Gå til innhold

Er det mulig å gå ned i vekt ved å


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

...bare gå tur hver dag og være i kaloriunderskudd?? Jaja jeg vet at dette er et spørsmål som sikkert har blitt stilt mange ganger her - men jeg lurer på om det er noen som faktisk har klart dette!?😅 I denne perioden vi er i nå, frister det lite å dra på treningssenter, i tillegg har det også blitt noen ekstra kilo underveis 🙄 Til et slikt spørsmål tenker sikkert mange "det kommer jo helt an på utgangspunktet ditt", så det kan jeg vell bare presentere i samme slengen! Jeg veier nå 76 kg, er 167 på strømpelesten! 💃💃 Er på et "stadie" der det føles som om jeg har kledd på kroppen min en slags "drakt" - jeg føler meg lite vell i kroppen min nå og den føles skikkelig "slapp"😅 Tenker et fint utgangspunkt for meg kan være å plassere meg en plass mellom 1600-1800 kalorier. Spesielt da jeg er lite aktiv i hverdagen! Har en jobb der jeg for det meste sitter og jeg bruker bil fra A til B. Hverdagsaktiviteten skal jeg forsøke å øke!😃 

Kom med tips om du har det! Vil gjerne høre 😃 

Anonymkode: ef188...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig er det mulig! Også uten gåturen! Men jeg anbefaler deg likevel gåturer🌞 Godt for psyke og kropp. Hvem har fortalt deg at du må på treningssenteret for å gå ned i vekt? Gå inn på kalorikalkulatoren til nhi og finn ut hva ditt daglige kaloribehov er. Så trekker du fra 500 og holder deg der en stund. Du kan i teorien spise det du vil innenfor denne rammen, men for din egen del anbefales det jo å velge sunne matvarer. Grønnsaker, magert kjøtt, frukt som snacks, grove kornprodukter, fisk, vann eller sukkerfri brus. Se om du kan få i deg mer protein i måltidene dine, de metter lengre. Eksempler her: https://iform.nu/sunn-mat/proteiner-pa-topp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid fått høre hele livet at jeg må trene for å være sunn og gå ned i vekt.

For første gang har jeg blitt tvunget til å være i ro pga skade i beinet. La på meg et kg første uken fordi jeg var så rolig. Skjønte jeg måtte tenke på kostholdet. 
 

La om totalt. Dvs kuttet ut det jeg vet ikke er bra som sukker, mel, stivelse. Lastet ned lifesum for å veie maten jeg spiser. Valgte et program der som fristet meg og holder meg til et inntak av kalorier som passer for meg. Det er riktig nok mye mindre enn før, men etter tre-fire dager forsvant søtsuget og da var det gjort. Har gått ned 1 kg i uken siden jeg startet. Og ikke trent noen ting.

Hvis du vil, får du det til:)

Anonymkode: 6c08a...751

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide det samme som deg i juni/juli og er idag på 65,4 så det er fult mulig. Like høy som deg og 😊

Tur/lett jogg et par dager i uken underskudd i hverdagene, og kos på lørdager. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg veier nå 76 kg, er 167 på strømpelesten!

Jeg veide også 76 kg i juli, men er 6 cm høyere enn deg. 

Anonymkode: 6c08a...751

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på om du vil tro at det er mulig, eller vil tro at det ikke er mulig.

Når kaloriunderskudd over tid er det eneste som forårsaker vektnedgang, kan det ikke også være andre ting som forårsaker vektnedgang, kan det vel?

Anonymkode: 9ef04...bb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, Nightcrawler00 skrev:

Selvfølgelig er det mulig! Også uten gåturen! Men jeg anbefaler deg likevel gåturer🌞 Godt for psyke og kropp. Hvem har fortalt deg at du må på treningssenteret for å gå ned i vekt? Gå inn på kalorikalkulatoren til nhi og finn ut hva ditt daglige kaloribehov er. Så trekker du fra 500 og holder deg der en stund. Du kan i teorien spise det du vil innenfor denne rammen, men for din egen del anbefales det jo å velge sunne matvarer. Grønnsaker, magert kjøtt, frukt som snacks, grove kornprodukter, fisk, vann eller sukkerfri brus. Se om du kan få i deg mer protein i måltidene dine, de metter lengre. Eksempler her: https://iform.nu/sunn-mat/proteiner-pa-topp

Så flott å høre😃 Takk for svar! 

Ts

Anonymkode: ef188...274

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid fått høre hele livet at jeg må trene for å være sunn og gå ned i vekt.

For første gang har jeg blitt tvunget til å være i ro pga skade i beinet. La på meg et kg første uken fordi jeg var så rolig. Skjønte jeg måtte tenke på kostholdet. 
 

La om totalt. Dvs kuttet ut det jeg vet ikke er bra som sukker, mel, stivelse. Lastet ned lifesum for å veie maten jeg spiser. Valgte et program der som fristet meg og holder meg til et inntak av kalorier som passer for meg. Det er riktig nok mye mindre enn før, men etter tre-fire dager forsvant søtsuget og da var det gjort. Har gått ned 1 kg i uken siden jeg startet. Og ikke trent noen ting.

Hvis du vil, får du det til:)

Anonymkode: 6c08a...751

Så flink du har vært! 1 kg i uken er jo mye 👏 Takk for svar 😃 

Anonymkode: ef188...274

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Dillo skrev:

Veide det samme som deg i juni/juli og er idag på 65,4 så det er fult mulig. Like høy som deg og 😊

Tur/lett jogg et par dager i uken underskudd i hverdagene, og kos på lørdager. 

 

Oj dette motiverer! 😃😃 Du har vært kjempeflink! Måtte du ha veldig stort underskudd for at vekten begynte å rikke seg?? Hvor lenge jogger du da? 🙂 Det hadde kanskje vært morsomt å teste ut🤔 Men joggeformen min er ikke noe å skryte av nå da 😅 Så det hadde blitt gå-jogg-gå-jogg for det meste 😊 

Ts

Anonymkode: ef188...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det funker. Er på hjemmekontor, har pauset treningsabonnement. Det jeg får inn av trening er enkle ting (klarer ikke å trene hardt i kaloriundersludd, men selv lett trening eller gåtur er jo bedre enn ingenting).

Har holdt på i ca 1 mnd og gått ned 2 kg. Ikke rare greiene, men det starter jo med gram 😉 har brukt Lifesum et par dager (gratisversjonen) og det har vært en skikkelig åpenbaring (har aldri gjort slikt før eller brydd meg så mye om kaloriinntak). Har lært masse av å veie maten i et par dager bare, og den forteller helt tydelig både hvor mye jeg kan spise hver dag, og hvor mye «ekstra» forbrenning jeg får fra aktivitet. Så kan jeg ta et bedre informert valg på om jeg vil beholde treningen som enda mer kaloriunderskudd, eller bruke noe «på kos». Dessuten har jeg lagt inn mitt vektmål, valgt type diett, og appen estimerer hvor lang jeg vil bruke på å nå målet. Jeg legger inn maten (strekkode eller søk på matvare, det meste ligger i databasen fra før) og appen beregner antall kalorier

For meg som hadde lite fakta om kaloriinnhold, eget -forbruk etc fra før, har appen gitt masse nyttig kunnskap. Jeg kommer nok ikke til å gidde å bruke den helt ut, men tenker jeg starter med en uke og vurderer deretter. Nå har jeg mer kunnskap, som igjen gjør det lettere å justere egen atferd, matinntak etc slik at jeg når målet mitt. 

Anonymkode: 3f8c0...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det viktigste er jo kostholdet. Jeg er selv mye på sofaen pga kronisk sykdom, men jeg går gjerne en liten tur 1-3 ganger i uka bare for å bevege meg. Skulle gjerne ha trent slik jeg gjorde før, jeg vet at for min kropp så skjer det mye da. Men har gått ned noen kilo bare ved å være bevisst på kostholdet, så det er ikke verre enn å starte der :) 

Anonymkode: d8e1e...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mulig. For mange, mange år siden gikk jeg 32 kg uten å gå tur. La bare om kostholdet. 

Nå i dag må jeg ned i vekt igjen. For har lagt på meg etter at jeg sluttet å røyke.

Nå går jeg tur og trener litt hjemme via YouTube. Og har lært at kroppen da trolig vil se litt strammere og finere ut enn forrige gang jeg gikk ned i vekt. Passer nå også på å ta nok proteiner. 

Det sies det at kosthold tar kg fra kroppen din, mens trening tar bare gram. Og det er faktisk sant. Kosthold har alt å si. 

Anonymkode: cd2c9...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...