Gå til innhold

Hva er forskjellen på "særbo" og "kjærester"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser i en tråd at det er en som ønsker å være særbo.  For meg er "særboere" to gifte mennesker som av ulike grunner ikke kan eller vil bo sammen.

Mennesker som ikke er gift, som ikke bor sammen, men som er i et etablert forhold, er i mitt hode kjærester.

Jeg forstår at jeg tar feil, men jeg forstår ikke hvorfor jeg tar feil.

Kan noen forklare meg den store forskjellen mellom "særbo" og "kjærester"?

Anonymkode: 81f16...8b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Særbo er bare at man ikke bor sammen.

Du kan være gift og særboere, eller kjærester og særboere. 

Anonymkode: a5ac2...425

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter man å være kjærester når man flytter sammen? 🙄

Anonymkode: d7ff8...7a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å skille mellom kjærester og særboere, må man kanskje definere de som har bestemt seg for å ikke bo sammen som særboere. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

eller kjærester og særboere. 

Anonymkode: a5ac2...425

Det er jo denne forskjellen jeg ikke forstår.

Hva er forskjellen på det å være kjærester, og det å være særboere?

I mitt hode er det veldig enkelt (og jeg vet som sagt at jeg tar feil, jeg forstår bare  ikke hvorfor)

Kjærester: Er i et forhold, men bor ikke sammen
Samboende kjærester: Er i et forhold, og bor sammen, men er ikke gift
Samboende ektefeller: er gift, og bor sammen
Særboende ektefeller: er gift, men bor ikke sammen

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slutter man å være kjærester når man flytter sammen? 🙄

Anonymkode: d7ff8...7a3

Nei, men da er de samboende kjærester, altså samboere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Brunello skrev:

For å skille mellom kjærester og særboere, må man kanskje definere de som har bestemt seg for å ikke bo sammen som særboere. 

Så når man har tatt en aktiv beslutning om å ikke bo sammen, så går man fra å være kjærester til å være særboere?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betegner forskjellige ting.

Man er kjærester eller gift. Det sier noe om kjærlighetsforholdet. Man er sambo eller særbo, det sier noe om boforholdet.

Anonymkode: 3d5aa...04d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at hvis man sier man er kjærester så "forventer " de fleste at man blir samboere etter en tid sammen. Sier man at man er særboere så slipper man unna masingen om når man skal flytte sammen. 

Anonymkode: 1e0a4...876

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo denne forskjellen jeg ikke forstår.

Hva er forskjellen på det å være kjærester, og det å være særboere?

I mitt hode er det veldig enkelt (og jeg vet som sagt at jeg tar feil, jeg forstår bare  ikke hvorfor)

Kjærester: Er i et forhold, men bor ikke sammen
Samboende kjærester: Er i et forhold, og bor sammen, men er ikke gift
Samboende ektefeller: er gift, og bor sammen
Særboende ektefeller: er gift, men bor ikke sammen

En stor forskjell er at man definerer å ikke bo sammen i fremtiden (i alle fall ganske langt frem i tid). Da slipper man usikkerhet / følelser rundt spørsmålet om når/om en skal flytte sammen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbiller meg at det er det samme, men at noen føler begrepet «kjæreste» er en barnslig term. Ser oftest folk over 40 kalle seg særboere istedenfor kjærester . Kanskje det høres mer modent ut? At man tydelig har tatt et standpunkt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er kjærester eller gift. Det sier noe om kjærlighetsforholdet. Man er sambo eller særbo, det sier noe om boforholdet.

Det er bare tull. Man er samboere og kjærester eller gift og kjærester dersom man bor sammen og har et forhold. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, altflyter skrev:

Jeg innbiller meg at det er det samme, men at noen føler begrepet «kjæreste» er en barnslig term. Ser oftest folk over 40 kalle seg særboere istedenfor kjærester . Kanskje det høres mer modent ut? At man tydelig har tatt et standpunkt?

Det er slik jeg oppfatter det også.

At "kjæreste"-begrepet er forbeholdt den yngre garde, og de som ikke har vært sammen så lenge, men med en gang man kommer opp i alderen der det er forventet at man etablerer seg blir kjæresteforholdet et "særboerforhold".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så når man har tatt en aktiv beslutning om å ikke bo sammen, så går man fra å være kjærester til å være særboere?

Ja, dersom det skal gi noen mening så må det være det. Ellers kan en bare kalle seg kjærester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig.

Jeg er gift, og bor sammen med, kjæresten min.  Vi sluttet ikke å være kjærester den dagen vi flyttet sammen, og heller ikke den dagen vi giftet oss.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra min  side er det at vi kan ikke flytte sammen  pga  div  . Men vi er mere en kjærester.  Vi deler  livet sammen  men ikke økonomisk  og unger.  Han er mannen i mitt liv  og kommer til å være  det. Kaller han mannen  min.  Kjæresten  når jeg er litt søt. Men han er mannen min.  Hilsen særbo  i 10 år.

Anonymkode: 80c08...19b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig.

Jeg er gift, og bor sammen med, kjæresten min.  Vi sluttet ikke å være kjærester den dagen vi flyttet sammen, og heller ikke den dagen vi giftet oss.

Jeg siterer meg selv.

Dette med kjærester er vel også et definisjonsspørsmål, og derfor ville jeg avklare hva jeg legger i ordet "kjæreste".

For meg er en kjæreste en man er i et kjærlighetsforhold med.

Jeg er i et kjærlighetsforhold med mannen min, og derfor er vi kjærester, selv om vi også er ektefeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fra min  side er det at vi kan ikke flytte sammen  pga  div  . Men vi er mere en kjærester.  Vi deler  livet sammen  men ikke økonomisk  og unger.  Han er mannen i mitt liv  og kommer til å være  det. Kaller han mannen  min.  Kjæresten  når jeg er litt søt. Men han er mannen min.  Hilsen særbo  i 10 år.

Hva legger du i at dere er "mer enn kjærester"?

Som jeg skrev i innlegget over her er min definisjon på kjærester "en man er i et kjærlighetsforhold med".

Hva er din definisjon om på kjærester?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vi har vært sammen så lenge at romantiske hektiske  små hjerter  over hode perioden  er over.    Vi bor hos hverandre  når vi kan.  Viss vi reise  bort da  antar folk at vi er mann og kone.   Men er jo ikke det heller.  Da passer det godt  med særbo for oss.  Som noen sier da slipper vi dette presset å skal dere ikke flytte sammen .  Nei  vi skal ikke det.  Med kjærester så er det vel et sted der de flytter sammen eller gifter seg. Eller finner ut at dette  ikke var den rette.  

Han er min kjære . Min mann  men  kjærester er vi vel litt for seriøse  å bli tatt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...