Gå til innhold

Er koronatest i nesen virkelig så vondt???


Dankert

Anbefalte innlegg

Gjest Skogrose

Jeg har tatt den to ganger. Første gangen grudde jeg meg, men det var virkelig null stress! Bittelitt ubehagelig, ikke vondt i det hele tatt, og fort overstått. En stund senere måtte jeg testes igjen. Pga. god erfaring første gang grudde jeg meg ikke overhodet. Men oi..... det var en totalt annen opplevelse.... Opplevde testen som rimelig ubehagelig. Min erfaring tilsier at testen går helt fint når man er "frisk". Er man dårlig/har vonde bihuler eller lignende....da er den IKKE noe særlig i det hele tatt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er hverken vondt eller spesielt ubehagelig sammenlignet med den gangen jeg klødde meg i øret med q-tips da telefonen ringte. Jeg glemte q-tipsen i øret og smelte den inn i hodet med telefonen. 

 

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "skal" være ubehagelig, spesielt i nesen. Penselen skal roteres rundt i 5-10 sekunder både i oropharynx og nasopharynx, ellers er ikke testen skikkelig utført. Det er også viktig at du faktisk er på riktig sted i bakre svelgvegg i halsen og i nasesvelget. PCR-penselen skal heller ikke berøre tungen, da den er ekstremt sensitiv.

Jeg har sett mye rar og feil prøvetaking, rett og slett.

Hilsen sykepleier som har testet pasienter og øvrige nonstop siden mars. 

Endret av Hellisinhello
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Dankert skrev:

Er det vondere enn bedøvelse hos tannlegen?

På ingen som helst måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lily_88 skrev:

...men må den tas i nesen?

Ja - virusmengden vil være størst i nasesvelget. Så om man må velge én av to, foretrekkes nasesvelg. 

Jeg ser at det er lokale variasjoner, og mye rart av prøvetaking som blir utført. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, gjest:) skrev:

For en pingle!

"Uhyre smertefull" 🤣🤣. Det gjør ikke vondere enn å sette en sprøyte, og er fort gjort. Jeg har vært gjennom to fødsler. At en liten kost i nesa liksom er uhyre smertefullt er bare til å flire av.

Jeg har også vært gjennom to fødsler (uten smertestillende) og synes likevel koronatesten var smertefull. En helt annen type smerte selvfølgelig, men det ene utelukker ikke det andre, liksom. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Me for life skrev:

Skal ta den i slutten av november, så heldige meg har masse tid til  å grue meg 🥺

Hvorfor må du vente så lenge med å ta den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke på topp ti listen over vonde ting jeg har opplevd, og jeg har ikke opplevd mye vondt. Nøs noen skikkelig digge nys etterpå og fyren i bilen foran meg hadde en valp I baksetet. Alt i alt, en ganske trivelig opplevelse. Gir hele greia en 6/10. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at grunnen til at folk opplever det så forskjellig har å gjøre med håndlaget til den som tar prøven. Kjøres pinnen med stor kraft rett opp i nesa er det helt sikkert kjempevondt...
På samme måte som annen behandling/prøvetaking hos lege eller tannlege. Noen klarer å stikke så du knapt merker det, mens andre klarer å gjøre det til en torturmetode.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Tears in heaven skrev:

Hvorfor må du vente så lenge med å ta den?

Skal opereres da, så må ta testen dagen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, firestarter said:

Jeg har også vært gjennom to fødsler (uten smertestillende) og synes likevel koronatesten var smertefull. En helt annen type smerte selvfølgelig, men det ene utelukker ikke det andre, liksom. 

Helt greit å synes det gjør vondt med coronatesten. Det var denne "vondere enn skjære meg i hånda med kniv" og "uhyre vondt" jeg siktet til.

Endret av gjest:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som tester, kan si mange blander ubehag og smerte, men man opplever det selvfølgelig individuelt. Treffer man neseveggen kan det nok kjennes litt ekstra. 

Min erfaring er at det kjennes ubehagelig, ikke vondt. Det er en uvant følelse og kan sammenlignes litt med å få bassengvann i nesen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det trigget brekningsrefleksen, men det var ikke vondt. Til og med 2 åringen min begynte ikke å gråte. Vi tok begge både i nese og hals. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det var veldig ubehagelig, og det sved litt en liten stund etterpå. Men mer ekkelt ubehagelig enn vondt. Tok forøvrig 10 sek, det var laaange 10 sek da de telte nedover. I artikler har jeg lest 5 sek, og de som sier her i tråden det tok et par sekunder tror jeg ikke på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubehagelig, definitivt! Øyet på den siden hvor hun stakk opp i nesa rant en god stund etterpå. Hun telte til fem, det var fem laaaaange sekunder (hun telte veldig sakte ;) )

Men sinnsykt smertefullt? Nei. Men ubehagelig nok til at jeg ikke tester meg for moro skyld, for å si det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...