Gå til innhold

Frankrike vedtar ny lov vedr. eksponering av barn og influensene


MiominMio

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/rampelys/i/Ky31eM/frankrike-kan-straffe-influencer-foreldre

Her håper jeg at Norge kommer fortere enn svint på banen. Vi er så moralske ellers når det gjelder barnearbeid, men her velger myndigheter å overse alle de barna som  tvinges frem via Instagram og andre sosiale medier ref. Fam. Nyhus, Anna Rasmussen, CBE, VillaPaprika osv. osv. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 15.10.2020 den 20.31, MiominMio skrev:

https://www.vg.no/rampelys/i/Ky31eM/frankrike-kan-straffe-influencer-foreldre

Her håper jeg at Norge kommer fortere enn svint på banen. Vi er så moralske ellers når det gjelder barnearbeid, men her velger myndigheter å overse alle de barna som  tvinges frem via Instagram og andre sosiale medier ref. Fam. Nyhus, Anna Rasmussen, CBE, VillaPaprika osv. osv. 

 

Helt enig, og her bør det komme noen lover og regler som får bl.a disse du nevner bøter så det svir.....eller best av alt, gi de en fengsels-celle i en periode, jo lenger den perioden er, jo bedre, kanskje de lærer 😄

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig begynner noen å ta tak i dette her. Blir kvalm av å se folk som misbruker barna sine for oppmerksomhet og penger, som om de har rett til å rasere barnets privatliv på den måten.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannbein

Det er på høy tid at noen tar tak i dette. Men jeg savner faktisk også mer reguleringer for folk flest. Ingen trenger å legge ut bilder av barna sine på åpne profiler eller for 4-500 følgere mange ganger i uka uten at barna engang vet at de kringkastes for hundrevis av morens/farens venner, kollegaer, familie, bekjente. Det er veldig mange som har åpne profiler og da kan hvem som helst gå inn og se og lagre bilder til egen forlystelse. Hva skjer med å heller vise bilder til bare familien og sine nærmeste venner og kollegaer? Hvorfor må jeg se ungene til han jeg gikk på folkehøgskole med for 20 år siden, for tusende gang? Men heldigvis så utvikler stadig flere et bevisst forhold til dette. 

Men det kan naturligvis ikke sammenlignes med hva influenserne gjør, som eksponerer barna for hundretusenvis av fremmede i år etter år for å få penger og likes. Barna brukes aktivt i reklame og får ansvar for å være en del av familiens inntekt. Det er et maskineri som er fundamentalt annerledes enn hos privatpersoner. Og de spiller kynisk på folks evne til empati, da ingen tør å mislike et barn.

Endret av Tannbein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tannbein skrev:

Det er på høy tid at noen tar tak i dette. Men jeg savner faktisk også mer reguleringer for folk flest. Ingen trenger å legge ut bilder av barna sine på åpne profiler eller for 4-500 følgere mange ganger i uka uten at barna engang vet at de kringkastes for hundrevis av morens/farens venner, kollegaer, familie, bekjente. Det er veldig mange som har åpne profiler og da kan hvem som helst gå inn og se og lagre bilder til egen forlystelse. Hva skjer med å heller vise bilder til bare familien og sine nærmeste venner og kollegaer? Hvorfor må jeg se ungene til han jeg gikk på folkehøgskole med for 20 år siden, for tusende gang? Men heldigvis så utvikler stadig flere et bevisst forhold til dette. 

Men det kan naturligvis ikke sammenlignes med hva influenserne gjør, som eksponerer barna for hundretusenvis av fremmede i år etter år for å få penger og likes. Barna brukes aktivt i reklame og får ansvar for å være en del av familiens inntekt. Det er et maskineri som er fundamentalt annerledes enn hos privatpersoner. Og de spiller kynisk på folks evne til empati, da ingen tør å mislike et barn.

Jeg er enig. Jeg syns det burde bli reguleringer som gjelder alle. Bilder av barn skal ikke legges ut på internett. Nulltoleranse. 

Men ja, det er virkelig ille det influencerne gjør. "inviterer" hundretusenvis av fremmede mennesker til å delta inn i hverdagen med barna (oppstilt sådan)  - for å tjene penger til livets opphold gjennom reklame. Barna trekker "likes" og dermed øker engasjementsraten hos influencerforeldrene - som igjen gjør at annonsørene velger å sette sine penger der. 

Annonsørene burde også få mer kritikk for å velge de influencerne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Tannbein skrev:

Det er på høy tid at noen tar tak i dette. Men jeg savner faktisk også mer reguleringer for folk flest. Ingen trenger å legge ut bilder av barna sine på åpne profiler eller for 4-500 følgere mange ganger i uka uten at barna engang vet at de kringkastes for hundrevis av morens/farens venner, kollegaer, familie, bekjente. Det er veldig mange som har åpne profiler og da kan hvem som helst gå inn og se og lagre bilder til egen forlystelse. Hva skjer med å heller vise bilder til bare familien og sine nærmeste venner og kollegaer? Hvorfor må jeg se ungene til han jeg gikk på folkehøgskole med for 20 år siden, for tusende gang? Men heldigvis så utvikler stadig flere et bevisst forhold til dette. 

Men det kan naturligvis ikke sammenlignes med hva influenserne gjør, som eksponerer barna for hundretusenvis av fremmede i år etter år for å få penger og likes. Barna brukes aktivt i reklame og får ansvar for å være en del av familiens inntekt. Det er et maskineri som er fundamentalt annerledes enn hos privatpersoner. Og de spiller kynisk på folks evne til empati, da ingen tør å mislike et barn.

Jeg er helt enig med deg! Hvorfor får ikke barn den samme respekten for sine rettigheter som voksne får? Den store forskjellen er at de ikke kan si fra/ikke har forståelse for konsekvenser av utleveringen, og da burde man jo i alle fall ikke utlevere dem! I stedet blir de brukt av sine egne foreldre, for et svik! Blir så utrolig forbanna! Det er så skammelig at vi som voksne sitter og ser på dette og ingenting skjer, reguleringer/lover skulle vært her for lenge siden.
Heia Frankrike, vi får håpe det at barneombudet nå er på ballen gir en fortgang i prosessen, men her har vi vært for sløve. Norge er jo utgangspunktet et land som i stor grad er opptatt av barns rettigheter og beskytte de, men her har det tatt alt for lang tid selv om det er diskutert i fagmiljøer lenge. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tannbein
Sitat

"Man må se på hvilke grenser som skal settes for foreldre. Her er det et behov for å rydde i regelverket.
Larsen mener den teknologiske utviklingen har løpt fra den nåværende lovgivningen.

– Vi ønsker at regjeringen setter ned et offentlig utvalg som gjennomgår forbrukerlovgivningen. Vi ser at barn selv er influencere, og foreldre, spesielt bloggere, bruker barn kommersielt. Hvilke grenser skal man sette?"

Dette har jo folk skrevet på Rampelys i årevis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannbein
14 minutter siden, T-Rex skrev:

Har noen i Norge meldt bekymring til barnevernet for influencer-barna?

Barnevernet har vel ikke noe med dette å gjøre. Blir heller BUP som må inn i bildet ved eventuelle senskader som angst, depresjon osv. Men foreløpig så er jo ikke engang lovverket på plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Tannbein said:

Barnevernet har vel ikke noe med dette å gjøre. Blir heller BUP som må inn i bildet ved eventuelle senskader som angst, depresjon osv. Men foreløpig så er jo ikke engang lovverket på plass. 

Det går da an å se det som omsorgssvikt dersom foreldre skader barna, selv om det ikke er fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannbein
7 timer siden, T-Rex skrev:

Det går da an å se det som omsorgssvikt dersom foreldre skader barna, selv om det ikke er fysisk.

Her er det lovendringer som må til. Forbrukertilsynet, Barneombudet og så videre må våge å ta opp kampen for barna som utnyttes av foreldrene sine i kommersiell øyemed, det må løftes opp på politisk nivå. Hovedproblemet er vel annonsørene, altså de som kjøper annonseplass hos influenserne, og som ikke vil inngå avtaler uten at ungene er en del av pakka. Influenser-toppen preges ikke akkurat av ressurssterke eller intellektuelle folk, så her må problemet tas ved rota, det vil si at lovgivningen først og fremst må gjelde for selskapene som kjøper reklameplass av disse pr-kåte influenserne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎10‎.‎2020 den 18.38, Tannbein skrev:

Her er det lovendringer som må til. Forbrukertilsynet, Barneombudet og så videre må våge å ta opp kampen for barna som utnyttes av foreldrene sine i kommersiell øyemed, det må løftes opp på politisk nivå. Hovedproblemet er vel annonsørene, altså de som kjøper annonseplass hos influenserne, og som ikke vil inngå avtaler uten at ungene er en del av pakka. Influenser-toppen preges ikke akkurat av ressurssterke eller intellektuelle folk, så her må problemet tas ved rota, det vil si at lovgivningen først og fremst må gjelde for selskapene som kjøper reklameplass av disse pr-kåte influenserne. 

👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...