Gå til innhold

Legen anbefaler meg lavkarbo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres veldig rart ut at en lege skal anbefale lavkarbo. Hva slags lege, hva slags smerter, og hvordan skal lavkarbo kunne påvirke smerter?

Anonymkode: f9d66...f7f

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan dele mitt perspektiv, som måtte endre kostholdet totalt :)  Jeg slet veldig med IBS, og ble anbefalt Low fodmap. Det er MYE å sette seg inn i. Ikke bare glutenfritt og laktosefritt, men også ting som er i alt, f.eks løk og hvitløk. Det er komplisert.

Men det som skjedde når jeg la om kostholdet, var at jeg ble frisk fra IBS-plagene. Og det gjorde det helt fullstendig verd styret det var i starten. Etter en stund ble det en vanesak.

Et par etter kan jeg spise det aller meste igjen, og magen har det bedre.

Skal sies at jeg sliter med smerter i hele kroppen nå selv, og om jeg blir anbefalt lavkarbo av min lege vil jeg teste det. Hvis du kan spise deg friskere, så hvorfor ikke? :) 

Anonymkode: 62627...107

Lavkarbo trenger ikke være hverken glutenfritt eller laktosefritt, det går også helt fint an å spise løk. Det er slett ikke så komplisert som mange skal ha det til. 

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les dere opp på vitenskapen folkens, lavkarbo gir alle slags plager, fordi det innerholder mye fett. Alle studier viser at et høyt inntak av frukt og grønnsaker og lavt inntak av fett gjør folk friskere, ikke egg og bacon, sorry.

Anonymkode: 90d53...449

Det går fint an å leve på lavkarbo uten å spise masse fett. 

Anonymkode: e61f1...4f6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Les dere opp på vitenskapen folkens, lavkarbo gir alle slags plager, fordi det innerholder mye fett. Alle studier viser at et høyt inntak av frukt og grønnsaker og lavt inntak av fett gjør folk friskere, ikke egg og bacon, sorry.

Anonymkode: 90d53...449

Hvor har du ideen om at lavkarbo betyr masse (mettet) fett, og lite grønnsaker, fra? Høres ut som du har lite kunnskap om dette, selv om du har behov for å uttrykke din bastante mening.
 

Inntak av masse frukt daglig er heller ikke sunt for noen pga sukkermengden, så å tro man er veldig sunn mens man propper i seg store mengder druer og banan, er ignorant.

Anonymkode: ba7b5...111

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Lavkarbo trenger ikke være hverken glutenfritt eller laktosefritt, det går også helt fint an å spise løk. Det er slett ikke så komplisert som mange skal ha det til. 

Det går fint an å leve på lavkarbo uten å spise masse fett. 

Anonymkode: e61f1...4f6

Du mistet poenget mitt helt :)

Poenget var at hvis man kan spise seg friskere, uansett hva dietten kalles, så mener jeg det er verd å prøve. Mitt kosthold var mye mer komplisert enn lavkarbo, og jeg gjorde det fordi det var en sjanse for å bli frisk. Lavkarbo er ikke så avansert nei.

Anonymkode: 62627...107

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget var at hvis man kan spise seg friskere, uansett hva dietten kalles, så mener jeg det er verd å prøve. Mitt kosthold var mye mer komplisert enn lavkarbo, og jeg gjorde det fordi det var en sjanse for å bli frisk. Lavkarbo er ikke så avansert nei.

Ts her. Kjenner godt til IBS og fodmap, så jeg vet hvilken jobb det er på detaljnivå. Kred til deg! Synd at folk må diskutere så kritisk, i stedet for å hjelpe hverandre frem. Skal klart klare spise slik at jeg blir i bedre form, men motivasjonen må man kunne stille seg uklar ved periodevis fordi.

Anonymkode: 5c20c...b7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uansvarlig av en lege. Lavkarbo er ekstremt usunt og belastende for kroppen.

Anonymkode: 90d53...449

Som mange allerede har sagt, lavkarbo betyr ikke automatisk LCHF. Man trenger ofte bare å kutte ut de verste kildene til karbo, som sukker og mel. Og få i seg proteiner. Man kan også prøve grovkarbo, lavglykemisk kosthold, som et mildt alternativ. 

Jeg som har PCOS med enormt mange symptomer er nødt til å spise lavkarbo for å bli kvitt dem, og få et ok liv. Alternativet er diabetesmedisin, men det er utrolig slitsomt å måtte ta 3 ganger om dagen, og i tillegg få enorme bivirkninger av.

Så at en lege anbefaler lavkarbo er IKKE uansvarlig. Det er uansvarlig om legen sier "gå hjem å spis egg og bacon til hvert måltid, og drikk kun fløte".... pasienten bør altså få veiledning fra ernæringsrådgiver.

Anonymkode: 26550...cf9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo fungerer utrolig bra på meg. Får bra tarmfunksjon, lite oppblåst, føler meg lettere i hodet og lettere til sinns. Får mindre vann i kroppen også.

Jeg bytter ut brød, poteter/hvete etc med grønnsaker i stedet. Bedre næringsinnhold er det også! Lykke til!!

Og heldigvis er det mange gode oppskrifter på lavkarbo «søtsaker». 

Anonymkode: 0a11f...0d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Kjenner godt til IBS og fodmap, så jeg vet hvilken jobb det er på detaljnivå. Kred til deg! Synd at folk må diskutere så kritisk, i stedet for å hjelpe hverandre frem. Skal klart klare spise slik at jeg blir i bedre form, men motivasjonen må man kunne stille seg uklar ved periodevis fordi.

Anonymkode: 5c20c...b7d

Slik er det på diskusjonsforum 😅

Absolutt, motivasjonen kan være vanskelig 😊 heier på deg, test det et par måneder og se om det hjelper, hvis ikke er ingen skade skjedd😊 da vet du jo også til jul om det har en hensikt for deg eller ikke, så enten spiser du normalt til jul, eller så tilpasser du matretter og holder deg i bedre form. Det er egentlig vinn-vinn, selv om det kanskje ikke virker slik nå❤

Anonymkode: 62627...107

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk til dere fantastiske positive og optimistiske mennesker her inne😍 Dere aner ikke hvor godt det er å få slike fine tilbakemeldinger, tips og råd, når alt virker vanskelig!❤️ Jeg tar til meg det dere sier og skal absolutt ikke se så svart på dette som jeg først har gjort.
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Og til dere skeptikere: Det er i grunn unødvendig av dere og svare eller stille spørsmålstegn ved det jeg sier, med mindre dere ikke kan svare meg på det jeg spør om. Vil ikke høre på det dere sier eller ta det med meg uansett. 
ts

Anonymkode: 5c20c...b7d

Det er innstillingen sin, det! Hold deg for ørene og si "nananana, jeg hører ikke hva dere sier, så!" Istedenfor å sjekke om du faktisk trenger å gjøre noe drastisk, som du gruer deg for, og sette deg inn i hva som er hva og har hvilken effekt - hopper du på "tips og råd" og får hjerter i øynene (?) av regelrett fjas. Dette kommer til gå kjempefint! Heier på deg!

-Fremdeles skeptisk, nå er jeg også skeptisk til om du engang har vært hos lege.

Anonymkode: f9d66...f7f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor har du ideen om at lavkarbo betyr masse (mettet) fett, og lite grønnsaker, fra? Høres ut som du har lite kunnskap om dette, selv om du har behov for å uttrykke din bastante mening.
 

Inntak av masse frukt daglig er heller ikke sunt for noen pga sukkermengden, så å tro man er veldig sunn mens man propper i seg store mengder druer og banan, er ignorant.

Anonymkode: ba7b5...111

Å spise mye banan er faktisk veldig sunt. Det er mye potassium i det. Spesielt for de som løper/ jogger regelmessig er det bra mat

Anonymkode: 86704...404

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å spise mye banan er faktisk veldig sunt. Det er mye potassium i det. Spesielt for de som løper/ jogger regelmessig er det bra mat

Anonymkode: 86704...404

Det finnes mange andre gode kilder til kalium som ikke inneholder like mye sukker.

Anonymkode: ba7b5...111

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 7.10.2020 den 12.53, AnonymBruker skrev:

Uansvarlig av en lege. Lavkarbo er ekstremt usunt og belastende for kroppen.

Anonymkode: 90d53...449

Mener du her at kroppen MÅ ha sukker og stivelse ? For det er det karbohydrater er.  

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2020 den 11.48, AnonymBruker skrev:

Og jeg forstår at det kan gjøre godt for å slippe smerter i kroppen. Jeg vil og skal absolutt prøve det ut en måned eller to for å se virkningen.

Men vil det si at jeg aldri igjen skal kunne spise «normal kosemat» med andre? Tenker da på is og kaker i bursdager, konfirmasjon osv. 

Hvis jeg velger et liv i det daglige på lavkarbo for å få bort smerter, må jeg til hvert måltid velge bort matvarer? 
 

For eksempel er jeg veldig glad i epler og druer og banan. Dette kan jeg ikke spise nå. 
 

Har dere noen råd? Blir lei meg av å tenke framover om jeg er nødt å leve sånn for alltid. (Viktigst å være frisk og smertefri, men ja.. skjønner dere meg?)

Anonymkode: 5c20c...b7d

Jeg ser at det er delte meninger om lavkarbo her og den diskusjonen skal jeg ikke blande meg inn i, men jeg kan si hva som fungerer for meg. Jeg fikk også beskjed om det kunne være verdt å prøve det ut, men jeg klarer ikke å gi opp brød, poteter og ris helt.  Det jeg spiser av brød baker jeg selv (mel,havregryn, reven gulrot, nøtter og frø). Jeg har ikke sukker i det daglige kostholdet mitt, men tar en kakebit i selskap o.l.  Spiser mye vegetarisk, en god del fisk, og minimalt av bearbeidet mat/ halvfabrikata.  I tillegg passer jeg på å være mye i fysisk aktivitet, jeg svømmer, går tur, og danser.  Muskelsmertene mine er så godt som borte og magen min fungerer som den skal. 

Anonymkode: 69e8f...90c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/8/2020 at 5:21 PM, AnonymBruker said:

Det finnes mange andre gode kilder til kalium som ikke inneholder like mye sukker.

Anonymkode: ba7b5...111

Mye av sukkeret i banan blir ikke en gang fordøyd av kroppen. På samme tid er det visse type stivelser, for eks en man finner i banan, som er bra for magehelsen og de gode tarmbakteriene. 

At man ikke burde spise banan fordi det er sukker i det er sprøyt og tull. Folk har blitt redd for ordet sukker og tror at alle typer sukker er likeverdige og farlige. Men virkeligheten er mye mer nyansert og komplisert enn det. Banan er noe av det sunneste du kan spise. 

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ser at det er delte meninger om lavkarbo her og den diskusjonen skal jeg ikke blande meg inn i, men jeg kan si hva som fungerer for meg. Jeg fikk også beskjed om det kunne være verdt å prøve det ut, men jeg klarer ikke å gi opp brød, poteter og ris helt.  Det jeg spiser av brød baker jeg selv (mel,havregryn, reven gulrot, nøtter og frø). Jeg har ikke sukker i det daglige kostholdet mitt, men tar en kakebit i selskap o.l.  Spiser mye vegetarisk, en god del fisk, og minimalt av bearbeidet mat/ halvfabrikata.  I tillegg passer jeg på å være mye i fysisk aktivitet, jeg svømmer, går tur, og danser.  Muskelsmertene mine er så godt som borte og magen min fungerer som den skal. 

Anonymkode: 69e8f...90c

Lavkarbo er et kosthold der mange reduserer inntak av de kaloririke og gjerne næringsfattige matvarene. Selvsagt vil de fleste få bedre helse om de sjeldent eller aldri spiser pasta, fint brød, junk food som ofte kommer med brødmat som hamburger, pølse i brød, kebab osv. Det er mye dårlig mat man automatisk kutter ut på lavkarbo. Men i noen tilfeller spiser man mer av annen dårlig mat. Noen på lavkarbo får det for seg at de kan spise mye bacon for eks, som er noe av det verste man kan spise. 

Spiser man brødmat, ris og poteter iblant, istedetfor hver dag, så vil man merke det på vekten. Dersom man bytter ut denne maten med mer grønnsaker, linser, bønner og annen næringsrik, men kalorilav mat. 

Dess mer man lager fra bunnen av, og dess mindre man bruker av kaloriverstingene som oljer, smør, majones osv, dess bedre. Om man spiser lavkarbo eller ikke er mindre viktig. 

Anonymkode: 86704...404

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.10.2020 den 12.53, AnonymBruker skrev:

Uansvarlig av en lege. Lavkarbo er ekstremt usunt og belastende for kroppen.

Anonymkode: 90d53...449

Lavkarbo kan være usunt dersom man ikke vet hva man gjør, men setter man seg ordentlig inn i det så kan det være et veldig bra kostfold. 

Anonymkode: 25492...839

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2020 den 11.48, AnonymBruker skrev:

Og jeg forstår at det kan gjøre godt for å slippe smerter i kroppen. Jeg vil og skal absolutt prøve det ut en måned eller to for å se virkningen.

Men vil det si at jeg aldri igjen skal kunne spise «normal kosemat» med andre? Tenker da på is og kaker i bursdager, konfirmasjon osv. 

Hvis jeg velger et liv i det daglige på lavkarbo for å få bort smerter, må jeg til hvert måltid velge bort matvarer? 
 

For eksempel er jeg veldig glad i epler og druer og banan. Dette kan jeg ikke spise nå. 
 

Har dere noen råd? Blir lei meg av å tenke framover om jeg er nødt å leve sånn for alltid. (Viktigst å være frisk og smertefri, men ja.. skjønner dere meg?)

Anonymkode: 5c20c...b7d

Jeg spiser ketogent! 
kroppen min et som natt og dag! :) 

 

Ved vanlig lavkarbo kan du unne deg litt kos sv og til, det kan ikke jeg 😅

 

Anonymkode: edd8d...df5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Xanadus skrev:

Mener du her at kroppen MÅ ha sukker og stivelse ? For det er det karbohydrater er.  

Og det gjør kroppen absolutt ikke. Ifølge hva jeg har lest da. Tenk på førhistorisk tid f.eks, hva levde folk av da? eller dagens inuiter tilogmed, spiser vel omtrent ren keto diett de, samtidig som de har høy forventet levealder?

Anonymkode: 0dc79...031

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan ikke snakke for andre men kan fortelle min erfaring med lavkarbo. Jeg er ei ung jente med psoriasisartritt og irritabel tarm. Før jeg startet på lavkarbo var livet mitt helt forferdelig psykisk. Når jeg skulle stå opp om morgenen falt jeg pladask på gulvet(daglig) fordi kroppen min var så vond, jeg hadde intense smerter hva enn jeg gjorde. Det var kjempe tøft på ungdomsskolen og vgs, fordi jeg klarte ikke å prestere, vondt å gå, sitte, stå, gå turer osv. På grunn av sterke smerter hadde jeg lav energi, svak muskulatur. Hadde null overskudd til å gjøre ting jeg hadde lyst til. Da jeg ble gravid avtok alle smertene, til noen år etter fødsel før det kom tilbake. Jeg hadde endel kg for mye så valgte å prøve ut lavkarbo, i hovedsak for å gå ned i vekt. Det gikk ikke mange mnd før jeg ikke lengre var plaget med smerter i ledd, magen min ble helt fin. Jeg har aldri hatt så mye energi og overskudd, livskvaliteten min er mye bedre. Jeg har aldri hvert så lykkelig som jeg er nå fordi det fysiske ikke lengre er et problem, jeg kan gjøre det jeg ønsker uten smerter. 
 

Lavkarbo er hva man gjør det til, dessverre er det mange som forbinder lavkarbo med å trøkke i seg fett, fett og atter fett. For meg er lavkarbo et variert kosthold, med gode sunne råvarer. Det var tøft i starten, men når man kommer inn i det så er det utrolig masse man kan spise med en liten vri, gode desserter, kaker og snop kan man også lage! 
 

Jeg anbefaler deg å prøve! Det er så verdt det når man har kommet seg inn i det, og ikke minst slippe smerter!

Anonymkode: 22142...ca3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det gjør kroppen absolutt ikke. Ifølge hva jeg har lest da. Tenk på førhistorisk tid f.eks, hva levde folk av da? eller dagens inuiter tilogmed, spiser vel omtrent ren keto diett de, samtidig som de har høy forventet levealder?

Anonymkode: 0dc79...031

Heilt enig med deg🙂 men virker desverre som mange ikke har peiling, at de tror at bakst av mel og mye frukt er livsviktig for kroppen. Selv fikk jeg mer energi, bedre helse og normalvektig kropp, ble kvitt kviser, magevondt og evig sultfølelse da jeg gikk over på lavkarbo.

Anonymkode: 4e90c...d85

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I førhistorisk tid levde vi av grønne blader, frukt, nøtter og bær. Innuittene døde tidlig med store helseproblemer og osteoporose. Så om det er er det man vil...

I studier hvor de har prøvd å finne ut hvor mye frukt er for mye frukt, gav de opp etter 23 porsjoner og pasientene fremdeles viste økte helsefordeler. Så kanskje 24 porsjoner er for mye. Men det har ikke blitt testet ut enda. 

Anbefaler boken How not to die for hundrevis av kilder (kan også finnes gratis på nutritionsfacts)

Men for å komme til hovedtemaet så hadde jeg nok selv byttet lege om hen visste så lite om ernæring at hen vil jeg skal risikere hjerteproblemer og diabetes. Men nå er det veldig få leger som kan noe om ernæring i det hele tatt, så det er vel ikke så overraskende. 🤷‍♀️

Ved kroppslige smerter hadde jeg nok gått for en antiinflammatorisk diett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Yoshi skrev:

I førhistorisk tid levde vi av grønne blader, frukt, nøtter og bær. Innuittene døde tidlig med store helseproblemer og osteoporose. Så om det er er det man vil...

I studier hvor de har prøvd å finne ut hvor mye frukt er for mye frukt, gav de opp etter 23 porsjoner og pasientene fremdeles viste økte helsefordeler. Så kanskje 24 porsjoner er for mye. Men det har ikke blitt testet ut enda. 

Anbefaler boken How not to die for hundrevis av kilder (kan også finnes gratis på nutritionsfacts)

Men for å komme til hovedtemaet så hadde jeg nok selv byttet lege om hen visste så lite om ernæring at hen vil jeg skal risikere hjerteproblemer og diabetes. Men nå er det veldig få leger som kan noe om ernæring i det hele tatt, så det er vel ikke så overraskende. 🤷‍♀️

Ved kroppslige smerter hadde jeg nok gått for en antiinflammatorisk diett. 

For noe vrøvl. Vi vet at våre forfedre for 4,5 millioner år siden gikk over til en diett som bestod av hovedsaklig animalsk og hjernen deres begynte å vokse. Hvor mye animalsk de har spist kan vi vite fordi man kan ta isotopprøver av skjelettene. For ca 2 millioner år siden spiste forfedrene våre ca 100% animalsk, og hjernestørrelsen skjøt i været. Så for ca 10.000 år siden kom jordbruksrevolusjonen, og de begynte å spise mindre animalsk og mer planter og hjernen begynte å krympe... For ikke å snakke om at de plutselig ble kortere, feitere og sykere.

Inuittene døde tidlig av andre årsaker enn kosten. Røyk i igloene, hardt arbeid etc. Osteoporose var ikke et problem før, men et problem nå pga dårlig kosthold (de er påvirket av Vesten og spiser korn, sukker, planter, drikker alkohol, røyker tobakk etc). 

Du kaster stein i glasshus. Jeg hadde ikke tatt noen helseråd fra deg i alle fall.

Anonymkode: 21218...8b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...