Gå til innhold

Positiv vs dominant hundeoppdragelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du klar over forskjellen med å trene en politihund og hunder for blinde...? Det kan ikke sammenlignes. Ene skal helst ignorere fristelser, den andre skal kunne angripe. Tror du politiet trener sine hunder gjennom å si «ja flinke bisken, hopp opp og bit!» eller tror du de girer den opp og gir den klar og tydelig beskjed om når den skal slippe? 

hunder er ikke ulver nei. Hund og ulv er veldig forskjellig. Men de har tydelige felles trekk. 

å drive dominant hunde trening betyr ikke at man er autoritær. Det betyr at man ikke bare bruker positiv trening til alt. Noen ting får konsekvenser, som en dypere kontrollert stemme (ikke sint), en bevegelse (uten å ta på hunden)

Anonymkode: 6d784...05c

Sammenligner de ikke nei, men de bruker alle positiv trening. Det er mer effektivt. Det er jo selvfølgelig brukt for å være streng med hunden, men det er jo en annen ting. Ting er ikke sort hvit. Ulver er langt fra hunder og det man trodde om ulver er utdatert. Høres ikke ut som du ser forskjeller her. 

Anonymkode: 8a80c...dc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, Cleopatra70 skrev:

Slik ville jeg gjort det. Hvordan gjør man det med "dominans"?

Skal finne en video til deg nå, men jeg tror oppførselen hans er ganske menneskeskapt. 02:30 i videoen ser man at hunden er usikker på sparkesykkelen og tar et skritt frem. Det hundetreneren gjør da, er å ta et steg tilbake, som gjør båndet stramt, som bare girer opp hunden enda mer!! Så bare står hun der å drar i båndet til hunden, og hunden fremtrer som mer aggressiv. Dette er et tydelig eksempel på en usikker hund som kan bli aggressiv. 

De andre klippene senere, hvor hunden ikke bryr seg så mye om sparkesykkelene, er båndet slakt. i tillegg har hunden snuta helt full av hundemat, men viser fortsatt usikkerhet til syklene. 

greia her er at den første situasjonen var menneskeskapt, med stramt bånd. Så går det fryktelig bra alle de senere klippene hvor båndet er slakt. 

Skrevet
1 time siden, Cleopatra70 skrev:

Slik ville jeg gjort det. Hvordan gjør man det med "dominans"?

jeg ville veller gjort det slik :) 

Skrevet

Den etologiske definisjonen av dominans er den innen en sosial gruppe som har forrang for en ønsket ressurs. Det er irrelevant når det kommer til trening av hund.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke den du spurte, men jeg kan fortelle om min opplevelse med en hund som utagerte ganske kraftig mot enkelthunder den møtte. 

Dette var en hund med sterkt spor- og jaktinstinkt, som hadde blitt trent, ofte ubevisst, til å sette nesen i bakken og snuse med kommandoen søk. Med en gang hunden visste tegn til å stresse seg opp, for utfallene kom av stress og engstelse, fikk hunden kommandoen "søk". Denne var innlært fra første dag, og trenger gjennom det aller meste. Derfra og inn handlet det om å belønne søk og komme nærmere og nærmere "skumle" hunder uten å reagere. Til slutt kunne hunden være tett på andre uten reaksjoner. Det største utslaget her, var nok dessuten at eieren visste at den hadde en kommando som funket, og ble dermed roligere i situasjonen. 

Dette ble forsøkt etter flere forsøk der hunden skulle få beskjed om hvor grensen gikk, for det var anbefalt, noe som bare ytterligere eskalerte situasjonen og førte til utfall mot eier også. Noe som nå er helt borte. 

Anonymkode: 9d4ac...e0c

Jeg var den som i utgangspunktet svarte. Godbitsøk er noe jeg har brukt i oppdragelsen av min hund. Hun er en jakthund og det er veldig naturlig for henne å skal fiksere på alt av bevegelser. Da hun var valp brukte jeg godbitsøk for å lære henne å IKKE stirre på katter/hunder/folk/biler/syklister til det punktet hvor hun ble fiksert og lukket ørene. Jeg trente hjernen hennes til å se på bevegelige objekter, se bort, se på det igjen, se bort osv. Nå er hun voksen og ser bort fra løpende katter om jeg ber om oppmerksomheten hennes. Det er utrolig hva litt kasting av godbiter kan oppnå.

Jeg trente også to voksne hunder som var reactive (bjeffe, knurrer og hoppet mot både folk og hunder på tur). Da ble avstand og godbitsøk brukt. Avstanden ble mindre og mindre. I tillegg til at man lærer hjernen å reagere annerledes på en situasjon, får hundene også positive assosiasjoner til passerende folk og hunder. 

Anonymkode: 24419...7bc

Skrevet

Noen her har nevnt ulver som grunn til hvorfor man bør trene dominant trening med hunder. 

Hunder er ikke ulver. I tillegg, ulver har ikke "jeg vil glede deg" genet som hunder har. Ulver vil derfor ikke se en grunn til å gjøre som mennesker sier med mindre de får noe tilbake; og det de får i retur bør være noe positivt (skryt, godbiter). Jeg har en urhund som i likhet med ulven ikke har "jeg vil glede deg" genet som moderne hunder har. Prøver man å trene denne hunderase ved å være dominant, vil man få en hund med adferdsproblemer som absolutt ikke gidder å gjøre det du ber den om. Belønningsbasert trening derimot, kommer man langt med. 

Anonymkode: 24419...7bc

• Liker 1
Skrevet

Hva mener dere med dominans? Her bestemmer jeg om hunden får komme opp i seng og sofa. Jeg bestemmer når hunden får mat og hunden får ikke mat før den har sittet i ro og jeg sier i fra. Hunden har lært dette med positiv forsterkning. Startet med godbittrening i sofa. Belønnet når dem gikk ned og jeg sa "ned". Lært den å "komme oppi" hvis jeg sier det. Hunden har lært den skal vente til jeg sier i fra.  Alt er ikke på plass enda, men vi trener mye på dette. 

I starten når vi trente sitt så belønnet jeg. Droppet belønning da den ikke satt. Men jeg kunne etter hvert, når hunden egentlig var flink og bare glemte seg/var utålmodig, si "eh" som en korreksjon. Da satt den seg med en gang. Skjønte den ikke måtte tøyse. Men ble belønnet når den gjorde som jeg ville. Jeg kan si nei. Feks om hunden hopper opp på bordet og stjeler mat. Slike ting tenker jeg er lov. Men man kan ikke si strengt nei om hunden løper til et barn. Da vil den forbinde barnet med noe den får kjeft for å gå i mot - og gjerne utvikle frykt. 

Det jeg driver med er ikke dominans. Jeg viser hvem som er leder. Jeg styrer hunden i den retningen jeg vil, men hun må ville selv. Og den vil selv. Nettopp fordi den vet den får mer goder av å følge meg (belønning) enn om ikke (Ikke belønning). Alle ledere i arbeidslivet er vel ikke dominant? De fleste jobber på og vil nå sine mål fordi leder skryter og fordi man ønsker å utrette noe. Og vi får lønn og annerkjennelse tilbake (belønning). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...