Gå til innhold

Trenger man færre kjøretimer om man tar med automatgir?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det merkbart lettere på den måten at man trenger færre kjøretimer?

Jeg har ikke mulighet til øvelseskjøring privat og har ikke ubegrenset med penger til å bruke på lappen🙁

Anonymkode: e43b1...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke mulighet til øvelseskjøring privat og har ikke ubegrenset med penger til å bruke på lappen🙁

Ja absolutt! :) 

Anonymkode: 57128...95d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen med automatgir, men øvelseskjørte litt privat med manuell.  Det er helt klart enklere å lære seg automat siden man kan konsentrere seg mest om trafikken og ikke så mye om bilhåndtering.

Men det er klart at hvis du har vanskelig for å lese trafikken, skilter og regler og sånn så må man jo ta timer til man har god forståelse for det. 

Men generelt vil jeg si at man kutter godt med på tida man bruker på å ta lappen når bilen er automatgir. 

Anonymkode: bee3e...653

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er billigere hvis du velger å ta med automat, men jeg tror det er såpass avhengig av hvor lett du lærer deg trafikkbildet og hvordan du skal kjøre, at det kan ta like lang tid med like mange eller til og med flere kjøretimer, med automat.

Jeg valgte manuell, og hadde personlig veldig lite problemer med å lære meg å gire og å bruke girene økonomisk og riktig, men jeg kjører automat nå fordi det er det vi har i den ene bilen vi har.
Jeg har likevel ikke vansker med å låne en bil med manuell, fordi det satte seg i ryggraden hos meg. Mange andre vil kanskje ha større problemer enn jeg har de gangene jeg låner feks pappa sin bil med manuell.
Og hvis vi kjøper en ekstra bil etter hvert, kommer jeg til å velge en liten tredørs eller noe, med manuelt gir, fordi jeg faktisk liker det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg snakket med en kjørelærer som sa at det tar ca 6 timer ekstra å mestre manuell gir.

Personlig tror jeg man blir en bedre begynnersjåfør med automatgir, fordi man kan fokusere mer på trafikkbildet i nybegynnerfasen, mens de med manuell gir bruker veldig mye av oppmerksomheten sin på det tekniske rundt giringen.

Anonymkode: 2e3b9...093

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg snakket med en kjørelærer som sa at det tar ca 6 timer ekstra å mestre manuell gir.

Personlig tror jeg man blir en bedre begynnersjåfør med automatgir, fordi man kan fokusere mer på trafikkbildet i nybegynnerfasen, mens de med manuell gir bruker veldig mye av oppmerksomheten sin på det tekniske rundt giringen.

For de flinke tar det sikkert bare 6 ekstra timer, jeg har kjørt i langt flere enn det og mestrer det fortsatt ikke😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye enklere. Mye bedre å konsentrere seg om det viktige (bilkjøringen) fremfor å operere gir og clutch. Hvis du skulle ombestemme deg så vil det jo være en veldig smal sak å lære seg det senere. (gir og clutch er lett å lære seg når du alt kan å kjøre bil)

Anonymkode: 114c2...985

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det som sies over, mye enklere å fokusere på trafikkbildet heller enn det tekniske med automat. I tillegg vil jeg si at gir krever en del mengdetrening, og det blir fort en del dyrere om du ikke har mulighet til å øvelseskjøre privat. Jeg ville tatt automatlappen nå, og lært meg manuell seinere om det skulle bli aktuelt. 

Anonymkode: 25137...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2020 den 18.58, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg ikke. Tar ikke lange tiden å lære seg girskift. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 19.10.2020 den 18.58, AnonymBruker skrev:

Å kjøre en bil uten manuelle gir er betraktelig enklere, og man får fokusert mer på de andre tingene. Det tar kortere tid, hvor mye kortere tid varierer voldsomt.

Spørsmålet er vel heller, trenger du førerkort til manuelt giret bil i dag? Jeg ser noen kommer med absurde scenario som at de er på hytten og noen holder på å dø, og hva skal de gjøre da? Nødrett løser det. Leiebiler er uproblematisk, amerikanere klarer fint å få leid seg bil. Arbeidsgivere kan være verre, slik som hjemmehjelp for eksempel.

Du kjører ikke opp til semi hvis du skal kjøre en fiat med automatgir. Kjør opp til det du trenger i dag, og utvid når du trenger mer. I 2022 endrer de regelverket, så da vil du kunne utvide uten å måtte kjøre opp på nytt, litt som konvertering fra A1 (lettmotorsykkel) til A2 (mellomtung). 

I tillegg kan du kjøre opp til bil og henger (BE) på manuell senere og få fjernet automatbegrensningen. Da innebærer det ingen ekstra kostnad utover BE-prisen (såfremt du får øvd på giring).

Det er mye lettere å lære seg å kjøre med gir når man kan kjøre bil. Å gire er en liten del av det å kjøre bil.

På 20.10.2020 den 0.52, AnonymBruker skrev:

Be vedkommende gi deg et bindende tilbud på konvertering fra kode 78 som kun koster 6x 45 minutter kjøretimer + leie av bil til førerprøve. 

På 20.10.2020 den 10.32, AnonymBruker skrev:

Det er mye enklere. Mye bedre å konsentrere seg om det viktige (bilkjøringen) fremfor å operere gir og clutch. Hvis du skulle ombestemme deg så vil det jo være en veldig smal sak å lære seg det senere. (gir og clutch er lett å lære seg når du alt kan å kjøre bil)

Anonymkode: 114c2...985

Helt enig. Å lære seg å gire etter at man kan kjøre er lett.

På 20.10.2020 den 8.30, AnonymBruker skrev:

For de flinke tar det sikkert bare 6 ekstra timer, jeg har kjørt i langt flere enn det og mestrer det fortsatt ikke😅

Noen lærer seg bakkestart ved at jeg forklarer det en gang, andre trenger 6 timer bare på det. Folk er forskjellige. Men hvorfor lære noe man ikke trenger?

På 20.10.2020 den 13.31, AnonymBruker skrev:

Støtter det som sies over, mye enklere å fokusere på trafikkbildet heller enn det tekniske med automat. I tillegg vil jeg si at gir krever en del mengdetrening, og det blir fort en del dyrere om du ikke har mulighet til å øvelseskjøre privat. Jeg ville tatt automatlappen nå, og lært meg manuell seinere om det skulle bli aktuelt. 

Anonymkode: 25137...b85

Uten å øve privat blir det dyrt, for noen ved at de kjører mange timer før de kjører opp, for noen ved at de stryker og for andre ved at de krasjer. Uansett er det dyrt å kjøre bil uten tilstrekkelig øving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge kjørelæreren min er det vanlig å trenge flere timer på manuell, men at de elevene til gjengjeld knekker koden med riktig svingteknikk, stabilitet og riktig nedbremsing før f.eks. kryss tidligere fordi de ofte er på trinn 2 lengre. 🤔

Anonymkode: c59d7...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...