Gå til innhold

Turnus og dårlig samvittighet ødelegger meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gikk fra 8-4 jobb til turnus og har ikke angret. 
 

Det var stress fra ende til annen om morgenen. I helgene var jeg utslitt. Jeg følte meg som et monster. 
 

Nå etter at jeg begynte med turnusjobb, er jeg blitt en rolig mamma. Når jeg starter sent eller har fri, bruker vi god tid før barnehagen. Ingen stress. I tillegg henter jeg tidligere når jeg har fri eller slutter tidlig etter nattevakt. Jeg har mye med overskudd til familien, trening og husarbeid. Innimellom unner jeg meg en daffedag på sofaen og se på favorittserien min☺️
 

 

Anonymkode: 301a4...4e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har to små barn og elsker turnuslivet. Barna får kortere dager i barnehagen, vi slipper det "hamsterhjul" stresset og far får alenetid med barna. ❤️

Anonymkode: 3ec69...53f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du? Jeg fikk dagjobb sol sykepleier to år etter studiet. Her jeg bor er det mange dagjobber ledig som sykepleier. 

Men jeg ble drittlei av at ungene måtte ha så mange dager i bhg så gikk tilbake til turnus. Men man er jo forskjellige. 

Anonymkode: e970c...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ingen råd, men ville bare si at vi er flere i samme båt. Jeg slite veldig med dette. Føler turnuslivet på mange måter har ødelagt det livet jeg så for meg det skulle være med små barn. En ting er hverdagene som er grusomme nok. Men så kommer alle høytider man også får glipp av. Jeg jobber redusert og der hjelper litt, men som du sier så hjelper det ikke med onsdag fri i stedet for en lørdag. Det er ikke verdt noen ting. 

Jeg er livredd for at barna mine skal si hvor grusomt det var og at det har ødelagt litt av barndommen at jeg har vært mye borte på viktige dager. Tenker alt mye på dette og blir faktisk psykisk dårlig av det. Hjelper selvsagt ikke at jeg ikke trives på jobb heller. Og ja, forsøker og bytte jobb, men det er jo ikke akkurat lett... Forsøkt i fire år nå. 

Anonymkode: 0b405...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at "en ledig onsdag ikke betyr noe", har dere jobbet 8-16 med små barn? Jeg spør ikke som kritikk, men fordi jeg lurer på om dere har erfart å måtte gjøre alt av husarbeid, ærender og handling med barna på slep.

For å snu tankegangen, så gir "en onsdag fri mulighet til å være med barna 100% i stedet for å handle mat/vaske/rydde/gjøre ærender med barna som halevedheng

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Alice123 skrev:

Dere som sier at "en ledig onsdag ikke betyr noe", har dere jobbet 8-16 med små barn? Jeg spør ikke som kritikk, men fordi jeg lurer på om dere har erfart å måtte gjøre alt av husarbeid, ærender og handling med barna på slep.

For å snu tankegangen, så gir "en onsdag fri mulighet til å være med barna 100% i stedet for å handle mat/vaske/rydde/gjøre ærender med barna som halevedheng

En ledig onsdag formiddag kan ikke tilbringes på fjelltur med familien, med lang felles familiefrokost når alle har sovet frempå, på besøk hos venner eller besteforeldre, på kafe med venninner eller på hyttetur, slik fridagen kunne vært tilbragt om det var en lørdag eller søndag. Det er det det handler om når noen sier at fri midt i uken ikke betyr noe. Og ja jeg har jobbet kun dagtid og vet hva det innebærer, men de som aldri har jobbet turnus vet ikke hva det faktisk innebærer. 

Anonymkode: ffbf8...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo fordeler og ulemper med alt. 
Dersom far har mulighet til å komme litt tidligere hjem fra jobb (ved å f.eks. begynne å jobbe grytidlig den dagen, dersom han har en fleksibel jobb) en dag i uka når du jobber kveldsvakt, så kan du kanskje ha barna hjemme den dagen dersom de fortsatt går i barnehagen? 
Og dersom du får din del av handling og husarbeid (og kanskje laget noen raske middager som kan fryses ned?) unnagjort på dagtid de dagene du jobber kveld så får du jo mulighet til å være langt mer tilstedeværende for barna dine de dagene du jobber dagtid. 
 

Da jeg gikk over til å jobbe kun dagtid trodde jeg at jeg skulle få langt mer tid med familien enn hva jeg faktisk gjorde. Da gikk jo ettermiddagene før leggetid for barna med til handling, middagslaging og rydding samt klesvask, før det var på’an igjen neste dag. 

Dersom du videreutdanner deg er jo muligheten for dagarbeidstid større. 

Anonymkode: 576ee...cba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ledig onsdag formiddag kan ikke tilbringes på fjelltur med familien, med lang felles familiefrokost når alle har sovet frempå, på besøk hos venner eller besteforeldre, på kafe med venninner eller på hyttetur, slik fridagen kunne vært tilbragt om det var en lørdag eller søndag. Det er det det handler om når noen sier at fri midt i uken ikke betyr noe. Og ja jeg har jobbet kun dagtid og vet hva det innebærer, men de som aldri har jobbet turnus vet ikke hva det faktisk innebærer. 

Anonymkode: ffbf8...5c8

Men fjellturer, lang felles familiefrokost og det andre du ramser opp kan man jo gjøre alle helgene man har fri? Jeg jobber selv turnus og hver tredje helg og synes hverdagen er mye roligere nå enn da jeg jobbet 8-16 man-fre. Man har jo fri mange helger så null problem å få til det da. Ofte jobber man kveld i helgen også og da har man jo hele dagen sammen nesten. 

Hvis jeg har en onsdag fri leveres barna i bhg kl 9.30 minsten er oppe kl 6 så han og jeg får 3,5 time sammen på morgenen. Mellomste står opp kl 8 og vi rekker en lang, god frokost sammen. Så stikker jeg å trener, rydder, møter venninner til lunsj eller sover et par timer for å hente meg inn igjen etter nattevåk med minsten. 

Selv synes jeg turnuslivet gir meg litt av alt. Kun dagtid medfører bare stress og mas og alt må fikses i de hellige helgene som suser avgårde på en to tre. 

Anonymkode: e970c...0c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare gi deg støtte og sympati ❤️ Jeg er gravid og går selv turnus. Er veldig spent på hvordan livet kommer til å se ut etter permisjon. Min mor gikk turnus selv da vi var små, og jeg tenkte overhodet ikke noe på at det var dumt eller feil. Hun var mye borte, både julaften og bursdager, men vi var innforstått med at sånn var det, bare. Det var også veldig magisk når hun var hjemme på formiddagen og jeg hadde fri, noe jeg hadde hver onsdag fra 1.-4. klasse. Ikke overtenk for mye 🥰 Du er helt sikkert en veldig god mor!

Anonymkode: 942a1...317

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet 14 år med turnus - aldri mer. Ja, kun dagjobb krever sitt, men det for min del er det fatastisk å kunne følge opp barna på aktiviteter, ha fri i alle helger og kunne planlegge, fri høytider og kunne ha egne fritidsaktiviteter på e.middagen. 

Anonymkode: 396d9...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle svarene her, men skjønner at det føles dritt. ❤️
 

Jeg er også sykepleier, jobber todelt turnus i hjemmetjenesten og trives veldig godt med det. Jeg er helt avhengig av å ha en formiddag hjemme alene mens barna er i bhg/på skole for å hente meg inn innimellom. Setter stor pris på den alenetida, og muligheten til å gjøre husarbeid og ærender uten barna på slep 😅 men vi er forskjellige og har forskjellige behov. Det jeg virkelig hater med turnus er å jobbe jul og andre ferier. Og at vi må ha annethvert år med sen- og tidligferie på sommeren, slik at man aldri har hele ferien samtidig som barna. Det kjenner jeg på at er skikkelig kjipt 🥺 og som du sier: det er ikke noe man tenker så nøye over når man starter i yrket før man får barn...

Håper du finner en løsning som passer for deg! ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...