Gå til innhold

Turnus og dårlig samvittighet ødelegger meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er vernepleier, jobber turnus og elsker det. Er på jobbjakt og har fått tilbud om dagjobber (støttepedagog i bhg, dagsenter, skole) men takket nei. Du kan kanskje også søke den type jobber. Jeg kjenner spl som jobber med det. Prøv å fokusere på det positive med turnus: du får unna husarbeid, handling og andre ærender på formiddagen, slik at du kan være 100 % sammen med familien på kvelden når du har hatt dagvakt. Du får gjort ærender når det er lite folk i butikker. Du får hentet deg inn på formiddagen mens ungene er på skole/bhg, og blir en bedre mor den tiden du har med dem. Ungene får knyttet sterke bånd med far. Turnusarbeid er bare 35,5 timer i uka. Du tjener bedre på kveld, kanskje du kan gå ned til 80%? Du kan levere sebt i bhg, hvis du så små barn. Jeg leverer 9.30, og de timene jeg får med den minste fra 6-9.30 er nesten samme antall timer som det jeg får på kvelden når jeg har dagvakt, ca 16-19.

Anonymkode: 61a9e...948

Det er absolutt visse fordeler med turnus, det er jeg enig i. Men å ha fri en onsdag gir meg ingenting, vil heller ha fri i helga med familie liksom🤷🏼‍♀️ 
 

Kan jeg spør hvorfor du takker nei til dagjobb? Bare nysgjerrig :) Er du redd for å bli låst?

 

ts

Anonymkode: ff35e...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber som helsefagarbeider på sykehjem og har 3 kveldsvakter på 6 uker. Har en sjef som tilrettelegger mye slik at de som vil jobbe mest dag får det. Er alltid mange som vil ta kveldsvakter synes jeg. Jobbet mye mere kveldsvakter før og hatet det! Satt bare hjemme og ventet på å gå på jobb og følte jeg gikk glipp av alt hjemme, så skjønner deg godt! Kan du ikke forsøke å få til en litt annerledes turnus? 

Anonymkode: 977d7...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som helsefagarbeider på sykehjem og har 3 kveldsvakter på 6 uker. Har en sjef som tilrettelegger mye slik at de som vil jobbe mest dag får det. Er alltid mange som vil ta kveldsvakter synes jeg. Jobbet mye mere kveldsvakter før og hatet det! Satt bare hjemme og ventet på å gå på jobb og følte jeg gikk glipp av alt hjemme, så skjønner deg godt! Kan du ikke forsøke å få til en litt annerledes turnus? 

Anonymkode: 977d7...468

Huff ja, jeg er også sånn. Rydder og handler og går og ser på klokka. Klarer ikke å slappe av for «jeg skal jo snart på jobb«- stress inni hodet mitt. Har nettopp fått ny turnus der jeg har ønsket meg flere nattevakter enn kveldsvakter, alikevel har jeg fått mange syns jeg☹️ Syns 2 i uka er mye.. men har heldigvis en mer avslappende turnus nå mtp at jeg har gått noe ned i stilling. 
 

 

Anonymkode: ff35e...a9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her; må bare si at hvert eneste svar jeg har fått her inne har hjulpet på meg, tusen takk for støtten og sympatien🙌🏼 Hjelper å syte og klage litt og få litt medfølelse😅 skal fortsette å søke dagjobber og ikke gi opp håpet!

Anonymkode: ff35e...a9f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så godt å høre at dere barna ikke tok «skade» av at mor jobbet turnus. Jeg tror nok at jeg overrekker (ifølge min mann, som mener at dette ikke er et problem). Men det er ikke noe gøy å sitte der på kveldsvakt og klokken blir 16 og 17 og jeg lurer på hvordan det går der hjemme og alt jeg vil er å være hjemme med dem. Hjelpe barna med lekser, lage middag, være tilstede. Jeg tror jeg er født på feil tidspunkt, burde vært hjemmeværende husmor på 50-tallet, jeg! 
 

ts

Anonymkode: ff35e...a9f

Spørs om du hadde fått så mye mer tid med barna... og hvertfall ikke faren. Du skal lage mat og preppe mat for lagring uten bil/buss og rema, holde orden i huset uten alle hjelpemidlene vi har i dag, vaske klær kanskje uten vaskemaskin (ca 50% hadde det på 50-tallet), lage/reparere/skaffe klær uten billige kjedebutikker, omsorg for eldre slektninger... alt enten med barna rundt føttene. Og en far som jobber desto lengre dager. Det er lett å idealisere tiden før, men husk at det var et helt annet samfunn, og det å være hjemmeværende husmor var ikke dagens hjemmeværende husmor,men en hjemmearbeidende husmor.

Anonymkode: 9d737...3d8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor jobbet kveld i alle de år vi ungene gikk i bhg. Hadde lange morgener hjemme med henne, så gikk vi i bhg, og var hjemme med far om ettermiddagene. Hun jobbet 3-4 kvelder i uken. Det var faktisk ikke noe problem, vi koste oss hjemme uansett, og det har ikke hatt noe å si for oss senere. Det er nok verre for deg å være vekke enn det er for ungene at du ikke er der. 

Jeg er også sykepleier og jobbet mange år i turnus, men har nå tatt videreutdanninger der det er flust med dagstillinger, så det bør du jo vurdere hvis du virkelig ikke vil jobbe turnus lenger. Hvorfor er det ikke aktuelt med videreutdanninng nå? Ellers er det jo lurt å bruke de formiddagene man har fri til husarbeid, handling, trening o.l., så trenger du ikke bruke de ettermiddagene du har med barna til det. 

Anonymkode: ffbf8...5c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns du beskriver veldig godt en spagat som så mange mødre opplever i småbarnsperioden ❤️ Syns også du har fått veldig mange fine svar. Så tror jeg at det er bare sånn det er i akkurat den perioden av livet. Og at man må huske å minne seg på underveis at det kommer andre tider. 

Ser at noen anbefaler deg å gå ned i stilling, og at du også har gjort dette. Håper du har tenkt over hvilke økonomiske konsekvenser det kan ha for deg, både mtp avhengighet av mannen, pensjonspoeng osv. Men det har du sikkert gjort. 

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det når vi er unge: Vi blir forespeilet at livet skal være sånn og sånn. Så gjør vi det som er forventet av oss, og så oppdager vi etterhvert at det har blitt lagt altfor mye på jentenes skuldre. Vi skal være husmødre, ta mesteparten av husarbeid, vasking og matlaging hjemme. Vi skal være husøkonomer i eget hjem, passe på at regninger blir betalt, at det blir spart opp til ferier, klær til barna, at hjulene går rundt. Vi skal være fulltidsansatte, arbeide utenfor hjemmet i full stilling for at økonomien skal gå opp, være flittige ansatte som tar nattevakter og ekstravakter og videreutdannelse og kurser. Vi skal være sosiale dronninger, med venninnekvelder og sosialt overskudd, huske på bursdager og holde kontakten. Vi skal pleie alle familierelasjonene til det som etterhvert blir min, din og vår familie, svigerinner, svogere og svigerforeldre, følge opp besteforeldre og besøke og hjelpe.

Hvis vi bestemmer oss for å kutte ut en av disse oppgavene, la oss si den daglige 8-timers jobben utenfor hjemmet, så skal vi f*en meg ha lov til det. Vi druknes i oppgaver, og mange druknes så til de grader at de blir syke av det. 

Anonymkode: 41704...5f9

Jeg forstår hvor rådet kommer fra, men det er fortsatt et veldig veldig dårlig råd til kvinner i 2020. Både for ts sin egen del, og for samfunnet som skriker etter arbeidskraft, spesielt innen omsorgsyrkene. Jeg er helt enig i at noen av disse oppgaven bør kuttes. Jeg er ikke enig i at det bør være ens egen inntekt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vi alle må bli flinkere til å drite litt i hva samfunnet krever og heller gjøre det som funker vår oss/vår familie. Samarbeider foreldrene godt og tar vare på seg selv og familien burde det være det viktigste. Selvfølgelig burde man bidra til samfunnet, men ikke så mye at det ødelegger en selv. Det er lov å si stopp en gang i blant.

Det at du bryr deg om å være med barna og hvordan de har det er allerede bedre enn det noen foreldre gjør. Noen av dem klarer jo ikke vente til å komme seg unna ungene. Jeg vet ord ikke alltid endrer egen mening, men jeg håper du i det minste vet at barna dine garantert har det fint og ikke tenker så veldig over når du er hjemme, så lenge du er en god mamma (som samtidig tar vare på seg selv ;) )

Jeg ville heller hatt en arbeidsmamma som var der for oss enn en husmor som bryr seg mer om fasaden enn familien.

Anonymkode: 8bac8...102

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mor jobbet kveld i alle de år vi ungene gikk i bhg. Hadde lange morgener hjemme med henne, så gikk vi i bhg, og var hjemme med far om ettermiddagene. Hun jobbet 3-4 kvelder i uken. Det var faktisk ikke noe problem, vi koste oss hjemme uansett, og det har ikke hatt noe å si for oss senere. Det er nok verre for deg å være vekke enn det er for ungene at du ikke er der. 

Jeg er også sykepleier og jobbet mange år i turnus, men har nå tatt videreutdanninger der det er flust med dagstillinger, så det bør du jo vurdere hvis du virkelig ikke vil jobbe turnus lenger. Hvorfor er det ikke aktuelt med videreutdanninng nå? Ellers er det jo lurt å bruke de formiddagene man har fri til husarbeid, handling, trening o.l., så trenger du ikke bruke de ettermiddagene du har med barna til det. 

Anonymkode: ffbf8...5c8

Kan jeg spørre hvilken videreutdanning du har? Jeg er også sykepleier og ønsker å slippe unna turnus🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tuttifrutt skrev:

Kan jeg spørre hvilken videreutdanning du har? Jeg er også sykepleier og ønsker å slippe unna turnus🙈

Operasjon. Trengs mest folk på dagtid, både på vanlige operasjonsavdelinger, men også på dagkirurgiske avdelinger, poliklinikker og i det private. Og de som jobber turnus har som regel mye finere turnus enn vanlige sykepleiere, sjeldnere aftenvakt og hver 4.- 8. helg er vanlig. Avhengig av hvor du bor kan det være du må jobbe litt i turnus først, men her jeg bor har det vært utlyst flere dagstillinger siste halvåret, og på min arbeidsplass får alle som vil dagstilling.  

Anonymkode: ffbf8...5c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt visse fordeler med turnus, det er jeg enig i. Men å ha fri en onsdag gir meg ingenting, vil heller ha fri i helga med familie liksom🤷🏼‍♀️ 
 

Kan jeg spør hvorfor du takker nei til dagjobb? Bare nysgjerrig :) Er du redd for å bli låst?

 

ts

Anonymkode: ff35e...a9f

Jeg har nylig tatt utdannelse som vernepleier og var i to praksiser på dagtid. Følte meg så fengslet. Virkelig hatet å jobbe hver dag 8-16. Følte jeg ikke fikk nok egentid, og ble sur og sliten. Jeg ble så sliten i løpet av uka, og lengtet så sinnsykt etter helgen, og den gikk altfor fort. Husarbeidet ble vanskelig, for jeg ville ikke gjøre det når ungene var hjemme, og jeg hadde heller ikke energi til det på kveldene. Endte opp med å gjøre det i helgene, med unger som hang i skjørtekanten min, og det er lite effektivt ;) Å handle noe på senter ble et mareritt. Så utrolig mye folk på kveldstid. Men jeg tror hovedproblemet var at jeg ikke fikk noen pusterom. Opp tidlig, dra med seg unger i bhg/skole, kjøre til jobb og være der i 8 timer, komme seg hjem og lage middag, leke, stelle og legge. Og så kollapse på sofaen. Og så gjenta det 4 dager til før det ble en pustepause. Blir sint bare jeg tenker på det 😂 

Å ha fri en onsdag gir meg masse! ❤ Det bryter opp uka. Jeg får slappet av, gjort unna ting som må gjøres, hente tidlig i bhg. De to dagene som er igjen før det er helg føles ikke som noe ork. Må også sies at kveldsvakter er veldig hyggelig der jeg jobber. Vi går turer, lager og spiser middag, vi ser på tv, skravler og spiller brettspill. Kollegaene og brukerne mine er som en ekstra familie. Og jeg vet at mannen min og ungene har det bra sammen hjemme. Og så rekker man å savne hverandre litt :) Ekstra hyggelig å samles ved middagsbordet dagen etter.

Anonymkode: 61a9e...948

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste av oss småbarnsmødre kan kjenne seg igjen i den dårlige samvittigheten. Selv er jeg lærer, og har dårlig samvittighet for å levere tidlig i bhg (7.30) og hente "sent", ca 15-1530. Eldste er 10 år og ferdig på skolen ca kl 13, men han er husredd, så hvis han ikke finner noen å bli med hjem, så henger han utenfor skolen sin og venter på meg, det gir meg også dårlig samvittighet 😅 Trøsten er at jeg har fri i alle skoleferier da 😍

Du gjør så godt du kan ❤️

Anonymkode: befd4...44d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner den følelsen. Kveldsvakter er pyton og jeg har ikke barn.  Så da kan jeg bare tenke meg hvor trist det må være med barn. Jeg elsker jobben min,  men hater kveldsvakter. Jeg har funnet ut at det eneste konstruktive jeg kan bruke kveldsvakter til er å trene. Jeg trener hardt og intenst styrke og kondisjon før jeg går på jobb.  Da føler jeg meg mer glad, tilfreds og rustet til å gå på en vakt jeg egentlig ikke er så gira på. Jeg forstår deg så godt når det gjelder turnusen. Helsevesenet sin baksiden er turnusen som tar vekk verdifull tid med venner og familie. 

Anonymkode: 064fd...5fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de fleste av oss småbarnsmødre kan kjenne seg igjen i den dårlige samvittigheten. Selv er jeg lærer, og har dårlig samvittighet for å levere tidlig i bhg (7.30) og hente "sent", ca 15-1530. Eldste er 10 år og ferdig på skolen ca kl 13, men han er husredd, så hvis han ikke finner noen å bli med hjem, så henger han utenfor skolen sin og venter på meg, det gir meg også dårlig samvittighet 😅 Trøsten er at jeg har fri i alle skoleferier da 😍

Du gjør så godt du kan ❤️

Anonymkode: befd4...44d

Har du fri i alle skoleferier? 😲😆 Syntes det var så mange lærere i en annen tråd som sa at de jobbet i hver ferie bortsett fra sommerferien. 😆

Anonymkode: 00419...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du fri i alle skoleferier? 😲😆 Syntes det var så mange lærere i en annen tråd som sa at de jobbet i hver ferie bortsett fra sommerferien. 😆

Anonymkode: 00419...107

Det kommer nok veldig an på hvilket trinn man jobber på. Jo høyere trinn, jo mer rettinger. 

Anonymkode: fe5f0...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, jobbet i butikk når ungene var små og hadde konstant dårlig samvittighet for å stadig jobbe kveldsvakter og lørdager.... ble lettere for meg når unga ble større, da driver de ofte med sine ting uansett. Hadde jeg hatt valget mellom å kun jobbe dagtid og turnus hadde jeg valgt turnus. Det har sine fordeler .... Og når jeg jobber dagtid så er helt oppbrukt når ettermiddagen kommer

Anonymkode: d9515...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skiftet fra turnus til dagjobb (miljøterapeut i skole). Nydelig. Nå var ikke turnus mitt «største» problem - men jeg orket ikke en dag til med pleie- og omsorgsarbeid 😅. Har mer overskudd og tid til barna nå, så skjønner deg godt!

Anonymkode: 8c16b...b4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt visse fordeler med turnus, det er jeg enig i. Men å ha fri en onsdag gir meg ingenting, vil heller ha fri i helga med familie liksom🤷🏼‍♀️ 
 

Kan jeg spør hvorfor du takker nei til dagjobb? Bare nysgjerrig :) Er du redd for å bli låst?

 

ts

Anonymkode: ff35e...a9f

Søk alle type dagjobber. Bhg osv. Også må du nok ta etterutdanning. Min mor jobbet turnus da vi vokste opp. Husker jeg hata det og så hvor mye det slet på henne. Valgte dette spesifikt bort selv da jeg skulle studere. 

Anonymkode: dd007...4bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du fri i alle skoleferier? 😲😆 Syntes det var så mange lærere i en annen tråd som sa at de jobbet i hver ferie bortsett fra sommerferien. 😆

Anonymkode: 00419...107

Jobber som lærer, jeg har ikke fri i alle ferier. Sykt mange innleveringer osv. som det skal gis tilbakemelding på. Er kun sommerferien jeg føler jeg har fri. Les dere gjerne opp på komprimert arbeidsår - som er det lærerne har. 

Anonymkode: dd007...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2020 den 1.34, AnonymBruker skrev:

Nå har det seg slik at jeg en gang var ung, naiv og tankeløs og dermed utdannet meg til sykepleier. Nå sitter jeg her 10 år senere med mann og barn og føler dette turnushelvete ødelegger livet mitt. Jeg spises opp innenfra av dårlig samvittighet, og det er hovedsaklig kveldsvaktene jeg avskyr som pesten. Tenk all den dyrebare tiden jeg mister med barna😭

Jeg skjønner deg godt. Har selv en mor som er utdannet sykepleier, men som etter hvert heldigvis fikk seg dagstilling. I den generasjonen ble mange av damene sykepleiere, og flere av mødrene til de jeg kjenner jobber vaktturnus enda. 

En sykepleier-venninne fortalte at hun vurderte å gå ned til 80% for å få mer tid med barna, men fant ut at det bare ville innebære en dagvakt mindre (når barna uansett er på barnehagen), og ikke færre "kjipe" vakter på helg osv.

Anonymkode: c6481...e93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...