Gå til innhold

Tips for å få et praktisk vaskerom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har alltid hatt vaskemaskin på badet. Men nå har vi flyttet til hus med et smalt L-formet vaskerom. Når man kommer inn (døra slår innover) har man en vask, vaskemaskin ved siden. Lenger fram står et tørkestativ. Det er bare så vidt plass til å gå mellom det og et par skittentøyskurver. Så skittentøy slenges bare på gulvet foran maskin nå. Bortafor tørkestativet står enda et, med langsida andre veien, mot varmtvannstilberederen, innerst på tuppen av Len.

Jeg savner en benk å brette klær på. Og lurer på om det finnes en annen type tørkestativ som ikke tar så mye plass? Ser for meg noe som henger inntil veggen når det ikke er i bruk, som kan heises ned når klærne skal tørkes (og som kan heises opp mot taket når det er i bruk, kanskje unødvendig akkurat det). Finnes noe sånt?

Og så bør vi ha mye oppbevaringsplass. Til håndklær, sengetøy, sesongklær og sko som ikke er i bruk. Et bedre system for skittentøy. Ihvertfall en holder hver for hvitt, 60 graders, 40 og ull.

Vil helst ha ting i skap eller skuffer istedet for hyller som støver ned.

Ser litt for meg hyller langt oppe på veggen og, med plass til smartstore-esker. For julepynt og diverse.

Råd?

Annet som er kjekt, som jeg ikke ha tenkt på?

Anonymkode: d036b...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har tørkestativ som heises opp i taket :) Det var her da vi flyttet inn, så vet desverre ikke produsenten. 

Utslagsvask med utdragbar tut, eller separat slange med dusjhode er digg.

Anonymkode: be1ca...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker vaskemaskin/tørketrommel som benk. Ville også gått for skap å ha skittentøy og sånt i, så det støver mindre. Gjerne med skyvedør, om det er smalt og trangt. Vi har bare et skap med vanlige trådkurver (ala garderobeskapinnredning). Genialt til skittentøyet. 

Anonymkode: fe35d...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt forklaringen din. Men vi har tørkestativ vi slår ned fra veggen i litt ulike høyder. Legges flett inntil veggen når de ikke er i bruk og slås ut når vi tørker klær. Kjøpte på IKEA 

Anonymkode: 31e46...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du plass til skapinnredning på den veggen vaskemaskinen står? 

Vi kjøpte den billigste kjøkkeninnredningen til ikea og har vask med dobbelt skap under-vaskemaskin-skuffeseksjon-høyskap. Har benkeplate fra vask og bort til høyskapet. I høyskapet har vi trådkurver til skittentøy.

Over benken kan du ha åpne hyller til oppbevaring av ulike ting evt. i kombinasjon med overskap.

Det finnes mange ulike tak- og vegghengte tørkestativ. F.eks. dette uttrekkbare fra Jernia:

https://www.jernia.no/hjem-og-hage/renhold/stryk-og-tørk/tørkestativ/leifheit-tørkestativ-rollquick-hvit/p/00258720?gclid=EAIaIQobChMI9MW8hpbX7AIVBt-yCh0ZLww7EAQYAyABEgLl6vD_BwE

Er lettere å komme med konkrete tips om du legger ved et bilde av rommet eller en tegning/skisse med mål.

Anonymkode: ba45e...28e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder hvor mye ting du faktisk trenger der inne :) 

Vi har en balje til klær som står oppå kombimaskinen vår (kombimaskin sparer mye plass, men vet det ikke er for alle). Den bruker vi når klær er brettet (oppå stativet, trenger ikke benk) og når vi skal henge opp noe utendørs. 

Vi har kun vaskepulver, tøymykner, og Milo på vaskerommet. Vaskemidler til toalett står i kabinettet på toalettet, og til kjøkkenet står det på kjøkkenet. Da har vi alt lett tilgjengelig i rommet det skal brukes på, og vaskerommet blir ikke en catch all.

Tørkestativ i tak/på vegg høres genialt ut, det fikk jeg lyst på selv. Flytter nå fra bad hvor kombimaskinen står på badet, til vaskerom. Vaskerommet har gjennomgang til boder, og det blir derfor upraktisk med stativ som står i veien. 

Vi har kurver til vasken på to rom i dag, hovedkurven på soverommet der vi kler av oss, og kurv til ull/hvitt og håndkler inne på badet. De kurvene er mindre enn den store vi har på soverommet, blir mindre vask der, så alt må ikke være samme str. Jeg bærer bare kurven med de fleste klærne inn et par meter til badet. Når vi nå flytter tror jeg at kurven må ned på vaskerommet (annen etasje). 

Det viktigste er å tenke litt ergonomisk. Mitt gamle vaskerom var grusomt, det var et gjennomgangsrom hvor det var umulig å komme til hvis klær tørket der. Maskinene stod innerst i rommet, og hvis tørkestativet var oppe kom jeg ikke til maskinene. Var også en enorm benk som tok hele langsiden av rommet. Fullstendig ubrukelig. Sørg for at du alltid har tilgang til maskinene uten å flytte noe, og at du har fri tilgang til benker og andre rom. Å måtte flytte på tørkestativet hele tiden er dumt, så vegghengt høres bra ut. 

Anonymkode: 4d5d7...71b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vurder hvor mye ting du faktisk trenger der inne :) 

Vi har en balje til klær som står oppå kombimaskinen vår (kombimaskin sparer mye plass, men vet det ikke er for alle). Den bruker vi når klær er brettet (oppå stativet, trenger ikke benk) og når vi skal henge opp noe utendørs. 

Vi har kun vaskepulver, tøymykner, og Milo på vaskerommet. Vaskemidler til toalett står i kabinettet på toalettet, og til kjøkkenet står det på kjøkkenet. Da har vi alt lett tilgjengelig i rommet det skal brukes på, og vaskerommet blir ikke en catch all.

Tørkestativ i tak/på vegg høres genialt ut, det fikk jeg lyst på selv. Flytter nå fra bad hvor kombimaskinen står på badet, til vaskerom. Vaskerommet har gjennomgang til boder, og det blir derfor upraktisk med stativ som står i veien. 

Vi har kurver til vasken på to rom i dag, hovedkurven på soverommet der vi kler av oss, og kurv til ull/hvitt og håndkler inne på badet. De kurvene er mindre enn den store vi har på soverommet, blir mindre vask der, så alt må ikke være samme str. Jeg bærer bare kurven med de fleste klærne inn et par meter til badet. Når vi nå flytter tror jeg at kurven må ned på vaskerommet (annen etasje). 

Det viktigste er å tenke litt ergonomisk. Mitt gamle vaskerom var grusomt, det var et gjennomgangsrom hvor det var umulig å komme til hvis klær tørket der. Maskinene stod innerst i rommet, og hvis tørkestativet var oppe kom jeg ikke til maskinene. Var også en enorm benk som tok hele langsiden av rommet. Fullstendig ubrukelig. Sørg for at du alltid har tilgang til maskinene uten å flytte noe, og at du har fri tilgang til benker og andre rom. Å måtte flytte på tørkestativet hele tiden er dumt, så vegghengt høres bra ut. 

Anonymkode: 4d5d7...71b

På mitt vaskeromm må en flytte på stativet hvis en vil inn i de to bodene, men det er da overhodet ingen problem. Men en takhengt stativ virker fristende. Her oppbevarer jeg vaskemidler på vaskerom og kjøkken. Her har jeg nå endelig en god benkeplate hvor jeg kan brette klær. Jeg har skittentøyskurv på badet og på vaskerommet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sommermor skrev:

På mitt vaskeromm må en flytte på stativet hvis en vil inn i de to bodene, men det er da overhodet ingen problem. Men en takhengt stativ virker fristende. Her oppbevarer jeg vaskemidler på vaskerom og kjøkken. Her har jeg nå endelig en god benkeplate hvor jeg kan brette klær. Jeg har skittentøyskurv på badet og på vaskerommet.

Nei, det går fint å flytte stativet, så lenge det er et sted å flytte det til :P Jeg måtte rygge ut av vaskerommet og sette det inn på kjøkkenet, det gikk liksom på millimeteren. Det er jo ikke et stort problem, men over tid ble det et irritasjonsmoment :)  Det måtte jeg gjøre om jeg enten skulle inn i boden, eller sette på en ny maskin. Har det heldigvis ikke slik lengre.

Jeg har også kronisk sykdom nå, som gjør at jeg må være forsiktig hvor jeg bruker energien min. Derfor blir jeg ekstra obs på ting som ofte må flyttes på og bæres rundt på :) 

God benkeplate høres bra ut altså, og tenker at om man har barn f.eks så må det være gull verd. Her bare bretter jeg det kjapt, legger i balja, og bretter penere når jeg skal ha det inn i skapet. Men vi er bare to i huset, så det gjør jo alt slikt lett.

Anonymkode: 4d5d7...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2020 den 12.50, AnonymBruker skrev:

Har alltid hatt vaskemaskin på badet. Men nå har vi flyttet til hus med et smalt L-formet vaskerom. Når man kommer inn (døra slår innover) har man en vask, vaskemaskin ved siden. Lenger fram står et tørkestativ. Det er bare så vidt plass til å gå mellom det og et par skittentøyskurver. Så skittentøy slenges bare på gulvet foran maskin nå. Bortafor tørkestativet står enda et, med langsida andre veien, mot varmtvannstilberederen, innerst på tuppen av Len.

Jeg savner en benk å brette klær på. Og lurer på om det finnes en annen type tørkestativ som ikke tar så mye plass? Ser for meg noe som henger inntil veggen når det ikke er i bruk, som kan heises ned når klærne skal tørkes (og som kan heises opp mot taket når det er i bruk, kanskje unødvendig akkurat det). Finnes noe sånt?

Og så bør vi ha mye oppbevaringsplass. Til håndklær, sengetøy, sesongklær og sko som ikke er i bruk. Et bedre system for skittentøy. Ihvertfall en holder hver for hvitt, 60 graders, 40 og ull.

Vil helst ha ting i skap eller skuffer istedet for hyller som støver ned.

Ser litt for meg hyller langt oppe på veggen og, med plass til smartstore-esker. For julepynt og diverse.

Råd?

Annet som er kjekt, som jeg ikke ha tenkt på?

Anonymkode: d036b...76a

1. Få tørkestativet opp i taket, der det hører hjemme. Heng det i taket, for det ned for oppheng og brett, heis det opp igjen for tørk og når det er tomt.

2. Brett av klær hører ikke hjemme på vaskerommet. Hver husstandsmedlemmer tøy dumpes på senga og håndteres der selv av alle over 2-3 år. Små barn håndterer tøy ved å måke det ned i skuffene sine (og det er som det skal være). Større barn og voksne ruller sammen eller henger opp selv. Sengetøy som er nyvasket skal tilbake på senga. 

3. behøver du system for hvitt, farget, 60grader etc så har du for mye ræl. Putt mesteparten av klærne i en Fretex-kontainer og du kan leve livets glade dager med en skittentøyskurv på deling som tømmes 2-3 faste dager i uka. Husk at alle klær og håndduker skal brukes til de er skitne, ikke til en går lei av dem. Du er et medlem av familien, ikke ei hushjelp. Så ikke oppfør deg som en.

4. oppbevaring av håndklær og sengetøy som ikke er i bruk? Alt skal være i bruk. Det skal få plass i en skuffe på badet. Og om barn som er små nok til å tisse på seg må ha duplikater - legg et ekstra sengesett en av skuffene i komoden. Små barn har uansett bare 1-2 skuffer med klær. Vinterklær og skiutstyr henger du bare opp noen hyller for å håndtere. Men husk - 1 av hver per husstandsmedlemmer, null duplikater og null ski til han som hater å stå på ski.

Når bi opplever at ting blir «uhåndterlige» er det sjelden fordi romløsningen for oppbevaring ikke er optimal. Det er fordi vi tror vi har behov for oppbevaring av røl vi ikke bruker at vi støter borti trøbbel. Fjern tingene og arbeidsflyten ordner seg selv. Hovedregel; kast alt du ikke bruker på 1 år, og absolutt alle duplikater, selv om du har brukt dem. 

Anonymkode: 4d3d2...665

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...