Gå til innhold

Eksplosjon i smittetilfeller


Gjest tourettes

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Vepsen skrev:

Rart at en liten gjeng på KG vet bedre enn alle verdens regjeringer. 

Jeg syns det er påfallende.

Ta en titt på Debatten fra tirsdag, så kan du se at det er fagpersoner også som stiller spørsmål. Regjeringen har gjentatte ganger innført strengere regler enn det FHI anbefaler her i Norge. Hva tenker du er grunnen til at de vet bedre enn de som er eksperter på området?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Paramount

Over 200.000 mennesker dør i trafikkulykker hvert eneste år..i INDIA. Skal vi begynne å innrette oss etter dette også, i Norge? 

Det er særdeles lite fruktbart å sammenligne tall fra mindre strukturerte overfylte byer og nasjoner rundt omkring i verden. Enkelte klarer bare ikke å innse virkeligheten de lever i.

Smittetall hentes fra nasjoner det ikke er naturlig å sammenligne seg med. Bruk fornuften. 

overload-bus-udaipur-india-july-people-travel-udaipur-july-unsatisfactory-quantity-quality-public-transportation-limit-35142498.thumb.jpg.a4f02f6163ffcd89dcb7d294d8b686f4.jpg

Endret av Paramount
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, LisbethBerg skrev:

Ta en titt på Debatten fra tirsdag, så kan du se at det er fagpersoner også som stiller spørsmål. Regjeringen har gjentatte ganger innført strengere regler enn det FHI anbefaler her i Norge. Hva tenker du er grunnen til at de vet bedre enn de som er eksperter på området?

Jeg ser at alle verdens regjeringer er einige om dette. Det holder i massevis for meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
1 time siden, Robert Koch skrev:

Behandlingen er ikke mer effektiv. Strengt tatt har vi ikke behandling i det hele tatt.

Nå må du slutte å krydre innleggene dine med medisinske ord og uttrykk for å gi inntrykk av høy kunnskap. Det språket vi forstår vitner om noe helt annet. Jeg ser ingen grunn til at alt det andre du skriver ikke er på samme nivå som sitatet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Badbunny skrev:

Jada jada dette har dere sagt hver eneste gang smitten har steget betydelig. Venter fortsatt på den syke stigningen av dødsfall eller alvorlig syke dere elsker å snakke om. Det har ikke skjedd!! Og smitten har gått en vei de siste måndene og det er oppover! Flere blir smittet men det er ikke flere dødsfall eller flere alvorlige syke. Og da svarer vel du at det er fordi de fleste smittede er unge.. men tydeligvis har ikke de smittet de eldre videre fordi det er ikke flere innleggelser eller flere dødsfall

Det er ikke bare folk på KG som sier det. FHI sier det. De vet da selvsagt alder på de smittede og fører statistikk. Det er først helt nylig at smitten har begynt og komme til eldre personer. Innleggelsene har nylig begynt og øke. Og FHI forventer øking i innleggelser og dødsfall. Og dette selvsagt i takt med antall som smittes som også er økende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Stargaze skrev:

Hvis du går inn på VG og ser på grafene, så er det enormt mange som tester seg også. Det var det ikke i mars. Situasjonen er mindre dramatisk nå. Færre innlagte og alvorlig syke også.

Det er jo fordi det er DE SOM ER SYKE OG SVAKE FRA FØR som tar størst skade av korona og fordi folk holder avstand, spriter seg hele tida og holder seg unna sykehjemmene. Får man dette inn blant barn, ungdom, voksen og eldre med store helseutfordringer, syke voksne eller eldre svekkede mennesker det er da det blir farlig!! Selv om man ikke dør av det selv og kanskje ikke merker så mye til det så kan man smitte noen andre som ikke tåler det i det hele tatt. Blir man lagt i respirator så innebærer det å bli lagt i narkose. Til deg som har vært innlagt på intensivavdeling under koronapandemien
Folk holder avstand og folk holder seg unna syke svake og institusjoner hvor det er mange som tåler dårlig smitte. Man må likevel ikke glemme at personen ved siden av deg er gjerne en av dem som tar seg av disse syke svake. 

Endret av kvinne35+
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Paramount skrev:

Nå må du slutte å krydre innleggene dine med medisinske ord og uttrykk for å gi inntrykk av høy kunnskap. Det språket vi forstår vitner om noe helt annet. Jeg ser ingen grunn til at alt det andre du skriver ikke er på samme nivå som sitatet over.

Forstår du ikke at vi her på forumet kan ha med oss folk i alle typer yrker ...?  Denne personen innehar medisinsk kompetanse. Det er det ingen som helst tvil om. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som anbefalingene om feks maske har veldig lite å si da. Jeg er redd folk føler seg tryggere bak masken sin og derfor nå har tenkt mindre på å holde avstand. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
23 minutter siden, J.E skrev:

Forstår du ikke at vi her på forumet kan ha med oss folk i alle typer yrker ...?  Denne personen innehar medisinsk kompetanse. Det er det ingen som helst tvil om. 

Det var anvendelsen av den medisinske kompetansen jeg stilte spørsmålstegn ved, i lys av drøye påstander, som tilbakevises av uttalelser fra andre med "medisinsk kompetanse". Å sitte inne med medisinsk kompetanse er ikke det samme som å sitte på en fasit. Det trenger du ikke medisinsk kompetanse for å skjønne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LisbethBerg skrev:

Ta en titt på Debatten fra tirsdag, så kan du se at det er fagpersoner også som stiller spørsmål. Regjeringen har gjentatte ganger innført strengere regler enn det FHI anbefaler her i Norge. Hva tenker du er grunnen til at de vet bedre enn de som er eksperter på området?

FHI er ikke politikere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 timer siden, Badbunny skrev:

Men det har dere sagt siden april og likevel har det ikke skjedd?

Ikke sant - ulv ulv!

 

2 timer siden, Robert Koch skrev:

Dette er ikke en forsvarlig konklusjon, og vi har enda ikke gode prediktorer for hvem som utvikler alvorlig sykdom. Ser du ikke hva som skjer utenfor norge? Vil du virkelig sette hele nasjonen under stor risiko fordi du ikke gidder å etterleve de få, enkle restriksjonene vi har her i landet?

 

Nei, det betyr at regjeringen har forsøkt å tekkes slike som deg, og ikke setter inn tilstrekkelige tiltak. Fordi det finnes slike store pressgrupper, tar man ikke ondet ved roten. Jeg er ganske sikker på at du hadde protestert heftig hvis alle anbefalinger ble straffbare lovpåbud, og man satte inn virkelig effektive tiltak.

Enten du forstår det eller ikke, så forsøker man å få til en balanse mellom inngripende smitteverntiltak og opprettholdelse av et så normalt samfunn som mulig. Balansen har gått i gal retning - av hensyn til slike som deg - og nå ser vi at vi har dårligere kontroll og større smittespredning.

De setter inn rare tiltak som ikke er fornuftige på noen måte. De setter ikke inn krav om testing fra alle som kommer fra utlandet, men det er ulovlig å ha besøk av mer enn fem mennesker i slengen? Makes no sense! 

32 minutter siden, Clefable skrev:

Virker som anbefalingene om feks maske har veldig lite å si da. Jeg er redd folk føler seg tryggere bak masken sin og derfor nå har tenkt mindre på å holde avstand. 

 

Enig i dette. De landene som har hatt maskepåbud helt siden i vår har jo mye mer smitte enn oss. Kan vel tyde på at det ikke er spesiet effektivt...?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Paramount skrev:

Det var anvendelsen av den medisinske kompetansen jeg stilte spørsmålstegn ved, i lys av drøye påstander, som tilbakevises av uttalelser fra andre med "medisinsk kompetanse". Å sitte inne med medisinsk kompetanse er ikke det samme som å sitte på en fasit. Det trenger du ikke medisinsk kompetanse for å skjønne. 

Og hvilke påstander var drøye ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Mr.Bombastiq skrev:

FHI er ikke politikere!

Nei? Hvor vil du med det? Regjeringens oppgave er å balansere det anbefalte smittevernet mot alle andre forhold i samfunnet. Sem feks grunnlovsfestede rettigheter, arbeidsplasser, barn og unges rett til utdanning osv osv. Men i stede for å balansere dette, kjører de en enda hardere linje enn det feks fhi anbefaler. De innfører regler og retningslinjer som ikke har noen dokumentert effekt, og de pøser ut milliarder på tiltak. Tidligere år kunne mange vært reddet fra diverse sykdommer dersom de hadde vært villig til å bruke like mange milliarder på medisiner og helsevesen som de nå bruker på tiltak. Jeg forstår det bare ikke, men om du kan forklare meg det, så blir jeg veldig glad. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Paramount said:

Nå må du slutte å krydre innleggene dine med medisinske ord og uttrykk for å gi inntrykk av høy kunnskap. Det språket vi forstår vitner om noe helt annet. Jeg ser ingen grunn til at alt det andre du skriver ikke er på samme nivå som sitatet over.

Har du tenkt på at noen av oss kanskje har utdannelser som har relevans for temaet? Kan du ikke angripe argumentene mine i stede for det tøyset du prøver på nå?

Hvis jeg har skrevet noe du ikke forstår, kan du spørre meg. Hva du mener med "gi inntrykk av høy kunnskap" får du selv stå inne for. Jeg er ikke opptatt av hva folk tenker om meg, men om de argumenter som fremføres. Jeg synes jeg merker en dreining mot persondebatt her, og det fører oss ingen steder.

1 hour ago, Paramount said:

Det var anvendelsen av den medisinske kompetansen jeg stilte spørsmålstegn ved, i lys av drøye påstander, som tilbakevises av uttalelser fra andre med "medisinsk kompetanse". Å sitte inne med medisinsk kompetanse er ikke det samme som å sitte på en fasit. Det trenger du ikke medisinsk kompetanse for å skjønne. 

Hva er det som er drøyt?

Jeg har ikke noen fasit, og det har jeg aldri påstått. Men det betyr ikke at jeg ignorerer påstander som faktisk er helt gale. Kan vi holde oss til saken nå?

Endret av Robert Koch
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

289 tilfeller sålangt i dag, og det nærmest dobler seg vanligvis ved midnatt.. og verre skal det bli de neste dagene. Ville hatt strengere tiltak nå jeg, ikke bare anbefalinger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Paramount
11 minutter siden, Robert Koch skrev:

Kan vi holde oss til saken nå?

Jeg har hele tiden holdt meg til saken. Jeg forholder meg til tema, og det du skriver. Regner med at du står inne for det du selv skriver. Først påstår du at vi har ingen behandling, deretter beskriver du i detalj hvilke ulike behandlinger som benyttes for å lette sykdomsforløpet. En kan nesten få inntrykk av at smittede legges inn for medisinsk forskning, ikke behandling. Det stemmer ikke helt med det som kan leses av andres erfaringer, erfaringer fra medisinsk personell. 

I tillegg faller du også for fristelsen og henter store tall med mange nuller fra enorme kontinenter utenfor Norge, for å understreke hvor alvorlig det er for OSS.

Utgangspunktet for diskusjonen, innlegg fra ts, er en påstanden om en såkalt eksplosjon av smittetilfeller, en "eksplosjon" på 400 mennesker. Det er ingen eksplosjon, om du henter aldri så store tall fra utlandet for å underbygge dine påstander, eller for å gi dine påstander ekstra tyngde. 400 smittede blir aldri til 500.000 over natten, i et land som Norge. Det er direkte usaklig å antyde noe i den retningen, og langt fra særlig konstruktivt i en debatt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, LastSummer skrev:

289 tilfeller sålangt i dag, og det nærmest dobler seg vanligvis ved midnatt.. og verre skal det bli de neste dagene. Ville hatt strengere tiltak nå jeg, ikke bare anbefalinger.

De burde helt klart fremstå mye tydeligere i hvert fall. Slik det er nå fremstår tiltakene som mye rot, og er redd ikke alle forstår eller lenger tar det seriøst. En ting jeg synes er merkelig er hvor ulik håndteringen blir i ulike kommuner. Noen stengte jo nærmest ned som indre Østfold i sensommer. Men i Oslo er ikke en gang skoler satt på rødt nivå. Det er muligens for de det er få utbrudd på skoler. Men man leser lite for tiden om noen utbrudd i Oslo i det hele tatt. Mye smitte som ikke lenger kan spores... Dårlig utvikling for Oslo og dermed for Norge. De første ekstra tiltakene i Oslo som ble satt inn for noen uker tilbake kan neppe ha virket. Kurven har derimot gått kun oppover. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Paramount said:

Jeg har hele tiden holdt meg til saken. Jeg forholder meg til tema, og det du skriver. Regner med at du står inne for det du selv skriver. Først påstår du at vi har ingen behandling, deretter beskriver du i detalj hvilke ulike behandlinger som benyttes for å lette sykdomsforløpet. En kan nesten få inntrykk av at smittede legges inn for medisinsk forskning, ikke behandling. Det stemmer ikke helt med det som kan leses av andres erfaringer, erfaringer fra medisinsk personell. 

I tillegg faller du også for fristelsen og henter store tall med mange nuller fra enorme kontinenter utenfor Norge, for å understreke hvor alvorlig det er for OSS.

Utgangspunktet for diskusjonen, innlegg fra ts, er en påstanden om en såkalt eksplosjon av smittetilfeller, en "eksplosjon" på 400 mennesker. Det er ingen eksplosjon, om du henter aldri så store tall fra utlandet for å underbygge dine påstander, eller for å gi dine påstander ekstra tyngde. 400 smittede blir aldri til 500.000 over natten, i et land som Norge. Det er direkte usaklig å antyde noe i den retningen, og langt fra særlig konstruktivt i en debatt. 

 

Når du begynner å snakke om meg, min bakgrunn, og hvilken terminologi jeg benytter, holder du deg ikke til saken.

Vi har ikke noen medikamentell behandling som tilfredsstiller krav til effektivitet og sikkerhet. Det er ikke tillatt å gi medikamentell behandling som ikke er godkjent, utenom medisinske forsøk (og forsøk har vi hatt en god del av, derfor vet vi noe om hvordan sykdomsforløpet responderer på disse medikamentene). Unntaket her er dexamethason, men det er ikke en spesifikk behandling, men en kraftig antiinflammatorisk behandling, som også senker immunterskelen, og kan gi en rekke andre alvorlige bivirkninger. Hvis du ikke forstod hva jeg skrev om behandling versus manglende medikamentelle behandlingsmuligheter og hva vi har undersøkt og ikke funnet evidens for, så kan du ikke klandre meg for det. I realiteten har vi ikke annet enn symptomatisk behandling og ventilasjonsstøtte.

Ingen smittede legges inn for medisinsk forskning per se. Men at det har vært gjort adskillige studier, er sant. Her synes jeg du tolker vel mye inn i hva jeg har skrevet.

Jeg synes det er underlig at så mange her ikke evner å se at smitte ikke forholder seg til landegrenser, og at situasjonen ute i verden er høyst relevant for våre egne smitteverntiltak. Det er på ingen måte irrelevant å vise til hvilken situasjon som befinnder seg utenfor våre landegrenser. Det er akkurat samme smitteagens, samme smittemåte, og samme sykdom. Folk her har en tendens til å overdrive demografiske variabler, og trekke inn forhold som dypest sett ikke er veldig relevante, slik som f. eks. antibiotikaresistens.

400 smittede blir ikke til 500.000 over natten, det er helt riktig. Men grunnen til at vi ikke ser en eksponentiell vekst i smitten, er fordi tiltakene vi har faktisk virker. Ikke glem at av verdens drøyt 44 millioner smittede, er 28 millioner tilfeller tilkommet de siste 2.5 månedene.

Det står deg fritt å mene at de store tallene utenfor norges grenser er irrelevante - men det endrer ikke det faktum at de er høyst relevante, og gir svært gode begrunnelser for fortsatte, og sannsynligvis også strengere smitteverntiltak.

Jeg forventer ikke at du er enig i alt jeg skriver, men jeg synes ikke du argumenterer godt for deg.

Ordet "eksplosjon" har ikke jeg brukt. Det får du ta med den som postet tråden.

Endret av Robert Koch
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LisbethBerg skrev:

Nei? Hvor vil du med det? Regjeringens oppgave er å balansere det anbefalte smittevernet mot alle andre forhold i samfunnet. Sem feks grunnlovsfestede rettigheter, arbeidsplasser, barn og unges rett til utdanning osv osv. Men i stede for å balansere dette, kjører de en enda hardere linje enn det feks fhi anbefaler. De innfører regler og retningslinjer som ikke har noen dokumentert effekt, og de pøser ut milliarder på tiltak. Tidligere år kunne mange vært reddet fra diverse sykdommer dersom de hadde vært villig til å bruke like mange milliarder på medisiner og helsevesen som de nå bruker på tiltak. Jeg forstår det bare ikke, men om du kan forklare meg det, så blir jeg veldig glad. 

FHI kommer med råd til regjeringen om bekjempelse av covid-19 og ingenting mer eller mindre enn det.

Regjeringen må komme med tiltak basert på FHI sine råd OG hva som samfunnet må ha for å fungere.

Det har ingenting med å legge seg på en hardere eller svakere linje enn FHI, da FHI ikke driver med politikk.

FHI kommer med hva som må løses, mens regjeringen utvikler hvordan man løser hva'en fra FHI.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...