Gå til innhold

Noen forskere her? Har eksamen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Så, jeg har eksamen i samfunnsvitenskapelig metode. Faget og boka mi er på engelsk, men jeg får levere eksamen på norsk. Jeg sliter skikkelig med usikkerheten på om jeg har klart å besvare det oppgaven min spør etter. Det er delt inn i to deler, del 1 (kvalitativ) og del 2 (kvantitativ). Jeg er ferdig med utkastet til del 1, men jeg får ikke ro før jeg har fått noen som kan dette til å se over oppgaven. Det er så utrolig viktig at jeg får til denne eksamen. Jeg sitter fra morgen til kveld med oppgaven, men sliter likevel. Har ingen jeg kjenner som kan hjelpe meg med dette.

Derfor: Er det noen forskere her ute, eller noen som har hatt faget og som hadde orket å se gjennom del 1 (5 sider med besvarelse), bare for å komme med en kjapp tilbakemelding på om jeg har forstått noe av oppgaven riktig? 

Hilsen suuuperstressa student. 

Anonymkode: 69912...61f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hele poenget med en eksamen er å sjekke forståelsen din og din alene (og på en hjemmeeksamen evne til å bruke kilder). Så det å få noen til å hjelpe deg er faktisk juks...

Bruk boken, bibliotek, databaser og søkemotorer for det de er verdt :)

Anonymkode: 6ebfc...034

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hele poenget med en eksamen er å sjekke forståelsen din og din alene (og på en hjemmeeksamen evne til å bruke kilder). Så det å få noen til å hjelpe deg er faktisk juks...

Bruk boken, bibliotek, databaser og søkemotorer for det de er verdt :)

Anonymkode: 6ebfc...034

Jeg skjønner hva du mener, samtidig så er jeg en usikker student som har et fag på engelsk som er helt utenfor mitt fagområde enn hva jeg ellers studerer. Jeg ber altså ikke om at noen skal gjøre oppgaven for meg, hvis du ser hva jeg skiver så har jeg allerede skrevet ferdig besvarelsen helt på egenhånd. Det jeg er ute etter er at noen ser over den slik at jeg kan få litt ro i sjela, ettersom jeg er livredd for å ha bomma på oppgavespørsmålet. Det handler bare om en liten trygghet for meg. 

 

- TS

Anonymkode: 69912...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ingenting av det du sier forandrer på faktum at det er juks... 

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2020/10/29/Slik-vil-NTNU-hindre-juks-på-hjemmeeksamen-22903421.ece

NTNU gir nå tydelig beskjed til studentene om hvordan regelverket er og håper å hindre juks: «Det er ikke tillatt å kommunisere med andre personer om oppgaven eller å distribuere utkast til svar. Slik kommunikasjon er å anse som juks..»

Anonymkode: 6ebfc...034

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ingenting av det du sier forandrer på faktum at det er juks... 

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2020/10/29/Slik-vil-NTNU-hindre-juks-på-hjemmeeksamen-22903421.ece

NTNU gir nå tydelig beskjed til studentene om hvordan regelverket er og håper å hindre juks: «Det er ikke tillatt å kommunisere med andre personer om oppgaven eller å distribuere utkast til svar. Slik kommunikasjon er å anse som juks..»

Anonymkode: 6ebfc...034

Jeg anser det ikke som juks at noen leser oppgaven jeg allerede har besvart, så da får vi være enig om å være uenig. 

Anonymkode: 69912...61f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anser det ikke som juks at noen leser oppgaven jeg allerede har besvart, så da får vi være enig om å være uenig. 

Anonymkode: 69912...61f

Det står nå svart på hvitt at det er juks. Fint lite tolkningsrom der.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg anser det ikke som juks at noen leser oppgaven jeg allerede har besvart, så da får vi være enig om å være uenig. 

Anonymkode: 69912...61f

Bare spør om hva du lurer på, konkret, så er det mye enklere å få hjelp.

Har hatt faget (7,5 stp.), det bør være overkommelig det selv om det er godt utenfor det området du studerer (jeg hadde det i IT-studiene). Jeg hadde dog norsk bok, mener det var universitetsforlaget.

Anonymkode: 861fe...9ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke hjelpe deg med dette, men les så mye som mulig fagstoff, se eksempler på eksamensoppgaver, å les nøye hva oppgaven ber deg om. Stykk det opp om det er mulig, å merk av alle verb, for å forenkle det for deg selv. 

Pust med magen, dette klarer du! :)

 

Anonymkode: c1dac...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke hjelpe deg med dette, men les så mye som mulig fagstoff, se eksempler på eksamensoppgaver, å les nøye hva oppgaven ber deg om. Stykk det opp om det er mulig, å merk av alle verb, for å forenkle det for deg selv. 

Pust med magen, dette klarer du! :)

 

Anonymkode: c1dac...9e8

Takk for oppmuntrende ord i en ellers stressende uke! :)  Jeg sitter alene fra morgen til kveld å jobber med dette. Utfordringen min er at jeg har faget på engelsk i tillegg. Det er behov for å tolke statistiske tabeller, noe som jeg finner svært krevende å skal lære seg selv på engelsk. Jeg har forsåvidt kommet meg i mål med første utkast, og har en liten følelse av at jeg har klart å tolke noe riktig. Jeg tenker som så at jeg har gjort så godt jeg kan, så dersom jeg ikke skulle få det til skal det ikke stå på innsats. Ellers må jeg nesten bare stole på at jeg har fått til noe. Det blir noen lange uker i påvente av sensur!

Og til dere andre, jeg har aldri forsøkt å jukse på eksamen, og har heller ingen ambisjoner om å forsøke det. Innlegget er skrevet i affekt av en ellers stressa student som tar eksamenstiden svært alvorlig, og var ikke påtenkt å skulle starte en diskusjon om fusk.

Anonymkode: 69912...61f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ble oppdaget at du hadde fått slik bistand - du hadde mest sannsynlig fått annulert eksamenen og risikert og blitt utestengt fra universitetet, det er vel heller ingen ønskesituasjon?      #neste gang du vil gjøre noe ulovlig spør noen du kjenner 

Anonymkode: 64067...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ingenting av det du sier forandrer på faktum at det er juks... 

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2020/10/29/Slik-vil-NTNU-hindre-juks-på-hjemmeeksamen-22903421.ece

NTNU gir nå tydelig beskjed til studentene om hvordan regelverket er og håper å hindre juks: «Det er ikke tillatt å kommunisere med andre personer om oppgaven eller å distribuere utkast til svar. Slik kommunikasjon er å anse som juks..»

Anonymkode: 6ebfc...034

Dette må jeg ærlig innrømme at jeg stusser litt på. Nå har jeg kun hatt hjemmeeksamener der det alltid har vært eksamensformen, men i disse fagene har det ofte vært sånn (før korona) at foreleser booker et rom på campus til tiden oppgaven leveres ut for at studentene skal kunne møtes og drøfte oppgaven. Dette er riktignok humanioraeksamener da, der det ikke er fasitsvar på oppgavene og der man kan velge veldig ulike vinklinger for å løse oppgaven. Det er også hjemmeeksamener der man jobber over flere dager og skriver flere utkast. Det har vært helt vanlig å møtes for å jobbe sammen blant annet. Dreier dette seg da i hovedsak om "to streker under svaret"-fag, aka typiske Gløs-fag? Det er i hvert fell veldig ulikt den typen eksamensprotokoll vi har hatt på Dragvoll/Kalvskinnet. 

Anonymkode: 6016d...846

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det ble oppdaget at du hadde fått slik bistand - du hadde mest sannsynlig fått annulert eksamenen og risikert og blitt utestengt fra universitetet, det er vel heller ingen ønskesituasjon?      #neste gang du vil gjøre noe ulovlig spør noen du kjenner 

Anonymkode: 64067...3d3

Selvfølgelig er ikke det en ønskesituasjon, noe som jeg forsåvidt heller ikke er i risiko for. Takk for tips, neste gang jeg skal begå slik en alvorlig og ulovlig handling skal jeg ringe til min bestemor🤶

Anonymkode: 69912...61f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stå på!

Anonymkode: 90ee6...d4b

Takk!

Jeg er i mål med oppgaven nå og har forøvrig en bedre magefølelse enn forventet, så gjenstår bare ventetiden på over 3 uker:bond:

- TS

Anonymkode: 69912...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest førstedamen
På 30.10.2020 den 14.47, AnonymBruker skrev:

Hvis det ble oppdaget at du hadde fått slik bistand - du hadde mest sannsynlig fått annulert eksamenen og risikert og blitt utestengt fra universitetet, det er vel heller ingen ønskesituasjon?      #neste gang du vil gjøre noe ulovlig spør noen du kjenner 

Anonymkode: 64067...3d3

Men slik jeg forstår har ts allerede levert og del 1 er stengt for levering? Dvs at eksamen hun deler allerede er ferdig da er det ikke juks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2020 den 19.06, AnonymBruker skrev:

Hva om NTNU nå har logget din IP-adresse og registrert at du har forsøkt på å jukse? Straffen for å bli tatt er utestengelse fra UNINETT.

 

https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Juks+på eksamen

Anonymkode: ef224...f34

For det første tilhører jeg ikke NTNU. For det andre er eksamen levert, og jeg har ikke delt den på nett. Makan til krisetenkning her. -TS

Til dere andre: Får resultatet 23.November, er ekstremt nervøs og spent! 

Anonymkode: 69912...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!!

Jeg er overlykkelig. Resultatet kom i dag, og det gikk over all forventning. 

Jeg fikk en B. Jobbet fra morgen til kveld med oppgaven, hadde aldri sett for meg at jeg skulle få B i dette emnet, men det gikk visst det og:bond:

Anonymkode: 69912...61f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...