Gå til innhold

Psykisk syk nabo, jeg er så fortvilet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tipper det er svært lite du kan gjøre, ville bare begynt å se meg om etter en ny leilighet med det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan det gjelde+

Anonymkode: d1105...0b7

Reklamasjon fordi du har som kjøper av et produkt eller tjeneste at du får det som er rimelig å forvente av produktet/tjenesten. Hvis det er tilbakeholdt informasjon om nabolaget som er negativt for kjøper, så står ikke produktet til forventningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Apocalypte skrev:

Jeg tipper det er svært lite du kan gjøre, ville bare begynt å se meg om etter en ny leilighet med det samme.

Det er jo heller ikke særlig greit om man har kjøpt rent skattemessig. TS må nesten bo der i minst et år nå...

Ville også ha ringt politiet hver gang det er faktisk utagering. Høres ut som du bor vegg i vegg med henne, og kjipt om man må sove med ørepropper, men ville kanskje gjort det.

Anonymkode: 6d6d4...253

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, stakkars menneske. Naboen altså, ikke TS.

Anonymkode: 31d6a...8e8

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tegnet forsikring i forbindelse med kjøpet? Jeg tenker at dette muligens er en vesentlig mangel som kan gi deg rett til å heve kjøpet, men du må prate med noen som kan reglene bedre enn meg. Et forsikringsselskap kan da hjelpe deg, i tilfelle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syns jeg var noe nedslående lesning. Jeg har full forståelse for at du syns det var ubehagelig å bli møtt av en utagerende person med åpenbare vansker, TS. Det er ikke godt å kjenne seg utrygg der man bor. Nå skal det likevel sies at mennesker som har utfordringer knyttet til rus og/eller psykiatri også har krav på et sted å bo. At du skal få kjøpet opphevet fordi naboen din snakket og skriker til seg selv, er lite sannsynlig slik jeg ser der. Nå er det heller ikke slik at mennesker med psykiske lidelser trenger å være farlige, er dette din oppfatning, er du isåfall tjent med å lese deg opp på ulike psykiatriske lidelser. Hverken mennesker med schizofrenidiagnoser eller psykoser er i utgangspunktet farlige mennesker. Nå forsøker jeg ikke å underkjenne det faktum at det forekommer at mennesker i psykose har skadet eller drept andre mennesker. Det har hendt og det vil hende igjen. Men det er ytterst sjelden. Så jevnt over er ikke mennesker med alvorlige psykiske lidelser farlige for andre mennesker. De kan være en fare for seg selv, ja, og de kan oppleves truende. Dette fordi de har en oppførsel som avviker fra det vi anser som normalt. En ting som imidlertid er veldig synd, er at de har fått et stigma knyttet til seg, mange assosierer nettopp mennesker med schizofrendiagnose, feks, med drapsmenn. Det lider mange av dem svært under. Her tenker jeg tabliodpressen har vært med på å skape et slikt inntrykk i det de omtaler utagerende (som i voldelige) mennesker med psykiske lidelser, men ikke de andre, de som muligens bare diskuterer med stemmene i hodet sitt eller oppfører seg "spesielt". Det behøver på ingen måte gjøre dem voldelige. Men de kan helt klart oppleves ubehagelige og kanskje også uforutsigbare for dem rundt. Jeg ville rådet deg til å være litt ekstra vaktsom overfor din nye nabo og passe på å ikke stille deg i situasjoner som evt kunne blitt utrygge for deg, tenker da på å havne i et hjørne uten en dør å gå ut gjennom, feks, men ellers ikke la en persons lidelsesuttrykk mistolkes som aggresjon rettet mot deg med mindre det faktisk er det. 

Jeg svarer muligens litt på siden her, men jeg følte for å bringe en litt annen vinling og prøve å dempe litt av trådstarters frykt. Klart du skal flytte om det med tiden kjennes like uholdbart. Men ikke bruk energi på å være redd om det ikke er noen  reell grunn til det, det var helst det jeg ønsket å formidle. 

Endret av Peres
Tilføyelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"håper jeg kan få henne ut". 

Wow. Jeg blir satt ut, jeg. 

Skjønner at det er kjipt, og direkte regelbrudd kan man ta opp med styret, og og kriminelle handlinger kan man melde til politiet, men ta 2 sekunder og tenk hvordan det er for henne, da, som lever med dette hele tiden og i tillegg må forholde seg til folk som ønsker henne så vondt uten at de i det hele tatt kjenner henne :(

$Ringe politiet, ringe kommunen, ringe noen andre som skal komme og ta henne bort" fra hjemmet sitt, så hun ikke plager deg... Trist lesning. 

Du har valgt å flytte til et sameie, da må du faktisk forholde deg til naboer. Det skal ganske mye til før man kan kreve å "få ut" de naboene man ikke liker. 

Kan hende det hadde blitt bedre for alle om noen faktisk tok mot til seg og snakket med henne, viste henne en smule medmenneskelighet. 

Anonymkode: 1ae66...0f5

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selger sa det var greie naboer og la til at en var litt syk, men hun brukte bare å snakke med henne utenfor av og til. Jeg fikk ingen inntrykk at det var så ille som det egentlig er. Så jeg synes hun holdt tilbake informasjon. TS.

Anonymkode: 182b4...7ac

Greie naboer, men en som er litt syk? Spurte du ikke hvordan syk? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"håper jeg kan få henne ut". 

Wow. Jeg blir satt ut, jeg. 

Skjønner at det er kjipt, og direkte regelbrudd kan man ta opp med styret, og og kriminelle handlinger kan man melde til politiet, men ta 2 sekunder og tenk hvordan det er for henne, da, som lever med dette hele tiden og i tillegg må forholde seg til folk som ønsker henne så vondt uten at de i det hele tatt kjenner henne :(

$Ringe politiet, ringe kommunen, ringe noen andre som skal komme og ta henne bort" fra hjemmet sitt, så hun ikke plager deg... Trist lesning. 

Du har valgt å flytte til et sameie, da må du faktisk forholde deg til naboer. Det skal ganske mye til før man kan kreve å "få ut" de naboene man ikke liker. 

Kan hende det hadde blitt bedre for alle om noen faktisk tok mot til seg og snakket med henne, viste henne en smule medmenneskelighet. 

Anonymkode: 1ae66...0f5

Det var dette jeg også reagerte på. At det syntes som om mange i tråden anså denne kvinnen som et undermenneske, omtrent, mens hun snarere er en kvinne som lider. Vis litt medfølelse, da, folkens. Kanhende har hun dårlige perioder i blant. TS kan jo evt ta hjemmesykepleien til siden på et tidspkt, om de er innom og ser til henne, og fortelle at hun er redd for sin nabo. De vil måtte overholde taushetsplikten, men kanskje vil bare det å se at en ung, kvinnelig assistent, feks, er alene med naboen i leilegheten, la TS forstå bedre at hun ikke er farlig. Mennesker som anses som farlige og er under oppfølging av kommunen blir ikke plassert i "vanlige" boliger. Og det at politiet rykker ut mot ordensforstyrrelser gjør heller ikke disse ordensforstyrrerne til noe annet enn nettopp forstyrrende. 

Endret av Peres
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle forøvrig likt å vite hva slags tanker og holdninger de som har svart på denne tråden har om mennesker med utfordringer knyttet til rus eller psykisk helse. Det er mange som på et tidspunkt i livet vil streve med avhengighet av et eller annet slag, eller dårlig psykisk helse. Fordømmelse hjelper svært få av disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i en ganske kjip situasjon akkurat nå. Jeg har for en uke siden flyttet inn i min første bolig, som er i en 6-mannsbolig. Felles inngang. I går opplevde jeg et ordentlig sirkus utfor døra mi, det var roping og skriking, banning og gråt. Det viser seg at jeg bor med en rusmisbruker som er meget ustabil. Hun snakket med seg selv og var helt fortvilet. En annen nabo ringte politiet så de kom å snakket med henne, men hun fortsatte bare bråket inne i sin egen leilighet langt ut på natt. Hun var så ustabil at jeg ble livredd henne.

Jeg har skjønt det slik at dette har pågått lenge, og jeg føler meg lurt av selger og megler som ikke informerte om henne. Jeg er utrygg og redd etter denne episoden, jeg bare venter på en ny en. Jeg blir ikke å tør å ha besøk av tantebarna mine her og gruer meg hver gang jeg skal gå ut eller inn av boligen.

Har noen opplevd noe lignende? Jeg håper jeg kan få henne ut på en eller annen måte, men føler meg så hjelpeløs nå.

Hva skal jeg gjøre?

Du er nordlæning ikke sant? 

Anonymkode: 71bc2...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en slik type nabo for noen år siden. Endte med at hun rant på meg og stakk meg med kniv. Midt på formiddagen.

Beklager, jeg skjønner at alle må ha et sted å bo. Men noen ganger bør man få forståelse for den frykten man kan kjenne på. 

Anonymkode: 30dda...1a8

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Theo_1 skrev:

Slikt kan utvikle angst og utrygghet, som du kan slite med lenge. Vet ikke om det går å reklamere på det heller. Men et av kravene til å kunne reklamere er at produktet / tjenesten står til det en kan forvente. Det der er ikke det

Man kan vel gå til sak om det spesifikt ble spurt megler om naboforhold, eller om det står i annonsen "gode naboer" ol. Hvis denne personen har vært slik lenge så har du jo naboene sine ord på det. 

For tryggheten kan du jo fest slik lenke på døren? Hvis hun skulle ringt på og du føler du må åpne, så kan hun hvertfall ikke komme inn. 

Ville ellers latet som ingenting. Si hei når du går forbi (og hun ikke er sint), ikke hiss opp en situasjon. Ring politiet ved bråk. 

Kan være lurt å prate med naboene. Hjelper kanskje om dere bytter på å ringe politiet slik de forstår at alle synes det er et problem. Kan også være greit å få nummeret deres hvis du trenger å få tak i de. Kan jo være hvis hun utagerer utenfor døren din eller du føler deg truet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg vet dessverre ikke om hun eier boligen selv eller har fått den fra kommunen. Jeg får sende klage, men føler det ikke nytter siden hun har fått holdt på slik i 4 år.

Kan jeg klage på salget av boligen? Kreve penger siden de holdt tilbake informasjon om hvor ustabil en nabo det er her?

Vet ikke om du har noen sak, men kjøpte de eierskifte forsikring når du kjøpte? I såfall tar du kontakt med de, der hjelper de deg med å klage og eventuelt kreve heving av kjøpet dersom det er mulig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg vet dessverre ikke om hun eier boligen selv eller har fått den fra kommunen. Jeg får sende klage, men føler det ikke nytter siden hun har fått holdt på slik i 4 år.

Kan jeg klage på salget av boligen? Kreve penger siden de holdt tilbake informasjon om hvor ustabil en nabo det er her?

Ja det kan du faktisk. Så her ville jeg tatt kontakt med megler. 

Anonymkode: bc3ec...d2c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Jeg synes også fryktelig synd i henne, jeg vil jo hun skal få den hjelpen hun trenger. Jeg synes ikke det er bra hun bor alene som hun gjør nå, det virker som hun blir verre av det. Skulle ønske det fantes en bedre plass for henne.

Så beklager hvis jeg virket kald og ufølsom mot hennes lidelse og situasjon. Dette er første gang jeg opplever rus og psykiske lidelser så tett på meg. Jeg fikk rett og slett sjokk og ble vettskremt.

Det ser ut som jeg bare må leve med dette og ringe politiet om det skulle bli ille eller hun bryter husreglene.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, Theo_1 skrev:

Reklamasjon fordi du har som kjøper av et produkt eller tjeneste at du får det som er rimelig å forvente av produktet/tjenesten. Hvis det er tilbakeholdt informasjon om nabolaget som er negativt for kjøper, så står ikke produktet til forventningen. 

her blander man litt ulike lover mtp problemstillingen om mulig reklamasjonskrav. 

Ved salg av bolig: Avhendingslova

Ved kjøp av håndverkertjenester (altså f snekker): Lov om håndverkertjenester

Ved kjøp av ting som forbruker (altså at du som privatperson kjøper ting av virksomheter): Lov om forbrukerkjøp

Ved kjøp mellom forbrukere eller mellom virksomheter: Kjøpsloven

Til TS: Her virker det som de har tilbakeholdt noe informasjon ja. Hvorvidt dette er tilstrekkelig til å heve kjøpet vet jeg ikke, men muligens prisavslag. Er en veldig spesiell problemstilling så noen som har erfaring fra lignende saker (advokat) bør du forhøre deg med. 

Tegnet du boligkjøperforsikring? Hvis ikke, kontakt forsikringsselskapet du har innboforsikring/boligforsikring hos og sjekk om de har såkalt rettshjelpsdekning ved boligtvist sånn som dette. Da kan du bruke advokat som vil sende mesteparten av kostnadene til forsikringsselskapet som kun vil kreve mindre egenandeler fra deg. 

Du kan rette kravet direkte til selgers boligselgersforsikringsselskap selv (om selger tegnet dette i fbm salget), men kan være greit å få bistand av advokat. 

Siden dette høres såpass alvorlig ut hadde jeg tatt kontakt med et advokatfirma som jobber med fast eiendom og høre med dem om de tror du kan ha en sak. 

Søk opp advokater her: 

https://www.advokatenhjelperdeg.no/

De kan også hjelpe deg med å finne ut om du har forsikringsdekning.

Lykke til. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, stakkars menneske. Naboen altså, ikke TS.

Anonymkode: 31d6a...8e8

Det er ikke synd på naboen. Det er denne naboen som er farlig for alle rundt seg. Det er hun som bråker og lager styr.

Anonymkode: 6bfd2...125

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en slik type nabo for noen år siden. Endte med at hun rant på meg og stakk meg med kniv. Midt på formiddagen.

Beklager, jeg skjønner at alle må ha et sted å bo. Men noen ganger bør man få forståelse for den frykten man kan kjenne på. 

Anonymkode: 30dda...1a8

Slike folk burde blitt samlet. De burde ikke bo med normale mennesker. De er livsfarlige for barn og det slenger gjerne brukte sprøyter rundt omkring etter dem i tillegg.

Har vært nabo med slike mennesker og flyttet ganske kjapt. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke synd på naboen. Det er denne naboen som er farlig for alle rundt seg. Det er hun som bråker og lager styr.

Du har ingen bevis for at hun er farlig overhodet. Vennligst les deg opp om avhengighet og psykisk sykdom, ikke spre feilkunnskap på et åpent forum lest av mange mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...