AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #1 Del Skrevet 28. oktober 2020 Flere som har vært håpløse når det gjelder dette😳? Anonymkode: 4e934...ad3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #2 Del Skrevet 28. oktober 2020 Kjenner du Ketil Bjørnstad? Anonymkode: 2a4e0...3fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #3 Del Skrevet 28. oktober 2020 Jeg synes det er verre med Kyrre og Kyrre, Ketil mangler jo J'en så uttalen sier i grunn seg selv. Anonymkode: 91fa2...eba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #4 Del Skrevet 28. oktober 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner du Ketil Bjørnstad? Anonymkode: 2a4e0...3fb Nei på ingen måte. Anonymkode: 4e934...ad3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #5 Del Skrevet 28. oktober 2020 Kjenner en Ketil og han kaller seg Kjetil. Anonymkode: 1551c...2ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 28. oktober 2020 #6 Del Skrevet 28. oktober 2020 Ketil uttaler jeg på samme måte som Kjetil. Måtte google litt nå, og det er bare i senere tid at noen har valgt å bruke k-lyd og ikke kj-lyd. Ikke at jeg møter ukjente Ketil-er veldig ofte, men skulle jeg gjøre det får jeg heller spørre om uttalen heretter. Den eneste Ketil jeg kjenner litt selv uttaler nemlig navnet sitt som Kjetil. Kyrre, derimot, makter jeg ikke å uttale som "Kjyrre", selvom det også er den tradisjonelle uttalen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 28. oktober 2020 #7 Del Skrevet 28. oktober 2020 5 timer siden, Ullvott skrev: Ketil uttaler jeg på samme måte som Kjetil. Måtte google litt nå, og det er bare i senere tid at noen har valgt å bruke k-lyd og ikke kj-lyd. Ikke at jeg møter ukjente Ketil-er veldig ofte, men skulle jeg gjøre det får jeg heller spørre om uttalen heretter. Den eneste Ketil jeg kjenner litt selv uttaler nemlig navnet sitt som Kjetil. Kyrre, derimot, makter jeg ikke å uttale som "Kjyrre", selvom det også er den tradisjonelle uttalen. Det er vel heller k-lyd som er den tradisjonelle uttalen? Så vidt jeg vet fantes ikke kj-lyden opprinnelig i norrønt, men er noe som sneik seg inn i seinmiddelalderen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 29. oktober 2020 #8 Del Skrevet 29. oktober 2020 17 timer siden, Anonymus Notarius skrev: Det er vel heller k-lyd som er den tradisjonelle uttalen? Så vidt jeg vet fantes ikke kj-lyden opprinnelig i norrønt, men er noe som sneik seg inn i seinmiddelalderen. Min kilde er dessverre bare Wikipedia, men den sier at uttalen var med kj-lyd. https://no.wikipedia.org/wiki/Kjetil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 29. oktober 2020 #9 Del Skrevet 29. oktober 2020 3 timer siden, Ullvott skrev: Min kilde er dessverre bare Wikipedia, men den sier at uttalen var med kj-lyd. https://no.wikipedia.org/wiki/Kjetil Kj-lyd fantes ikke i norsk før etter 1350, iflg mer pålitelige kilder: https://folk.uib.no/hnoiu/navn/divnavn/uttale.htm ("Fra en gang etter gammelnorsk tid (også kalt norrøn tid, til ca. 1350) har det vært vanlig i norsk at k foran fremre vokaler (i, y, e, ø, æ) blir uttalt med kj. Orda ble skrevet med k i norrønt.") Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #10 Del Skrevet 29. oktober 2020 Lurer på om Ketil eller Kjetil spiser Hennig Olsen eller Henning Olsen is. Anonymkode: de53f...d3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #11 Del Skrevet 30. oktober 2020 Sliter mer med at Geir Tvedt (komponisten), insisterer på at navnet hans skal uttales "Jeir". Med argumentasjon at vi sier jo "jeit", selv om det staves "geit"... Anonymkode: 0ee75...871 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå