Gå til innhold

Ingen spiser tang i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Hunter7 skrev:

Jeg er ganske sikker på at du er inne på noe her. Tang og tare skal visstnok være veldig næringsrikt, en såkalt superfood, og med den kystlinja Norge har, så burde det ikke være noe problem å sette igang produksjon. Vi har jo strengt tatt råvaren rett utenfor husdøra. 

Jeg synes tang og tare er nydelig, og bestiller det gjerne på restaurant. Selv har jeg aldri tilberedt det ganske enkelt fordi jeg aldri har tenkt på det.
Og som noen over her, tang og tare har vært brukt tidligere i matlaging (i Skottland har de bl.a. en melkedessert hvor tang/tare blir brukt som gelatin), men etterhvert gått i glemmeboka. Kanskje ble det også ansett som fattigmannskost, og med økt økonomisk velferd, forsvant "behovet" for å spe på ei slunken husholdning med "fjæras grønnsaker".

Det gjøres allerede! :) 

https://bioregionvestland.com/blog/i-en-ker-p-sjen-dyrkes-havets-urter

Anonymkode: 8b9d9...bed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiste tang senest i går, rundt mine maki-sushi. Det var godt.

Noen annen tang frister ikke å prøve egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Brunhilde said:

AgarAgar er jo det veganske alternativet til gelatin så jeg skjønner ikke helt hvordan du kan si at det har gått i glemmeboken?

Beklager, tenkte ikke på agar. 

Men agar utvinnes vel fra rødalger hovedsaklig i det asiatiske rom - hvis jeg ikke husker feil. Pakken med tang/kelp jeg fikk fra Skottland var tørket tang/tare, og så ut som mislykka pastaskruer både i form og farge. (Nå er jeg veldig flisespikkete her, sorry)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2020 den 9.05, AnonymBruker skrev:

Stemmer det, dette er jo veldig trendy for tiden, jeg følger to bedrifter på IG som har startet produksjon av slikt krydder.

Er ikke helt fan av at de mikser tangen i alle slags kryddermikser da, men det finnes også feks ren søl, https://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/palm_pal.htm 

Jeg har fått tang servert til fisk engang i Bretagne, det så omtrent ut som grønn tagliatelle, men hadde en syrlig vinaigrette og rosépepperkorn, og smakte av salt og hav. Skulle gjerne kunnet tilberede det selv!

Anonymkode: 8b9d9...bed

Ja, det er ren søl og den som heter "taremix" jeg pleier å bruke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har krydder og salt med tang i, synes det er veldig godt :)

Anonymkode: ee9bd...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker dulse, eller søl som det heter på norsk, i smoothie, men man kan ha den på maten også. Syns det er veldig godt. Tror det komme mer og mer i kostholdet vårt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, PassionatePatti skrev:

Tang er havets avfall. Jeg står over. 

Det er omtrent som å si at planter er jordens avfall.

Anonymkode: 53c3e...1ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...