uker før den dør av sykdom er der faktisk bedre at den får slippe nå. Det er ikke vondt for katten å være død. Det er nok vondt for eieren å innse at man har tatt på seg en forpliktelse man ikke har evne til å børe. Anonymkode: 85630...0bd ?? Døden er smertefritt for oss ALLE, men vi vil jo helst leve?! Samme vil nå andre dyr. Om man heller velger avliving i stedet for omplassering så er man virkelig syk i hodet.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #104 Skrevet 3. november 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis alternativet er at katten skal gå og lide i dager og uker før den dør av sykdom er der faktisk bedre at den får slippe nå. Det er ikke vondt for katten å være død. Det er nok vondt for eieren å innse at man har tatt på seg en forpliktelse man ikke har evne til å børe. Anonymkode: 85630...0bd Jeg har hatt katten i 10 år hvem kan forutse hva som skjer så langt fram i tid. Ellers takk for svar. Jeg fikk lov til at veterinær ser på den gratis. Og jeg kunne utsette evt regning. Så får vi se. Anonymkode: 323b7...62f 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #105 Skrevet 3. november 2020 Mange av dere skriver som katta har brukt et bein eller ligger å skriker av smerte. Ja trur nok ar byllen gjør litt vonft og er plagsomt. Men det er ikke en dødsdom. Anonymkode: 92fc5...6e7
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #106 Skrevet 3. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange av dere skriver som katta har brukt et bein eller ligger å skriker av smerte. Ja trur nok ar byllen gjør litt vonft og er plagsomt. Men det er ikke en dødsdom. Anonymkode: 92fc5...6e7 Før moderne medisin som antibiotika, så var det veldig vanlig både for dyr og mennesker å dø fra infeksjon. Anonymkode: 9f9ad...403 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #107 Skrevet 3. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange av dere skriver som katta har brukt et bein eller ligger å skriker av smerte. Ja trur nok ar byllen gjør litt vonft og er plagsomt. Men det er ikke en dødsdom. Anonymkode: 92fc5...6e7 Jo det er en dødsdom hvis den ikke får behandling. Jeg har vokst opp med foreldre som ikke ville bruke penger på kattene, og har opplevd 2 katter som har dødd av byll. Det er en veldig langsom og pinefull død. Derfor holder jeg med vedkommende som foreslo avlivning hvis det er umulig å finne penger til behandling. Anonymkode: 38a88...a8d 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #108 Skrevet 3. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange av dere skriver som katta har brukt et bein eller ligger å skriker av smerte. Ja trur nok ar byllen gjør litt vonft og er plagsomt. Men det er ikke en dødsdom. Anonymkode: 92fc5...6e7 Byll kan såvist være en dødsdom. Du kan ende opp med en katt som dør av infeksjon eller blodforgiftning. Men det er kanskje ikke så farlig? 🤔 Anonymkode: 1d314...726 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #109 Skrevet 3. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt katten i 10 år hvem kan forutse hva som skjer så langt fram i tid. Ellers takk for svar. Jeg fikk lov til at veterinær ser på den gratis. Og jeg kunne utsette evt regning. Så får vi se. Anonymkode: 323b7...62f Over levetiden til en katt (som kan bli det dobbelte av 10 år) må du regne med veterinærutgifter. For vaksiner, ormekur og rutinesjekk bør du regne med et par tusen kroner i året. Så kommer skader og sykdom i tillegg. Selv har jeg en "kattebuffer" på 10.000 kroner for å dekke uforutsette utgifter, alternativet hadde vært forsikring (men det blir dyrere over tid). Om jeg ikke har råd til å legge ut 50.000 kroner den dagen katten blir alvorlig syk/skadet er det min plikt som katteeier å avlive, heller enn å la katten lide fordi jeg ikke har planlagt godt nok. Anonymkode: 85630...0bd 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #110 Skrevet 3. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Over levetiden til en katt (som kan bli det dobbelte av 10 år) må du regne med veterinærutgifter. For vaksiner, ormekur og rutinesjekk bør du regne med et par tusen kroner i året. Så kommer skader og sykdom i tillegg. Selv har jeg en "kattebuffer" på 10.000 kroner for å dekke uforutsette utgifter, alternativet hadde vært forsikring (men det blir dyrere over tid). Om jeg ikke har råd til å legge ut 50.000 kroner den dagen katten blir alvorlig syk/skadet er det min plikt som katteeier å avlive, heller enn å la katten lide fordi jeg ikke har planlagt godt nok. Anonymkode: 85630...0bd Ja , og jeg hadde litt sparepenger, deltidsjobb, studieplass, god helse og forsikring på katt en gang jeg også. Så ble helsa dårlig, ble slutt med kjæreste. Og jeg har ikke mulighet til å spare penger akkurat nå. Men får nok litt mer når jeg har fått vurdert restarbeidsevne og sånn. Anonymkode: 323b7...62f 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #111 Skrevet 3. november 2020 Hvordan gikk det hos dyrlegen i dag? Anonymkode: 38a88...a8d 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #112 Skrevet 3. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan gikk det hos dyrlegen i dag? Anonymkode: 38a88...a8d Det gikk greit, utrolig snill veterinær. Måtte kun betale for antibiotika og resepten. Smertestillende fikk jeg fra kontoret. Byllen ble renset i narkose, men så heldigvis veldig fin ut. Anonymkode: 323b7...62f 6
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #113 Skrevet 3. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det gikk greit, utrolig snill veterinær. Måtte kun betale for antibiotika og resepten. Smertestillende fikk jeg fra kontoret. Byllen ble renset i narkose, men så heldigvis veldig fin ut. Anonymkode: 323b7...62f Så bra ☺️ Anonymkode: 1d314...726 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #114 Skrevet 3. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det gikk greit, utrolig snill veterinær. Måtte kun betale for antibiotika og resepten. Smertestillende fikk jeg fra kontoret. Byllen ble renset i narkose, men så heldigvis veldig fin ut. Anonymkode: 323b7...62f Så flott at det ordna seg! Og kjempefint at du tok tak i det og fant en veterinær som var villig til å gjøre selve jobben gratis, så du bare trengte å betale for medisinen. Håper du kommer deg på bena snart, så kan du ordne med buffer konto og forsikring så du føler deg litt tryggere 🙂 Anonymkode: 9f9ad...403 2
anonym 4545 Skrevet 3. november 2020 #115 Skrevet 3. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo det er en dødsdom hvis den ikke får behandling. Jeg har vokst opp med foreldre som ikke ville bruke penger på kattene, og har opplevd 2 katter som har dødd av byll. Det er en veldig langsom og pinefull død. Derfor holder jeg med vedkommende som foreslo avlivning hvis det er umulig å finne penger til behandling. Anonymkode: 38a88...a8d Nei og nei, behøver ikke å være noen dødsdom uten behandling. Ikke spre unødvendig frykt. For øvrig er selvsagt det beste å oppsøke veterinær når noe er galt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå