Gå til innhold

På tur i skogen, på hvilken side av stien går man?


Ullvott

På hvilken side av stien mener DU det er riktig å holde seg?   

90 stemmer

  1. 1. Hvilken side skal man holde til?

    • Venstre
      13
    • Høyre
      75
    • Vet ikke
      2


Anbefalte innlegg

Overskrift og poll sier forhåpentligvis sitt. Jeg mener selvsagt når du møter noen, enentuelt når du går saktere enn andre og skal gi plass til at de som kommer bak deg kan passere. Hva mener du, og hvorfor? 

Endret av Ullvott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man går da til høyre akkurat som på fortau og andre gangveier! Om noen går bak deg og vil forbi kan de enten gå forbi på venstre side eller spørre pent om den saktegående kan gå to skritt til høyre, vel og merke om det er mulig og ikke gir den fremste noen ulemper (som grøfter, gjørme etc.), slik at det går an å gå forbi!

Anonymkode: 9a667...9c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tilpasser det etter terreng og sti. Av og til må man vike til høyre. Og andre ganger må man vike til venstre.

Om det er like uviktig om man trekker til høyre eller venstre så ville jeg ha fulgt normal oppførsel fra trafikken. Med unntak av dersom den jeg møter på kommer fra et land hvor de kjører på feil side. Da får vi en utfordring.

Ut over det kan jeg ikke si at dette har bekymret meg så veldig når jeg har vært på tur :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venstre!! Trafikkreglene sier gå til venstre, kjøre til høyre. Men dette er jaggu tungt for mange. Ganske håpløst der både gående og syklende ferdes samtidig, skaper bare surr når folk vimer rundt i alle retninger 

https://www.tryggtrafikk.no/pressmeldinger/anbefaler-venstregaing-pa-alle-veier/#

Anonymkode: da2b5...ff6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Venstre!! Trafikkreglene sier gå til venstre, kjøre til høyre. Men dette er jaggu tungt for mange

Dette er på vei. På sti, fortau og gangvei holder man til høyre. Slik er det i andre land med høyrekjøring og, har diskutert dette med utlendinger

Anonymkode: 0f0aa...820

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Venstre!! Trafikkreglene sier gå til venstre, kjøre til høyre. Men dette er jaggu tungt for mange. Ganske håpløst der både gående og syklende ferdes samtidig, skaper bare surr når folk vimer rundt i alle retninger 

https://www.tryggtrafikk.no/pressmeldinger/anbefaler-venstregaing-pa-alle-veier/#

Anonymkode: da2b5...ff6

En kan ikke være så firkantet. En sti er gjerne svært ujevn og en må hele tiden veksle mellom å gå til høyre/venstre/midt på. Nå er vel ikke skogsstier ment for sykling heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er på vei. På sti, fortau og gangvei holder man til høyre. Slik er det i andre land med høyrekjøring og, har diskutert dette med utlendinger

Anonymkode: 0f0aa...820

Nei. Leste du linken? TT anbefaler det samme også i skogen.

Anonymkode: da2b5...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Honey Dew skrev:

En kan ikke være så firkantet. En sti er gjerne svært ujevn og en må hele tiden veksle mellom å gå til høyre/venstre/midt på. Nå er vel ikke skogsstier ment for sykling heller.

Sykler er det alle steder, også på stier. Gå hvor du vil, men når det kommer syklende eller andre gående holder man til venstre.

Anonymkode: da2b5...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2020 den 23.22, AnonymBruker skrev:

Venstre!! Trafikkreglene sier gå til venstre, kjøre til høyre. Men dette er jaggu tungt for mange. Ganske håpløst der både gående og syklende ferdes samtidig, skaper bare surr når folk vimer rundt i alle retninger 

https://www.tryggtrafikk.no/pressmeldinger/anbefaler-venstregaing-pa-alle-veier/#

Anonymkode: da2b5...ff6

Den reglen gjelder bare der det gås på trafikkert vei. Ellers foregår ferdsel på høyre side i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele tiden tenkt at jeg skal gå på venstre side da det er det jeg gjør i trafikken, men under corona har det vært skrevet flere steder at man skal gå til høyre/møtes med venstre skulder mot venstre skulder, og ser at de fleste praktiserer dette, så da gjør jeg det selv også ;)

Anonymkode: 10150...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme som når du sykler på sykkelstier eller kjører bil, din høyre i kjøreretning

Endret av kvinne35+
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Brunello skrev:

Den reglen gjelder bare der det gås på trafikkert vei. Ellers foregår ferdsel på høyre side i Norge.

Les linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Petra75 skrev:

Les linken.

Det er ingen lov som siteres. Det er hva trygg trafikk har bestemt seg for å mene. Folk holder stort sett til høyre når de går. Tenk deg skiløypa. Alle går til høyre. Hvorfor skal vi holde til venstre på sommeren?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Brunello skrev:

Det er ingen lov som siteres. Det er hva trygg trafikk har bestemt seg for å mene. Folk holder stort sett til høyre når de går. Tenk deg skiløypa. Alle går til høyre. Hvorfor skal vi holde til venstre på sommeren?

Fordi det er mest praktisk med hensyn til problematikken gående/syklende. Og nei, alle gående holder ikke til høyre - det er omtrent 50/50.

Her i Oslo ferdes det kjørende på så godt som alle fortau, veier, skogsveier og stier. Så hvis alle kunne fulgt samme regel, slik Trykk Trafikk foreslår hadde det vært veldig mye enklere både for gående og kjørende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Petra75 skrev:

Fordi det er mest praktisk med hensyn til problematikken gående/syklende. Og nei, alle gående holder ikke til høyre - det er omtrent 50/50.

Her i Oslo ferdes det kjørende på så godt som alle fortau, veier, skogsveier og stier. Så hvis alle kunne fulgt samme regel, slik Trykk Trafikk foreslår hadde det vært veldig mye enklere både for gående og kjørende.

Stier og fortau er stort sett så smale at det bare er plass til ti i bredden, og det er møtende fotgjengere og syklende. Fet er derfor naturlig å holde til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker at det er riktig å holde til høyre, der det passer sånn. Heldigvis pleier ikke turfolket å være så veldig nazi på dette, så jeg har aldri opplevd at det har vært et problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp på et sted der "fortau" nærmest var noe eksotisk (eller som man i det minste måtte kjøre langt med bil for å se), så det å gå på venstre side er tidlig innlært og sitter godt fast i margen. Jeg trekker automatisk til venstre når jeg går langs veier, sykkelstier, gangstier og fortau.

Det må jo være enklere for unger også, om man bare trengte forholde seg til én regel, og ikke måtte huske på hva som gjaldt for hvilken type vei.

Anonymkode: 6bfdf...188

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har aldri tenkt på om jeg burde gå til venstre eller høyre på stien i skogen. Jeg pleier å gå utenfor selve stien og slipper andre forbi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...