Gå til innhold

Fylle sprekker i gammel tregulv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rev ut vinylen eller linoleumsbelegg utenfor soveromet vårt i dag fordi den var hundstygg. Under er det gamle tregulv som sikkert har vært der i minst 100 år. Høvla gulvet slik at det ble ca rett mellm fjølene og har bare tenkt å male over eller beise. Men det er store gap i mellom fjølene og de må fylles med noe ellers så går det ikke an å vaske/ skitt vil fylle gapene.

 

Noen som har gjort det før eller vet hvordan uten at det mister sjarmen? Vurderer bare å dytte sparkel nedi eller trelim. Det avis med sparkel eller noe sånt der før eg pella det ut i dag.

Anonymkode: 5fc79...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Her hadde jeg ville hørt med fagfolk for å få det fint. Sparkel vil jo ødelegge alt. Og ikke mal et flott, gammelt tregulv! 

Anonymkode: ee0a7...d0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det går ann å frese imellom plankene, sånn at mellomrommet blir likt. Deretter fyller man mellomrommet med sort tau. Tror det kalles skippergulv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt et lignende gulv. Kom frem når jeg fjernet et gammelt teppe på kontoret. Gjorde ingenting med det, men støvsuget litt oftere og mer nøye mellom bordene. Det anbefales jo å ikke vaske så ofte, og på et soverom samler det seg ikke mye skitt. Ville bare vasket vanlig, og kanskje maks en gang i året gått over med en skurekost. 

Vil du male så sørg for å få sprekkene fylt med maling. Det kan kanskje lette renholdet, men jeg anså ikke renhold for et problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte usannsynlig store mengder akryl på et slik gammel tregulv og malte etterpå, var spandabel på mengde maling.  Ble veldig bra. 

Anonymkode: 0e033...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2020 den 0.36, AnonymBruker skrev:

Her hadde jeg ville hørt med fagfolk for å få det fint. Sparkel vil jo ødelegge alt. Og ikke mal et flott, gammelt tregulv! 

Anonymkode: ee0a7...d0b

Hvorfor ikke? I mange flotte, gamle trehus er malte gulv både pent og tidsriktig. "Nakne" furugulv i f.eks. sveitserhus er et nymotens påfunn. Før i tiden ble det så vidt jeg har forstått sett på som fattigslig. 

Men jeg er helt enig i å høre med fagfolk, for om malte gulv skal bli bra må det gjøres skikkelig arbeid og brukes riktig maling. :) 

Anonymkode: ab646...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...