Gå til innhold

Turnus og dårlig samvittighet ødelegger meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo!

Nå har det seg slik at jeg en gang var ung, naiv og tankeløs og dermed utdannet meg til sykepleier. Nå sitter jeg her 10 år senere med mann og barn og føler dette turnushelvete ødelegger livet mitt. Jeg spises opp innenfra av dårlig samvittighet, og det er hovedsaklig kveldsvaktene jeg avskyr som pesten. Tenk all den dyrebare tiden jeg mister med barna😭

Har jobbet natt en stund for å se barna mer, men makter ikke dette lenger, natt tar på! Så nå skal jeg tilbake i vanlig tredelt og jeg får lyst å grine når jeg ser alle kveldsvaktene jeg har fått. HVORDAN OVERLEVE DETTE ÅR INN OG ÅR UT? Tid med familie er så hellig for meg. Blir helt deprimert av dette her. 
 

Har prøvd å få dagjobb i flere år uten å lykkes, og videreutdanning har jeg ikke mulighet til akkurat nå. 
 

Vet ikke hva jeg vil med denne tråden, annet enn å si:

BLÆÆÆÆ🤮

Anonymkode: ff35e...a9f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Iblant har vi bare behov for å syte litt😊 Og det er lov. Men jeg syns ikke du skal plage deg selv med dårlig samvittighet. Du står på og jobber for familien din, og har ingenting å føle dårlig samvittighet for. Sånn er det bare, at vi jenter også skal være med å dra lasset økonomisk. Og da går det naturligvis utover kvalitetstid med barna. Jenter har ikke tusen prosent arbeidskapasitet. Vi klarer ikke både å være på jobb og hjemme samtidig. Og når samfunnet har lagt opp til arbeidende mødre, så blir det sånn som dette. Du kan jo ikke bære skylda for det du.

Du kan jo eventuelt vurdere om dere kan legge om økonomien litt, og klare dere med mindre inntekt sånn at du kan være mer hjemme. Flytte til en billigere plass å bo, kutte ned på utgifter til andre ting?

Anonymkode: 41704...5f9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Iblant har vi bare behov for å syte litt😊 Og det er lov. Men jeg syns ikke du skal plage deg selv med dårlig samvittighet. Du står på og jobber for familien din, og har ingenting å føle dårlig samvittighet for. Sånn er det bare, at vi jenter også skal være med å dra lasset økonomisk. Og da går det naturligvis utover kvalitetstid med barna. Jenter har ikke tusen prosent arbeidskapasitet. Vi klarer ikke både å være på jobb og hjemme samtidig. Og når samfunnet har lagt opp til arbeidende mødre, så blir det sånn som dette. Du kan jo ikke bære skylda for det du.

Du kan jo eventuelt vurdere om dere kan legge om økonomien litt, og klare dere med mindre inntekt sånn at du kan være mer hjemme. Flytte til en billigere plass å bo, kutte ned på utgifter til andre ting?

Anonymkode: 41704...5f9

Så fint svar😭 takk for støtten❤️ Hadde ventet meg «du visste hva du gikk til»-varianten (nei det vet man ikke btw). 
 

Nå Jar der seg slik at jeg heldigvis har mulighet til å jobbe redusert, det hjelper jo på. Men shit altså. Dette er ikke noe gøy!

 

Ts

Anonymkode: ff35e...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye å tilby enn sympati. Jeg jobber ikke turnus selv, men vokste opp med en mor som jobbet 100% stilling i tredelt turnus. Om det er noen trøst tenkte ikke vi barna noe negativt rundt at mamma jobbet slik hun gjorde, det var jo bare slik det var. Og i motsettning til de andre "8-16-mammaene" så var mamma hjemme både sen morgen og tidlig ettermiddag (når vakta tillot det, hun hadde flere 12-timers skift kvelds-til-natteskift som ga en del fridager). Men som ungdom og voksen så jeg hvordan det slet på henne, som også er grunnen til at jeg selv har styrt unna yrker med turnus.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fint svar😭 takk for støtten❤️ Hadde ventet meg «du visste hva du gikk til»-varianten (nei det vet man ikke btw). 
 

Nå Jar der seg slik at jeg heldigvis har mulighet til å jobbe redusert, det hjelper jo på. Men shit altså. Dette er ikke noe gøy!

 

Ts

Anonymkode: ff35e...a9f

Sånn er det når vi er unge: Vi blir forespeilet at livet skal være sånn og sånn. Så gjør vi det som er forventet av oss, og så oppdager vi etterhvert at det har blitt lagt altfor mye på jentenes skuldre. Vi skal være husmødre, ta mesteparten av husarbeid, vasking og matlaging hjemme. Vi skal være husøkonomer i eget hjem, passe på at regninger blir betalt, at det blir spart opp til ferier, klær til barna, at hjulene går rundt. Vi skal være fulltidsansatte, arbeide utenfor hjemmet i full stilling for at økonomien skal gå opp, være flittige ansatte som tar nattevakter og ekstravakter og videreutdannelse og kurser. Vi skal være sosiale dronninger, med venninnekvelder og sosialt overskudd, huske på bursdager og holde kontakten. Vi skal pleie alle familierelasjonene til det som etterhvert blir min, din og vår familie, svigerinner, svogere og svigerforeldre, følge opp besteforeldre og besøke og hjelpe.

Hvis vi bestemmer oss for å kutte ut en av disse oppgavene, la oss si den daglige 8-timers jobben utenfor hjemmet, så skal vi f*en meg ha lov til det. Vi druknes i oppgaver, og mange druknes så til de grader at de blir syke av det. 

Anonymkode: 41704...5f9

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Alice123 skrev:

Har ikke så mye å tilby enn sympati. Jeg jobber ikke turnus selv, men vokste opp med en mor som jobbet 100% stilling i tredelt turnus. Om det er noen trøst tenkte ikke vi barna noe negativt rundt at mamma jobbet slik hun gjorde, det var jo bare slik det var. Og i motsettning til de andre "8-16-mammaene" så var mamma hjemme både sen morgen og tidlig ettermiddag (når vakta tillot det, hun hadde flere 12-timers skift kvelds-til-natteskift som ga en del fridager). Men som ungdom og voksen så jeg hvordan det slet på henne, som også er grunnen til at jeg selv har styrt unna yrker med turnus.

Så godt å høre at dere barna ikke tok «skade» av at mor jobbet turnus. Jeg tror nok at jeg overrekker (ifølge min mann, som mener at dette ikke er et problem). Men det er ikke noe gøy å sitte der på kveldsvakt og klokken blir 16 og 17 og jeg lurer på hvordan det går der hjemme og alt jeg vil er å være hjemme med dem. Hjelpe barna med lekser, lage middag, være tilstede. Jeg tror jeg er født på feil tidspunkt, burde vært hjemmeværende husmor på 50-tallet, jeg! 
 

ts

Anonymkode: ff35e...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det når vi er unge: Vi blir forespeilet at livet skal være sånn og sånn. Så gjør vi det som er forventet av oss, og så oppdager vi etterhvert at det har blitt lagt altfor mye på jentenes skuldre. Vi skal være husmødre, ta mesteparten av husarbeid, vasking og matlaging hjemme. Vi skal være husøkonomer i eget hjem, passe på at regninger blir betalt, at det blir spart opp til ferier, klær til barna, at hjulene går rundt. Vi skal være fulltidsansatte, arbeide utenfor hjemmet i full stilling for at økonomien skal gå opp, være flittige ansatte som tar nattevakter og ekstravakter og videreutdannelse og kurser. Vi skal være sosiale dronninger, med venninnekvelder og sosialt overskudd, huske på bursdager og holde kontakten. Vi skal pleie alle familierelasjonene til det som etterhvert blir min, din og vår familie, svigerinner, svogere og svigerforeldre, følge opp besteforeldre og besøke og hjelpe.

Hvis vi bestemmer oss for å kutte ut en av disse oppgavene, la oss si den daglige 8-timers jobben utenfor hjemmet, så skal vi f*en meg ha lov til det. Vi druknes i oppgaver, og mange druknes så til de grader at de blir syke av det. 

Anonymkode: 41704...5f9

Ja det er ikke tull engang! Ikke rart kvinner blir oftere sykmeldt enn menn. Det er et hekkans stort ansvar vi har, pga samfunnets krav og forventninger. Herrejeminini. 
 

ts

Anonymkode: ff35e...a9f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du er født på feil tidspunkt, ja. /Har valgt feil jobb. Fortsett å prøv å få deg dagjobb? Eventuelt bytt jobb til barnehage, skole, butikk, renhold.. Så kan du jo tenke på de som jobber 1 mnd borte og 1 mnd hjemme, men regner med det ikke hjelper det så mye. For det hadde jo DU sikkert aldri valgt. Men for å få perspektiv så kanskje det hjelper litt? 

Anonymkode: 00419...107

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så godt å høre at dere barna ikke tok «skade» av at mor jobbet turnus. Jeg tror nok at jeg overrekker (ifølge min mann, som mener at dette ikke er et problem). Men det er ikke noe gøy å sitte der på kveldsvakt og klokken blir 16 og 17 og jeg lurer på hvordan det går der hjemme og alt jeg vil er å være hjemme med dem. Hjelpe barna med lekser, lage middag, være tilstede. Jeg tror jeg er født på feil tidspunkt, burde vært hjemmeværende husmor på 50-tallet, jeg! 
 

ts

Anonymkode: ff35e...a9f

Om det er noen trøst så tror jeg vi dro stor nytte av at mamma jobbet slik hun gjorde. På fridager (mens vi var på skolen) fikk hun inna husarbeid, handling og andre ærender mens vi var på skolen, så hun var 100% tilstede mens vi barna var hjemme. Jeg vokste opp på 90/00-tallet og begynte ofte på skolen kl 0930-1000, og har mange gode minner fra lange frokoster med mamma (vet ikke hvordan timeplanen er på skolene nå), samt at hun var hjemme da vi kom hjem fra skolen kl 13-14-15. Noe som ikke hadde vært mulig om hun jobbet 8-16.

Når det er sagt, så VET jeg nå i ettertid at hun syntes det var veldig slitsomt og slet mye med dårlig samvittighet. I tillegg vokste jeg som sagt opp på 90-00-tallet, og tilstedeværelsen i barns oppvekst har økt veldig (dette kjenner du vel selv til). Så jeg forstår at det er vondt for DEG, og min oppvekst for snart 20 år siden er ikke helt overførbar til dine barns oppvekst. Men som barn av turnusarbeider kan jeg si at dine barn "lider" ikke slik du tror de gjør. Mest dannsynlig føler de ikke på noe av det du gjør.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode og støttende svar folkens❤️ Jeg blir helt rørt. Liker å tro at barna mine ikke tenker eller føler på noe av det samme som jeg gjør. Men jeg syns det er vondt å ha så dårlig samvittighet. Den er der uansett hvordan jeg vrir eller vender på det. Håper det blir litt lettere når de blir større, men jeg tror ikke det. 
 

ts

Anonymkode: ff35e...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blitt gal hvis jeg måtte arbeide turnus,  istedenfor går jeg for 6-timersdagen 8-14 !

Anonymkode: af871...de4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde blitt gal hvis jeg måtte arbeide turnus,  istedenfor går jeg for 6-timersdagen 8-14 !

Anonymkode: af871...de4

Fantastisk! Heldige du. Hva jobber du med?

 

ts

Anonymkode: ff35e...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode og støttende svar folkens❤️ Jeg blir helt rørt. Liker å tro at barna mine ikke tenker eller føler på noe av det samme som jeg gjør. Men jeg syns det er vondt å ha så dårlig samvittighet. Den er der uansett hvordan jeg vrir eller vender på det. Håper det blir litt lettere når de blir større, men jeg tror ikke det. 
 

ts

Anonymkode: ff35e...a9f

Min mor var hjemmeværende, og ting ble ikke noe bedre av det. Hun prioriterte å holde huset og fasaden, og vi barna var mest i veien. Så om du tenker på hvordan barna har det, er det viktigst at du er til stede for dem. Og det klarer du fint med turnus også.

Det viktigste er altså ikke tiden målt i timer, men hva du gjør i de timene du har. Etter noen år er ungene på aktiviteter hele kvelden uansett. Dette er en periode av livet. 

Anonymkode: 79d40...7f9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk også over at du gir barna dine muligheten til et godt og nært forhold til pappaen sin, når de får dele mange ettermiddager og kvelder! ♥️ Vi mødre har en tendens til å blande oss i alt og jeg tror det er superfint for alle at pappa & barn styrer skuta noen ettermiddager og kvelder per uke!

Husk at det er DU som føler at noe feil, ikke familien din 👍🏼

Anonymkode: 07534...568

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber også turnus. Hver 3. uke går jeg 6 vakter og kun 1 dag fri. Har kun fri lørdag og søndag. Før jobbehelg kun fri torsdagen. Det går i ett ja. Er lite hjemme og har aldri langfri. Andre som går turnus får jo avbrekk med langfri i ny og ne, men ikke min turnus. 😌 Hvor mange senvakter har du? Jeg har 8 på 4 uker.

Anonymkode: cd638...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er vernepleier, jobber turnus og elsker det. Er på jobbjakt og har fått tilbud om dagjobber (støttepedagog i bhg, dagsenter, skole) men takket nei. Du kan kanskje også søke den type jobber. Jeg kjenner spl som jobber med det. Prøv å fokusere på det positive med turnus: du får unna husarbeid, handling og andre ærender på formiddagen, slik at du kan være 100 % sammen med familien på kvelden når du har hatt dagvakt. Du får gjort ærender når det er lite folk i butikker. Du får hentet deg inn på formiddagen mens ungene er på skole/bhg, og blir en bedre mor den tiden du har med dem. Ungene får knyttet sterke bånd med far. Turnusarbeid er bare 35,5 timer i uka. Du tjener bedre på kveld, kanskje du kan gå ned til 80%? Du kan levere sebt i bhg, hvis du så små barn. Jeg leverer 9.30, og de timene jeg får med den minste fra 6-9.30 er nesten samme antall timer som det jeg får på kvelden når jeg har dagvakt, ca 16-19.

Anonymkode: 61a9e...948

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mor var hjemmeværende, og ting ble ikke noe bedre av det. Hun prioriterte å holde huset og fasaden, og vi barna var mest i veien. Så om du tenker på hvordan barna har det, er det viktigst at du er til stede for dem. Og det klarer du fint med turnus også.

Det viktigste er altså ikke tiden målt i timer, men hva du gjør i de timene du har. Etter noen år er ungene på aktiviteter hele kvelden uansett. Dette er en periode av livet. 

Anonymkode: 79d40...7f9

Sant dette. Takk for at du gir meg et nytt perspektiv🙂 

Anonymkode: ff35e...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk også over at du gir barna dine muligheten til et godt og nært forhold til pappaen sin, når de får dele mange ettermiddager og kvelder! ♥️ Vi mødre har en tendens til å blande oss i alt og jeg tror det er superfint for alle at pappa & barn styrer skuta noen ettermiddager og kvelder per uke!

Husk at det er DU som føler at noe feil, ikke familien din 👍🏼

Anonymkode: 07534...568

Takk for fine og kloke ord❤️

Anonymkode: ff35e...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber også turnus. Hver 3. uke går jeg 6 vakter og kun 1 dag fri. Har kun fri lørdag og søndag. Før jobbehelg kun fri torsdagen. Det går i ett ja. Er lite hjemme og har aldri langfri. Andre som går turnus får jo avbrekk med langfri i ny og ne, men ikke min turnus. 😌 Hvor mange senvakter har du? Jeg har 8 på 4 uker.

Anonymkode: cd638...924

Huff ja, jeg jobbet slik som du gjør til den eldste var 5 år. Gikk fra 100% til 80% for jeg holdt på å treffe veggen. Har du barn?

Jeg har årsplan med 2 kveldsvakter i uken i snitt. 
 

ts

Anonymkode: ff35e...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...