Gå til innhold

Hvorfor er ikke barnehagene på rødt nivå?


DropIt

Anbefalte innlegg

.. da tenker jeg først og fremst på barnehager i områder hvor smittenivået kategoriseres som «rødt», for eksempel Oslo som nå har over 90 smittede pr 100 000!

 

Barnehagene og foreldrene sier de hadde gode erfaringer med små kohorter og litt kortere åpningstid (for å sikre forsvarlig bemanning i hele åpningstiden, som det for øvrig burde vært hele tiden, uavhengig av korona).

 

SÅ, hvorfor går det ikke over til rødt i barnehagene?! Er det virkelig slik at man overser det faktum at barn kan være smittebærere? Er det virkelig SÅ dyrt for samfunnet at barnehagene reduserer åpningstiden med opptil et par-tre timer?! er det ikke snakk om en felles dugnad her?

 

blir en smule oppgitt av dette...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig i at det er rart at det ikke gjøres noe o bhg. Gult nivå som er nå er i praksis ingen tiltak. Driftes som vanlig, samarbeid mellom flere avdelinger er ok, personale kan jobbe på flere AVD (bare ikke samme dag), og det er jo ingen avstand osv.

Men problemet er vel mer at folk må reise til bhg og sånn sett gjør mer ting på fritiden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Oslo, i en bydel med mye smitte og her jeg jobber er det verken delt opp i kohorter eller mindre åpningstider. Det praktiseres helt vanlig barnehagehverdag. Sjef er heller ikke så opptatt om ansatte er småsyke med snørr osv, vi får beskjed om å komme på jobb. Foreldre blir sure om de ikke får sende ungene i bhg

mtp det siste du sa der, nei det er ikke noe felles dugnad. Dugnad er frivillig og skal ikke påvirke en person sin økonomi osv. Slutt å bruk det begrepet ifht corona

Endret av AnonymBrukern
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBrukern skrev:

Bor i Oslo, i en bydel med mye smitte og her jeg jobber er det verken delt opp i kohorter eller mindre åpningstider. Det praktiseres helt vanlig barnehagehverdag. Sjef er heller ikke så opptatt om ansatte er småsyke med snørr osv, vi får beskjed om å komme på jobb. Foreldre blir sure om de ikke får sende ungene i bhg

mtp det siste du sa der, nei det er ikke noe felles dugnad. Dugnad er frivillig og skal ikke påvirke en person sin økonomi osv. Slutt å bruk det begrepet ifht corona

Men poenget er jo også at tilnærmet vanlig drift er helt i tråd med gult nivå.

bortsett fra det med syke ansatte Og barn da. De skal være hjemme. Men er ikke noe kohort opplegg eller avstand nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, rosemarin skrev:

Men poenget er jo også at tilnærmet vanlig drift er helt i tråd med gult nivå.

bortsett fra det med syke ansatte Og barn da. De skal være hjemme. Men er ikke noe kohort opplegg eller avstand nå

Men oslo er jo rødt...og den bydelen jeg bor i er en av de med mest smitte. Likevel har vi helt vanlig drift

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBrukern skrev:

Men oslo er jo rødt...og den bydelen jeg bor i er en av de med mest smitte. Likevel har vi helt vanlig drift

Ja, men bhg er på gult smittevernnivå. Og på dette smittevernnivået så er alt greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du med bhg er på gult smittevernnivå? Er det noe lavere smitte i barnehagene enn ellers i Oslo eller er det noe jeg ikke skjønner her @rosemarin

Endret av AnonymBrukern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBrukern skrev:

Hva mener du med bhg er på gult smittevernnivå? Er det noe lavere smitte i barnehagene enn ellers i Oslo eller er det noe jeg ikke skjønner her @rosemarin

Det er Regjeringen Som bestemmer hvilket nivå av smittevern bhg skal følge. Det er ikke gitt noen nye retningslinjer på at bhg skal innføre rødt smittevernnivå. Og det er jo det Ts her synes er rart og jeg er enig. 
økt smittervernnivå i bhg er ikke en del av tiltakene mot økt smitte i Oslo per nå

Endret av rosemarin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, rosemarin skrev:

Det er Regjeringen Som bestemmer hvilket nivå av smittevern bhg skal følge. Det er ikke gitt noen nye retningslinjer på at bhg skal innføre rødt smittevernnivå.

Skjønner. Men hvorfor skal ikke nivået av smittevern bli bestemt i sammenheng med smittenivået i den byen? Er litt dumt å ha en felles greie for alle når det ikke er like mye smitte overalt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er for dumt at barnehagene i Oslo har i praksis null tiltak når det er så rødt. Vi holder barnet vårt hjemme fra Oslobarnehagen nå. Jeg orker ikke forholde meg til en eventuell smitte som jeg føler er veldig sansynlig slik barnehagene driftes nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBrukern skrev:

Skjønner. Men hvorfor skal ikke nivået av smittevern bli bestemt i sammenheng med smittenivået i den byen? Er litt dumt å ha en felles greie for alle når det ikke er like mye smitte overalt

Nei det er jo det som er spørsmålet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sosialt skrev:

Jeg vil tro årsaken er at barn i liten grad blir alvorlig syke.

Men de er jo likevel smittebærere og smittespredere?
 

Og hva med de ansatte i barnehagen? De er jo ikke nødvendigvis de sunneste og sprekeste i samfunnet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, DropIt skrev:

Men de er jo likevel smittebærere og smittespredere?
 

Og hva med de ansatte i barnehagen? De er jo ikke nødvendigvis de sunneste og sprekeste i samfunnet...

Hvor får du påstanden om at barnehageansatte ikke er sunne eller spreke fra? Vet du egt hvor aktiv og slitsom jobb det er?

Endret av AnonymBrukern
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBrukern skrev:

Hvor får du påstanden om at barnehageansatte ikke er sunne eller spreke fra? Vet du egt hvor aktiv og slitsom jobb det er?

Altså, det er fullt mulig at mange ansatte i barnehage er sunne og spreke!

Men det er vel ingenting som tilsier at de er MER sunne og spreke enn hvermannsen, og derfor tåler viruset bedre? Mtp at deres arbeidsplass ikke har de samme regler/påbud som gjelder ellers i samfunnet..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, DropIt skrev:

Altså, det er fullt mulig at mange ansatte i barnehage er sunne og spreke!

Men det er vel ingenting som tilsier at de er MER sunne og spreke enn hvermannsen, og derfor tåler viruset bedre? Mtp at deres arbeidsplass ikke har de samme regler/påbud som gjelder ellers i samfunnet..

Skjønner. Altså bqrnehageansatte går gjennom mye mer sykdom og smitte enn andre. Trodde du mente spreke som ifht hvor sunt de spiser eller trening og vekt og slikt😂 synes bhg burde vært mye strengere med tiltak

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

48 minutter siden, Sermina skrev:

Jeg synes det er for dumt at barnehagene i Oslo har i praksis null tiltak når det er så rødt. Vi holder barnet vårt hjemme fra Oslobarnehagen nå. Jeg orker ikke forholde meg til en eventuell smitte som jeg føler er veldig sansynlig slik barnehagene driftes nå.

Det skjønner jeg ikke helt? Eneste grunn til at jeg er redd smitte er at det er så kjipt om vi må i karantene og holde ungen hjemme fra skole etc. Hvis vi da skulle holde barnet hjemme og jobbe hjemmefra for å unngå at akkurat det skjer - vel. Makes no sense. 

For jeg regner med at du ikke er 80 år med hjerteproblemer og diabetes...? Eller møter dere mange mennesker ellers, så du er redd for å evt spre smitte? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, velociraptor skrev:

Det skjønner jeg ikke helt? Eneste grunn til at jeg er redd smitte er at det er så kjipt om vi må i karantene og holde ungen hjemme fra skole etc. Hvis vi da skulle holde barnet hjemme og jobbe hjemmefra for å unngå at akkurat det skjer - vel. Makes no sense. 

For jeg regner med at du ikke er 80 år med hjerteproblemer og diabetes...? Eller møter dere mange mennesker ellers, så du er redd for å evt spre smitte? 

Jeg er gravid med risikosvangerskap og vil derfor ikke at barnet smitter meg. Vi treffer få andre, og da helst de som er like forsiktige som oss. Vi kjenner flere som ikke har barnet i barnehage akkurat nå av samme grunn og vi møter de flere ganger i uka på dagtid. Det er vel vårt valg hvor forsiktige vi ønsker å være. Barnet mitt tar ikke skade av å ikke være i barnehagen for en stund. Vi jobber hjemmenfra begge to og med fleksible dager har vi masse tid til kvalitetstid med barnet vårt. Så lenge Oslo er så rødt og det ikke er tiltak i barnehagen så velger vi heller å være hjemme.

Endret av Sermina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sermina skrev:

Jeg er gravid med risikosvangerskap og vil derfor ikke at barnet smitter meg. Vi treffer få andre, og da helst de som er like forsiktige som oss. Det er vel vårt valg hvor forsiktige vi ønsker å være. Barnet mitt tar ikke skade av å ikke være i barnehagen for en stund. Vi jobber hjemmenfra begge to og med fleksible dager har vi masse tid til kvalitetstid med barnet vårt. Så lenge Oslo er så rødt og det ikke er tiltak i barnehagen så velger vi heller å være hjemme.

Nei da skjønner jeg deg ❤️ Lykke til med svangerskapet, håper alt går komplikasjonsfritt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sosialt skrev:

Jeg vil tro årsaken er at barn i liten grad blir alvorlig syke.

Men når det er sånn at barnehagene ikke  kan (eller skal) overholde smittereglene om blant annet avstand, (og det er også vanskelig å opprettholde maks hygiene, selv om man vasker hender og overflater, så er det jo slik at barn sikler,snørrer osv på alt av ting og leker og putter det i munnen osv), så vil jo barnehagene uansett være et sted der MANGE mennesker møtes, tett hele tiden og det er jo snakk om mange familier, som igjen har sine kontakter og ting utenfor barnehagen. I tillegg til ansatte. Så det er jo et sted hvor smitte potensielt kan spre seg fort til mange  dersom et asymptomatisk tilfelle kommer seg inn i barnehagen. Og når det da er så mye "løs" smitte der ute i samfunnet som de tydeligvis mener det er nå, så skulle man jo tro at sjansen for å få asymptomatiske smittebærer inn i barnehagen er ganske  stor.  
derfor synes jeg det er rart at det ikke blir strengere nivå i barnehagene i oslo nå. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...