AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #1 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg tenker at sms er noe man burde kunne sende hele døgnet, men flere jeg kjenner mener at man ikke må sende dette for sent. At det nærmest blir sett på som en avbrytelse på linje med å ringe. Hva tenkes om dette? Ja, jeg ble inspirert av tråden om "cutoff-tidspunkt for å ringe... https://forum.kvinneguiden.no/topic/1417649-når-er-cutoff-tidspunkt-for-å-ringe-venner-og-bekjente-om-kvelden/ Anonymkode: 0cc03...92d 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #2 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg driter i det. Har uansett stilt inn at telefonen ikke gir lyd fra seg eller lyser opp i tidsrommet 21-06 Anonymkode: bebd0...ea1 15
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #3 Skrevet 21. oktober 2020 Folk får gjøre som de vil for min del. Jeg har «ikke forstyrr» etter kl 23 så da kommer ikke noe gjennom med unntak av utvalgte kontakter i tilfelle noe skjer. Flere burde lære seg fordelen med lydløs Anonymkode: da8da...8bc 16
GammelKaktus Skrevet 21. oktober 2020 #4 Skrevet 21. oktober 2020 Spørs på mottaker tenker jeg. Selv sender jeg sjelden noe etter 21, men har lyden av på melding så registerer ikke om jeg for om jeg ikke ser på telefonen. 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #5 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg har ingen problemer med å få sms sent på kvelden/natten, det forstyrrer ikke meg, men jeg har mange ganger lurt på hvorfor det var så viktig å sende en melding på et slikt tidspunkt. De eneste sms-ene jeg har fått på natten, og som jeg forstår hvorfor ble sendt på det tidspunktet, var den som hadde beskjeden "Ring meg når du har sett denne!", og de som avlyser avtaler som er så tidlige at de ikke har mulighet til å få tak i meg på morgenen før jeg må dra ut. Meldinger av typen "se hva bikkja gjorde", og "kan du sende meg en oppskrift på sjokoladekake?" sendt kl 3 på natten er bortsastet på meg. De kaster jeg et blikk på når jeg står opp, og så går de i glemmeboka siden jeg ikke kan svare der og da. Men det er klart, vi har alle ulike måter å bruke telefonene våre på. Anonymkode: ca002...b5b 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #6 Skrevet 21. oktober 2020 Før jeg fikk telefon med ikke-forstyrr-liste-med-unntaksmuligheter syntes jeg det var drittirriterende med folk som sendte sms midt på natten. Jeg må være tilgjengelig på telefon, siden jeg har en far som er veldig syk, og jeg vil være tilgjengelig om min mor skulle trenge meg. Ufattelig irriterende når noen da sender sms med "ke de går i" kl 3.... Men nå har jeg fått telefon hvor jeg kan sette ikke-forstyrr, men ha unntaksliste for hvem som kan få forstyrre. Så da spiller det ikke noen rolle når folk sender sms lenger. Anonymkode: 84054...f3a 11
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #7 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg hadde blitt irritert av å få sms på natten. Hvis det er noe som er så viktig at jeg trenger å vite det på natten, så er det bedre om folk ringer, det er slett ikke sikkert at jeg våkner av en sms. Hvis det ikke er så viktig at jeg trenger å vite det om natten, så kan folk vente med å sende det til det er dag. Jeg vet ikke om telefonen min har mulighet til å lage en unntaksliste for ikke forstyrr, men jeg hadde ikke ønsket å ha en slik liste. Jeg jo ikke nødvendigvis hvilke nummer som bør være på listen. La oss f.eks. si at min mor får et illebefinnende, og blir kjørt til sykehus i ambulanse. Hvordan skal jeg vite hvilke nummer som skal på listen for at sykehuset skal kunne varsle meg? Anonymkode: 321fd...c03 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #8 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg våkner og får ikke sove igjen, og pga en jobb som kan ringe må jeg ha lyd på. Så ser på mennesker som sender sms etter kl 22 som rimelige selvsentrert og svarer så klart ikke. Anonymkode: e9a30...3f5 4
ekkoet Skrevet 21. oktober 2020 #9 Skrevet 21. oktober 2020 Det kommer veldig an på. Noen vet jeg jeg kan sende til frem til 24 på en hverdag, de jeg ikke kjenner ville jeg nok droppe å sende til etter 22.30. Men haster det, så haster det, da kan det være jeg tøyer strikken litt (men da skal det også være i mottakers interesse at de får meldingen). Om jeg uansett ikke regner med å få svar skriver jeg da gjerne meldingen og legger den til forsinket avsending slik at den blir sendt kl 0630-07 neste morgen.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #10 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg sender ikke etter 22. Selv har jeg lyden av så spiller ingen rolle om jeg får, men tenker det kan være grunner til at folk må være tilgjengelig hele døgnet, altså ha lyden på og vil ikke vekke noen unødig. Selv hadde jeg våknet av en slik lyd. Anonymkode: 5b3b7...63a
PassionatePatti Skrevet 21. oktober 2020 #12 Skrevet 21. oktober 2020 (endret) Om jeg kommer på noe viktig jeg vil formidle før jeg glemmer det, sender jeg meldingen uansett klokkeslett. Jeg regner med at vedkommende har nok omløp i hodet til å sette mobilen på lydløs ved leggetid. Ellers sender jeg ikke meldinger etter kl. 22. Endret 21. oktober 2020 av PassionatePatti 1
Gjest ti10 Skrevet 21. oktober 2020 #13 Skrevet 21. oktober 2020 Ja, jeg synes at hvis det kan vente, kan man godt droppe det etter 22. Det er noen av oss som må ha tlf på på grunn av andre ting, og da synes jeg det er ganske irriterende å våkne av unødvendig mas når jeg har lagt meg tidlig fordi jeg må tidlig opp. Jeg prøver også å ikke sende meldinger til folk sent med mindre ting ikke kan vente, eller at jeg er helt sikker på at de er oppe og våkne. Men det virker som at folk bryr seg mindre og mindre om at de kanskje forstyrrer når de kontakter folk til litt ugunstige tidspunkt. Det er jo bare å se noen av kommentarene her. Det er vel noe av den der tilgjengelighetsmentaliteten. Det pussige er at mange som klager over å bli kontaktet sent, selv driver med akkurat det samme
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #14 Skrevet 21. oktober 2020 Mottar så å si aldri sms. Hvis jeg trenger å ha lyd på tlf, så kan jeg slå av varsler fra apper som messenger. Synes man kan sende melding hele døgnet. Sender aldri sms, men bruker stort sett messenger eller snapchat. Anonymkode: ba237...4a0 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #15 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg tar gjerne i mot sms'er døgnet rundt. Det er noe jeg ikke på noen måte forventer et kjapt svar på og sammenligner det heller med mail. For det kan man vel sende 24/7... eller er det noen som ikke gjør det heller? Noen noen vil ha aktivert sms-lyd dersom det er noe viktig. Altså.. er det noe viktig så kommer det vel en telefon? Hvis jeg måtte få tak i en person midt på natta så hadde jeg definitivt ikke sendt en sms. Anonymkode: 0cc03...92d 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #16 Skrevet 21. oktober 2020 17 minutter siden, PassionatePatti skrev: Om jeg kommer på noe viktig jeg vil formidle før jeg glemmer det, sender jeg meldingen uansett klokkeslett. Jeg regner med at vedkommende har nok omløp i hodet til å sette mobilen på lydløs ved leggetid. Ellers sender jeg ikke meldinger etter kl. 22. Men du har ikke omløp i hodet selv til å tenke langt nok til å komme på at det kan være mange ulike grunner til at folk MÅ ha telefonen på med lyd også etter leggetid....? Som syke slektninger, barn som er ute sent på arrangement, o.l? Anonymkode: 84054...f3a 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #17 Skrevet 21. oktober 2020 Nei selvfølgelig er det ikke for sent. Det er ikke for sent å ringe heller. Mottaker står for risikoen Anonymkode: 914e1...9a5
Lisa Rowe Skrevet 21. oktober 2020 #18 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg og vennene mine sender meldinger til hverandre døgnet rundt. Vi er unge, den generasjonen som vokste opp med sosiale medier og elektronikk, og jeg har merket at dette spiller en rolle. 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #19 Skrevet 21. oktober 2020 3 minutter siden, Lisa Rowe skrev: Jeg og vennene mine sender meldinger til hverandre døgnet rundt. Vi er unge, den generasjonen som vokste opp med sosiale medier og elektronikk, og jeg har merket at dette spiller en rolle. Og unge sover for lite og føler mer press. Kan kanskje være en god ide også for der å ha sosiale regler. Som man ringer ikke eller sender sms etter 22. Anonymkode: e9a30...3f5 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #20 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg synes man skal gi seg innen kl. 22. Hvis det haster, går jeg ut fra at du ringer, og haster det ikke kan du vente til i morgen. Anonymkode: f866d...27c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå