Gå til innhold

Kommer nynorsk til å dø ut? Bør vi la det skje?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er dine tanker? 

Jeg er en bokmålsbruker fra Oslo og liker å lese nynorskbøker. Samtidig så er jeg glad for at jeg ikke skrev så noe særlig på nynorsk som ung. Det ser ut til at det blir færre og færre nynorskbrukere. Det er på en måte trist,  samtidig så kan jeg ikke se at det bør være prioritert at barn og unge skal skrive nynorsk. 

Vi må ta innover oss at det norske språket er truet og at dagens unge har et svært dårlig språk. Det blir lettere å forbedre ungdommens språk hvis vi kun har et skriftspråk. Bruk mer tid på å finpusse skriftsspråket og mindre tid på et skriftspråk som ingen uansett bruker i hverdagen. 

Kjør debatt.

Anonymkode: 38f8f...b04

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei selvsagt ikke , nynorsk skal bestå like mye som bokmål 

Anonymkode: 9a72c...478

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater spynorsk. Håper det konstruerte drittspråket forsvinner. Det holdes kunstig i live i dag.

Anonymkode: 2efe0...f3a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal vera med å kjempe for nynorsk. Det ville vore diskreminering å ikkje la begge målformene få plass. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det burde forsvinne.. Makan til tåpelig måte å skrive. Høres ut som en innavla dialekt fra Sunnmøre. Og enig i at ungdom burde fokusere på ett skriftspråk!

Anonymkode: 7f2b1...05c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis. Jeg liker nynorsk godt, men tror ikke den vil forbli offisiell målform veldig lenge. Det er allerede en utvikling mot bokmål i form av at pussige former som tidligere var feil, nå tillates. 

Anonymkode: d3ea5...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei selvsagt ikke , nynorsk skal bestå like mye som bokmål 

Anonymkode: 9a72c...478

Pff... kan du vise til et eksempel der de anses som likeverdige? Hvis du går inn i en bokbutikk, og skal kjøpe bøker... så finner du bøkene du skal kjøpe på nynorsk? Sannsynligheten er minimal. Det er ikke et marked for det og de fleste bøker oversettes til kun bokmål. Netflix, Disneyplus og Viaplay tilbyr ikke teksting på nynorsk, de tilbyr kun bokmål. VG, Dagbladet, Dagsavisen, Finansavisen, Nettavisen etc. skriver ikke nyheter på nynorsk, kun bokmål. NRK har en sjelden gang en artikkel på nynorsk. 

For meg som har bodd i Oslo hele livet så er den eneste relasjonen jeg har til nynorsk er at det er noe motbydelig som lærerne tvang oss til å gjøre på ungdomsskolen og bittelitt på VGS. Det er noe jeg ALDRI har hatt brukt for siden. Det er noe jeg ALDRI har trengt. 

Anonymkode: 64918...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk burde være frivillig å lære på skolen! Så dritt lei! Jeg har egt mer en nok press fra andre fag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare få det vekk. Er vestlending selv, men det er bare styr med hele nynorsken.

Anonymkode: 9f39c...dc8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk vil dø ut. Rett og slett fordi det er for likt bokmål. Det er nærmere en dialekt enn et eget språk. 

Paradoksalt nok ville nynorsk hatt større sjanse for å bestå dersom det var helt annerledes bokmål og fullt ut et helt eget språk slik samisk er.

Anonymkode: 95550...d3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er dine tanker? 

Jeg er en bokmålsbruker fra Oslo og liker å lese nynorskbøker. Samtidig så er jeg glad for at jeg ikke skrev så noe særlig på nynorsk som ung. Det ser ut til at det blir færre og færre nynorskbrukere. Det er på en måte trist,  samtidig så kan jeg ikke se at det bør være prioritert at barn og unge skal skrive nynorsk. 

Vi må ta innover oss at det norske språket er truet og at dagens unge har et svært dårlig språk. Det blir lettere å forbedre ungdommens språk hvis vi kun har et skriftspråk. Bruk mer tid på å finpusse skriftsspråket og mindre tid på et skriftspråk som ingen uansett bruker i hverdagen. 

Kjør debatt.

Som jeg nevner over så er det ikke behov for at man skal kunne nynorsk i dagens samfunn. Det er noe som forsvinner og snart vil være ikke-eksisterende. Bokmål er den dominerende formen, både innenfor bøker, aviser og sosiale medier. 

Nynorsk burde sparkes ut av skolen, eller i det minste gjøres frivillig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For meg som har bodd i Oslo hele livet så er den eneste relasjonen jeg har til nynorsk er at det er noe motbydelig som lærerne tvang oss til å gjøre på ungdomsskolen og bittelitt på VGS. Det er noe jeg ALDRI har hatt brukt for siden. Det er noe jeg ALDRI har trengt. 

Kommer opprinnelig fra en liten (nøytral) kommmune i Viken. Dialekten der har mer til felles med nynorsk enn bokmål. Likevel så hatet "alle" elevene nynorsk. Tror de fleste så på det som noe påtvunget dritt fra Vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen tall på at 1) ungdommen skriver dårligere enn før og 2) å lære nynorsk gjør at man blir dårligere i bokmål? Bare for å gjøre debatten litt interessant? Jeg synes ikke at noen syntes det var kjedelig å lære det på skolen er et veldig godt argument. Da kunne vi ha avskaffet halvparten av alle skolefag.

Anonymkode: 22708...c10

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere noen tall på at 1) ungdommen skriver dårligere enn før og 2) å lære nynorsk gjør at man blir dårligere i bokmål? Bare for å gjøre debatten litt interessant? Jeg synes ikke at noen syntes det var kjedelig å lære det på skolen er et veldig godt argument. Da kunne vi ha avskaffet halvparten av alle skolefag.

Det er et veldig godt argument at folk synes det er kjedelig OG at man ikke trenger det. I Norge sliter vi allerede i stor grad med utbrenthet og frafall i skolen, vi sliter også med at 1/3 elever som fullfører grunnskolen ikke har tilfredstillende evner i norsk, engelsk og matematikk. Da er det selvsagt at et kjedelig, unødvendig fag tar vekk lærekapasiteten fra andre mye viktigere fag.

Ellers så kan vi jo meddele at nynorsk er døende, det er ca 12% som har nynorsk i grunnskolen (da i stor grad i gamle sogn og fjordane), når man kommer opp til vgs er det frafall på ca 6%, når man er kommet på universitetsnivå er det nede på 2%.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, KapteinJ skrev:

Det er et veldig godt argument at folk synes det er kjedelig OG at man ikke trenger det. I Norge sliter vi allerede i stor grad med utbrenthet og frafall i skolen, vi sliter også med at 1/3 elever som fullfører grunnskolen ikke har tilfredstillende evner i norsk, engelsk og matematikk. Da er det selvsagt at et kjedelig, unødvendig fag tar vekk lærekapasiteten fra andre mye viktigere fag.

Ellers så kan vi jo meddele at nynorsk er døende, det er ca 12% som har nynorsk i grunnskolen (da i stor grad i gamle sogn og fjordane), når man kommer opp til vgs er det frafall på ca 6%, når man er kommet på universitetsnivå er det nede på 2%.

Jeg kan ikke se at dette er argumenter? Elever som ikke har tilfredsstillende kunnskaper i norsk får allerede fritak fra vurdering i sidemål.

At nynorsk er døende er vel om noe et argument for å styrke språket? Eller tenker du vi like gjerne kan ta knekken på de siste kjempepandaene også?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke se at dette er argumenter? Elever som ikke har tilfredsstillende kunnskaper i norsk får allerede fritak fra vurdering i sidemål.

At nynorsk er døende er vel om noe et argument for å styrke språket? Eller tenker du vi like gjerne kan ta knekken på de siste kjempepandaene også?

Er nynorsk som kjempepandene, virkelig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At nynorsk er døende er vel om noe et argument for å styrke språket?

Hvorfor det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du sliter i hovedmål (du må litt mer enn slite da, du må faktisk ha språkvansker) fritar deg for VURDERING, ikke undervisning i sidemål. Sidemålet tar uansett hvordan du spinner det opp tid fra fag som er langt viktigere, matte/engelsk/hovedmål. Skoletimer er et nullsum spill, det er ikke slik at en time gitt til sidemål ikke koster noe, den koster en time som kunne vært brukt til å undervise et annet kjedelig fag, som matematikk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper så inderlig det forsvinner ! Tragisk ! Stakkars unger som må lære det der. De har da mer enn nok å lære seg. Ikke rart mange unge ikke klarer alt i livet sitt ! Nynorsk er for mange det som vipper dem av pinnen :( 

Anonymkode: d6887...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hater spynorsk. Håper det konstruerte drittspråket forsvinner. Det holdes kunstig i live i dag.

Herregud, så umoden du er. Det er ikke noe bedre med fisefint bokmål. Ja til begge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...