MissLucy Skrevet 26. oktober 2020 #61 Del Skrevet 26. oktober 2020 1 time siden, PetterKanin skrev: Litt dårligere enn det lå an til uten pandemien. I Norge er det langt dårligere, i og med at vi i utgangspunktet er en mer stabik økonomi. Det er viktig at vi også teller tapte leveår, ikke bare tapte liv. Fint om du viser til dokumentasjon på det du sier, for alle kilder jeg søker opp sier noe annet. Denne er datert 29. juni: https://www.sintef.no/siste-nytt/folks-frykt-koster-mer-enn-nedstengingen/ Sintef har kommet til den interessante konklusjonen at befolkningens sparing pga frykt kjøler økonomien mer enn regjeringens tiltak. Og videre: Et blikk på det «korona-liberale» Sverige har styrket troen vår på resultatene. For i Sverige har fallet i BNP vært omtrent like stort som i Norge – uten at noen sektor i økonomien ble stengt ned. EU forventer da også at Sveriges BNP vil krympe med hele 6,1 prosent i 2020. Tilsvarende forventning for Danmark, som hadde mer omfattende nedstengning enn Norge, er til sammenlikning et fall på 5,9 prosent. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 26. oktober 2020 #62 Del Skrevet 26. oktober 2020 1 minutt siden, MissLucy skrev: Fint om du viser til dokumentasjon på det du sier, for alle kilder jeg søker opp sier noe annet. Denne er datert 29. juni: https://www.sintef.no/siste-nytt/folks-frykt-koster-mer-enn-nedstengingen/ Sintef har kommet til den interessante konklusjonen at befolkningens sparing pga frykt kjøler økonomien mer enn regjeringens tiltak. Og videre: Et blikk på det «korona-liberale» Sverige har styrket troen vår på resultatene. For i Sverige har fallet i BNP vært omtrent like stort som i Norge – uten at noen sektor i økonomien ble stengt ned. EU forventer da også at Sveriges BNP vil krympe med hele 6,1 prosent i 2020. Tilsvarende forventning for Danmark, som hadde mer omfattende nedstengning enn Norge, er til sammenlikning et fall på 5,9 prosent. Ser ingenting her som motstrider det jeg skriver? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 26. oktober 2020 #63 Del Skrevet 26. oktober 2020 1 hour ago, LisbethBerg said: Vi har 50 stk på sykehus = 0,6%. Nå er det 54. Dette begynner å minne om mars, da man måtte være sikker på å trykke reload på statistikksiden før man skrev noe siden tallene steg for hver time. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LisbethBerg Skrevet 26. oktober 2020 #64 Del Skrevet 26. oktober 2020 14 minutter siden, MissLucy skrev: Fint om du viser til dokumentasjon på det du sier, for alle kilder jeg søker opp sier noe annet. Denne er datert 29. juni: https://www.sintef.no/siste-nytt/folks-frykt-koster-mer-enn-nedstengingen/ Sintef har kommet til den interessante konklusjonen at befolkningens sparing pga frykt kjøler økonomien mer enn regjeringens tiltak. Og videre: Et blikk på det «korona-liberale» Sverige har styrket troen vår på resultatene. For i Sverige har fallet i BNP vært omtrent like stort som i Norge – uten at noen sektor i økonomien ble stengt ned. EU forventer da også at Sveriges BNP vil krympe med hele 6,1 prosent i 2020. Tilsvarende forventning for Danmark, som hadde mer omfattende nedstengning enn Norge, er til sammenlikning et fall på 5,9 prosent. Det er en viss forskjell på hvilke næringer vi er store på i Norge vs Sverige.. Sverige er store på industri og bil. Norge på olje, gass og laks. Gjett hvilken næring som går dårligst når det er økonomisk krise i verden (hint: folk slutter ikke å spise eller bruke varme selv om de har dårligere økonomi). Vi kan bare spekulere i hvilken økonomisk katastrofe Sverige hadde stått i om de hadde stengt ned slik vi gjorde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psilocybe Skrevet 26. oktober 2020 #65 Del Skrevet 26. oktober 2020 Regjeringen har en nullvisjon for koronadødsfall. Hvorfor har den ikke det samme for influensadødsfall? Eller kreft? Eller hjerte- og karsykdommer? Eller de dusinvis av andre sykdommene folk dør av? Antallet månedlige koronadødsfall er allerede ganske nært null, ifølge myndighetenes egen statistikk. Det samme er ikke tilfelle for en rekke andre sykdommer. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 26. oktober 2020 #66 Del Skrevet 26. oktober 2020 1 hour ago, Robert Koch said: Leser du dine egne kilder? Vanligvis bruker jeg ikke tid på hva du poster, fordi jeg vet du har et tvangsmessig forhold til løgn og uredelighet, men jeg sjekket kilden fra politifact.com. Den sier jo det motsatte av hva du hevder: "The federal government has decided to pay hospitals more for treating COVID-19 patients. But it isn’t a windfall in the way the headline suggests. And there is no indication that hospitals are over-identifying patients as having COVID-19. If anything, evidence suggests the illness is being underdiagnosed. " Det er ingen som benekter at refusjon under NPM/DRG varierer ut fra hvilken diagnose som settes, og hvilken behandling som gis. Men det er ikke dette artikkelen omtaler, og jeg kan fortelle deg at her til lands, har det vært flere rettssaker knyttet til misbruk av diagnosekoder for urettmessig refusjon til avdelingene. Dette følges det strengt med på, og det forekommer neppe i nevneverdig grad. Artikkelen du linker til konkluderer jo også med at covid-19 er underdiagnostisert på tross av at DRG-systemet kan gi slik kortvarig gevinst. Forøvrig misforstår du relativt grundig når du tror at alle disse økonomiske motivene er knyttet til covid-19. Refusjonen fra forsikringsselskap ved respiratorbehandling over 96 timer er like stor uansett hva som er grunnen til at pasienten er behandlet slik. Og som situajonen er i USA nå, vil ingen lege bruke opp kapasitet på en unødvendig respiratorbehandling. Hvorfor leser du ikke kilder du poster for å underbygge vrangforestillingene dine? Eller er leseforstelsen din så dårlig at du tror dette støtter din sak? Vi er sikkert enige om at det foregår enormt mye korrupsjon i helse og pharma. Du skriver det jo selv. I slike skapte krisesituasjoner hvor enorme summer brukes på falsk krise, så sitter penga løst og mater det korrupte systemet med enda mer penger, helt opplagt. At du finner noen feil i artikler finner jeg ikke unaturlig, og fordi jeg skjønner hva du driver med her forventer jeg at du ber om "bedre kilder", som om det lar seg gjøre med et korrupt system hvor MSM (mainstream media) er en av de store medløperne som holder liv i bedrageriet...Narr meg ikke til å le. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 26. oktober 2020 #67 Del Skrevet 26. oktober 2020 (endret) 15 minutter siden, slask said: Vi er sikkert enige om at det foregår enormt mye korrupsjon i helse og pharma. Du skriver det jo selv. I slike skapte krisesituasjoner hvor enorme summer brukes på falsk krise, så sitter penga løst og mater det korrupte systemet med enda mer penger, helt opplagt. At du finner noen feil i artikler finner jeg ikke unaturlig, og fordi jeg skjønner hva du driver med her forventer jeg at du ber om "bedre kilder", som om det lar seg gjøre med et korrupt system hvor MSM (mainstream media) er en av de store medløperne som holder liv i bedrageriet...Narr meg ikke til å le. Var det svaret ditt på at jeg tok deg i å ikke ha lest en kilde du henviser til? Nei, vi er ikk enige om noe som helst. Du skriver livsfarlig tull, og det skal du slutte med! Edit: Det er ikke noen "feil" i artikkelen. Feilen er at den sier det motsatte av det du hevder den sier. Du MÅ faktisk lese kilder du poster, hvis du skal bruke dem som argument for ditt syn. Endret 26. oktober 2020 av Robert Koch 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blekkulfina Skrevet 26. oktober 2020 #68 Del Skrevet 26. oktober 2020 Covid-19 er farligere enn vanlig influensa. En fersk forskningsgjennomgang på covid-19s dødelighet tilsier at rundt 0,68 prosent av dem som får sykdommen, dør. Til sammenligning estimerer Verdens helseorganisasjon at under 0,1 prosent av dem som blir smittet av vanlig sesonginfluensa, lider samme skjebne. https://www.faktisk.no/faktasjekker/lrp/jo-covid-19-er-farligere-enn-vanlig-influensa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 26. oktober 2020 #69 Del Skrevet 26. oktober 2020 (endret) 52 minutter siden, Robert Koch said: Var det svaret ditt på at jeg tok deg i å ikke ha lest en kilde du henviser til? Nei, vi er ikk enige om noe som helst. Du skriver livsfarlig tull, og det skal du slutte med! Edit: Det er ikke noen "feil" i artikkelen. Feilen er at den sier det motsatte av det du hevder den sier. Du MÅ faktisk lese kilder du poster, hvis du skal bruke dem som argument for ditt syn. Jeg skriver livsfarlig tull? Det virker som DU ikke har NOEN motforestilling mot lockdown og alle ødeleggelsene vi vil se i samfunnet, med arbeidsløshet, fattigdom, selvmord og tragedier, mens rikingene blir rikere midt oppi det hele. Hva er det som ligger bak din iver etter å støtte opp om skremselspropagandaen i alle mediekanaler av typen MSM? Hvis det jeg skriver er "livsfarlig tull", så er det rart at det dannes store sammensetninger av leger og helsefaglige i hundrevis/tusenvis, og som har støttemedlemmer i langt større antall, og som argumenterer på samme måte som meg... https://www.stopworldcontrol.com/science/ https://www.stopworldcontrol.com/en https://lbry.tv/@notanotherbrick:f/Watch-Censored-WORLD-DOCTORS-ALLIANCE-Announce-Lawsuit-Again:e Tens of thousands, and perhaps now even hundreds of thousands of doctors, nurses, and many other medical professionals worldwide are taking action to combat the misinformation being propagated by governments and government-controlled media that continue to publish false propaganda regarding COVID. Doctors for Truth: Tens of Thousands Medical Professionals Suing and Calling for End to COVID Tyranny https://humansarefree.com/2020/10/doctors-for-truth-tens-of-thousands-medical-professionals-suing-and-calling-for-end-to-covid-tyranny.html Endret 26. oktober 2020 av slask 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 26. oktober 2020 #70 Del Skrevet 26. oktober 2020 (endret) 51 minutter siden, Blekkulfina said: Covid-19 er farligere enn vanlig influensa. En fersk forskningsgjennomgang på covid-19s dødelighet tilsier at rundt 0,68 prosent av dem som får sykdommen, dør. Til sammenligning estimerer Verdens helseorganisasjon at under 0,1 prosent av dem som blir smittet av vanlig sesonginfluensa, lider samme skjebne. https://www.faktisk.no/faktasjekker/lrp/jo-covid-19-er-farligere-enn-vanlig-influensa Faktisk-bare-betalt-av-de-store-medieselskapene i Norge (Faktasjekk denne påstanden). Faktisk-ikke-troverdige-i-det.hele-tatt. Endret 26. oktober 2020 av slask 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 27. oktober 2020 #71 Del Skrevet 27. oktober 2020 På 25.10.2020 den 10.05, vintage skrev: La oss ta USA: I 2017 traff vaksinen ganske dårlig. Da døde i overkant av 60.000 av influensa. I fjor døde i overkant av 34.000. Så tar du dødstallene til nå i USA, av Corona. Der har du svaret. Tenker USA er et dårlig eksempel. Sesonginfluensa begrenses med vaksine, og man oppfordres også i USA til å ta vaksinen. Hadde USA sine øverste myndigheter tatt Covid-19 på alvor, hadde tallet på døde mest sannsynlig vært betraktelig lavere enn nå. Så årsaken til forskjellen på dødsfall i USA med tanke på sesonginfluensa og Covid-19, sier mer om myndighetenes evne til å kontrollere det og spre riktig informasjon, enn om dødeligheten til selve virusene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LisbethBerg Skrevet 27. oktober 2020 #72 Del Skrevet 27. oktober 2020 På 25.10.2020 den 10.05, vintage skrev: La oss ta USA: I 2017 traff vaksinen ganske dårlig. Da døde i overkant av 60.000 av influensa. I fjor døde i overkant av 34.000. Så tar du dødstallene til nå i USA, av Corona. Der har du svaret. USA har ikke noe nasjonalt rapporteringssystem for influensadødsfall. Så tallene du kommer med er høyst usikre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 27. oktober 2020 #73 Del Skrevet 27. oktober 2020 8 timer siden, Blekkulfina skrev: Covid-19 er farligere enn vanlig influensa. En fersk forskningsgjennomgang på covid-19s dødelighet tilsier at rundt 0,68 prosent av dem som får sykdommen, dør. Til sammenligning estimerer Verdens helseorganisasjon at under 0,1 prosent av dem som blir smittet av vanlig sesonginfluensa, lider samme skjebne. https://www.faktisk.no/faktasjekker/lrp/jo-covid-19-er-farligere-enn-vanlig-influensa Kronisk hjerte-kar sykdom står for 56% av underliggende sykdom hos de registreres døde av Covid-19. Samtidig er innrapporterte dødsfall med hjerte-kar sykdom som hovedlidelse sunket. Ergo - i tallene for dødelighet av Covid-19, ligger det inne tall på personer som, uten Covid-19, ville ha kommet i en annen, og muligens mer korrekt, dødsårsakskategori. Jeg tror tallene hadde sett annerledes ut om man som hoveddødsårsak hadde ført opp den mest langvarige og potensielt dødelige sykdommen personen hadde, da denne i de fleste tilfeller er årsaken til at personen ikke overlevde Covid-19 (eller sesonginfluensa for den saks skyld). 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 27. oktober 2020 #74 Del Skrevet 27. oktober 2020 1 time siden, MorTil2 skrev: Kronisk hjerte-kar sykdom står for 56% av underliggende sykdom hos de registreres døde av Covid-19. Samtidig er innrapporterte dødsfall med hjerte-kar sykdom som hovedlidelse sunket. Ergo - i tallene for dødelighet av Covid-19, ligger det inne tall på personer som, uten Covid-19, ville ha kommet i en annen, og muligens mer korrekt, dødsårsakskategori. Jeg tror tallene hadde sett annerledes ut om man som hoveddødsårsak hadde ført opp den mest langvarige og potensielt dødelige sykdommen personen hadde, da denne i de fleste tilfeller er årsaken til at personen ikke overlevde Covid-19 (eller sesonginfluensa for den saks skyld). men faktum er at dette er sånn tallene faktisk ser ut. Så hva er poenget ditt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 27. oktober 2020 #75 Del Skrevet 27. oktober 2020 14 hours ago, vintage said: Men tenker du at de reelle tallene kan være under 60.000 - som var tallet influensavdøde i 2017? Altså at overrapportering er så ekstrem? Tror du på det? Hvordan skal noen kunne gjette kvalifisert på noe så upålitelig som et system utsatt for juks og fanteri...? Men det er overveldende mye som tyder på at ting er oppblåst, og vi vet mye om motivene for å gjøre dette. Det er penger og politikk som driver dette spillet som bruker frykt og løgn som verktøy. Mainstream media tillater minimalt eller ingen debatt om det, men det kommer frem via alle mulige omveier, varslere av alle slag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LisbethBerg Skrevet 27. oktober 2020 #76 Del Skrevet 27. oktober 2020 43 minutter siden, Robert Koch skrev: Jeg er ikke helt enig. Situasjonen i USA viser tydelig hva som skjer når man ikke iverksetter adekvate tiltak i tide. Allikevel viser overdødeligheten tydelig at vi har å gjøre med et virus som er betydelig farligere enn influensa. Det er lite trolig at man ville lnådd like høye dødstall med kun influensa, selv om man hadde stoppet alle preventive tiltak. For influensasykdom er det bred immunitet i befolkingen, hvilket gjør at det i hovedsak er risikogruppene viruset kan spre seg nevneverdig i. Etter gjennomgått influensasykdom har man en naturlig immunitet i +/- ti år. Dette begrenser omfanget av alvorlig influensasykdom og død i svært stor grad. Dette er løgn. https://www.cdc.gov/flu/weekly/overview.htm National Center for Health Statistics (NCHS) mortality surveillance data – NCHS collects death certificate data from state vital statistics offices for all deaths occurring in the United States and are aggregated by the week of death occurrence. Deaths are classified based on ICD-10 multiple cause of death codes as associated with influenza, COVID-19, or pneumonia. Dette er ikke en riktig fortolkning. Hjerte- og karlidelser er et stort spekter av lidelser som svært mange pasienter lever med over mange år. Det er helt riktig at disse utgjør en betydelig risikofaktor ved infeksjonssykdom, men det betyr ikke at disse pasientene ville ha dødd uansett. Når vi ser en nedgang i dødelighet av hjerte-/karlidelser, samtidig som vi har en betydelig overdødelighet i befolkningen, indikerer det at det er noe annet som tar livet av disse pasientene. Det sier derimot ikke noe om hvor mange av dem som dør. Det er fullt mulig - og ganske sannsynlig - at det er flere med kronisk hjerte-/karlidelse som har dødd enn normalt - fordi den underliggende risiko er blitt realisert gjennom en alvorlig infeksjonssykdom de normalt ikke ville ha fått. Derved har vi flere tapte leveår i denne gruppen enn i et normalår. Det eneste dette indikerer, er at covid-19 er en svært farlig sykdom, som tar livet av folk som normalt ville ha levd lengre. Hvis du finner tall på prevalens (justert for insidens) av hjerte- og karlidelser, vil du kunne se endringer som bekrefter det ovenstående. Nå får du gi deg. Denne galskapen trenger ingen kommentar. Tenk deg om! CDC skriver selv at de har korrekte tall for barn, men at de har ikke nøyaktige tall for voksne. De har anslag fordi de samler inn noe data, men ingen nøyaktige tall. Med tanke på at svært mange ikke har tilgang på helsehjelp i USA, så tyder det på underrapportering. Det virker ulogisk at et land med mer enn 60 ganger så mange innbyggere som Norge ikke har mer enn 40 ganger så mange influensadødsfall. At det er overdødelighet er i grunn ikke veldig rart, all den tid dette er en sykdom som kom på en tid på året da influensasesongen er på hell. Mars- oktober er normalt sett en tid på året da færre dør. Statistikk er interresant, og visste du at feks i Sverige så døde det langt flere tidlig på 2000 -tallet enn det det gjør idag? Og dette til tross for en befolkningsøkning på 15% siden den gang (jeg vet at mye skyldes innvandring av yngre mennesker, men det er likevel ingen åpenbar årsak til at færre skal dø). Stengte vi ned samfunnet tidlig på 2000 tallet fordi det døde noen flere enn normalt? Det var innlagt 7600 personer med influensa i sesongen 2017/2018. Nå er det panikk fordi vi har 50 innlagte. Hadde unge friske mennesker dødd i hopetall så hadde ingen kritisert tiltakene. Faktum er at dødeligheten har en gjennomsnittsalder lik forventet levealder, og at tiltakene koster enorme summer, det ødelegger arbeidsplasser og den psykiske helsen til folk. Jeg savner en debatt der politikerene viser at de har sett på kost/ nytte oppi det her. At de viser handlingskraft i form av tiltak for å øke beredskapen (dette hører vi særdeles lite om, feks fikk sykepleierne smuler i lønnsøkning og det er ingen informasjon å oppdrive siden mars om hva de gjør for å øke antall intensivplasser i landet). Slik de fremstår når vingler de frem og tilbake med tiltak som mange ikke følger fordi de er dritt lei og de ser ikke poenget. De innfører kun tiltak som ødelegger fremtid, hverdag og livene til folk. Istedet for at de forteller konkret hva de jobber med for at en helsekrise skal unngås. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DanielDuppsko Skrevet 27. oktober 2020 #77 Del Skrevet 27. oktober 2020 (endret) 19 timer siden, Chizue skrev: Det dummeste du gjør er å ta USA.. Om du dør i en bilulykke der, så blir du en del av statistikken som "døde av corona".... Robert Koch nevner overdødeligheten over, men for å bidra med litt tallmateriale, så anslo altså amerikanske CDC nylig at overdødeligheten i USA bare fra slutten av januar og til 3. oktober var på 299 000. Av disse dødsfallene hadde "bare" 198 081 kommet med i koronastatistikken. Alt tyder på at det er en underrapportering, snarere enn en overrapportering av koronadødsfall. https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6942e2.htm 15 timer siden, LisbethBerg skrev: Hvordan regner du deg frem til at helsevesenet vil kollapse om 10-20% blir smittet? Siden august har vi hatt ca 8000 bekreftet smittede i Norge (faktisk antall antas å være om lag det dobbelte). Vi har 50 stk på sykehus = 0,6%. 20% av befolkningen er 1 060 000. Det gir 6625 personer som må på sykehus. Som sagt antas det at 1/2 tilfeller oppdages. Med dette regnestykket vil 3300 trenge innleggelse på sykehus. I influensasesongen 2017/18 ble 7600 personer lagt inn på sykehus med influensa. Kollapset sykehuset da? Hørte du mer enn et par artikler om en litt hard influensasesong? WHO anslår nå dødeligheten til 0,15%. Det er temmelig likt som influensa. Når det gjelder belastningen på helsevesenet, så er det bare å vende blikket nedover i Europa. Her er sykehusene mange steder igjen fulle, og man begynner å ta i bruk konferansesentre osv. Det er vel liten grunn til å tro at ikke det samme vil skje her, om vi gir opp å beholde kontrollen med viruset. Endret 27. oktober 2020 av DanielDuppsko 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Outlander Skrevet 27. oktober 2020 #78 Del Skrevet 27. oktober 2020 Hei ts- hvor er kildene dine? Har vært på fhi sine tallene ofte siden mars og de sier selv vi hadde en veldig mild influensa sesong. Kun 2300 var innlagt med influensa 2019-20 og du mener 1700 av disse døde? Prøv igjen! Morsomt at dere bruker vanlig influensa mot covid. Hva er det dere ikke forstår? Hvor mange folk dør av influensa mellom mai-oktober hvert år? Venter i spenning. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DanielDuppsko Skrevet 27. oktober 2020 #79 Del Skrevet 27. oktober 2020 (endret) 19 minutter siden, LisbethBerg skrev: (...) Hadde unge friske mennesker dødd i hopetall så hadde ingen kritisert tiltakene. Faktum er at dødeligheten har en gjennomsnittsalder lik forventet levealder, og at tiltakene koster enorme summer, det ødelegger arbeidsplasser og den psykiske helsen til folk. Jeg savner en debatt der politikerene viser at de har sett på kost/ nytte oppi det her. At de viser handlingskraft i form av tiltak for å øke beredskapen (dette hører vi særdeles lite om, feks fikk sykepleierne smuler i lønnsøkning og det er ingen informasjon å oppdrive siden mars om hva de gjør for å øke antall intensivplasser i landet). Slik de fremstår når vingler de frem og tilbake med tiltak som mange ikke følger fordi de er dritt lei og de ser ikke poenget. De innfører kun tiltak som ødelegger fremtid, hverdag og livene til folk. Istedet for at de forteller konkret hva de jobber med for at en helsekrise skal unngås. Når du skriver at «dødeligheten har en gjennomsnittsalder lik forventet levealder», så antyder du at de som dør neppe hadde lenge igjen å leve. Dette er en for lettvint tankegang demografisk sett. De som allerede er kommet opp i sytti- og åttiårene har en mye høyere forventet levealder enn gjennomsnittet. En gjennomsnittlig åttiåring kan regne med å bli nitti år eller der omkring. Så denne påstanden om at tiltakene koster enorme summer og ødelegger arbeidsplasser. Jo, det er nok dårlige tider for de som jobber i kultur- og utelivsbransjen. Men det virker noe naivt å tro at økonomien vil vende tilbake til nivået fra før koronaviruset om vi bare gir slipp på tiltakene. Frislipp av viruset vil kunne føre til at millioner av eldre og andre i risikogruppen vil måtte holde seg hjemme fra arbeid, og dessuten redusere forbrukeraktiviteten deres betraktelig. Oljeprisen kan vi dessverre heller ikke påvirke bare ved å lette på tiltakene i Norge. Til slutt om psykososial helse. Tror du virkelig vi ville ha kommet bedre ut av det om vi ga opp å beholde kontrollen med viruset? Det vil gjøre det til en risikosport å besøke eldre foreldre, besteforeldre og oldeforeldre. Med overfylte sykehus vil lege- og sykehusbesøk være forbundet med stor risiko, og det vil ikke være kapasitet til å utføre nødvendige behandlinger. Mange vil miste foreldre, besteforeldre, livsledsagere og venner. Og for de i risikogruppene vil det være forbundet med stor fare bare å bevege seg ut over dørterskelen. Endret 27. oktober 2020 av DanielDuppsko 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LisbethBerg Skrevet 27. oktober 2020 #80 Del Skrevet 27. oktober 2020 33 minutter siden, Outlander skrev: Hei ts- hvor er kildene dine? Har vært på fhi sine tallene ofte siden mars og de sier selv vi hadde en veldig mild influensa sesong. Kun 2300 var innlagt med influensa 2019-20 og du mener 1700 av disse døde? Prøv igjen! Morsomt at dere bruker vanlig influensa mot covid. Hva er det dere ikke forstår? Hvor mange folk dør av influensa mellom mai-oktober hvert år? Venter i spenning. Hi mente nok sesongen 2017/2018. Da døde 1700 mennesker i Norge av influensa og 7600 var innlagt på sykehus. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg