Adsig Skrevet 27. oktober 2020 #1 Skrevet 27. oktober 2020 Hei. Vi er unge voksne 20&19 år. Vi har et ønske om å kunne bli fosterhjem nå etterhvert.. Samboer går på skole, og jeg jobber(men kan fint ta permisjon et år for å tilfredsstille barnet). Jeg går også på deltid skole, men det påvirker ikke dagliglivet vårt veldig idag. Vi eier eget hus, men det er under oppussing- er det et hinder? At alt ikke er hundre prosent? Det er jo selvfølgelig helt trygt, vi bor jo der selv. Men vet at BV skal inspisere hjemmet før et barn skal få flytte inn. tenker dere at det er ungt å bli fosterforeldre? Vi har mye ansvar for barn nå idag. Vi er veldig våkne unge voksne. Men kunne gjerne tenkt oss å hjulet en familie og et barn🙏🏼 hva tenker dere? Kjør debatt!!
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #2 Skrevet 27. oktober 2020 Jeg ville tenkt at dere var altfor unge. Ikke dermed sagt at det er dømt til å mislykkes, men større sjanse for brudd, mindre erfaring med vanskelige barn og problemer feks Anonymkode: 1d374...68c 29
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #3 Skrevet 27. oktober 2020 Les her: https://bufdir.no/Fosterhjem/hvem/ Dere vil nok være for unge, og i en for ustabil livssituasjon. Man skal ha vært i et stabilt forhold over tid, ha stabil økonomi, osv, for å bli fosterhjem, i tillegg til å være moden og ha livserfaringen som trengs. Anonymkode: 5e8e7...5b9 18
Ulven Skrevet 27. oktober 2020 #4 Skrevet 27. oktober 2020 Mannen og jeg har vært fosterhjem, og i tillegg arbeider han i Bufetat. Fra oss er svaret klinkende klart. Dere er for unge til å bli fosterhjem! Erfaringen vi har fra å ha vært fosterhjem i 7 år tilsier at man trenger noen år på baken med livserfaring. Dere har hverken det eller erfaring med egne barn, og da mener vi at dere skal vente til dere har opplevd litt mer av livet, samt helst fått erfaring med egne barn. Om noe kan dere være avlastningshjem selv om dere trolig er i yngste laget for dette også. Men det er et nyttig sted å starte, for man får erfaring fra feltet, og kan senere ta en mer gjennomtenkt avgjørelse i forhold til om man skal gå videre med Pride. 24
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #5 Skrevet 27. oktober 2020 Jeg vil tro dere er for unge, men det skader ikke å høre med bufetat 🙂 Ellers finnes det jo andre muligheter, dere kan i første omgang bli avlastningshjem for et fosterbarn for eksempel! Da får dere litt erfaring. Anonymkode: 096d9...d11 1
Adsig Skrevet 27. oktober 2020 Forfatter #6 Skrevet 27. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville tenkt at dere var altfor unge. Ikke dermed sagt at det er dømt til å mislykkes, men større sjanse for brudd, mindre erfaring med vanskelige barn og problemer feks Anonymkode: 1d374...68c Sambo har en del i bagasjen selv, som jeg kanskje tenker kan være positivt for å hjelpe et «vanskeligstilt» barn. Det kan jo slå negativt også men. Samt at vi er oppvokst med gode rutiner og trygge rammer. Jeg helt ærlig vetikke selv. Derfor jeg etterlyser synspunkt. Jeg føler vi er veldig klare på mange måter, men ikke på andre måter. Det er jo vanskelig å sette seg inn i et barn som sliter uansett hvem du er tenker jeg.. vi har vært sammen i flere år allerede, og bodd sammen nesten like lenge.
Adsig Skrevet 27. oktober 2020 Forfatter #7 Skrevet 27. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les her: https://bufdir.no/Fosterhjem/hvem/ Dere vil nok være for unge, og i en for ustabil livssituasjon. Man skal ha vært i et stabilt forhold over tid, ha stabil økonomi, osv, for å bli fosterhjem, i tillegg til å være moden og ha livserfaringen som trengs. Anonymkode: 5e8e7...5b9 Jeg har lest på bufdir. Vi har allerede vært sammen i flere år. Vi har det trygt økonomisk osv. har det bedre enn veldig mange andre som er godt voksne og vell så det. Takk for synspunkt😄
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #8 Skrevet 27. oktober 2020 Dere er alt for unge. Fortsatt tenåring og en tyveåring. Å være fosterforeldre krever langt mer enn å ha et ekstra rom. Vent 10år og så kan dere se om det fortsatt er noe dere ønsker Anonymkode: b8054...739 23
Adsig Skrevet 27. oktober 2020 Forfatter #9 Skrevet 27. oktober 2020 3 minutter siden, Ulven skrev: Mannen og jeg har vært fosterhjem, og i tillegg arbeider han i Bufetat. Fra oss er svaret klinkende klart. Dere er for unge til å bli fosterhjem! Erfaringen vi har fra å ha vært fosterhjem i 7 år tilsier at man trenger noen år på baken med livserfaring. Dere har hverken det eller erfaring med egne barn, og da mener vi at dere skal vente til dere har opplevd litt mer av livet, samt helst fått erfaring med egne barn. Om noe kan dere være avlastningshjem selv om dere trolig er i yngste laget for dette også. Men det er et nyttig sted å starte, for man får erfaring fra feltet, og kan senere ta en mer gjennomtenkt avgjørelse i forhold til om man skal gå videre med Pride. Takk. Jeg har sett på avlastningshjem også. Da kan vi faktisk få litt erfaring med barn i dette systemet osv. Vi har barn hos oss 1-2 helger i mnd, per dags dato. Ikke for å hjelpe andre, men for at vi ønsker veldig å være i nærheten av barn. Og liker å håndtere barn osv. feks kan vi jo gå på et pride kurs uansett kanskje, og få litt mer erfaring i tilfelle vi heller ønsker å være avlastningshjem. Takk for ærlig mening og synspunkter.
Adsig Skrevet 27. oktober 2020 Forfatter #10 Skrevet 27. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil tro dere er for unge, men det skader ikke å høre med bufetat 🙂 Ellers finnes det jo andre muligheter, dere kan i første omgang bli avlastningshjem for et fosterbarn for eksempel! Da får dere litt erfaring. Anonymkode: 096d9...d11 Takk. Det har jeg sett på. Tror vi skal vurdere det først, før vi evt tar steget til fosterbarn.
Adsig Skrevet 27. oktober 2020 Forfatter #11 Skrevet 27. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere er alt for unge. Fortsatt tenåring og en tyveåring. Å være fosterforeldre krever langt mer enn å ha et ekstra rom. Vent 10år og så kan dere se om det fortsatt er noe dere ønsker Anonymkode: b8054...739 Jeg er oppvokst med å ha barn i avlastning samt at vi er begge oppvokst med trygge gode rammer. Og har også møtt våre utfordringer. Vi vet godt at det kreves mye mer enn et rom. Hva om jeg skal bli gravid, fordi vi har et ekstra rom❔ Det blir akkurat det samme. Vi ønsker å være trygge personer for et barn. Ha gode rutiner, hjelpe barnet til fremtiden.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #12 Skrevet 27. oktober 2020 7 minutter siden, Adsig skrev: Jeg er oppvokst med å ha barn i avlastning samt at vi er begge oppvokst med trygge gode rammer. Og har også møtt våre utfordringer. Vi vet godt at det kreves mye mer enn et rom. Hva om jeg skal bli gravid, fordi vi har et ekstra rom❔ Det blir akkurat det samme. Vi ønsker å være trygge personer for et barn. Ha gode rutiner, hjelpe barnet til fremtiden. Det å ha eget barn og å ha fosterbarn er ikke akkurat det samme Anonymkode: b8054...739 18
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #13 Skrevet 27. oktober 2020 8 minutter siden, Adsig skrev: Jeg er oppvokst med å ha barn i avlastning samt at vi er begge oppvokst med trygge gode rammer. Og har også møtt våre utfordringer. Vi vet godt at det kreves mye mer enn et rom. Hva om jeg skal bli gravid, fordi vi har et ekstra rom❔ Det blir akkurat det samme. Vi ønsker å være trygge personer for et barn. Ha gode rutiner, hjelpe barnet til fremtiden. Det er overhodet ikke det samme å få egne barn, som å være fosterforeldre. Barn som plasseres i fosterhjem, er fryktelig sårbare barn, med helt spesielle behov. Det kan overhodet ikke sammenlignes med å få en baby, som du føder selv, og som er normal og ikke-traumatisert. Det utsagnet vitner om at du ikke helt har skjønt hva det innebærer å ta imot et fosterbarn. Anonymkode: 5e8e7...5b9 22
Ulven Skrevet 27. oktober 2020 #14 Skrevet 27. oktober 2020 8 minutter siden, Adsig said: Jeg er oppvokst med å ha barn i avlastning samt at vi er begge oppvokst med trygge gode rammer. Og har også møtt våre utfordringer. Vi vet godt at det kreves mye mer enn et rom. Hva om jeg skal bli gravid, fordi vi har et ekstra rom❔ Det blir akkurat det samme. Vi ønsker å være trygge personer for et barn. Ha gode rutiner, hjelpe barnet til fremtiden. Det er absolutt ikke det samme. Ditt eget barn kommer forhåpentligvis ut frisk og rask. Et forsterbarn har dessverre nesten alltid med seg ekstra bagasje av både psykisk og/eller fysisk art. Fosterbarnet skal ha samvær med biologisk familie, noe som ofte er problematisk, og hjemmet dere blir også et åpent hjem i den forstand at barnevernet og tilsynsfører kommer innom med jevne mellomrom for å tilse fosterbarnet og hjemmet. 7
minister-mio Skrevet 27. oktober 2020 #15 Skrevet 27. oktober 2020 27 minutter siden, Adsig skrev: Takk. Jeg har sett på avlastningshjem også. Da kan vi faktisk få litt erfaring med barn i dette systemet osv. Vi har barn hos oss 1-2 helger i mnd, per dags dato. Ikke for å hjelpe andre, men for at vi ønsker veldig å være i nærheten av barn. Og liker å håndtere barn osv. Kan du fortelle mer om dette? Hvilke barn kommer og er hos dere? Familie? Er dere barnevakt fast for samme barn de helgene? 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #16 Skrevet 27. oktober 2020 Dere er altfor unge til å bli fosterhjem. Dere må ha litt mer erfaring og bli voksne først. I tillegg er det lurt å ha erfaring med barn. Enten deres egne eller andre sine barn. Hva med å begynne å jobbe i barnehage eller på en barnevernsinstitusjon? Anonymkode: 3a6d8...d42 8
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #17 Skrevet 27. oktober 2020 Dere er absolutt for unge som fosterhjem, men kan kanskje vurderes som besøkshjem. Det vil være lurt å skaffe dere noe erfaring med barn om dere ønsker å bli fosterhjem på sikt. Vanligvis må man være over 25 for å vurderes. Anonymkode: 5b5f0...46c 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #18 Skrevet 27. oktober 2020 Skaff dere egne barn!!! Anonymkode: 9f1c7...e6c 4
Adsig Skrevet 27. oktober 2020 Forfatter #19 Skrevet 27. oktober 2020 1 time siden, minister-mio skrev: Kan du fortelle mer om dette? Hvilke barn kommer og er hos dere? Familie? Er dere barnevakt fast for samme barn de helgene? Det er fra familie ja. Både tantebarn og andre barn i familien. Som vi har veldig tette bånd med, og som vi ønsker å ha et liv sammen med. Vi rullerer på hvem som får komme, da det er flere barn og ikke bare et eller to. Men de søker til oss og ønsker å være med oss de også fra alder 1-8år. 1
Adsig Skrevet 27. oktober 2020 Forfatter #20 Skrevet 27. oktober 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere er absolutt for unge som fosterhjem, men kan kanskje vurderes som besøkshjem. Det vil være lurt å skaffe dere noe erfaring med barn om dere ønsker å bli fosterhjem på sikt. Vanligvis må man være over 25 for å vurderes. Anonymkode: 5b5f0...46c Haha, har forsovet skjønt det. Vi vil absolutt gjøre det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå