Gå til innhold

"Hva? Spørre etter jobb?"


PetterKanin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Just now, PetterKanin said:

Imponerende argument.

Du må gjerne komme med dine argumenter for at en med fersk mastergrad i hånda skal gå til resepsjonen i et departement og spørre etter jobb.

Anonymkode: 75639...48d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, PetterKanin skrev:

Imponerende argument.

Jeg tror du gjør deg dum nå

Anonymkode: 40ad6...675

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjerne komme med dine argumenter for at en med fersk mastergrad i hånda skal gå til resepsjonen i et departement og spørre etter jobb.

Anonymkode: 75639...48d

Hvorfor i all verden skulle jeg argumentere for det? En med fersk mastergrad burde imidlertid klare å oppsøke andre potensielle arbeidsgivere for å tilby sine tjenester. Komme andre i forkjøpet.

Endret av PetterKanin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, PetterKanin skrev:

Hvorfor i all verden skulle jeg argumentere for det? En med fersk mastergrad burde imidlertid klare å oppsøke andre potensielle arbeidsgivere for å tilby sine tjenester. Komme andre i forkjøpet.

Når man har en mastergrad og vil søke på en stilling som krever mastergrad, så møter man ikke bare opp på en arbeidsplass, spør etter sjefen og spør om de har ledig stilling. 

Anonymkode: 02621...eb2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, PetterKanin said:

Hvorfor i all verden skulle jeg argumentere for det? En med fersk mastergrad burde imidlertid klare å oppsøke andre potensielle arbeidsgivere for å tilby sine tjenester. Komme andre i forkjøpet.

Ah, så det er fra resepsjonen Sopra Steria og Hydro rekrutterer? Uendelig takknemlig for at du opplyste om det! Da skal jeg endelig få meg jobb der! /s

Anonymkode: 75639...48d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når man har en mastergrad og vil søke på en stilling som krever mastergrad, så møter man ikke bare opp på en arbeidsplass, spør etter sjefen og spør om de har ledig stilling. 

Anonymkode: 02621...eb2

Ikke om det er lite tiltak i en, nei. Om man oppriktig ønsker jobb så stiller man seg på tilbudssiden uten å nøle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ah, så det er fra resepsjonen Sopra Steria og Hydro rekrutterer? Uendelig takknemlig for at du opplyste om det! Da skal jeg endelig få meg jobb der! /s

Anonymkode: 75639...48d

Du skjønner det, det er ikke alle arbeidsgivere dom er så store at de har en egen resepsjon med egne resepsjonister. Det er ikke slik at det som må til for å få en ingeniørstilling i Hydro er det samme som må til for å få tilsvarende hos byggmester Bjurstrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, PetterKanin skrev:

Ikke om det er lite tiltak i en, nei. Om man oppriktig ønsker jobb så stiller man seg på tilbudssiden uten å nøle.

Nei. Man gjør ikke det. Det er ikke slik det fungerer i dag. Ikke for høyere stillinger. Det er så vidt det fungerer for lavere stillinger, den letteste måten å få jobb på er gjennom bekjente.

Anonymkode: 02621...eb2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Man gjør ikke det. Det er ikke slik det fungerer i dag. Ikke for høyere stillinger. Det er så vidt det fungerer for lavere stillinger, den letteste måten å få jobb på er gjennom bekjente.

Anonymkode: 02621...eb2

Det fungerer selvsagt slik også i dag. Den som kommer innom blir lagt merke til. Og gir man et godt inntrykk så øker man sjansene sine vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør man når man er 16 og ute etter sommerjobb. Etter det sender man søknad.

Anonymkode: 75639...48d

Det stemmer ikke. Jeg fikk jobb etter å ha banket på noen dører.  Var ikke utlyst noe jobb i det hele tatt:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hannah80 skrev:

Det stemmer ikke. Jeg fikk jobb etter å ha banket på noen dører.  Var ikke utlyst noe jobb i det hele tatt:) 

De færreste jobber blir utlyst, så det gjorde du helt rett i (bekreftelsen fikk du jo heldigvis i for av ansettelse) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, PetterKanin skrev:

De færreste jobber blir utlyst, så det gjorde du helt rett i (bekreftelsen fikk du jo heldigvis i for av ansettelse) :)

Ja, jeg var heldig:) En venninne av meg fikk også jobb på den måten. Gikk fra bedrift til bedrift, og fikk napp til slutt. Men skjønner at det blir mindre og mindre av dette, i følge Kg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Hannah80 skrev:

Ja, jeg var heldig:) En venninne av meg fikk også jobb på den måten. Gikk fra bedrift til bedrift, og fikk napp til slutt. Men skjønner at det blir mindre og mindre av dette, i følge Kg;)

Jepp :)Det som blir for dumt er når de jeg antar er de samme som nekter å oppsøke potensielle arbeidsgivere klager over at de ikke får seg jobb ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte etter jobb. Sendte Mail til tjenesteleder på et sykehjem og lurte på om de trengte vikar. Ble innkalt på intervju etter 2 dager og skrev under på kontrakt der og da.

Hva er så merkelig med det?

Anonymkode: 44bf8...0a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som kommer innom vår arbeidsplass blir bedt om å søke via nett. Hvis de leverer søknad i hånda så blir søknaden kastet. Ikke alle arbeidsplasser som har masse stillinger ledige eller har kapasitet til å gå igjennom masse papirsøknader. Det er heller ikke så imponerende å oppsøke arbeidsplasser lenger som folk skal ha det til. 

Anonymkode: 43458...c6e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle som kommer innom vår arbeidsplass blir bedt om å søke via nett. Hvis de leverer søknad i hånda så blir søknaden kastet. Ikke alle arbeidsplasser som har masse stillinger ledige eller har kapasitet til å gå igjennom masse papirsøknader. Det er heller ikke så imponerende å oppsøke arbeidsplasser lenger som folk skal ha det til. 

Anonymkode: 43458...c6e

Poenget er jo å treffe på dem som har et behov, og da blir det nødvendigvis også noen bom på veien. Det må tåles. Slik reduserer man risikoen for å sende 200 søknader uten napp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, PetterKanin skrev:

Poenget er jo å treffe på dem som har et behov, og da blir det nødvendigvis også noen bom på veien. Det må tåles. Slik reduserer man risikoen for å sende 200 søknader uten napp.

De som leverte på papir, selv om vi utlyste stilling på nett, ble kastet i søpla. Det er langt bedre å sende ut en mengde søknader også får man ev. besøke arbeidsplasser i tillegg. 

Anonymkode: 43458...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte jobb på forskjellige stillingsannonser og fikk napp. Dette var fordi jeg hadde tatt meg en bachelor og skulle ha noe som passet meg og min utdanning. Jeg spurte faktisk ett firma om jobb, de sa de hadde en stilling de skulle utlyse, og jeg søkte på den uten å få den. Min erfaring er at de vil at du skal søke på en jobb de lyser ut, for de har lyst til å ha den beste kandidaten.

Søkte meg også jobb i Sopra Steria, men de kastet søknaden min i søpla fordi jeg ikke la ved VGS karakterene (så ikke at det var krav for å søke). På skolen hadde vi en litt skummel historie om en leder som tok ut en hel bunke med søknader, kastet halvparten i søpla og sa "du må være heldig for å få jobb her" og så gikk videre til å vurdere de som var i den halve bunken som ikke ble kastet (!)

Her er det slik at de får mange søkere og de har egen HR avdeling som bestemmer hvem som skal gjennom, da nytter det lite å prøve å gjøre noe stunt ut av det (avhengig av hva HR liker da). De kan også ha kunstig intelligens som bestemmer hvem som kommer gjennom, jeg måtte gå gjennom personlighets-test som de hadde utviklet og fikk en rapport på min personlighet (som stemte skremmende mye) før jeg fikk gå videre til steg 2.

Før når det var snakk om små firma, og jeg skulle jobbe deltidsjobb, så oppsøkte jeg arbeidsplassen og fikk napp. Spurte på butikken om de trengte noen til sommerjobb, sende e-poster til firma, og fikk meg sommerjobb. Det føles litt som en "helt annen verden" avhengig av hva du søker på.

Anonymkode: f5237...bf6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PetterKanin skrev:

Jeg mener selvsagt å gå innom arbeidsgivere for å spørre etter jobb. 

Selvsagt? Dette var åpenbart "selvsagt" kun for deg selv, så litt ydmykhet hadde vært kledelig.

Anonymkode: 82f9c...c0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...