Gå til innhold

Den O'store tempetråden

Amatariel

Anbefalte innlegg

Amatariel skrev (På 23.9.2020 den 15.08):

Vanlige spørsmål

Kan kvinner som har skift- eller nattarbeid bruke metoden?
Anbefales ikke. Det er fordi kroppen når sin basale temperatur først etter 4 timer av sammenhengende søvn. Ved mye oppegående eller våkenhet en natt vil det komme til å forhøye den basale kroppstemperaturen. Men kan jo være verdt forsøket, spesielt om man klarer å flytte sovingen sin fast til "samme tidspunkt" i døgnet.

Hvor kan jeg kjøpe et termometer med to desimaler?
Fertil.no
Babyplan (utsolgt)
Beurer OT30 med bluetooth
Grandado (noen med erfaringer?)
Ebay UK (noen med erfaringer?)

Er temping stress?
Det virker kanskje som unødvendig stress, men det tar bare noen få minutter hver morgen og kan fortelle deg mye om syklusen din. Mange opplever faktisk at man blir mindre stresset av å måle temperaturen. Delvis fordi man vet når EL er over, men også fordi EL kan skje senere enn du tror (og dermed blir mensen forsinket) og man får unødvendig håp ved testetid.

Når kan jeg starte å tempe?
Når som helst. Jo før, jo bedre. Hovedsaklig for å bli vant til metoden og rutinen. Grafen trenger ikke mer enn tre målinger for å kartlegge EL, men jo flere målinger jo bedre for å se helhetsbildet.

Må jeg kjøpe VIP hos FF?
Nei, man kan fint tempe og tolke resultatene med gratisversjonen. 
Kjøp av VIP gir deg dog tilgang til ekstramateriale. Alt fra statistikk, overlay, flere detaljerte muligheter. Og er reklamefritt.

Hvorfor får jeg hvit prikk på charten min?
Dette skjer dersom man plotter inn noe irregulært, som f.eks annet tidspunkt for måling, sovet dårlig e.l. Hvit prikk betyr at man kanskje ikke kan ta høyde for at temperaturen er riktig. 

Hvor lenge etter et tempehopp setter FF eggløsning på meg?
Man må ha tre høye temper for at FF setter at du har hatt eggløsning, så man hopper rett til 3 dpo på charten.
Og om du og FF absolutt ikke skulle være enige om eggløsningstidspunkt så er det mulig og overkjøre FF`s meninger. Da går du på "Tuning/override" under charten din. Der kan du forandre eggløsningsdag og coverline. Du vil da få en blå strek/kryss istedetfor ett rødt.

Hvordan kan jeg linke charten min til andre? (FF)
Trykk først på "sharing" i menyen til venstre -> så "home page setup" og da vil linken direkte til charten din komme opp øverst på siden. 

Hva er trifatisk kurve?
Når en kurve får tre nivåer – et lavt før eggløsning, et høyt etter eggløsning og et enda høyere et ca. en ukes tid etter eggløsning, kalles det en trifasisk kurve (derav navnet – tre faser). (eksempel)

Jeg sitter og leser meg opp enda mer om temping, jeg er jo så ny på dette her. Jeg har fått en forhøyet temp nå i dag 8 dpo. Legger ved charten min. Er dette trifasisk, eller er det bare en topp? Jeg hadde murringer i magen 6 dpo. Er så spent... 🤪 helt tullerusk i DPO-land.. 

345C9E60-B7AD-4A1C-956B-B26EBE264E19.jpeg

Endret av Silisium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Silisium skrev (På 21.9.2022 den 11.36):

Jeg sitter og leser meg opp enda mer om temping, jeg er jo så ny på dette her. Jeg har fått en forhøyet temp nå i dag 8 dpo. Legger ved charten min. Er dette trifasisk, eller er det bare en topp? Jeg hadde murringer i magen 6 dpo. Er så spent... 🤪 helt tullerusk i DPO-land.. 

345C9E60-B7AD-4A1C-956B-B26EBE264E19.jpeg

Hvordan gikk det? ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silisium skrev (16 timer siden):

Er fremdeles i dpo-land, 10 dpo og negativ test 😆 

Æhh men du har da fortsatt flere dager til å gå på! Vi krysser fingrene! 

Selv har jeg tempet i mine siste to sykluser og er litt trist nå fordi temperaturen min ikke går opp noe særlig mer enn 0,2-0,3 sammenlignet med før eggløsning. Opplevde kjemisk graviditet forrige syklus, og da var det tilsvarende lave temperaturer. Er nå DPO 3, målingen i morgen blir enten bra eller dårlig. Da vil jeg faktisk ikke bli gravid igjen for så igjen å miste den så rask. Drar til legen ASAP etter forventet menstruasjon og etterspør blodprøver for å sjekke progesteronverdier. Har ellers 13-14 dager lutealfase, ingen spotting eller andre uregelmessigheter. Men jeg synes det er rart at jeg aldri kjenner at brystene blir ømme i løpet av syklusen, noe jeg pleide å kjenne periodesvis med p-piller og før jeg startet på pillene for 5 år siden. Legger ut charten her etterhvert når jeg kommer lengre med den 😊 Har lest hele tråden de siste ukene og synes det er utrolig gøy å se alle de ulikene chartene. 😄

Oppdatering (dagen etter): Fikk en temp på 36,5. Bare 0,2 grader mer enn tempen jeg pleier å ha i fasen mellom menstruasjon og eggløsning. 🙃 Jeg håper nesten så jeg ikke får positiv test denne syklusen, er sterkt redd for kjemisk. 

Endret av Heisann1234
Oppdatering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også lest hele tråden og kunne ønske den var mer aktiv slik den var tidligere 😆 vi får jobbe med saken!

Hvordan gikk målingene i helgen? Fikk du stadfestet eggløsning? Lurt å få sjekket progrsteron-verdier ja. 😃

Her har det kommet litt blod idag, 12 dpo som er tidlig.. ikke spotting, men medium med blod. Jeg har som regel 14 dagers luteal-fase, så dette var tidlig. Murring og blod idag, men forstår ikke charten. Skulle jeg ikke hatt synkende kurve ved TR?

Ikm er først på onsdag.. 

D42AD0A8-574F-483D-8200-B17A11D6FF28.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silisium skrev (2 timer siden):

Ja, jeg har også lest hele tråden og kunne ønske den var mer aktiv slik den var tidligere 😆 vi får jobbe med saken!

Hvordan gikk målingene i helgen? Fikk du stadfestet eggløsning? Lurt å få sjekket progrsteron-verdier ja. 😃

Her har det kommet litt blod idag, 12 dpo som er tidlig.. ikke spotting, men medium med blod. Jeg har som regel 14 dagers luteal-fase, så dette var tidlig. Murring og blod idag, men forstår ikke charten. Skulle jeg ikke hatt synkende kurve ved TR?

Ikm er først på onsdag.. 

Ja! Jeg kunne også ønske denne var mer aktiv 😊 Jeg er 5 DPO, og hadde heldigvis fin stigning denne måneden, med 38,84 i går. Veldig lang syklus da, for el på CD26. Hadde MA i juli, og nå virker det endelig som at syklusen er mer i rute igjen, selv om den er lang.

Jeg er også enig i at tempen burde droppe når du får mensen. Er dette første syklus du temper? Eller hvordan pleier den å se ut? Har også lest noe om at man kan få festeblødning så sent som 12 DPO, men er virkelig ingen ekspert😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

EmilyK skrev (36 minutter siden):

Ja! Jeg kunne også ønske denne var mer aktiv 😊 Jeg er 5 DPO, og hadde heldigvis fin stigning denne måneden, med 38,84 i går. Veldig lang syklus da, for el på CD26. Hadde MA i juli, og nå virker det endelig som at syklusen er mer i rute igjen, selv om den er lang.

Jeg er også enig i at tempen burde droppe når du får mensen. Er dette første syklus du temper? Eller hvordan pleier den å se ut? Har også lest noe om at man kan få festeblødning så sent som 12 DPO, men er virkelig ingen ekspert😊

Ikke sant! Vi får gjøre den mer aktiv 😄👌🏻
Det er første tempesyklus, så har ingenting å sammenligne med. Har tatt wild yam (en pille siste dagene), så ville trodd den skulle gitt litt lenger lutealfase. Syklus på 23 dager er jo lite.. men tiden vil vise. Håper jo det er en festeblødning, men i og med jeg har hatt en del ferskt rødt blod, så er jeg redd det er mensen. Jaja, tiden viser 🙈

Åå, kjedelig med så lang syklus! Håper den sitter for deg nå 😍🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silisium skrev (4 timer siden):

Ikm er først på onsdag.. 

Jeg har ikke sånn veldig peiling altså på de ulike bokstavene på appen, men er det noen grunn til at charten din viser eggløsning dag 12 og ikke dag 11? Kjipt hvis det er mensen! Har du prøvd lenge? 

Her er min chart så langt: 

1314018180_Screenshot_20220925-174225_FFApp.thumb.jpg.f32a0f7933615ec1af64d82eae952b77.jpg

Jeg fikk plutselig en stigning natt til i dag, men vet ikke om jeg skal glede meg over den enda (altså hormonmessig), spiste pizza og drakk en del brus, drømte også mye da jeg sov, tror dette kan ha innvirket på tempen. At kroppen har vært ekstra varm med tanke på forbrenning av de ekstra kaloriene. Noen som vet om det kan ha innvirkning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann1234 skrev (27 minutter siden):

Jeg har ikke sånn veldig peiling altså på de ulike bokstavene på appen, men er det noen grunn til at charten din viser eggløsning dag 12 og ikke dag 11? Kjipt hvis det er mensen! Har du prøvd lenge? 

1314018180_Screenshot_20220925-174225_FFApp.thumb.jpg.f32a0f7933615ec1af64d82eae952b77.jpg

Jeg fikk plutselig en stigning natt til i dag, men vet ikke om jeg skal glede meg over den enda (altså hormonmessig), spiste pizza og drakk en del brus, drømte også mye da jeg sov, tror dette kan ha innvirket på tempen. At kroppen har vært ekstra varm med tanke på forbrenning av de ekstra kaloriene. Noen som vet om det kan ha innvirkning? 

Det er bare PP1, så det skal jo litt til for at det sitter med en gang. Men den satt på første forsøk sist, så jeg er vel litt kravstor 😅. Jeg har ikke brukt FF så lenge, men tror den satte på CL 12 da det ikke var så mye temp-økning fra CL 11 til 12, hvis du skjønner. FF vil jo sette eggløsningsdag først etter tre høye temperaturer, og første var jo bare en lite stigning og ikke høy.  Men ikke vet jeg. Jeg testet negativ test på CD 12, så tror den har skjedd ila natta gjerne. Ikke godt å vite. 

OBS, kan TMI for noen 😀 -> Denne blødningen er så rar, ikke som mens som hos meg ofte har en tendens å være slimete. Her er det mer rødlig "vannete", som det blør fra et sår. Så jeg håper det er festeblødning, men har jeg negativ test i morgen tidlig, så avskriver jeg det (for min egen mentale helse hehe). Da er jeg 13 dpo, og det var da jeg fikk positiv test sist (har en på 2 år fra før). Men siden tempen holder seg høyt, har jeg troen. Det er noe rart med denne blødningen, så jeg avventer til i morgen. Alt for spennende denne prøvingen. 

Hmm, jeg vet ikke om drømming og kosthold har så mye innvirkning på temp, det har jeg ikke erfaring med. Temper du i munn? Jeg tror jeg skal gå over til å tempe vaginalt (har tempet i munn denne PP), ser for meg at det er mer stabilt ved vaginal temping. Bra tempen din stiger, det er jo progesteren som jobber for deg i lutealfasen. Spennende dager 😍

Endret av Silisium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du har en spennende chart @Silisium! Spesielt med en rar blødning i tillegg... jeg har flere ganger vært gravid med det. Lykke til med test imorgen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (9 minutter siden):

Syns du har en spennende chart @Silisium! Spesielt med en rar blødning i tillegg... jeg har flere ganger vært gravid med det. Lykke til med test imorgen! 

Tusen takk ❤️ Godt å høre det har skjedd med flere! Tiden får vise... prøver å tvangs-binge farmen nå for å tvinge hjernen over på noe annet 😅 Håper du og baby har det fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann1234 skrev (1 time siden):

Jeg fikk også en stor stigning igjen 4 DPO, håper det er et godt tegn for oss begge 🤞🏻 Tempet ikke i dag da, men skal gjøre det i morgen. 

Endret av EmilyK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silisium skrev (1 time siden):

Det er bare PP1, så det skal jo litt til for at det sitter med en gang. Men den satt på første forsøk sist, så jeg er vel litt kravstor 😅. Jeg har ikke brukt FF så lenge, men tror den satte på CL 12 da det ikke var så mye temp-økning fra CL 11 til 12, hvis du skjønner. FF vil jo sette eggløsningsdag først etter tre høye temperaturer, og første var jo bare en lite stigning og ikke høy.  Men ikke vet jeg. Jeg testet negativ test på CD 12, så tror den har skjedd ila natta gjerne. Ikke godt å vite. 

OBS, kan TMI for noen 😀 -> Denne blødningen er så rar, ikke som mens som hos meg ofte har en tendens å være slimete. Her er det mer rødlig "vannete", som det blør fra et sår. Så jeg håper det er festeblødning, men har jeg negativ test i morgen tidlig, så avskriver jeg det (for min egen mentale helse hehe). Da er jeg 13 dpo, og det var da jeg fikk positiv test sist (har en på 2 år fra før). Men siden tempen holder seg høyt, har jeg troen. Det er noe rart med denne blødningen, så jeg avventer til i morgen. Alt for spennende denne prøvingen. 

Hmm, jeg vet ikke om drømming og kosthold har så mye innvirkning på temp, det har jeg ikke erfaring med. Temper du i munn? Jeg tror jeg skal gå over til å tempe vaginalt (har tempet i munn denne PP), ser for meg at det er mer stabilt ved vaginal temping. Bra tempen din stiger, det er jo progesteren som jobber for deg i lutealfasen. Spennende dager 😍

Blir spennende å lese hvordan det går med deg i morgen, håper du får oppdatert oss 😄 Jeg hadde også blitt suspekt hvis jeg plutselig hadde fått en tynnere og friskere blødning, så skjønner at du er spent! For meg så begynner mensen med brunt utflod liksom.. Og sikkert for flere andre og!

Nei, og jeg har ikke klart å google fram noe fornuftig relatert til det.. Det får de neste dagene vise haha, hadde vært så deilig å få progesteronbekymringen ut av systemet. Jeg måler temp i vagina, men målte oralt måneden før denne. Jeg synes ikke det var reliabelt, tempen forandret seg blant annet dersom tuppen ikke var godt nok under tungen, eller hvilken side av tungebåndet den lå under og til og med 😮 Sikkert bare jeg som var dårlig på det og, tror det fungerer for mange. Men jeg føler meg sikrere med vaginaltemping, det er liksom ikke rom for å gjøre det feil der 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

EmilyK skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk også en stor stigning igjen 4 DPO, håper det er et godt tegn for oss begge 🤞🏻 Tempet ikke i dag da, men skal gjøre det i morgen. 

Godt å høre! Da håper jeg det holder seg sånn nogenlunde der for oss begge ☺

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann1234 skrev (13 timer siden):

Blir spennende å lese hvordan det går med deg i morgen, håper du får oppdatert oss 😄 Jeg hadde også blitt suspekt hvis jeg plutselig hadde fått en tynnere og friskere blødning, så skjønner at du er spent! For meg så begynner mensen med brunt utflod liksom.. Og sikkert for flere andre og!

Nei, og jeg har ikke klart å google fram noe fornuftig relatert til det.. Det får de neste dagene vise haha, hadde vært så deilig å få progesteronbekymringen ut av systemet. Jeg måler temp i vagina, men målte oralt måneden før denne. Jeg synes ikke det var reliabelt, tempen forandret seg blant annet dersom tuppen ikke var godt nok under tungen, eller hvilken side av tungebåndet den lå under og til og med 😮 Sikkert bare jeg som var dårlig på det og, tror det fungerer for mange. Men jeg føler meg sikrere med vaginaltemping, det er liksom ikke rom for å gjøre det feil der 😄

Jeg gadd ikke å teste engang, for tempen falt nesten ned til cover line og masse masse blod, som jeg kjenner meg litt mer igjen. Så det er heksa ja, og er på CD 2. Deppa idag, men sånn er det. Har ikke prøvd lenge, så såpass må jeg tåle. Likevel, lar meg deppe litt idag og så bretter vi opp ermene igjen. Ønsket er jo så stort. Håper det klaffer på neste 🤞 

Hvordan går det med deg @Heisann1234? Hmm, jeg burde sikkert prøvd vaginal temping denne måneden, men har ikke så lyst å stappe noe inn der under mensen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silisium skrev (1 time siden):

Jeg gadd ikke å teste engang, for tempen falt nesten ned til cover line og masse masse blod, som jeg kjenner meg litt mer igjen. Så det er heksa ja, og er på CD 2. Deppa idag, men sånn er det. Har ikke prøvd lenge, så såpass må jeg tåle. Likevel, lar meg deppe litt idag og så bretter vi opp ermene igjen. Ønsket er jo så stort. Håper det klaffer på neste 🤞 

Hvordan går det med deg @Heisann1234? Hmm, jeg burde sikkert prøvd vaginal temping denne måneden, men har ikke så lyst å stappe noe inn der under mensen. 

Så kjipt! Men jeg tror det kommer til å gå bra neste gang, man lærer jo veldig mye på veien dit og begynner å samle seg en del data om kroppen 😊 Jeg tror det er greit å tillate seg å være deppa selv om man ikke har prøvd lenge. Barneønske er jo likefult der for det om. Det er nok også det at man aldri "vet" som gjør det ekstra sårt.. 

Her er det enda en liten stigning fra igår, så jeg satser på at det ikke bare var tilfeldigheter likevel 🤔 En skikkelig pessimist og overtenker er jeg 😄 Jeg måler ikke temp under menstruasjon, trur ikke det skal være nødvendig vell? Også bruker jeg slike plasthylser fra tempasept. Men det er jo null stress uten og, er jo kun en selv som bruker temperaturmåleren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Silisium skrev (10 timer siden):

Hmm, jeg burde sikkert prøvd vaginal temping denne måneden, men har ikke så lyst å stappe noe inn der under mensen. 

Jeg har alltid tempet vaginalt, men alltid hatt pause fra temping akkurat under mensen. Det har ingenting å si for charten.

Klem til deg forresten, for at den dumme tanta kom :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 time siden):

Jeg har alltid tempet vaginalt, men alltid hatt pause fra temping akkurat under mensen. Det har ingenting å si for charten.

Klem til deg forresten, for at den dumme tanta kom :(

Takk for klem ❤️ Ja, nå vurderer jeg litt fram og tilbake om jeg skal prøve meg på vaginaltemping. Fått det for meg at det virker mest pålitelig, så vi får se 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann1234 skrev (På 26.9.2022 den 11.12):

Så kjipt! Men jeg tror det kommer til å gå bra neste gang, man lærer jo veldig mye på veien dit og begynner å samle seg en del data om kroppen 😊 Jeg tror det er greit å tillate seg å være deppa selv om man ikke har prøvd lenge. Barneønske er jo likefult der for det om. Det er nok også det at man aldri "vet" som gjør det ekstra sårt.. 

Her er det enda en liten stigning fra igår, så jeg satser på at det ikke bare var tilfeldigheter likevel 🤔 En skikkelig pessimist og overtenker er jeg 😄 Jeg måler ikke temp under menstruasjon, trur ikke det skal være nødvendig vell? Også bruker jeg slike plasthylser fra tempasept. Men det er jo null stress uten og, er jo kun en selv som bruker temperaturmåleren. 

Hvordan går det med deg? 

Jeg er 7 DPO i dag, og må sitte på hendene mine for å ikke teste i morgen! 😅 Hadde en bitte liten dipp i temp i dag, men legger ikke så mye i det. Fortsatt godt opp. Har veldig ømme bryst denne gangen, men begynner å bli så lenge siden jeg hadde en vanlig mensen at jeg ikke husker lenger hvordan kroppen er, annet enn at jeg pleier å bli skikkelig sur noen dager før 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EmilyK skrev (22 timer siden):

Hvordan går det med deg? 

Jeg er 7 DPO i dag, og må sitte på hendene mine for å ikke teste i morgen! 😅 Hadde en bitte liten dipp i temp i dag, men legger ikke så mye i det. Fortsatt godt opp. Har veldig ømme bryst denne gangen, men begynner å bli så lenge siden jeg hadde en vanlig mensen at jeg ikke husker lenger hvordan kroppen er, annet enn at jeg pleier å bli skikkelig sur noen dager før 🙈 

Går bra, tempen er fortsatt høy nok, men er også ganske utmatta samtidig som jeg sliter med søvnen om natta. Skal ikke legge for mye i det, da sånt skjer i perioder med meg 😅 Sist jeg ble kjemisk gravid var jeg lettere kvalm rundt 11 dpo, så jeg tror jeg venter med testen til søndag. Synes tiden går for sakte og prøver å ikke ha de store forhåpningene for å ikke bli skuffa. Prøving tar på psykisk, selv om jeg absolutt ikke har holdt på lenge.. 

Men hvordan gikk det med deg? Ble det noe test? Mer symptomer? ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...