Gå til innhold

Legen anbefaler meg lavkarbo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og jeg forstår at det kan gjøre godt for å slippe smerter i kroppen. Jeg vil og skal absolutt prøve det ut en måned eller to for å se virkningen.

Men vil det si at jeg aldri igjen skal kunne spise «normal kosemat» med andre? Tenker da på is og kaker i bursdager, konfirmasjon osv. 

Hvis jeg velger et liv i det daglige på lavkarbo for å få bort smerter, må jeg til hvert måltid velge bort matvarer? 
 

For eksempel er jeg veldig glad i epler og druer og banan. Dette kan jeg ikke spise nå. 
 

Har dere noen råd? Blir lei meg av å tenke framover om jeg er nødt å leve sånn for alltid. (Viktigst å være frisk og smertefri, men ja.. skjønner dere meg?)

Anonymkode: 5c20c...b7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det er bare å prøve. Om det hjelper så kan du heller introdusere forskjellige ting og se om det fortsatt hjelper, altså som en eliminasjon diett. Lavkarbo er jo veldig varierende også. Noen kan spise ganske mye, andre veldig lite. I tillegg kan man jo ha planlagte sprekker om man mener det er verd det. Forøvrig finnes det mange gode erstatninger for det mest. Jeg spiser epler når jeg har lyst på, og det gjør ikke noen skadet. Jeg tror heller at jeg har fjernet brød, ris, pasta og poteter, samt sukker har vært positivt. Men har jeg virkelig lyst har jeg lov, men mengden er uansett endret. Jeg merket bedring av enkelte ting allerede etter et par uker, så for meg er det verd det (er ikke sååååå streng). Det virker ikke på alt av helseproblemer, men det hjelper på noe. 

Anonymkode: 88da0...8bb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg jo selv at selv om du skal spise lavkarbo til vanlig så kan du fremdeles spise et kakestykke i en konformasjon om du ønsker det. Hvis du først og fremst er anbefalt dette for å redusere smerter så må du jo ta en vurdering selv, dersom det funker, om det er verdt det for din egen del. Hvor mye mer smerter får du av å skeie ut i en bursdag sammenlignet med gleden av å kunne kose deg litt ekstra. 

Det er også mye frukt som fungerer godt med et lavkarbo kosthold. Ser bl.a for meg at du fint kan spise epler hver dag så lenge du passer på det totale karboinntaket ellers. Mange bær har også lavt innhold av karbohydrater.

Anonymkode: c132c...597

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte. 

Selvfølgelig kan du kose deg med noe digg her og der, selv om du hovedsakelig følger en lavkarbo livsstil. 

Etter en stund uten noe digg, så vil du derimot få mindre og mindre cravings etter det. Og da er det jo lettere å være mere slavisk til lavkarbo. 

Og så finnes det mange alternative ting du kan spise også, som er mere "innafor". 

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig rart ut at en lege skal anbefale lavkarbo. Hva slags lege, hva slags smerter, og hvordan skal lavkarbo kunne påvirke smerter?

Anonymkode: f9d66...f7f

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med hen over her. Det er ikke sånn at alt en lege sier stemmer. Selv har jeg blitt anbefalt akupunktur mot migrene, og det har jo overhodet ingen effekt utover placebo. Det var fastlege som sa dette. En annen fastlege ville aldri tenkt på å anbefale noe sånt. Lavkarbo er bra for noen, men jeg lurer på hvilke smerter han mener dette skal hjelpe mot, og hvilken forskning han baserer det på. 

Anonymkode: 818d4...c72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansvarlig av en lege. Lavkarbo er ekstremt usunt og belastende for kroppen.

Anonymkode: 90d53...449

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansvarlig av en lege. Lavkarbo er ekstremt usunt og belastende for kroppen.

Anonymkode: 90d53...449

Det er merkelig at jeg føler meg så pigg på lavkarbo da, og til og med hjernen fungerer merkbart bedre. 

Anonymkode: 0c49a...ace

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansvarlig av en lege. Lavkarbo er ekstremt usunt og belastende for kroppen.

Anonymkode: 90d53...449

Så uansvarlig av deg å gi helseråd i strid med legens råd.

Anonymkode: fd329...619

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansvarlig av en lege.

Anonymkode: 90d53...449

Vi har bare en påstand fra en anonym bruker på et diskusjonsforum om at en lege har anbefalt lavkarbo for smerter.

Sitat

Lavkarbo er ekstremt usunt og belastende for kroppen.

Og dette er noe jeg vil kalle et ekstremt unyansert utsagn.

Anonymkode: f9d66...f7f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å spise fodmap mat fordi jeg er bipolar. Skjønner ikke sammenhengen i det...   Og jeg er allerede sunn og har bmi på 24. 

Ikke alle vet hva de snakker om, men snakker for å høre lyden av egen stemme...

Anonymkode: e1d5e...9fa

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansvarlig av en lege. Lavkarbo er ekstremt usunt og belastende for kroppen.

Anonymkode: 90d53...449

DU  er uansvarlig !!   Helt tydelig at du ikke aner noe om hva du snakker om . Det samme gjelder dere andre som mener at at lavkarbo ikke er et godt råd.

Kjenner at jeg blir fly forbanna på slike påstander.

Men nå skal jeg ikke kjefte på noen . Bare oppfordre til å lese seg opp på dette temaet . Hva karbohydrat gjør med kroppen og alle plagene det kan gi .
Begyn med Thor Fosseid :

https://caluna.no/siste/skriket-etter-karbohydrater-det-finnes-en-losning/

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansvarlig av en lege. Lavkarbo er ekstremt usunt og belastende for kroppen.

Anonymkode: 90d53...449

Lavkarbo er bra for mange og har vært populært i mange år.

Anonymkode: e1d5e...9fa

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan dele mitt perspektiv, som måtte endre kostholdet totalt :)  Jeg slet veldig med IBS, og ble anbefalt Low fodmap. Det er MYE å sette seg inn i. Ikke bare glutenfritt og laktosefritt, men også ting som er i alt, f.eks løk og hvitløk. Det er komplisert.

Men det som skjedde når jeg la om kostholdet, var at jeg ble frisk fra IBS-plagene. Og det gjorde det helt fullstendig verd styret det var i starten. Etter en stund ble det en vanesak.

Et par etter kan jeg spise det aller meste igjen, og magen har det bedre.

Skal sies at jeg sliter med smerter i hele kroppen nå selv, og om jeg blir anbefalt lavkarbo av min lege vil jeg teste det. Hvis du kan spise deg friskere, så hvorfor ikke? :) 

Anonymkode: 62627...107

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kan dele mitt perspektiv, som måtte endre kostholdet totalt :)  Jeg slet veldig med IBS, og ble anbefalt Low fodmap. Det er MYE å sette seg inn i. Ikke bare glutenfritt og laktosefritt, men også ting som er i alt, f.eks løk og hvitløk. Det er komplisert.

Men det som skjedde når jeg la om kostholdet, var at jeg ble frisk fra IBS-plagene. Og det gjorde det helt fullstendig verd styret det var i starten. Etter en stund ble det en vanesak.

Et par etter kan jeg spise det aller meste igjen, og magen har det bedre.

Skal sies at jeg sliter med smerter i hele kroppen nå selv, og om jeg blir anbefalt lavkarbo av min lege vil jeg teste det. Hvis du kan spise deg friskere, så hvorfor ikke? :) 

Anonymkode: 62627...107

*Et par ÅR etter :) 

Anonymkode: 62627...107

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang masse uvitende synsing om lavkarbo.

Lavkarbo kan være så mangt. Mindre enn 150 gram, eller mindre enn 130 gram (her strides de lærde) kan regnes som lavkarbo. Generell lavkarbo bør ikke forveksles med keto/ketolyse/ketogent kosthold. Det er noe annet. Men som oftest, og for de fleste, vil man få flere helseeffekter jo mindre karbohyrater man spiser. Men dette må legen din snakke mer med deg om.

Med opptil 150 gram karbohydrater om dagen kan man med andre ord fylle på med MASSE grønnsaker og noe frukt og bær hver eneste dag, om man ønsker det. Men det gjelder å velge de rette typene.

Og har du en dag du skal spise f.eks. kake (som jeg håper er sjeldent), så kutter du ned på andre karbohydrater den dagen. Ta da å spis en enkel salat tidligere på dagen, drikk sukkerfrie alternativer og prøv å unngå å spise mye mer søtsaker den dagen. Vipps, du har spist et kakestykke samtidig som du spiser lavkarbo. :Nikke: 

Lavkarbo er noe man kan gjøre i mange år så lenge man gir rom for å la seg selv kose seg med andre ting innimellom. Kjøp deg en liten sjokolade til lørdagen hvis du føler du er nødt, men spis så mindre karbohydrater den dagen du spiser sjokoladen.

Bruk noe som Lifesum (gratis!) for å kartlegge hva du spiser. Kjøp deg ei enkel, digital kjøkkenvekt og vei opp det du spiser. Trenger ikke være nøyaktig ned på grammet, men sånn ca iallefall. Lifesum lar deg scanne matvarer med strekkode, og de aller, aller fleste har allerede informasjon om matvaren lagret på Lifesum. Hvis ikke kan du enkelt finne ut hvor mye karbohydrater (og protein/fett) er i matvarene ved å se på næringstabellen, og gjøre det selv:

La oss si at du skal kose deg litt ekstra og spise 120 gram banan en dag.
Ifølge Google, har banan 23 gram karbohydrater per 100 gram.
Del 23 på 100, for å finne ut hvor mye karbohydrater finnes i ett gram.
23 delt på 100 = 0,23.
Siden du skal spise 120 gram banan, må vi gange det med tallet vi fant over...
0,23 (antall karbohydrater) gange med 120 (gram banan som skal spises) = 27,6

Hvis det er vanskelig å forstå, prøv å se det for deg, og prøv med en annen matvare og skriv det ned. Veldig enkelt å forstå når man først skjønner konseptet. Du må finne ut hvor mange gram karbohydrater som finnes i 1 gram matvare. Gang så dette med hvor mye mat du skal spise.

Bruker du en app som Lifesum vil den regne ut dette for deg. Hvis ikke, kjøp en liten notatbok og noter ned sånn ca. mengde karbohydrater gjennom dagen, og legg sammen det du har skrevet ned på kvelden. Da får du god oversikt over hva du spiser.

Etter en stund trenger du ikke å veie alt. Bare bruk øyemål. For du vil huske at en medium banan vil veie ca. så mye, som igjen har ca. så mye karbohydrater i seg. Dette ordner seg helt sikkert.

Og et annet tips: finnes mye godt som er lavkarbo uten at man må tenke så mye på karbohydratene. Mye salt kjøtt, meieriprodukter, grønnsaker, bær (jordbær og fløte for eksempel :sikle:), sukkerfrie alternativer til godteri og brus, kaker uten mel og/eller sukker. 

Men uansett, snakk mer med legen din. Har han allerede en spesifikk matplan du kan følge? Noen du kan snakke med for å få mer hjelp?

I mellomtiden kan du se her hvis du ønsker.
https://www.dietdoctor.com/low-carb/foods
Klikk på bildene du vil se mer av for å se hva som kan spises (og ikke) på lavkarbo. Husk, det er ikke nødvendigvis helt svart hvitt. Det er greit å kose seg en gang i blant med noe godt. Men la det være sjeldnere, og la de lavkarbovennlige matvarene være i hverdagen. Hvor ofte du kan kose seg med høykarbo-mat må kanskje legen snakke med deg om, da ingen av oss kan si så mye om hvorfor du skal spise lavkarbo, og hva slags effekt det vil ha på kroppen din å spise kake/is i ny og ne. :) 

Anonymkode: 17bc4...873

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk til dere fantastiske positive og optimistiske mennesker her inne😍 Dere aner ikke hvor godt det er å få slike fine tilbakemeldinger, tips og råd, når alt virker vanskelig!❤️ Jeg tar til meg det dere sier og skal absolutt ikke se så svart på dette som jeg først har gjort.
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

 

 

Og til dere skeptikere: Det er i grunn unødvendig av dere og svare eller stille spørsmålstegn ved det jeg sier, med mindre dere ikke kan svare meg på det jeg spør om. Vil ikke høre på det dere sier eller ta det med meg uansett. 
 

ts

Anonymkode: 5c20c...b7d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra :) Lavkarbo kan virke skummet når man ikke vet så mye om det. Mange tror man lever på bacon og fløte, og at det ikke er sunt. Slik jeg gjør det (og mange andre) er å bytte ut det som ikke er lov og tilsette andre grønnsaker til middag og slikt. For å gi eksempler på mat jeg er glad i og føles som syndig 😉 Stekt blomkålris, pizza av cloudbread, burger med cloudbread (stør på sesamfrø før steking), alt av kjøtt og fisk med annet tilbehør som blomkålmos, masse supper osv. Jeg er glad i monster sin sjokolademelk og nå venter jeg på chia pudding laget på den sjokoladedrikken. Også spiser jeg en del bær og slikt. Man finner ut litt etterhvert, men det er lettere nå siden man får kjøpe lavkarbo brød og kakemikser. Ikke gi opp uten å ha prøvd 😊

Anonymkode: 88da0...8bb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les dere opp på vitenskapen folkens, lavkarbo gir alle slags plager, fordi det innerholder mye fett. Alle studier viser at et høyt inntak av frukt og grønnsaker og lavt inntak av fett gjør folk friskere, ikke egg og bacon, sorry.

Anonymkode: 90d53...449

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les dere opp på vitenskapen folkens, lavkarbo gir alle slags plager, fordi det innerholder mye fett. Alle studier viser at et høyt inntak av frukt og grønnsaker og lavt inntak av fett gjør folk friskere, ikke egg og bacon, sorry.

Anonymkode: 90d53...449

Du vet ikke hva du snakker om.

Anonymkode: 88da0...8bb

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...