Gå til innhold

Ingen spiser tang i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På tross av lang kystlinje er det visst ikke noen tradisjon for å spise tang i Norge. For mange år siden tenkte jeg jeg skulle prøve det, og plukket blæretang og spiste, men det smakte jo helt forferdelig. Isenere tid har jeg skjønt at det finnes flere typer tang og tare man kan spise og de smaker forskjellig, og mine favoritter nå er dulse og nori, det er jo så godt! Har dog ikke plukket det i Norge enda siden jeg ikke bor ved kysten nå. Blæretang sliter jeg fortsatt litt mer med, men tar litt som kosttilskudd, kanskje jeg blir vant til det. Men dulse altså, får ikke nok av det, anbefales å prøve!

Anonymkode: 53c3e...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vikingene hadde med seg tang som kosttilskudd når de dro på lange sjøreiser. På land har folk brukt tang til å drøye ut fòr til husdyr.

Så det har vært tradisjon for å bruke tang, det har vel bare gått i glemmeboka som så mye annet.

Anonymkode: 34c65...6ad

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så at èn av de makrell i tomat variantene som Lofoten produktet kommer med var med tang. Kan ikke si det hørtes så fristende ut.. Kunne sikkert prøvd å spise det hvis det hørtes ut som det kunne smake ok med resten av retten. 

Anonymkode: 27710...399

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvordan tilbereder du dulse?

Anonymkode: bd81e...ff4

Jeg spiser det bare rett ut av posen som snacks :P TS

Anonymkode: 53c3e...1ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så at èn av de makrell i tomat variantene som Lofoten produktet kommer med var med tang. Kan ikke si det hørtes så fristende ut.. Kunne sikkert prøvd å spise det hvis det hørtes ut som det kunne smake ok med resten av retten. 

Anonymkode: 27710...399

Hmm....interessant. Ser den er med butare, det har jeg ikke smakt: https://tingmedtang.no/butare/

Anonymkode: 53c3e...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange vekster i norsk natur som også er spiselige, men du ser ikke hvermansen plukke "ugress"  for å spise til middag for det.  Det mest vanlige er å plukke sopp og bær. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett all dritten som ligger å flyter i fjæra?, tang høres sikkert fint, sunt og økologisk ut på papiret men det er ikke fult så rosenrødt hvis man stikker huet under vann og ser hva tangen vokser på.

Anonymkode: df070...9d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser jo tang når jeg spiser sushi. Så bruker jeg tang-krydder når jeg lager mat, så sånn sett spiser jeg tang hver dag, men i små doser.

(for tang-krydder, google "sjøsaker", det er en liten bedrift som produserer krydder basert på tang og tare).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fried seaweed som man får på enkelte asiatiske restauranter er supergodt. 

Anonymkode: 8f559...85d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Alice123 skrev:

Jeg spiser jo tang når jeg spiser sushi. Så bruker jeg tang-krydder når jeg lager mat, så sånn sett spiser jeg tang hver dag, men i små doser.

(for tang-krydder, google "sjøsaker", det er en liten bedrift som produserer krydder basert på tang og tare).

Stemmer det, dette er jo veldig trendy for tiden, jeg følger to bedrifter på IG som har startet produksjon av slikt krydder.

Er ikke helt fan av at de mikser tangen i alle slags kryddermikser da, men det finnes også feks ren søl, https://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/palm_pal.htm 

Jeg har fått tang servert til fisk engang i Bretagne, det så omtrent ut som grønn tagliatelle, men hadde en syrlig vinaigrette og rosépepperkorn, og smakte av salt og hav. Skulle gjerne kunnet tilberede det selv!

Anonymkode: 8b9d9...bed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en del kelp/tare som jeg kjøper tørket på asiabutikker, men som regel så blir det brukt til kraft i diverse asiatiske oppskrifter. Taresalat har jeg ikke helt vendt meg til konsistensen av, men det hender at jeg finhakker taren og har den oppi en vegetarisk "fiskegrateng" så tare har flust av muligheter som jeg enda ikke har utforsket! 

Anonymkode: 9831a...9a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du sett all dritten som ligger å flyter i fjæra?, tang høres sikkert fint, sunt og økologisk ut på papiret men det er ikke fult så rosenrødt hvis man stikker huet under vann og ser hva tangen vokser på.

Anonymkode: df070...9d5

Ja hva vokser den på? Den tangen jeg har sett i fjæra har vokst på stein. TS

Anonymkode: 53c3e...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Har du sett all dritten som ligger å flyter i fjæra?, tang høres sikkert fint, sunt og økologisk ut på papiret men det er ikke fult så rosenrødt hvis man stikker huet under vann og ser hva tangen vokser på.

Anonymkode: df070...9d5

Tang må være noe av det enkleste å dyrke i tanker. Trenger ikke mye plass heller, da man kan ha de tankene hvor enn man vil. Så det handler nok om vilje, ikke manglende muligheter

Anonymkode: c0241...f98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tang må være noe av det enkleste å dyrke i tanker. Trenger ikke mye plass heller, da man kan ha de tankene hvor enn man vil. Så det handler nok om vilje, ikke manglende muligheter

Anonymkode: c0241...f98

Jeg er ganske sikker på at du er inne på noe her. Tang og tare skal visstnok være veldig næringsrikt, en såkalt superfood, og med den kystlinja Norge har, så burde det ikke være noe problem å sette igang produksjon. Vi har jo strengt tatt råvaren rett utenfor husdøra. 

Jeg synes tang og tare er nydelig, og bestiller det gjerne på restaurant. Selv har jeg aldri tilberedt det ganske enkelt fordi jeg aldri har tenkt på det.
Og som noen over her, tang og tare har vært brukt tidligere i matlaging (i Skottland har de bl.a. en melkedessert hvor tang/tare blir brukt som gelatin), men etterhvert gått i glemmeboka. Kanskje ble det også ansett som fattigmannskost, og med økt økonomisk velferd, forsvant "behovet" for å spe på ei slunken husholdning med "fjæras grønnsaker".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjøpte røkt laks med mær (sukker tare) på meny før helgen :) Ikke tenkt på det før nå men det er spennende å smake på og se om det kommer flere produkter, kanskje det blir mer vanlig etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Emet skrev:

Kjøpte røkt laks med mær (sukker tare) på meny før helgen :) Ikke tenkt på det før nå men det er spennende å smake på og se om det kommer flere produkter, kanskje det blir mer vanlig etter hvert.

Sørlandschips kom med en limited edition chips med tang nå i vår, men den fant jeg aldri uansett hvor mye jeg lette 

Anonymkode: 9831a...9a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hunter7 said:

...

Og som noen over her, tang og tare har vært brukt tidligere i matlaging (i Skottland har de bl.a. en melkedessert hvor tang/tare blir brukt som gelatin), men etterhvert gått i glemmeboka. Kanskje ble det også ansett som fattigmannskost, og med økt økonomisk velferd, forsvant "behovet" for å spe på ei slunken husholdning med "fjæras grønnsaker".

 

AgarAgar er jo det veganske alternativet til gelatin så jeg skjønner ikke helt hvordan du kan si at det har gått i glemmeboken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...