Gjest Skrevet 29. september 2020 #21 Skrevet 29. september 2020 3 minutter siden, Cleopatra70 skrev: Jeg vet det også, har aldri hatt behov for å si "nei" til hunden min selv om jeg har brukt det som snarvei noen ganger. Jeg har brukt en smattelyd som avbryter uønsket adferd istedenfor, Det er irrelevant om man sier "nei", smatter eller sier "jeopardy". Det utløser den samme mekanismen hos hunden. Denne satanifisering av ordet "nei" både innen hunde- og barneoppdragelse er tåpelig.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #22 Skrevet 29. september 2020 Hvordan ville du oppdratt barnet ditt? Hunder er sosialt som menneskebarn. Nå kommer mange til å bli triggered, men dette er fakta, Hunder er sosiale dyr, de har følelser, de har en viss grad av bevissthet. De fungerer på mange måter som menneskebarn. Hunder kan selvsagt ikke forstå språk like bra som menneske, så man kan ikke forvente like stor forståelse hos en hund som et menneske via språk. Men skal sies at mange av de problemene hundeeiere har med hundene sine, er veldig like de problemene mennesker har med sine barn... Anonymkode: 3692e...141 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #23 Skrevet 29. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan ville du oppdratt barnet ditt? Hunder er sosialt som menneskebarn. Nå kommer mange til å bli triggered, men dette er fakta, Hunder er sosiale dyr, de har følelser, de har en viss grad av bevissthet. De fungerer på mange måter som menneskebarn. Hunder kan selvsagt ikke forstå språk like bra som menneske, så man kan ikke forvente like stor forståelse hos en hund som et menneske via språk. Men skal sies at mange av de problemene hundeeiere har med hundene sine, er veldig like de problemene mennesker har med sine barn... Anonymkode: 3692e...141 Ojojoj nå tror jeg du treffer en nerve hos mye folk ja 😂😂😂 hunder har et helt annet kroppsspråk enn mennesker, de har jo også en helt annen kropp 🙈 men vi mennesker kan mine noen bevegelser hunder kan forstå. Og ikke minst, hunder forstår energier, noe mennesker er ganske dårlige på! Anonymkode: 6d784...05c
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #24 Skrevet 29. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan ville du oppdratt barnet ditt? Hunder er sosialt som menneskebarn. Nå kommer mange til å bli triggered, men dette er fakta, Hunder er sosiale dyr, de har følelser, de har en viss grad av bevissthet. De fungerer på mange måter som menneskebarn. Hunder kan selvsagt ikke forstå språk like bra som menneske, så man kan ikke forvente like stor forståelse hos en hund som et menneske via språk. Men skal sies at mange av de problemene hundeeiere har med hundene sine, er veldig like de problemene mennesker har med sine barn... Anonymkode: 3692e...141 Vet ikke om det har noe med det du prater om å gjøre, men mennesker er fryktelig dårlige på å menneskeliggjøre hunder. At de behandler hunden som en baby, løfter den opp osv, typisk eiere av små raser 🙈 Anonymkode: 6d784...05c 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #25 Skrevet 29. september 2020 Just now, AnonymBruker said: Ojojoj nå tror jeg du treffer en nerve hos mye folk ja 😂😂😂 hunder har et helt annet kroppsspråk enn mennesker, de har jo også en helt annen kropp 🙈 men vi mennesker kan mine noen bevegelser hunder kan forstå. Og ikke minst, hunder forstår energier, noe mennesker er ganske dårlige på! Anonymkode: 6d784...05c Nå må du ikke misforstå. jeg sier ikke at hunder og barn oppfører seg likt, jeg sier at de reagerer ganske likt på hva som skjer i miljøet deres. De tenker på en måte likt, selv om de fungerer annerledes. En hund er sensitiv for avvisning, isolasjon og vold, akkurat som menneske. En hund som opplever dette regelmessig vil bli skada, det samme vil et menneskebarn bli. Anonymkode: 3692e...141 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #26 Skrevet 29. september 2020 Just now, AnonymBruker said: Vet ikke om det har noe med det du prater om å gjøre, men mennesker er fryktelig dårlige på å menneskeliggjøre hunder. At de behandler hunden som en baby, løfter den opp osv, typisk eiere av små raser 🙈 Anonymkode: 6d784...05c Jeg sier ikke at man skal putte hunder i barnevogner, jeg snakker mer om det "psykiske", om du vil kalle det det. Hunder er selvsagt dyr og skal ikke behandles som om de er mennesker med klær og skoledager. Jeg sier at en hund vil reagere ganske likt som et menneskebarn på vold, avvisning og isolasjon. De vil bli nedbrutt eller aggressive. Begge deler er dårlige psyker Anonymkode: 3692e...141 2
Cleopatra70 Skrevet 29. september 2020 #27 Skrevet 29. september 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker dominans, men ikke fysisk makt. Altså, jeg liker metoden Cesar milan bruker. (ikke diskutere Cesar milan, brukte det bare som et eksempel slik at man skjønner hva jeg mener, alle vet fra før av hva slags ting det står på nettet om han, så ikke vits å poste dette. Vet også at Cesar milan har brukt fysisk makt på noen hunder, men er hunden så ustabil, hadde jeg latt en ekspert håndtere slikt) Anonymkode: 6d784...05c Noen? Det er nok flere enn noen. Legg også merke til halsbåndet her, CM's egen oppfinnelse som legger båndet så langt opp på halsen at det både gjør vondt og kveler. Han brukte også strømhalsbånd i begynnelsen, jeg så en gang en video med en svart shæfer der den skrek av smerte, men kan ikke finne den igjen nå. Pigghalsbånd har han også brukt. Huskyen som biter i lenken ble adoptert tilbake av forrige eier når de så videoen. De sa at hunden aldri hadde oppført seg sånn før. Jeg hører forøvrig heldigvis at han har lagt om metodene sine nå, jeg tror han gjorde det pga ytre press. Holly bet for aller første gang når hun møtte CM. Eierne turte ikke ha henne lenger så CM overtok henne. Dat han gjør her er så utrolig slemt, og det er et godt eksempel på når "dominans" blir direkte farlig.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #28 Skrevet 29. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå må du ikke misforstå. jeg sier ikke at hunder og barn oppfører seg likt, jeg sier at de reagerer ganske likt på hva som skjer i miljøet deres. De tenker på en måte likt, selv om de fungerer annerledes. En hund er sensitiv for avvisning, isolasjon og vold, akkurat som menneske. En hund som opplever dette regelmessig vil bli skada, det samme vil et menneskebarn bli. Anonymkode: 3692e...141 Åja... må sies at jeg kan ingenting om barn! 🙈 Anonymkode: 6d784...05c
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #29 Skrevet 29. september 2020 4 minutter siden, Cleopatra70 skrev: Noen? Det er nok flere enn noen. Legg også merke til halsbåndet her, CM's egen oppfinnelse som legger båndet så langt opp på halsen at det både gjør vondt og kveler. Han brukte også strømhalsbånd i begynnelsen, jeg så en gang en video med en svart shæfer der den skrek av smerte, men kan ikke finne den igjen nå. Pigghalsbånd har han også brukt. Huskyen som biter i lenken ble adoptert tilbake av forrige eier når de så videoen. De sa at hunden aldri hadde oppført seg sånn før. Jeg hører forøvrig heldigvis at han har lagt om metodene sine nå, jeg tror han gjorde det pga ytre press. Holly bet for aller første gang når hun møtte CM. Eierne turte ikke ha henne lenger så CM overtok henne. Dat han gjør her er så utrolig slemt, og det er et godt eksempel på når "dominans" blir direkte farlig. Som jeg sa, jeg ønsker ikke diskutere CM sine tidligere greier. Sa også at hvis en hund er veldig ustabil, hadde jeg latt en profesjonell håndtere det. Dette er en diskusjons tråd bare på om du liker best positiv eller dominant oppdragelse av hund Anonymkode: 6d784...05c
isbre Skrevet 29. september 2020 #30 Skrevet 29. september 2020 (endret) se for deg om dominans oppdragelse skulle vært på barn. Argumentet går på at det er brukt på hunder som ikke oppfører seg, men mange barn oppfører seg også ikke. Ville snakket med ekspert om det er oppførsel som er uønsket uten at positiv oppdragelse fungerer. Stemmer alt annet enn på dominans, gitt erfaring med egne foreldre ingen av søskene mine eller jeg har kontakt med lenger. Selvom de er hunder, er de levende vesener og en del av familien. Endret 29. september 2020 av isbre
Majott Skrevet 29. september 2020 #31 Skrevet 29. september 2020 5 minutter siden, Cleopatra70 skrev: Her er en av dem som stod bak denne dominansteorien, han beklager at dette ble så utbredt: Det funker å bruke trusler og såkalt "dominans" på husdyr, hvis ikke hadde man ikke gjort det. Men det er problemer med dette, ett problem er at hvis man overdriver kan man få et helt passivt dyr som aldri tar noen initiativ. Hvis folk ser på det som et problem da. Et annet problem er om dyret tar igjen, hva gjør man da? Eskalerer "dominansen"? Eller om man kjefter og tar hardt i dyr som er redde og stresset, og så blir de bare enda mer redde og stresset, og klikker bare mer i vinkel uansett hva man gjør. I begynnelsen her forteller Sophia Yin om sin egen hund, en Boxer som ble aggressiv om man forsøkte å irettesette ham. Hun forteller at han ble slett ikke bedre av noen kurs der de brukte slike "dominans"-metoder, og bedret seg først når hun fant for det meste belønningsbaserte trenere som var veldig gode til det de gjorde. Hun sier også at forholdet til hunden aldri ble helt bra fordi de fortsatt brukte straff. I dag hadde hun ikke gjort det, hun vet veldig godt hvordan man unngår korreksjoner og straff, og likevel får en ekstremt lydig og balansert hund. Eller visste, hun er dessverre død nå. Jeg vet det også, har aldri hatt behov for å si "nei" til hunden min selv om jeg har brukt det som snarvei noen ganger. Jeg har brukt en smattelyd som avbryter uønsket adferd istedenfor, samt holdt hunden min unna situasjoner der hun kan gjøre noe ulovlig. Det hunden ikke kan gjøre, får den ikke noe uvane med heller. I positiv trening er forebygging veldig sentralt. Nå blir jeg litt provosert etter at dette innlegget kom etter mitt. Jeg kan love deg at jeg aldri har brukt trusler og dominans på mine hunder. De har lært seg forskjell på rett og galt kun via stemme og kroppsholdning. Jeg kan såpass mye om hunder at jeg vet at det virker med kun det. Mine hunder reagerer på mislyd ved å skjønne at det de gjør er galt. Så enkelt er det faktisk. Og de retter seg etter det, merkelig nok. Siste eksempel er da valpen la ned haka etter å ha tygd på teppet. Et annet eksempel er da ved kom i hus, og det kunne være spennende. Pinner for en Labrador! Kremt, nei, valpen lot være. Men han har mye annet å styre med, og som han er opptatt av. Det trenes her mange ganger om dagen på oppførsel som vi vil trene inn, og vi er mye ute. Så han er mer enn nok opptatt av andre ting, og dermed er det også lettere å styre negativ atferd. Valper og voksne hunder må ha nok stimuli ellers, hvis ikke kjeder de seg, og da finner de på litt av hvert!
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #32 Skrevet 29. september 2020 2 minutter siden, isbre skrev: se for deg om dominans oppdragelse skulle vært på barn. Argumentet går på at det er brukt på hunder som ikke oppfører seg, men mange barn oppfører seg også ikke. Ville snakket med ekspert om det er oppførsel som er uønsket uten at positiv oppdragelse fungerer. Stemmer alt annet enn på dominans, gitt erfaring med egne foreldre ingen av søskene mine eller jeg har kontakt med lenger. Selvom de er hunder, er de levende vesener og en del av familien. Det er ingen her inne som har sagt at dominans er å bruke fysisk makt. Det blir helt feil å sammenligne menneske barn og hunder, på samme måte som at mennesker oppdrar sine barn på en helt annen måte enn det en mamma hund ville gjort. mamma hund ville sagt tydelig ifra til sine valper om hun hadde fått nok, knurret, brukt munnen som et lett bitt uten smerte for valpen og gått. Et menneske hadde ikke gjort det mot et barn. Anonymkode: 6d784...05c
isbre Skrevet 29. september 2020 #33 Skrevet 29. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ingen her inne som har sagt at dominans er å bruke fysisk makt. Det blir helt feil å sammenligne menneske barn og hunder, på samme måte som at mennesker oppdrar sine barn på en helt annen måte enn det en mamma hund ville gjort. mamma hund ville sagt tydelig ifra til sine valper om hun hadde fått nok, knurret, brukt munnen som et lett bitt uten smerte for valpen og gått. Et menneske hadde ikke gjort det mot et barn. Anonymkode: 6d784...05c Jeg sa heller ikke at dominans er å bruke fysisk makt. Jeg snakket om menneske og hund perspektiv, ikke mamma-hund.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #34 Skrevet 29. september 2020 Yrkes hunder blir jo ikke trent med dominans metoden, blinde hjelpe hunder eller narko hunder og hunder i politiet. Jeg synes det er et godt bevis på at dominans ikke trengs. Hunder er ikke ulver 😄 Du trenger ikke være autoritær fordi du er ikke alfa uansett for en hund, men du kan bli en bølle....det er alt. Anonymkode: 8a80c...dc1 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #35 Skrevet 29. september 2020 9 timer siden, Perseus skrev: Det ene utelukker ikke det andre. Positiv innlæring med tydelighet angående hva som er uønsket atferd. Dummeste jeg ser er når en hund på tur henger i halsbåndet mens den bjeffer og nærmest fråder, og alt eieren gjør er "nei, nå må du slutte da tassen, kom her så går vi videre" i en lys, positiv tone, åpenbart helt uten resultat. Tror ikke du vet hva belønningsbasert trening (positiv trening) er 😅 I tilfellet du nevner her, så belønner jo eieren hunden for å være opprømt/aggresjon/fryktaggresjon, og da belønner man jo feil atferd. Hadde jeg kommet inn som hundetrener til den hunden, så hadde jeg først konstantert hvorfor hunden er reactive mot andre hunder/mennesker på tur, også hadde jeg brukt avledning og/eller trent inn en annen oppførsel og belønnet denne. Anonymkode: 24419...7bc 1
LadyGrey Skrevet 29. september 2020 #36 Skrevet 29. september 2020 Husk på at dominans IKKE er et personlighetsstrekk, men et forhold mellom to individer. Dette forholdet endres ofte ved endring av miljø.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #37 Skrevet 29. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Yrkes hunder blir jo ikke trent med dominans metoden, blinde hjelpe hunder eller narko hunder og hunder i politiet. Jeg synes det er et godt bevis på at dominans ikke trengs. Hunder er ikke ulver 😄 Du trenger ikke være autoritær fordi du er ikke alfa uansett for en hund, men du kan bli en bølle....det er alt. Anonymkode: 8a80c...dc1 Er du klar over forskjellen med å trene en politihund og hunder for blinde...? Det kan ikke sammenlignes. Ene skal helst ignorere fristelser, den andre skal kunne angripe. Tror du politiet trener sine hunder gjennom å si «ja flinke bisken, hopp opp og bit!» eller tror du de girer den opp og gir den klar og tydelig beskjed om når den skal slippe? hunder er ikke ulver nei. Hund og ulv er veldig forskjellig. Men de har tydelige felles trekk. å drive dominant hunde trening betyr ikke at man er autoritær. Det betyr at man ikke bare bruker positiv trening til alt. Noen ting får konsekvenser, som en dypere kontrollert stemme (ikke sint), en bevegelse (uten å ta på hunden) Anonymkode: 6d784...05c
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #38 Skrevet 29. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke du vet hva belønningsbasert trening (positiv trening) er 😅 I tilfellet du nevner her, så belønner jo eieren hunden for å være opprømt/aggresjon/fryktaggresjon, og da belønner man jo feil atferd. Hadde jeg kommet inn som hundetrener til den hunden, så hadde jeg først konstantert hvorfor hunden er reactive mot andre hunder/mennesker på tur, også hadde jeg brukt avledning og/eller trent inn en annen oppførsel og belønnet denne. Anonymkode: 24419...7bc Hvordan avledet du en frådende hund med positiv trening? Anonymkode: 6d784...05c
Cleopatra70 Skrevet 29. september 2020 #39 Skrevet 29. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan avledet du en frådende hund med positiv trening? Anonymkode: 6d784...05c Slik ville jeg gjort det. Hvordan gjør man det med "dominans"?
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #40 Skrevet 29. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan avledet du en frådende hund med positiv trening? Anonymkode: 6d784...05c Jeg er ikke den du spurte, men jeg kan fortelle om min opplevelse med en hund som utagerte ganske kraftig mot enkelthunder den møtte. Dette var en hund med sterkt spor- og jaktinstinkt, som hadde blitt trent, ofte ubevisst, til å sette nesen i bakken og snuse med kommandoen søk. Med en gang hunden visste tegn til å stresse seg opp, for utfallene kom av stress og engstelse, fikk hunden kommandoen "søk". Denne var innlært fra første dag, og trenger gjennom det aller meste. Derfra og inn handlet det om å belønne søk og komme nærmere og nærmere "skumle" hunder uten å reagere. Til slutt kunne hunden være tett på andre uten reaksjoner. Det største utslaget her, var nok dessuten at eieren visste at den hadde en kommando som funket, og ble dermed roligere i situasjonen. Dette ble forsøkt etter flere forsøk der hunden skulle få beskjed om hvor grensen gikk, for det var anbefalt, noe som bare ytterligere eskalerte situasjonen og førte til utfall mot eier også. Noe som nå er helt borte. Anonymkode: 9d4ac...e0c 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå