Gå til innhold

Hadde du blitt såret hvis du ble kalt beskjeden, stille og innadvendt i alle år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det normalt at man føler disse kommentarene er sårende og krenkende?

Hilsen en som har fått dette slengt i trynet fra jeg var barn. Er nå i 30-årene og synes jeg kommuniserer vanlig med andre, midt på treet utadvendt vil jeg si. Jeg tror jeg ville fått det samme stempelet om jeg så ble programleder eller foredragsholder. Blir alltid satt i bås, det sårer meg. 

Anonymkode: 752f7...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg også har fått hørt dette hele oppveksten (frem til jeg sluttet på vgs). Er nå 21. 

Alle de jeg har gått på skole med vil nok kalle meg for beskjeden og innadvendt, men det var fordi jeg ikke klarte å vær noe annet pga mobbing/utestenging fra barneskolen (lite sted, så gikk i klasse med samme folkene ut vgs) og ustabil hjemmesituasjon. Så når jeg nå er i nye miljøer, rundt folk som ikke kjente meg fra den tiden,  er jeg "meg", altså naturlig utadvendt og sosial. 

Anonymkode: 337cb...673

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 27 år nå og fikk høre dette mye på ungdomsskolen og noe på videregående! Jeg har ingen venner fra den tiden og har blitt en helt annen person.. På ungdomsskolen ble jeg i niende klasse kåret til klassens stumme, da det var tid for kåringer til årboka (heldigvis bestemte de seg for å kutte ut kåringer noen uker før boka skulle lages) og ble alltid valgt som et godt eksempel på god atferd blant mine klassekamerater da de andre bråkte og jeg var rolig.. Husker en gang i tiende klasse, da læreren sa at en gutt burde være som meg, stille og han bare ‘’Hvem er det’’ og det etter å ha gått i samme klasse i 3 år! Klart da ble jeg både veldig lei meg og flau og fortsatt er jeg redd hvis noen bekjente roper opp mitt navn at folk ikke vet hvem jeg er, selvom jeg ikke lenger er sjenert og stille! Det toppet seg da mine såkalte bestevenner på den tiden skulle dele opp folk i grupper, da vi hadde gruppeprosjekt og de hadde delt opp alle og sånn 10 min etter de var ferdige, så sa de, ‘’ooops, vi har visst glemt å skrive opp Lise i en gruppe’’ 

Anonymkode: 10ad3...234

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor såret? Hvorfor skal sannheten alltid være sårende. Vær glad for slik du, du blir ikke satt i bås, men folk bare poengterer hvordan du er som person. Det er jo ikke feil. 

Anonymkode: 08a11...e5f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir fortsatt beskrevet sånn, og det er jo sant. Blir absolutt ikke såret. Jeg har heller lært å vise at det kan være positiv å være en litt mer stille person. Vi trenger alle slags personligheter. 

Anonymkode: f3377...f2a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det normalt at man føler disse kommentarene er sårende og krenkende?

Hilsen en som har fått dette slengt i trynet fra jeg var barn. Er nå i 30-årene og synes jeg kommuniserer vanlig med andre, midt på treet utadvendt vil jeg si. Jeg tror jeg ville fått det samme stempelet om jeg så ble programleder eller foredragsholder. Blir alltid satt i bås, det sårer meg. 

Anonymkode: 752f7...f90

Ikke såret akkurat, eller jo litt. Jeg var stille og beskjeden før. Har ikke munndiare nå heller, men jeg snakker når jeg har noe å si. Ellers ikke. Jeg er og var slik av natur. Og har alltid fått høre jeg er så  stille og beskjeden, at jeg må slå meg litt løs.Jeg HATER det. Hvorfor skal folk si det hele tiden når jeg vet det, har de ikke annet å snakke om? Jeg forstår deg veldig godt, TS. Folk burde tenke seg om, og respektere at man er som man er uten at  det skal bemerkes. Det kan være sårende.

.

Anonymkode: c8c12...4ca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir beskrevet sånn åså, før ble jeg litt fornærmet fordi jeg trodde det betydde at jeg var dårlig sosialt. Men den "båsen" er den negativ egentlig? Betyr jo ikke noe dårlig :) 

Anonymkode: e953d...500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte dette helt frem til videregående. Ja, jeg ble såret av det fordi det ble sagt på en nedsettende måte. Som om det var noe galt med meg. 

Anonymkode: b4804...8f4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ihvertfall er det ubehagelig, særlig siden det alltid sies i en nedlatemde tone. 

Anonymkode: 0ab7d...a47

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ihvertfall er det ubehagelig, særlig siden det alltid sies i en nedlatemde tone. 

Anonymkode: 0ab7d...a47

Det er min erfaring også. Alle ser på det som negative egenskaper.

TS

Anonymkode: 752f7...f90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Ble kalt det gjennom hele barne-ungdomsskole. Følte selv ikke dette stemte. Å bli kalt 'sjenert og beskjeden' føles egentlig som om noen sier 'du er ikke sterk nok til å ha egne meninger og prinsipper'.

Jeg følte meg aldri sjenert. Jeg var bare aldri interessert i å involvere meg i samtaler jeg ikke syntes var spennende, og jeg snakka ikke med mindre jeg selv følte at det jeg hadde å si var viktig. 

Anonymkode: 6b515...218

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er negative personlighetstrekk nå lenger, og hvis noen nå sier at jeg er så stille, så er reaksjonen min bare "Ja, so what?".

Men da jeg var yngre synes jeg det var sårende å høre. Det ble alltid sagt nedlatende, og jeg følte meg utestengt fra de andre rundt meg, fordi jeg ikke snakket like mye. Også var det en episode hvor en av mine venner tok kvelertak på meg og sa at hvis jeg ikke begynte å snakke mer, så kom jeg ikke til å ha noen venner. Så nei, det var ikke alltid hyggelig å høre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke bli fornærmet av det. I mitt tilfelle stemmer det.

Anonymkode: f8e91...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hørt - du er så stille.. Det var veldig plagsomt da jeg var yngre, men forstod etterhvert at det er mer det at folk blir ukomfortable når det er stillhet. 

Har ikke brydd meg om det i voksen alder 22+  kunne ofte ønske jeg kunne gitt meg selv den tryggheten som ung, det er hardt å ikke være som alle andre når du er ung

Anonymkode: 54b06...d25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Ble kalt det gjennom hele barne-ungdomsskole. Følte selv ikke dette stemte. Å bli kalt 'sjenert og beskjeden' føles egentlig som om noen sier 'du er ikke sterk nok til å ha egne meninger og prinsipper'.

Jeg følte meg aldri sjenert. Jeg var bare aldri interessert i å involvere meg i samtaler jeg ikke syntes var spennende, og jeg snakka ikke med mindre jeg selv følte at det jeg hadde å si var viktig. 

Anonymkode: 6b515...218

Tipper du også hater smalltalk 😁 

Er akkurat sånn selv

Anonymkode: 54b06...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde ikke blitt såret hvis det faktisk var sånn jeg var 

Anonymkode: 6400e...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uansett ikke blitt såret, men forbauset om jeg hadde hørt det i dag. Innadvendt er jeg, men beskjeden og stille er vel ikke helt folks oppfatning av meg (så fremt de ikke møter meg på en fest, for da stemmer det meget godt). Om jeg hadde hørt det da jeg var yngre så ville jeg ikke reagert for det stemte 100%  den gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor såret? Hvorfor skal sannheten alltid være sårende. Vær glad for slik du, du blir ikke satt i bås, men folk bare poengterer hvordan du er som person. Det er jo ikke feil. 

Anonymkode: 08a11...e5f

Mange sier det med en negativ undertone, eller spør om hvorfor man ikke snakker mer, noe det er rart å spørre om. Å være introvert er ikke egentlig negativt. Det har kanskje noen negative sider ved seg, men det samme har det å være utadvendt. 

Jeg ble selv kalt dette og er i bunn og grunn veldig lei av at folk skal kommenter på hvordan man er som person sånn, når man merker at de mener det negativt. Jeg får faktisk ikke gjort noe med at jeg er introvert, da det handler om hvordan man får sin energi, selv om alle som ikke er ekspert på sosiale settinger kan øve seg på det. 

Anonymkode: 98f15...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Kanskje ikke såret, men så og si alle synes at det er noe negativt og det kommer frem av kommentarer og hvordan folk sier det. Det er lett for mange å mislike en stille og beskjeden person kun på grunn av det. 

Folk sier at man skal godta seg selv for hvordan man er, men det å være stille, beskjeden og sjenert er ikke godtatt. Det er noe man blir fortalt at man må endre på for helst skal jo alle være utadvendte. 

Jeg har ikke noe imot å bli kalt stille eller innadvendt for det er jeg jo, men det er den negative holdningen mange har som er kjip å forholde seg til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...