Gå til innhold

"En brille" eller briller?


Anonymus Notarius

Anbefalte innlegg

Sier du brille eller briller? Nå skal det tydeligvis hete "en brille", ikke et par briller, ser det bare i entall overalt, til tross for at det virker som om ordboka mener man bruker det i flertall. https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=brille&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge. Jeg synes "brille" bare høres kjemperart ut. Jeg sier at jeg bruker briller, ikke jeg bruker brille. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, samme med "bukser". Man snakker stort sett om dette i flertall. 

Tilsvarende for engelske ord er "news".

Anonymkode: 968f0...d0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonymus Notarius skrev:

Sier du brille eller briller? Nå skal det tydeligvis hete "en brille", ikke et par briller, ser det bare i entall overalt, til tross for at det virker som om ordboka mener man bruker det i flertall. https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=brille&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge. Jeg synes "brille" bare høres kjemperart ut. Jeg sier at jeg bruker briller, ikke jeg bruker brille. 

Briller er riktig, når man snakker om det folk vanligvis anser som briller; en optisk innretning med to glass i en ramme. Én brille ville bare vært for ett øyet.

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, samme med "bukser". Man snakker stort sett om dette i flertall. 

Tilsvarende for engelske ord er "news".

Anonymkode: 968f0...d0f

Samme konsept som ovenfor. Én bukse ville bare bekledd det ene beinet.

Anonymkode: 947fd...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor brukes brille i entall overalt? Fikk nemlig inspirasjonen til dette innlegget fordi jeg skal ha nye briller, og fikk beskjed på sms fra optiker om at "din brille er klar til henting". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Anonymus Notarius skrev (På 12.10.2020 den 18.34):

Så hvorfor brukes brille i entall overalt? Fikk nemlig inspirasjonen til dette innlegget fordi jeg skal ha nye briller, og fikk beskjed på sms fra optiker om at "din brille er klar til henting". 

Sikkert bare for å unngå at noen prøver å krangle og sier de vil ha to par. En brille høres ut som noe en femåring som ikke har lært seg ordentlig norsk ville ha sagt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvaskaljeghete? skrev (På 9.7.2022 den 20.32):

Sikkert bare for å unngå at noen prøver å krangle og sier de vil ha to par. En brille høres ut som noe en femåring som ikke har lært seg ordentlig norsk ville ha sagt

Jeg er enig i at det høres veldig barnslig ut å si "en brille". 1,5 år siden jeg starta denne tråden, og ser fortsatt "en brille" overalt, alle optikerne bruker det. Synes det høres helt latterlig ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En brillejesus, flere brillejesuser. 

Anonymkode: d4fdd...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si begge deler. Venninnen min jobber på Brilleland og sier brille. Det blir litt det samme som tv. Man kan si både en tv og et tv.

Anonymkode: 5fb84...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier at jeg har fått meg briller. Ikke en brille. Ev et par med briller. 

Hos optiker sier de, brillen din. Ikke brillene, som jeg sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.7.2022 den 2.27):

Man kan si begge deler. Venninnen min jobber på Brilleland og sier brille. Det blir litt det samme som tv. Man kan si både en tv og et tv.

Anonymkode: 5fb84...34a

Kan du spørre henne hvorfor en dag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...