Gå til innhold

Er foreldrene mine egoistiske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Hactar skrev:

Og foreldrene dine krevde samtidig å få påføre deg ekstrautgifter stadig vekk, under argumentasjonen at du skal prioritere hva  vi vil, selv om det betyr at alle måltider må bestå av havregrøt? For det er tilfelle her, og det fremstår en smule egoistisk selv for meg, som aldri har hatt økonomisk støtte hjemmefra. 
 

Hvorfor i alle dager siterer du meg? 

Først og fremst. De er ikke av typen som ville gjort dette, noen gang. De har alltid vært veiledende og støttende. 

For det andre. Om dette hadde vært atferdsmønsteret deres hadde jeg satt foten ned. Kommunisert klart hvilken økonomi jeg hadde, hvilke prioriteringer jeg måtte gjøre. At jeg er voksen, og tar mine valg. 

TS skriver jo blant annet at hun ikke tar deltidsjobb fordi foreldrene ikke ønsker det. Dette er på ingen måte å ta selvstendige valg som voksen. 

Anonymkode: 47fbc...cfc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 17.10.2020 den 13.39, AnonymBruker skrev:

Syns foreldrene din er litt gniene, men alle klarer også å ha deltidsjobb ved siden av masterstudier, så det syns jeg er litt latskap.

Anonymkode: c2b13...a52

Så bra for alle da 🙂 men for noen kan det være avgjørende å få være student uten å ha jobb i tillegg. 🙃 for å gi et eksempel kan det feks være en person med ADHD, eller lære og skrivevansker. 🙂 

( synes det er litt synd, og veldig rart, at folk ikke klarer å se at folk er forskjellige) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager siterer du meg? 

Først og fremst. De er ikke av typen som ville gjort dette, noen gang. De har alltid vært veiledende og støttende. 

For det andre. Om dette hadde vært atferdsmønsteret deres hadde jeg satt foten ned. Kommunisert klart hvilken økonomi jeg hadde, hvilke prioriteringer jeg måtte gjøre. At jeg er voksen, og tar mine valg. 

TS skriver jo blant annet at hun ikke tar deltidsjobb fordi foreldrene ikke ønsker det. Dette er på ingen måte å ta selvstendige valg som voksen. 

Anonymkode: 47fbc...cfc

Fordi du sa de ikke var egoistiske fordi de ikke støtter TS økonomisk, uten at det egentlig var spørsmålet. Du har kanskje hatt foreldre som støttet deg i å ha egne meninger i oppveksten, og i så fall er det jo ingen sak å si nei. Dine foreldre ville jo aldri prøvd å presse deg til noe som gikk ut over deg.
 

Det vil derimot disse foreldrene her, og det er neppe noe som startet etter TS ble voksen. Hvis hun er oppvokst med følelsesmessig utpressing, er det en læringskurve før man klarer å sette grenser. Så ja, foreldrene til TS er egoistiske. Ikke fordi de ikke bidrar økonomisk, men fordi de ser sine ønsker som viktigere enn TS sitt ve og vel, og har oppdratt TS til å føye seg for å unngå emosjonell straff. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Raven.Writingdesk skrev:

 

- Det virker som det har blitt mer vanlig at mange unge idag fokuserer mye på utdanning og mindre på arbeid. I min generasjon var deltidsjobbing vanlig. Det var også vanlig at foreldre forsøkte å bistå «minst mulig» nettopp for å lære bort økonomisk selvstendighet. 
 

 

Når studerte du da? 

Jeg spør pga i mange studier er det nå oppmøtekrav og x antall innleveringer hver måned. Sånn var det ikke før, man var fri som student og kunne ha fulltidsjobb ved siden av, hvis man ville. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, O.G. skrev:

Når studerte du da? 

Jeg spør pga i mange studier er det nå oppmøtekrav og x antall innleveringer hver måned. Sånn var det ikke før, man var fri som student og kunne ha fulltidsjobb ved siden av, hvis man ville. 

Jeg har ikke ønske om å utlevere så veldig private detaljer, men kan si at jeg har fullført utdannelse på samme nivå som TS beskriver, da med fulltidsjobb og barn. Dette har jeg gjort iløpet av de siste fem årene, så kravene er nok de samme da som nå. At jeg kan fullføre høyere utdannelse med full jobb og flere barn, samtidig som TS ikke klarer å ha en deltidsjobb, -  ønsket jeg egentlig ikke å dra inn i tråden, ettersom vi alle har forskjellig forutsetninger. Men; siden du spør, så er det altså min situasjon. Jeg har studert av og på siden jeg var ung voksen (TS sin alder) -  og alltid kombinert dette med deltidsstudier (ikke bare om sommeren) men begynner å få en oppfattelse at det er mer uvanlig enn vanlig idag; det er enten studier eller jobb, ikke begge deler, virker det som.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at foreldrene dine har lite empati, og ikke har de forutsetningene som skal til for å sette seg inn i din situasjon. 

Hadde livet hvert helt A4 kunne alle studenter hatt en jobb ved siden av studiet, men ikke alle har forutsetningen for å få det til. Noen trenger ikke lese i det hele tatt for å få gode karakterer, for andre er det ikke like lett, å studiet opptar all fritid for å bare komme seg igjennom. 

Ville tatt en ordentlig alvorsprat med foreldrene dine om din økonomi, og hvor mye studiet krever av deg! Neste gang du blir bedt på middag da, hadde jeg ikke kommet. Rett og slett for å vise foreldrene dine at du faktisk ikke kan trylle frem penger og bruke fra sparekontoen din, da forstår de kanskje bedre. Du fremstiller deg selv som økonomisk ansvarlig, så syntes ikke du har noe grunn til å få dårlig samvittighet fordi du ikke alltid har råd til å komme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva gjør dette med forholdet ditt til foreldrene dine? Jeg tror ikke jeg hadde klart å holde et godt og nært forhold til dem. Syns ikke du skal dra hjem til jul.

Anonymkode: 91020...5c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt urimelig at det forventes at du skal betale bussbilletter til middag i hytt og pine. Også helt urimelig at dine foreldre skal betale for at du ikke vil ha deltidsjobb. 

Anonymkode: 604e8...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...