Gå til innhold

Legen anbefaler meg lavkarbo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi vet nå ved å studere avføringen til menneskene at de spiste MYE fiber. Over 100gtam fiber. Så det er bare tull at vi spiste så mye animalsk som du påstår. Hvordan skulle vi klart det? Vi er aper, ikke løver. 

Jeg gir ikke helseråd. Jeg bare gjentar hva studier sier. Når det kommer til noe så viktig som hva vi spiser, som potensielt kan ta livet av deg, hører jeg ikke noe synsing eller anekdoter. Kun hard fakta basert på studier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 7.10.2020 den 12.59, AnonymBruker skrev:

Så uansvarlig av deg å gi helseråd i strid med legens råd.

Anonymkode: fd329...619

oh ... leger er bare mennesker de og

Anonymkode: e2919...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Yoshi said:

Vi vet nå ved å studere avføringen til menneskene at de spiste MYE fiber. Over 100gtam fiber. Så det er bare tull at vi spiste så mye animalsk som du påstår. Hvordan skulle vi klart det? Vi er aper, ikke løver. 

Jeg gir ikke helseråd. Jeg bare gjentar hva studier sier. Når det kommer til noe så viktig som hva vi spiser, som potensielt kan ta livet av deg, hører jeg ikke noe synsing eller anekdoter. Kun hard fakta basert på studier. 

Kilde?

Selvsagt levde våre forfedre hovedsaklig på kjøtt. Det er helt umulig å basere seg på planter med mindre man har rikelig tilgang til den type frukt og grønnsaker vi har i dag, som er et resultat av jordbruksrevolusjonen (og, for oss som lever i kaldere strøk, import). Skulle du basert kostholdet ditt på ville planter ville du ikke hatt tid til å gjøre noe annet enn å samle mat, og så ville du sannsynligvis dødd av under-/feilernæring. Hvis du derimot nedlegger et byttedyr, har du MASSE mat i lang tid, og det er nettopp derfor vi mennesker kunne utvikle oss så enormt. Vi fikk masse næring og masse tid til overs da vi begynte å leve av andre dyr. Og det er også derfor vi kunne spre oss over hele kloden, nærmere bestemt til alle steder hvor vi kunne finne byttedyr, enten det nå var fisk eller vilt. Andre dyr er soleklart den beste og enkleste kilden vi har har hatt til både protein, fett og vitaminer.

Anonymkode: 11fff...942

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på lavkarbo i snart 1 år nå, så kan dele litt erfaring.

Jeg startet med en streng variant av dietten, men fant raskt ut at det ikke går i lengden. Det er en livsstil som du må være komfortabel med for at det skal vare. Så jeg fant en mellomting hvor jeg ikke takker nei til 1 lite stk kake på bursdagsfeiring eller 1 liten muffin på fest, men så er det ikke så mange slike anledninger heller. Om det blir 1 eller 2 ganger i måneden, så er det helt ufarlig. Men ikke bruk det som belønning fordi du har vært flink resten av tiden. Det er feil innstilling. Heller gjør det for den sosiale delen. For eksempel spiser jeg litt kake når mine barn har bursdag eller da jeg deltok i 3 konfirmasjoner i år. Men før jeg drar på en sånn fest, spiser jeg hjemme. Da er jeg mett og har heller ikke så lyst på mat. Jeg informerer alltid vertene og beklager at jeg kommer bare til å smake av maten og ikke spise en hel porsjon ;) Folk forstår.

Jeg spiser mye bær og yoghurt naturell i tillegg og prøver å ikke spise for mange egg og for mye fett. Det blir fort høyt kolesterol av for mye egg, så det er viktig å passe på. Jeg har kuttet helt brød, pasta, godteri, bakverk, ris - altså de store hovedgruppene av verstinger, men tillater meg som sagt et par ganger i måneden litt av noe som jeg ellers ikke spiser. Et par ganger i uka spiser jeg 1 tynn skive Rugsprø med frokosten. Det er fort gjort å få i seg for lite fiber med lavkarbo hvis man ikke passer på.

Du må være forberedt på at kroppen din kommer til å gå gjennom en overgang som er tøff. Du kommer til å være sulten, du kommer til å ha veldig lyst på all kosematen du spiste før, du kommer til å være sliten, sur og irritabel. Det er helt vanlig og det er slik kroppen funker. Tenk når man slutter med tobakk eller annet man er avhengig av :) Hos meg varte det i et par uker, så ble alt bra igjen.

Helsemessig har det vært helt fantastisk. Jeg føler meg mye bedre, har bedre helse og mer energi. Jeg kombinerer med en øvelsesprogram jeg gjør hjemme og lange gåturer fordi jeg er glad i å gå. Og jeg ble kvitt de ekstra kiloene etter siste svangerskap som satt bomfast, så jeg måtte opp 2 str i klær 😄 Nå kan jeg bruke mine ''gamle'' klær igjen.

Du må ikke gi opp, men det kan hende du må justere litt på selve varianten lavkarbo du følger. Noen følger veldig strenge varianter, men det er ikke for alle hvis målet er å følge det livet ut. Søk inspirasjon for oppskrifter på nettet og lag deg ditt eget program. Bare pass på kolesterol og for mye fett i maten :) Og drikk nok vann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Drizzt skrev:

Du må ikke gi opp, men det kan hende du må justere litt på selve varianten lavkarbo du følger. Noen følger veldig strenge varianter, men det er ikke for alle hvis målet er å følge det livet ut. Søk inspirasjon for oppskrifter på nettet og lag deg ditt eget program. Bare pass på kolesterol og for mye fett i maten :) Og drikk nok vann.

Tusen takk for gode konkrete råd! Kan jeg spørre hvordan jeg kan vite hvordan jeg skal spise med tanke på kolesterol? Hvor mange egg er best for meg daglig osv.

ts

Anonymkode: 5c20c...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2020 den 13.05, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed om å spise fodmap mat fordi jeg er bipolar. Skjønner ikke sammenhengen i det...   Og jeg er allerede sunn og har bmi på 24. 

Ikke alle vet hva de snakker om, men snakker for å høre lyden av egen stemme...

Anonymkode: e1d5e...9fa

Sammenhengen er at tarm og hjerne henger sammen..  Ketose har lenge blitt brukt i behandling av epilepsi hos barn. 

90% av serotonin blir laget I tarmen. 

Bare tenk sist du var stressa eller hadde angst, hvor kjente du det da, i magen? 

Anonymkode: e8959...556

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for gode konkrete råd! Kan jeg spørre hvordan jeg kan vite hvordan jeg skal spise med tanke på kolesterol? Hvor mange egg er best for meg daglig osv.

ts

Anonymkode: 5c20c...b7d

På generell basis bør man ikke spise mer enn 3-4 egg i uka. Plommene altså. Eggehvitene er trygge sånn sett. Unngå meieriprodukter med mye fett. Lavere fett% er tryggere med tanke på kolesterol. 

Du kan også spørre legen for råd eller henvisning til ernæringsfysiolog og da kan du få en konkret spiseplan du kan følge og svar på alle spørsmål :)

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pulchra

Mye fett i kostholdet gir en litt tung kropp, den jobber mye med å bearbeide det, ville heller spist lite fett og mer karbohydrater, men sunne sådanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2020 den 11.48, AnonymBruker skrev:

Og jeg forstår at det kan gjøre godt for å slippe smerter i kroppen. Jeg vil og skal absolutt prøve det ut en måned eller to for å se virkningen.

Men vil det si at jeg aldri igjen skal kunne spise «normal kosemat» med andre? Tenker da på is og kaker i bursdager, konfirmasjon osv. 

Hvis jeg velger et liv i det daglige på lavkarbo for å få bort smerter, må jeg til hvert måltid velge bort matvarer? 
 

For eksempel er jeg veldig glad i epler og druer og banan. Dette kan jeg ikke spise nå. 
 

Har dere noen råd? Blir lei meg av å tenke framover om jeg er nødt å leve sånn for alltid. (Viktigst å være frisk og smertefri, men ja.. skjønner dere meg?)

Anonymkode: 5c20c...b7d

Hvorfor anbefaler legen deg det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva slags smerter du sliter med men jeg har betennelse i hoftene og når jeg går på lavkarbo så blir smertene helt borte. Man føler seg fin både i kropp og sjel og jeg får skikkelig godt utbytte av det. Men, jeg klarer ikke å holde på med det mer enn 2-3 mnd før jeg ikke klarer/gidder mer. Som sagt, så er det helt fantastisk hvor bra jeg blir av det men jeg er alt for glad i å kose meg med mat og godteri. Nå har jeg gått på strikt lavkarbo så det kan godt hende at det er lette å holde seg hvis man gjør det på en litt "mildere" måte. 

Du får bare prøve det som du sier og lykke til😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kilde?

Selvsagt levde våre forfedre hovedsaklig på kjøtt. Det er helt umulig å basere seg på planter med mindre man har rikelig tilgang til den type frukt og grønnsaker vi har i dag, som er et resultat av jordbruksrevolusjonen (og, for oss som lever i kaldere strøk, import). Skulle du basert kostholdet ditt på ville planter ville du ikke hatt tid til å gjøre noe annet enn å samle mat, og så ville du sannsynligvis dødd av under-/feilernæring. Hvis du derimot nedlegger et byttedyr, har du MASSE mat i lang tid, og det er nettopp derfor vi mennesker kunne utvikle oss så enormt. Vi fikk masse næring og masse tid til overs da vi begynte å leve av andre dyr. Og det er også derfor vi kunne spre oss over hele kloden, nærmere bestemt til alle steder hvor vi kunne finne byttedyr, enten det nå var fisk eller vilt. Andre dyr er soleklart den beste og enkleste kilden vi har har hatt til både protein, fett og vitaminer.

Anonymkode: 11fff...942

Så fint du spør om kilder. Er akkurat det man skal gjøre når folk kommer med påstander på nettet. Hvilken ville du ha? At vi spiste mye fiber og levde på planter? Eller at frukt er sunt i store mengder? Eller forskjellen i helse og levestandard blant inuittene og blåsonebefolkningen? Jo flere du spør om, desto lengre tid vil det ta å finne de frem, forståelig nok. 

Fra deg vil jeg ha kilder (fra forskning)som sier at kjøtt og mettet fett kan kurere inflammasjoner og reversere hjerteproblemer. Og hvilken befolkning som lever lengst og hva de spiser. 

Før i tiden trodde man faktisk at mennesket levde på kjøtt. Fordi arkeologene fant beinrester. Men så fikk man ny teknologi og de kunne da studere hva avføringen inneholdt og de fant plantefossiler og frø som førte til oppdatert kunnskap. Veldig spennende. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2020 den 9.19, Yoshi skrev:

I førhistorisk tid levde vi av grønne blader, frukt, nøtter og bær. Innuittene døde tidlig med store helseproblemer og osteoporose. Så om det er er det man vil...

I studier hvor de har prøvd å finne ut hvor mye frukt er for mye frukt, gav de opp etter 23 porsjoner og pasientene fremdeles viste økte helsefordeler. Så kanskje 24 porsjoner er for mye. Men det har ikke blitt testet ut enda. 

Anbefaler boken How not to die for hundrevis av kilder (kan også finnes gratis på nutritionsfacts)

Men for å komme til hovedtemaet så hadde jeg nok selv byttet lege om hen visste så lite om ernæring at hen vil jeg skal risikere hjerteproblemer og diabetes. Men nå er det veldig få leger som kan noe om ernæring i det hele tatt, så det er vel ikke så overraskende. 🤷‍♀️

Ved kroppslige smerter hadde jeg nok gått for en antiinflammatorisk diett. 

Faktisk er lavkarbokosthold gunstig for diabetikere, fordi det hindrer store svingninger i blodsukkeret https://forskning.no/mat-og-helse-diabetes-mat/lavkarbo-virket-best-mot-diabetes/1191088 Det betyr ikke at det passer for alle, men det er absolutt ikke  å vite lite om ernæring slik du hevder. Når det gjelder hjerte og karsykdommer finner du sannheter i begge leire, men lavkarbo trenger ikke bety at man pøser på med fett, og trenger derfor ikke være en risikofaktor i større grad enn hos de som ikke spiser lavkarbo.

På 21.10.2020 den 8.53, Drizzt skrev:

Jeg har gått på lavkarbo i snart 1 år nå, så kan dele litt erfaring.

Jeg startet med en streng variant av dietten, men fant raskt ut at det ikke går i lengden. Det er en livsstil som du må være komfortabel med for at det skal vare. Så jeg fant en mellomting hvor jeg ikke takker nei til 1 lite stk kake på bursdagsfeiring eller 1 liten muffin på fest, men så er det ikke så mange slike anledninger heller. Om det blir 1 eller 2 ganger i måneden, så er det helt ufarlig. Men ikke bruk det som belønning fordi du har vært flink resten av tiden. Det er feil innstilling. Heller gjør det for den sosiale delen. For eksempel spiser jeg litt kake når mine barn har bursdag eller da jeg deltok i 3 konfirmasjoner i år. Men før jeg drar på en sånn fest, spiser jeg hjemme. Da er jeg mett og har heller ikke så lyst på mat. Jeg informerer alltid vertene og beklager at jeg kommer bare til å smake av maten og ikke spise en hel porsjon ;) Folk forstår.

Jeg spiser mye bær og yoghurt naturell i tillegg og prøver å ikke spise for mange egg og for mye fett. Det blir fort høyt kolesterol av for mye egg, så det er viktig å passe på. Jeg har kuttet helt brød, pasta, godteri, bakverk, ris - altså de store hovedgruppene av verstinger, men tillater meg som sagt et par ganger i måneden litt av noe som jeg ellers ikke spiser. Et par ganger i uka spiser jeg 1 tynn skive Rugsprø med frokosten. Det er fort gjort å få i seg for lite fiber med lavkarbo hvis man ikke passer på.

Du må være forberedt på at kroppen din kommer til å gå gjennom en overgang som er tøff. Du kommer til å være sulten, du kommer til å ha veldig lyst på all kosematen du spiste før, du kommer til å være sliten, sur og irritabel. Det er helt vanlig og det er slik kroppen funker. Tenk når man slutter med tobakk eller annet man er avhengig av :) Hos meg varte det i et par uker, så ble alt bra igjen.

Helsemessig har det vært helt fantastisk. Jeg føler meg mye bedre, har bedre helse og mer energi. Jeg kombinerer med en øvelsesprogram jeg gjør hjemme og lange gåturer fordi jeg er glad i å gå. Og jeg ble kvitt de ekstra kiloene etter siste svangerskap som satt bomfast, så jeg måtte opp 2 str i klær 😄 Nå kan jeg bruke mine ''gamle'' klær igjen.

Du må ikke gi opp, men det kan hende du må justere litt på selve varianten lavkarbo du følger. Noen følger veldig strenge varianter, men det er ikke for alle hvis målet er å følge det livet ut. Søk inspirasjon for oppskrifter på nettet og lag deg ditt eget program. Bare pass på kolesterol og for mye fett i maten :) Og drikk nok vann.

Dette er gammel og utdatert info, det er slett ikke farlig å spise egg. https://nhi.no/kosthold/ernaring/a-spise-mye-egg-oker-ikke-risikoen-for-hjertesykdom/

Anonymkode: e61f1...4f6

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fibromyalgi og har det mye bedre på et lavkarbo kosthold. Spiser mye grønnsaker (over jorden), lite fett , lite melkeprodukter og siden jeg også skal ned i vekt, så passer jeg på antall kalorier i tillegg. Mye mindre smerter, blodsukkeret er stabilt og magen er bedre. 

Anonymkode: 1085c...4a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Dette er gammel og utdatert info, det er slett ikke farlig å spise egg. https://nhi.no/kosthold/ernaring/a-spise-mye-egg-oker-ikke-risikoen-for-hjertesykdom/

Anonymkode: e61f1...4f6

Det er ikke farlig å spise egg. Det er farlig å spise for mange egg. Det er usikkert hvor mange deltakere og hvor representativt studiet er, men det skal svært mye mer til før man kan si med hånda på hjertet at det er ufarlig for kolesterolnivåene å spise for mange egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Drizzt skrev:

Det er ikke farlig å spise egg. Det er farlig å spise for mange egg. Det er usikkert hvor mange deltakere og hvor representativt studiet er, men det skal svært mye mer til før man kan si med hånda på hjertet at det er ufarlig for kolesterolnivåene å spise for mange egg.

Metaanalysen inkluderer i overkant av 3 mill deltakere, men det er klart det er for lite og uvisst for deg, er jo bare publisert hos en av verdens mest annerkjente medisinske nettsteder som syns det var både nok deltakere og tydelig resultat :rolleyes:

Anonymkode: e61f1...4f6

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For mye fett belaster leveren over tid, det kommer man til å merke før eller senere. Og ja, det er MYE fett i animalske produkter i forhold til planteprodukter, enormt mye. Hvis man bare spiser bare animalsk så dør man lenge før tiden, det fant man ut med Atkins-dietten, men nå har alle glemt det igjen og så kommer bølge nummer to. Alle disse influenserne på lavkarbo kommer til å legge på seg, og få diverse symptomer, og så begynner de å faste for å ta av osv. Det er bare å følge med. Man legger på seg pga leveren er overbelastet, ikke av kaloriene, og i alle fall ikke av karbohydrater.

Anonymkode: 90d53...449

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Yoshi said:

Så fint du spør om kilder. Er akkurat det man skal gjøre når folk kommer med påstander på nettet. Hvilken ville du ha? At vi spiste mye fiber og levde på planter? Eller at frukt er sunt i store mengder?

Ja, disse to påstandene lurer jeg på om man kan underbygge. Det finnes mye forskning som viser at frukt er sunt, men da må man ta i betraktning hva det sammenlignes mot. Masse grovbrød er uten tvil sunt - hvis alternativet er fint mel og boller. Men det kan hende at det aller sunneste er å ikke spise så mye brød i utgangspunktet.

15 hours ago, Yoshi said:

Fra deg vil jeg ha kilder (fra forskning)som sier at kjøtt og mettet fett kan kurere inflammasjoner og reversere hjerteproblemer. Og hvilken befolkning som lever lengst og hva de spiser. 

Før i tiden trodde man faktisk at mennesket levde på kjøtt. Fordi arkeologene fant beinrester. Men så fikk man ny teknologi og de kunne da studere hva avføringen inneholdt og de fant plantefossiler og frø som førte til oppdatert kunnskap. Veldig spennende. 

Det er ikke min påstand at kjøtt og mettet fett kan kurere inflammasjoner, du forveksler meg kanskje med en annen anonym poster.

Selvsagt kan man finne rester av planter og frø. Spørsmålet er om det er sammenlignbart med hva og hvordan folk spiser planter i dag. I noen tropiske og varme strøk kunne man kanskje leve hovedsaklig av planter, selv om et kosthold basert på ville planter gir ekstremt dårlig uttelling i forhold til innsatsen man må legge ned. Grave etter røtter hele dagen, eller nedlegge en hjort som kan fø hele gruppa i mange dager? Som sagt kanskje mulig i enkelte varme strøk med milde vintre, men mennesker har spredt seg over hele kloden, nærmere bestemt alle steder hvor det finnes byttedyr man kan spise. Hadde vi ikke hovedsaklig levd av andre dyr ville vi det ikke gått. Det er i det hele tatt forsvinnende få planter vi kan spise, og av de som i tillegg til å ikke være direkte giftige for oss men også kan gi næring, kan vi stort sett fordøye bare en liten del, spesielt om det ikke er kokt. Når det gjelder å spise dyr er det derimot stikk motsatt. Vi kan spise alle dyr, vi kan spise hele dyret, det inneholder alle næringsstoffer vi trenger og det er lett fordøyelig. Så spedde man selvsagt på med en og annen rot, frukt, bær og ville nøtter, men det som ga oss næring var altså først og fremst kjøtt. Jeg tror ikke det er noe farlig å spise det man måtte komme over av spiselige ville planter, men det er ikke det folk spiser i dag. I nordlige strøk ville man i alle fall ikke overleve lenger enn blåbærsesongen hvis man skulle spise på den måten.

Anonymkode: 11fff...942

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

For mye fett belaster leveren over tid, det kommer man til å merke før eller senere. Og ja, det er MYE fett i animalske produkter i forhold til planteprodukter, enormt mye. Hvis man bare spiser bare animalsk så dør man lenge før tiden, det fant man ut med Atkins-dietten, men nå har alle glemt det igjen og så kommer bølge nummer to. Alle disse influenserne på lavkarbo kommer til å legge på seg, og få diverse symptomer, og så begynner de å faste for å ta av osv. Det er bare å følge med. Man legger på seg pga leveren er overbelastet, ikke av kaloriene, og i alle fall ikke av karbohydrater.

Anonymkode: 90d53...449

Atkins-dietten går da ikke ut på å spise bare animalsk? Fedmebølgen kom da man begynte å anbefale å spise lite fett og mye karbohydrater. Og det er neppe sunt å bytte ut det naturlige, ofte mettede, fettet med margarin, transfett og planteoljer, som er helt nye matvarer i menneskenes historie.

Anonymkode: 11fff...942

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 7.10.2020 den 12.11):

Det høres veldig rart ut at en lege skal anbefale lavkarbo. Hva slags lege, hva slags smerter, og hvordan skal lavkarbo kunne påvirke smerter?

Anonymkode: f9d66...f7f

Jeg fikk den anbefalingen i dag pga påvist IBS

Anonymkode: d5f8f...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...